MAN - Vaihtoautot

Postinjakelun laatu ylitti Viestintäviraston vaatimukset

Postin suorittama postinjakelu toteutui sekä tammi- että helmikuussa Viestintäviraston asettamien vaatimusten mukaisesti. Viisipäiväinen yleispalvelukirjeiden jakelu toteutui 99,9-prosenttisesti.

Viestintäviraston vaatimuksen mukaan jakamattomien yleispalvelukirjeiden prosenttiosuus ei saanut tammikuussa ylittää kuukausitasolla 0,4 %. Postin raportointi osoittaa, että viisipäiväiselle yleispalvelukirjeiden jakelulle asetettu vaatimus 99,6 %:n laatutasosta ylittyi selvästi. Helmikuussa postijakelun toteuma oli 99,90 % ja tammikuussa 99,86 %.

- Lähes sadan prosentin tulos on erinomainen työssä, johon vaikuttavat myös ulkoiset olosuhteet. Henkilöstömme on tehnyt jälleen hyvää työtä talven vaihtelevissa olosuhteissa eri puolilla Suomea, kiittää Postin kirje- ja suoramarkkinointipalveluista vastaava johtaja Kaj Kulp.

Lue lisää...


Skanskalle mittava tienpäällystysurakka Ylä-Lapissa ja Rovaniemen seudulla

Skanska ja Lapin ELY-keskus ovat allekirjoittaneet sopimuksen suuresta tienpäällystysurakasta Lapissa. Urakka sisältää peräti 21 kohdetta, ja ne painottuvat Ylä-Lappiin ja Rovaniemen seudulle. Päällystystyöt käynnistyvät kesäkuussa, ja urakka valmistuu syyskuussa 2017.

Suurimmat kohteet ovat Kt 92 Kaamanen–Kielajoki-osuus, Mt 970 Nuorpiniemi–Kaava sekä Mt 934 Ounasjoen Itäpuolentie Rovaniemi–Tapionkylä. Yhteensä urakan kohteista kertyy noin 87,5 kilometriä päällystettävää tietä.

Tieosuudella Kaamanen–Kielajoki tehdään lisäksi näkemäleikkauksia 18 kappaletta. ”Tämä tarkoittaa, että osuudella on muodoltaan sellaisia mäkiä, joissa vastaantulevan liikenteen näkyvyys kuljettajalle on nykyisin kehno. Näitä mäkiä muokataan, ja niistä pois leikattu materiaali käytetään alavien paikkojen tasaamiseen eli mäkisen maaston muotoja tasataan näkyvyyden parantamisen vuoksi. Tietä myös levennetään 27 kilometrin matkalla”, kertoo Skanska Asfaltti Oy:n tuotantopäällikkö Vesa Räme.

”Päällystystyöt aiheuttavat hetkellisiä liikenteen pysähtymisiä ja nopeusrajoitusten alentamista. Työt pyritään luonnollisesti tekemään niin, että haitta tienkäyttäjille olisi mahdollisimman vähäinen”, sanoo Räme.


Carsport sai VW:n UBB-laatusertifikaatin

Carsport Designin sisustus, istuimet, kattokorotus, sähköjärjestelmät ja muu varustelu saivat 8.2.2017 ensimmäisenä suomalaisena koritehtaana Volkswagenin LONO-hyväksynnän ja UBB-laatusertifikaatin koskien tilatakseja ja henkilökuljetusajoneuvoja. Kyse on Volkswagenin tehtaan tuotekehitysosaston laaduntarkastusohjelmasta toisen vaiheen valmistajalle.

UBB:n tarkoituksena on varmistaa, että merkittävästi alkuperäisestä muutetut ajoneuvot ovat laadultaan, valmistusteknologioiltaan ja liikenneturvallisuudeltaan Volkswagenin edellyttämällä tasolla, eivätkä ajoneuvoon tehdyt muutokset heikennä ajoneuvon alkuperäisiä ominaisuuksia.

Lisää Carsport Design -kuulumisia KuljetusNetissä. 



Autokorjaamot ja katsastusasemat työsuojeluvalvonnan kohteina

Työsuojeluviranomainen tekee vuonna 2017 valvontaa Etelä-Suomen autokorjaamoihin ja katsastusasemille. Tavoitteena on tarkastaa vuoden aikana noin 200 alan työpaikkaa, sekä pieniä että isoja yrityksiä. Tarkastukset tekee Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue.

Valvonnan tavoitteena on varmistaa, että tapaturmavaarat sekä kemiallisten tekijöiden aiheuttamat vaarat ovat hallinnassa autokorjaamoissa ja katsastusasemilla. Tarkastuksilla valvotaan, että työterveyshuollon tekemä työpaikkaselvitys on kattava ja ajan tasalla. Lisäksi tarkastetaan, että vaarojen selvitys ja arviointi on tehty, ja että yrityksessä on toimiva työsuojeluorganisaatio.

Tarkastuskohde voi verrata turvallisuustasoa muihin alan työpaikkoihin

Tarkastuksilla mitataan työpaikan työturvallisuutta Elmeri⁺-menetelmällä. Elmeri⁺ on turvallisuusjohtamisen väline, jolla voidaan arvioida työympäristön ja työtapojen turvallisuutta. Tarkastuksella tehtyjen havaintojen tuloksena työpaikka saa Elmeri⁺-kokonaisindeksin, eli kunnossa olevien havaintojen suhteen kaikkiin havaintoihin, havainnoitavien asioiden osaindeksit sekä vertailutiedon muihin saman alan työpaikkoihin.

Elmeri-menetelmä sopii käytettäväksi myös työpaikan sisäisissä turvallisuustarkastuksissa. Työnantaja saa menetelmän avulla esiin työturvallisuuden kehittämiskohteita ja voi seurata itse turvallisuustason kehittymistä toistamalla mittauksia tietyin väliajoin. Työpaikan Elmeri⁺-indeksin on todettu vastaavan työpaikan tapaturmaisuutta.

Elmeri⁺-menetelmällä havainnoidaan seuraavia asioita: työntekijöiden työtapojen turvallisuus, ergonomia, kone- ja laiteturvallisuus, liikkumisturvallisuus, järjestys ja siisteys, melu, valaistus, lämpöolosuhteet, ilman puhtaus ja käsiteltävät aineet.


Motonet laajentamassa Kaarinaan

Motonet aikoo perustaa liikkeen Kaarinaan. Liikkeen kannattavuutta alueella on kartoitettu. ‒ Motonetin Kaarinan tavaratalo tulee erinomaiselle liikepaikalle Kaarinantien varteen Krossin yritysalueelle. Kaarinan ja sen lähialueilla on paljon harrastavia tee-se-itse -ihmisiä, joita pystymme palvelemaan monipuolisesti. Lisäksi tavaratalo sijaitsee paikassa, jonka ohitse liikkuu paljon mökille menijöitä. Pystymme tarjoamaan heille kaikki oleelliset tarvikkeet kalastukseen ja veneilyyn, kertoo Motonet Oy:n toimitusjohtaja Antti Tiitola.

Uuden autoilijan palvelukeskuksen yhteyteen sijoittuvat Motonet-tavaratalo, tukkumyymälä, Motonet-korjaamo, Motomaatti-palvelupiste ja autonpesukatos. Hankkeen on tarkoitus valmistua ensi vuoden keväällä.


Liikennevirasto tekee lujuustutkimukset lähes sataan siltaan

Kohteena ovat vuonna 2005-2016 rakennetut suurimmat ja vilkasliikenteisimmät sillat sekä maanteiltä että rautateiltä. Siltoja tutkitaan 93 eri puolilta Suomea. Rautatiesiltoja on mukana 31 ja alueellisesti ne painottuvat Länsi- ja Etelä-Suomeen. Tiesiltoja tutkitaan 62 ympäri Suomea. ”Kaikki nyt tutkittavat sillat ovat henkilöliikenteen ja elinkeinoelämän normaalikuljetusten turvallisia käyttää”, kertoo taitorakenneyksikön päällikkö Minna Torkkeli. 

Tutkimukset tehdään sulan kauden aikana, ratasiltojen tutkimukset ajoittuvat liikennekatkoihin. Betonista tutkitaan puristuslujuuden lisäksi ilmamäärä ja tiheys. Mahdolliset havaitut lujuuspuutteet vaikuttavat siltojen käyttöikään, joka suunnitellaan 100 vuodeksi.


Vanha rengas päätyy nykyään lähes poikkeuksetta kiertoon

Renkaiden kierrätysmäärät vuonna 2016 pysyivät edellisvuoden tasolla, mikä kertoo kierrätysjärjestelmän vakiintumisesta. Kappale- ja tonnimääräisesti eniten kierrätettiin henkilöautojen renkaita. Viime vuosina kerättyjen renkaiden hyödyntämisaste on ollut lähes sata prosenttia. Hyödyntämistavan ratkaisee pääasiassa renkaan tyyppi ja kunto. Kierrätystuotteiden kehittämisen tavoitteena olisi lopulta päästä renkaiden kierrätysmaksusta eroon kokonaan. 


Pienkuormaajien valmistaja Avant Tecno Oy kehittänyt uuden Optidrive™-ajopiirin

Ajopiiri tehostaa hydraulimoottoreilla toimivien kuormaajien toimintaa. Avantin kehittämässä hydrostaattisessa ajojärjestelmässä voima välitetään pyörille mekaanisten akselien sijaan hydraulimoottoreilla. Moottoreita on neljä ja ne vetävät jokainen omaa pyöräänsä. Tällä saavutetaan kuormaajan kompaktit mitat ja matala painopiste.

Uudessa Optidrive™ ajopiirissä liitinten ja letkujen määrää on pystytty huomattavasti vähentämään, mikä johtaa piirin tehokkaampaan toimintaan ja säästöihin niin polttoaineen kulutuksessa kuin materiaaleissakin. 


Rolls Roycen investointipäätös ilouutinen Meriteollisuus ry:lle

Rolls-Royce perustaa Turkuun tutkimus- ja kehityskeskuksen

- Jotta Rolls-Roycen kaltaisia ilouutisia saataisiin lisää, tulee tutkimus-, kehitys- ja innovaatiorahoituksen huono tilanne kuitenkin korjata hallituksen puoliväliriihessä, muistuttaa Meriteollisuus ry:n toiminnanjohtaja Merja Salmi-Lindgren. - Ilman suomalaista vahvuutta, matalaa hierarkiaa, elinkeinon ja viranomaisten yhteistyötä sekä meriteollisuuden innovaatiokykyä Rolls-Royce ei olisi luottanut Suomelle tätä merkittävää suunnannäyttäjän roolia, Salmi-Lindgren jatkaa.

Meriteollisuus ry ilmoitti viimeisimmästä tutkimus- ja tuotekehityssuunnitelmastaan, joka tähtää etäohjattavien ja autonomisten alusten todelliseen käyttöönottoon ja meriteollisuudessa lisääntyvän digitalisoinnin hyötyjen maksimointiin. Monipuolinen meriteollisuus vahvistaa koko Suomen kansantaloutta ja kilpailukykyä. Vuonna 2015 alan liikevaihto oli yli 8,1 miljardia euroa ja ala työllistää runsaat 30 000 työntekijää.


Puumestari vaativaan työhön

Sisun kuorma-automallisto on vuosien varrella yhä selkeämmin keskittynyt kaikkein vaativimpiin ja raskaimpiin töihin.

Tienhoitoautoilla on menestystä paitsi kotimaassa myös vientimarkkinoilla. Maansiirto- ja puuautot sekä lavetinvetäjät ovat menestyneet raskaimmissa kuljetuksissa, missä kysytään maasto-ominaisuuksia, varmaa etenemistä ja vääntöjäykkää runkoa.

Siihen sarjaan kuuluu myös Sisu Polar Timber 8x4, jonka esittelyn voit lukea 10.3. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetuksesta.


"Ei niin kauan jaksa mummoa potkia..." Liikenteen huutavin vääryys rankaisee suomalaisia järjettömästi!

Juuri ilmestynyt Auto, tekniikka ja kuljetus 2/17 sisältää työ- ja oikeusministeri Jari Lindström´lle omistetun kolumnin otsikolla "Liikenteen huutavin vääryys". Siinä suomalaisille autoiloijoille langetettuja ylinopeusrangaistuksia tilanteissa, jolihin ei liity vähäisintäkään liikenneturvallisuudelle aiheutettua vaaraa, verrataan Saksan jo vuodesta 1972 kehitettyyn liikenneturvallisuuden vaarantamista mittaavaan virhepistejärjestelmään.

"Ei niin kauan jaksa vanhaa mummoa potkia, että saisi yhtä paljon sakkoja kuin pienestä ylinopeudesta Suomessa", totesi aikanaan Oulun apulaispoliispäällikkö, kansanedustaja Kari Myllyniemi eduskunnan puhujapöntöstä. Kaikkein pahimmin Suomen sairaasta järjestelmästä kärsivät ammattikuljettajat, joiden työllisyys sekä oma ja koko perheensä toimeentulo saattavat raunioitua erehdyksestä liikenteessä ilman pienintäkään liikenneturvallisuuden vaarantamista.

Kääntääkö duunari-ministeri selkänsä autoilu-duunareille? Sehän olisi melkein maan tapa.

 


Viranomaisemme laiminlyövät tehtävänsä: Nosturit ja vaihtolavat kuolemanloukkuja!

Tästä ei ole puhuttu, mutta ammattiautoilu ja poliisi ovat tienneet jo pitkään: vaihtolavoja irtoilee liikenteessä. Tuoreeltan rekan lava irtosi ja iskeytyi omakotitalon seinään. Vähää sitä ennen rekan kontti paiskautui tielle liikenteen sekaan.

Vastaavasti kuormanosturien tehon kasvaessa ne rasittavat yhä enemmän kuorma-autojen perusrakenteita, joista tulee käytökseltään hengenvaarallisia ajon aikana. Myös nosturien rakenteissa on hengenvaarallisia kulumia ja puutteita. Jopa nosturien myyjät neuvovat asiakkaita välttämään viranomaisten laiminlyömän valvontajärjestelmän ohitusta.

Auto, tekniikka ja kuljetus 2/17 paljastaa juuri ilmestyneessä numerossaan valvontaviranomaisten kuohuttavan välinpitämättömyyden tarkastusvastuussaan.


Uutta valoteknologiaa Ermaxilta

BPW-konserniin kuluuva Ermax on tuonut markkinoille uuden sekä kuorma-autoon että perävaunuun soveltuvan 7-toimisen Eternal Light -takavalon. Sekä täysLED- että hybridiversio on helposti räätälöitävissä tarvittavien toimintojen osalta. Molemmat versiot ovat sertifioituja ja EU-vaatimusten mukaisia. Komponenttien vaihto on yksinkertaista modulaarisen rakenteen ansiosta. Eternal Light vähentää myös korjauskustannuksia kun koko valaisinta ei tarvitse vaihtaa yhden osan mennessä rikki. Samaa valoa käyttämällä saadaan koko ajoneuvoyhdistelmään yhtenäinen ilme.

Hybridiversio: Ajovalona toimii LED-kehä, muut toiminnot on toteutettu perinteisillä polttimoilla. Hybridiversion voi muuttaa myös täys-LED-versioksi.

LED-versio: Energiatehokas vaihtoehto ja pieni varaosien tarve. Uuden takavalon voi valita useilla eri kokoonpanoilla halutuista toiminnoista riippuen.


Sähkö- ja hybridimyynti ylitti polttomoottorit Norjassa

Sähkö- ja hybridiautojen yhteenlaskettu myynti ylitti tammikuussa ensimmäistä kertaa diesel- ja bensiinikäyttöisten autojen myynnin. Tammikuussa Norjassa myydyistä autoista täysin sähkökäyttöisiä oli 17,6 prosenttia ja hybridejä 33,8 prosenttia. Helmikuussa sähkö- ja hybridiautojen myynti laski, mutta kahden ensimmäisen kuukauden myynti jakautui lähes 50/50 perinteisten polttomoottorien ja sähköä käyttävien kesken.

Sähkö- ja hybridiautoja on 5,2 miljoonan asukkaan Norjassa yhteensä noin 500 000. Euroopan suurin öljyntuottajamaa satsaa voimakkaasti sähköautoiluun ja latausverkostoon.


Volvo valtasi Norjan markkinat

Volvon vuoden 2016 myynti Norjassa ohitti Scanian niin 16-21,9-tonnisissa kuin yli 22-tonnisissakin kuorma-autoissa. Volvon myynti nousi vuoden 2015 25 prosentista 35,4 prosenttiin kun taas Scanian laski 37,8:sta 34,7:ään.