MAN - Vaihtoautot

E18 Hamina─Vaalimaa -moottoritie valmistuu etuajassa

E18 HaminaVaalimaa -moottoritien viimeinen 8,5 kilometrin mittainen osuus Virojoelta Vaalimaalle avautuu liikenteelle 1. maaliskuuta 2018. Tie valmistuu tilaajan alkuperäistä aikataulua nopeammin ja huomattavasti alle alkuperäisen budjetin. Moottoritietasoinen yhteys Turusta Vaalimaalle on nyt kokonaisuudessaan valmis.

Moottoritie on todella merkittävä Suomen elinkeinoelämän kannalta, sillä siihen yhdistyvät tie- ja rataverkon lisäksi meriväylät ja HaminaKotka Satama. Se on jo nyt luonut uusia mahdollisuuksia maankäytön ja elinkeinoelämän kehittämiseen Kaakkois-Suomessa.

E18 Hamina−Vaalimaa -moottoritien kunnossapidosta vastaa Tieyhtiö Vaalimaa Oy vuoteen 2034 jatkuvalla elinkaarisopimuksella. Tieyhtiö Vaalimaa on tehnyt sopimuksen YIT Rakennus Oy:n kanssa, joka vastaa E18 Hamina−Vaalimaan kunnossapidon käytännön toteutuksesta. 

Moottoritien valmistuttua työt jatkuvat vanhan seiskatien eli maantien 170 kunnostamisella. Tie päällystetään lähes kokonaan uudelleen ja lisäksi rakennetaan kevyen liikenteen väylää. Työt alkavat huhti−toukokuussa ja valmistuvat marraskuussa 2018.


Basware toimittaa Scanialle globaalin pilvipohjaisen laskuautomaatioratkaisun

Verkottuneiden kilpailutuksesta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen sekä innovatiivisten rahoituspalvelujen tarjoaja Basware on solminut sopimuksen ruotsalaisen autovalmistaja Scanian kanssa hankinnasta maksuun (P2P) -ratkaisun toimittamisesta SaaS-palveluna. Sopimus kattaa Baswaren pilvipohjaisen hankinnasta maksuun -laskuautomaation ja Basware Network -verkoston transaktiopalvelut.

- Olemme tehneet yhteistyötä Scanian kanssa vuodesta 2002 lähtien. Tänä aikana olemme laajentaneet yhteistyötä laskujenkäsittelystä P2P-automaatioon ja Basware Network -verkostoon. Työskentelemme tällä hetkellä Scanian kanssa 36 maassa, joten pilvipohjaiset ratkaisumme yhdessä globaalin verkostomme kanssa tekevät Baswaresta täydellisen kumppanin Scanialle, Baswaren myyntijohtaja Herman von Greiff kertoo.


Van Hool: 40 vetybussia Saksaan


Van Hool A330 FC vetybussi Lontoon liikenteessä.

Van Hool on tehnyt kakikkien aikojen suurimman vety/polttokenno-bussien kaupan. Kölnin seudun liikennelaitos ostaa 30 ja Wuppertal 10 Van Hool vetybussia. Vetybussit luovutetaan alkuvuodesta 2019. Vetybussit valmistetaan Belgian Koningshooikt´n tehtaassa.

Kölnin seudun liikennelaitos otti jo toukukuussa 2014 käyttöön kaksi Van Hool vetybussia. Hyvät kokemukset rohkaisivat nyt tekemään lajissaan jättimäisen kaupan. 40 vetybussia ovat tyyppiä Van Hool A330, kaksiakselisia ja noin 12 m pitkiä, 210 kW (n. 285 hv) Siemens PEM-sähkömoottorilla, 38,2 kg vetytankkauksella ja n. 350 km toimintamatkalla, 29 istumapaikalla ja 46-49 seisomapaikalla.

Van Hoolin 40 vetybussin kauppa vahvistaa sanoman, jota kaikki suuret autonvalmistajat antavat ymmärtää "rivien välistä": energiansa sähköverkosta ottavat sähköautot ovat välivaihe matkalla itse oman sähköenergiansa tuottaviin sähköautoihin eli vety/polttokennoautoihin.

 



Kalifornia: Liikenteeseen ratittomia autoja

Huhtikuusta alkaen nähdään Kaliforniassa liikenteessä yleisillä teillä autoja ilman rattia ja polkimia. Osavaltion liikenneviranomainen poisti viime maanantaina vaatimuksen ihmisestä varmistajana autonomisen auton ratin takana. Päätös oli seurausta Silicon Valleyn teknologiayritysten ankarasta painostuksesta. Kehittäjät kuten Googlen tytäryhtiö Waymo ovat keskitttyneet autonomisen taksiauton teknologiakehitykseen. Myös General Motors on esitellyt prototyyppimallin ilman rattia ja polkimia.

Kaliforniassa 50 yritystä kaikkialta maailmassa ovat saaneet viranomaisen suostumuksen autonomisten autojen testaukseen. Huhtikuun 2. päivästä niillä on mahdollisuus anoa lupaa tuoda autonsa yleisille teille. Ehtona on asetettujen turvallisuusvaatimusten täyttäminen mm. suojauksella cyber-hyökkäyksiä vastaan. Auton kulkua on voitava valvoa kauko-ohjauksella. Autojen tulee myös jatkuvasti tallentaa dataa ajostaan. Myös poliisin on voitava pysäyttää auton kulku kaikissa liikennetilanteissa.

USA:n korkein liikenneviranomainen Washingtonissa on toistaiseksi näyttänyt punaista valoa muiden osavaltioiden anomuksille päästää autonomisia autoja liikenteeseen. Waymo on kuitenkin saanut luvan robottitaksitoiminnan perustamiseksi yhdessä kaupunginosassa Arizonan Phoenixissä.

(Vogel)


Lahden Talvitiepäivät

Lahden Talvitiepäivillä helmikuussa 2018 oli esillä tämän hetken kehittyneimmät tienhuoltolaitteistot sekä muuta raskasta kalustoa. Huomion kiinnitti muun muassa vakuuttava Sisun Polar Works- varusteltu kuorma-auto, jossa on monia talvikäyttöä helpottavia ominaisuuksia.

Lisäksi paikalla oli esimerkiksi rautateiden huoltoon varusteltuja Unimogeja, joissa oli lumiharjat tai lumilinko. Laiteet pystyvät kulkemaan sekä tiellä, että raiteilla, mikä yksinkertaistaa ja helpottaa niiden käyttöä huomattavasti. Lue lisää messujen tarjonnasta uusimmasta 9.3. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!


Kaasutankkausasema IKEA:n yhteyteen Espooseen

Gasum avasi vuoden 2018 ensimmäisen uuden kaasutankkausaseman Espoon Lommilaan IKEA-tavaratalon yhteyteen. Uusi tankkausasema on osa Gasumin ja IKEA Suomen kiertotalousyhteistyötä, jossa Suomen IKEA-ravintoloiden ruokahävikistä tuotetaan biokaasua. Samalla IKEA-tavaratalojen yhteyteen rakennetaan kaasutankkausasemia, mikä mahdollistaa biokaasun hyödyntämisen polttoaineena IKEA Suomen oman toiminnan, kuljetuskumppaneiden sekä kuluttajien osalta.

Lähivuosien aikana Gasumin suunnitelmissa on avata kaikkiaan 35 uutta tankkausasemaa Suomeen, joista seitsemän on jo avattu. Parhaillaan uusia kaasutankkausasemia suunnitellaan muun muassa pääkaupunkiseudulle, Turkuun, Ouluun, Lahteen, Seinäjoelle ja Kuopioon. Maaliskuun 2018 alussa Suomessa on lähes 40 kaasutankkausasemaa, joista Gasumin on 26.


Hessin perävaunubussi ruuhkahuippujen tasaaja

Pieni sveitsiläinen bussivalmistaja Carosserie Hess, tuotanto 2400 bussia vuodessa, tunnetaan maailmanlaajuisesti alansa innovaatiokärkenä. Johdin- ja nivelbussien valmistajana sillä on useita "ensimmäinen-maailmassa" saavutusta.

Hessin kehitelmiin kuuluu nykyaikainen "trailer-bussi" eli bussi joka vetää perässään bussiperävaunua. Kytkeminen ja irrottaminen käy 30-50 sekunnissa. 23 m pitkänä yhdistelmänä tarjoaa 165 matkustajapaikkaa ruuhkahuippuina. Huippuketteränä keskusta-alueillakin, kääntöympyrän halkaisija alle 22 m! Hiljaisemman liikenteen aikana 12-14 metrisenä. Energiasäästäjänä, ei turhia päästöjä, ympäristöystävällisenä. Vetäjä-bussina voi olla joko Hessin oma tai Solaris tai MAN.

Lue seuraava Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2018, ilmestyy 8.3.


Auto, tekniikka ja kuljetus Trailer Innovation juryn jäseneksi

Auto, tekniikka ja kuljetus on hyväksytty Suomen edustajaksi 20 Euroopan maan erikoistoimittajista koostuvaan Trailer Innovation juryyn.

Trailer Innovation -tuomaristo jakaa palkinnot kahden vuoden välein, ja vuonna 2018 jo yhdeksännen kerran. Hannover IAA:n avajaispäivänä 21.9. palkitaan parhaat perävaunuinnovaatiot seitsemässä eri luokassa, mm. parhaalle säiliö-, lavetti-, kylmäkuljetus- jne. perävaunulle.

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden tavoitteena on nostaa tuomariston pöydälle ja tietoisuuteen myös Suomessa valmistettavien perävaunujen ja päällirakenteiden uusia ratkaisuja, päätoimittaja Henri Pakarinen perustelee.


Lyko tulee Suomeen

Hiustenhoito- ja kauneusspesialisti Lyko, on-line markkinajohtaja Ruotsissa ja ykköshaastaja Norjassa, on tulossa Suomeen. Lyko sijoittaa 85 miljoonaa kruunua 2018-2020 uuteen automatisoituun keskusvarastoon logistiikkaketjun tehostamiseksi ja saavutettaviin kustannussäästöihin.

- Lykon vahvalla ja laajalla tuotevalikolimalla meillä on hyvät mahdollisuudet nousta johtavaan asemaan myös Suomen markkinoilla, Lykon toimitusjohtaja Joanna Hummel sanoo lehdistötiedotteessa.


Autonominen perävaunu vie kontin itsenäisesti tilaajan pihalle!

Safer liikenneturvallisuuskeskus Viaredin teollisuuspuistossa puolen tunnin ajomatkan päässä itään Göteborgista luo yhä uusia autonomisia projekteja kuljetusalalla. Sen iDolly-projektissa kuorma-autojen perävaunut kulkevat tilaajilleen itsenäisesti, kokonaan ilman ihmistä kuljettajana.

iDolly-projektia kehittelevät Chalmersin ja Volvokonsernin tutkijat yhteistyössä usean muun asiantuntija- ja tutkijaryhmän kanssa.Tavoitteena on kehittää autonomista tekniikkaa perävaunuille kuljettamaan itsenäisesti kontteja.

Dolly kytketään perävaunuun etuakseliksi. Dolly varustetaan sähkömoottorilla ja tarvittavilla sensoreilla sekä ohjausjärjestelmällä. Ratkaisu tekisi dollyyn kytketyn vetoauton tarpeettomaksi. Sähkömoottorilla vähennetään päästöjä, ilman kuljettajaa vähennetään kustannuksia mikä osaltaan mahdollistaa kuljetukset kaikkina vuorokauden aikoina ilman lisäkustannuksia.

Testejä suoritetaan Astazeron koeradalla ja Viaredin teollisuuspuistossa. Kuorma-auto kahdella perävaunulla dolly-kytkennällä ajaa rahdin Göteborgin satamasta. Viaredissä dolly ja takimmainen perävaunu irroitetaan automaattisesti, minkä jälkeen dolly vetää perävaunun itsenäisesti haluttuun osoitteeseen Viaredin teollisuuspuistossa.

Safer arvioi testien alkavan syksyllä 2019.

(Transportnet.se)


Scania voittajaksi 1000 Point Testissä

Scanian uuden sukupolven kuorma-autot tulivat ykköspaikalle Euroopan perusteellisimmassa kuorma-autovertailussa 1000 Point Testissä jo toisena vuotena peräkkäin. Tämän vuoden testi keskittyi autoihin, joissa on keskikokoinen ohjaamo ja teho 450 hv. Scanian R 450 -mallia vastaan asetettiin Mercedes Actros 1845 ja Volvo FH 460.

1000 Point Testissä kansainvälinen joukko kuorma-autotoimittajia pisteyttää autot subjektiivisesti, ja nämä arviot yhdistetään objektiivisiin mittaustuloksiin. Testi suoritetaan 180 kilometrin pituisella reitillä Lounais-Saksassa.

Uusi Pulse & Glide -toiminto ja alamäkinopeussäädin sekä päivitetty ennakoiva vakionopeussäädin ovat parantaneet Scanian polttoainetaloutta. P & G -toiminto auttaa maksimoimaan rullausmatkat. Näin ajoneuvon liike-energia saadaan entistä paremmin hyödynnettyä mäkisillä teillä. Uuden ominaisuuden ansiosta polttoaineen kulutus vähenee, ja se myös siivitti Scanian 1000 Point Testin voittajaksi.

Scania osoittautui myös nopeimmaksi kuorma-autoksi kaikissa vertailuissa. Testeissä mitattiin muun muassa kiihtyvyyttä, matkanopeutta moottoritiellä ja ajoa ylämäessä. Scanian uuden sukupolven kuorma-auto pärjäsi niin ikään ohjaamo-, voimansiirtolinja-, ja hyötykuormakategorioissa. Scanian kokonaispistemäärä vuoden 2018 1000 Point Testissä oli 954,5 pistettä. Seuraavaksi tuli Mercedes 943,2 pisteellä, ja Volvon pistemäärä oli 941,9.


Järeät Renault Trucks kuorma-autot Road Show 2018 -kiertueella

Viime vuonna Suomeen saapunut Renault Trucks C-sarja on lähdössä kotimaan kiertueelle. Maaliskuusta toukokuulle kestävä Renault Trucksin Road Show 2018 -kierros vierailee yhteensä 25 paikkakunnalla aina Raaseporista Rovaniemelle. Mukana ovat tridem-alustainen C 520 8x4 -koukkuauto, C 520 8x4 -kasettiyhdistelmä sekä T 520 High 6x2 -takateliveturi.

Raskaiden Renault Trucks kuorma-autojen odotettu kiertue käynnistyy tiistaina 6. maaliskuuta Mikkelistä ja päättyy Kotkaan 9. toukokuuta 2018.


Ulla Tapanisen kirja "Logistiikka ja liikennejärjestelmät" ja tulevaisuuden liikenne

Suomen liikennejärjestelmä on suurten muutosten kourissa. Maan kuljetusvolyymit eivät enää kasva, ja pian liikenteen digitalisaatio mullistaa liikennettä yhtä paljon kuin rautateiden käyttöönotto aikanaan. Liikenteestä tulee yhä itsenäisempää, älykkäämpää ja paremmin kuluttajan tarpeisiin sovitettua. Samalla muutokset tarjoavat mahdollisuuksia innovaatioille ja yritystoiminnalle.

Ulla Tapanisen kirjoittama kirja Logistiikka ja liikennejärjestelmät kertoo, miten ympäristönäkökulmat, palvelullistuminen ja jakamistalous ovat vaikuttaneet liikenneajatteluun. Siinä pohditaan, millainen tulevaisuuden liikennejärjestelmän tulisi olla, jotta se vastaisi elämäntavan ja yhteiskunnan muutoksiin sekä palvelisi koko Suomen kuljetustarpeita. On elintärkeää tarkastella maamme liikennejärjestelmää kokonaisuutena.

Logistiikka ja liikennejärjestelmät -julkaisutilaisuus to 1.3.2018 klo 17:00
Kaisa-talon Kirja & Kahvi, Vuorikatu 7, Helsinki
Ulla Tapanisen kanssa kirjan teemoista keskustelee Liikenneviraston investoinneista vastaava ylijohtaja (emeritus) Kari Ruohonen ja kommenttipuheenvuoron esittää Tkt, kaupunkivaikuttaja ja Aalto Living+ projektipäällikkö Mikko Särelä.


ADAC: Rengasvalmistajien kakkosmerkit menestyivät testissä

Saksan "Autoliiton", ADAC:n suuressa kesärengastestissä, johon osallistui 30 erimerkkistä rengasta kahdessa kokoluokassa, tarjosi yllätyksiä nk. kakkosmerkkien osalta. Ne todettiin lähes yhtä hyviksi kuin "isäntiensä" eli varsinaisten suurmerkkien ykkösrenkaat.

205/55 R 16 Bridgestonen kakkosmerkin, Firestonen Roadhawk rengas saavutti saman yhteistuloksen kuin Bridgestone Turasnnza T001 Evo.

Continentalin kakkosmerkki Semperit Speed-Life 2 hävsii vain 0,1 pisteellä Continental Premium-Contact 5:lle. Luokan kokonaisvoittaja oli Michelin Primacy.

Kokoluokassa 175/65 R14 Semperit Confort-Life 2 sijoittui toiseksi voittajan, Sumitomo-konsernin Falken Sincera SN832 Ecorun jälkeen.

Suurimmat erot syntyivät kulumisarvoissa. Siten testivoittaja Michelin Primasylle arvioitu 45 000 kmm kulumiskesto on lähes 20 000 km enemmän kuin "riittäväksi" arvioidulla Infinity Ecosis´lla.

(Vogel)


Kotimaiset keraamiset pinnoitteet autonhoitoon

Kotimainen Korrek uudistaa perinteistä autonhoitoa uusilla keraamisilla pinnoitteilla. Innovaatiolla on myös laajat vientitavoitteet.

Uusi KORREK PRO Ceramic TFC -tuoteperhe on suunniteltu autonhoitoalan ammattilaisille. Sarjaan kuuluu keraamisia pinnoitteita sekä ammattitason autonpuhdistusaineita. Keraaminen pinnoitekäsittely vie vahaustarpeet 2-6 vuodeksi ja samalla pesujen tarve vähenee merkittävästi. 

- Käsittelyn tuoma suoja sekä kestävä ja kiiltävä maalipinta vaikuttaa positiivisesti auton jälleenmyyntiarvoon ja ympäristöön, valmistaja Berner Oy sanoo.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!