Uudenlaisia iskunvaimentimia ja kytkimiä MR-nesteiden avulla
- Luontiaika
- 02.10.2018 15:40
Magnetoreologiset (MR) nesteet ovat älymateriaaleja, joiden ominaisuudet muuttuvat ulkoisen magneettikentän vaikutuksesta. Diplomi-insinööri Ilari Jönkkäri tutki väitöskirjassaan MR-nesteiden ominaisuuksia, mistä on hyötyä niihin perustuvan teknologian kehityksessä.
Magneettikentän voimakkuuden kasvaessa MR-nesteen reologiset ominaisuudet muuttuvat eli sen viskositeetti kasvaa ja neste saa myötöjännityksen.
- Myötöjännitystä pienemmillä jännityksillä neste käyttäytyy kiinteän materiaalin tavoin ja alkaa virrata vasta, kun myötöjännitys ylitetään. Muutos on hyvin nopea, sillä se tapahtuu millisekunneissa ja neste palautuu alkuperäiseen tilaansa, kun magneettikenttä poistetaan, väitöskirjassaan MR-nesteiden ominaisuuksien, erityisesti myötöjännityksen, mittausmenetelmien kehittämiseen perehtynyt Ilari Jönkkäri kertoo.
Kun nesteen ominaisuudet tunnetaan luotettavasti, tietoa voidaan käyttää nesteiden parissa tehtävässä kehitystyössä ja MR-teknologiaan perustuvien laitteiden suunnittelussa.
- MR-nesteisiin perustuen on mahdollista esimerkiksi suunnitella uudenlaisia iskunvaimentimia, jarruja ja kytkimiä, Jönkkäri sanoo.
Ruotsi: Mistä 7300 bussikuljettajaa?
- Luontiaika
- 28.09.2018 11:11
Ruotsissa kuljetusalan kaksi vahvaa vaikuttajaa, Mattias Dahl ja Caj Luoma, hälyttävät jatkuvasta bussikuljettajapulasta ja 7300 bussikuljettajan vajeesta vuoteen 2020 mennessä huomiota herättäneessä mielipidekirjoituksessa Ruotsin valtamediaan kuuluvassa Svenska Dagbladet'ssa 25.9.
"Tarvitaan julkisia satsauksia yhdessä kuljetusalan kanssa kuljettajapulan ratkaisemiseksi. Kuljetusyritykset tekevät työtä nuorten ja aikuisten johdattamiseksi busikuljettajakoulutukseen. Uusi selvitys osoittaa näet, että kolmen vuoden sisällä tarvitaan 7300 uutta bussikuljettajaa maassa. Rekrytointitarve kasvaa peräti 74 prosenttia vuoteen 2020, eli 4200 kuljettajasta 7300 kuljettajaan. Kuusi kymmenestä yrityksestä kertoo selvityksessä vaikeuksista löytää henkilöstöä ja kolme neljästä kokee suurimmaksi haasteeksi löytää koulutettuja työntekijöitä. Pääsyy kuljettajapulan kasvuun on eläköityminen. Vuosina 2018-2020 Ruotsissa 2600 bussikuljettajaa siirtyy eläkkeelle. Samalla julkinen ammattikoulutus on pahasti alaimitoitettua. Koulutuspaikat eivät vastaa tarvetta", Dahl ja Luoma toteavat Svenska Dagbladet"ssa.
Suomessa on samanlainen tilanne. Vastuullinen viranomainen ei näytä huomaavan. (Toim.huom.)
Uusia malleja jakeluliikenteeseen kaupungeissa
- Luontiaika
- 28.09.2018 10:24
Kaupunkien keskusta-alueiden jakeluliikenteen järjestämiseen etsitään uusia malleja. Citylogistiikan uudet ratkaisut -hankkeessa selvitetään ja testataan kevyitä ja myös itseohjautuvia jakeluratkaisuja, jotka vähentäisivät turhaa jakeluliikennettä keskustoissa. Tavoitteena on myös luoda uudenlaisia palvelukokonaisuuksia, joilla voidaan optimoida jakeluliikennettä.
-Niin sanotun viimeisen kilometrin ratkaiseminen on todellinen haaste kaupunkien keskusta-alueilla, sanoo hankkeen projektipäällikkö Jere Lumikko Turun kaupungilta.
Jakeluliikenteen hoitaminen nykyistä tehokkaammin tukee kaupunkien tavoitteita vähentää ilmastopäästöjä. Samalla keskusta-alueiden viihtyvyys ja liikkumisen turvallisuus paranevat. Keskeistä on eri toimijoiden yhteistoiminta, jota myös testataan käytännössä hankkeen aikana.
Citylogistiikan uudet ratkaisut -hanke on kokonaisuus, jonka päätoteuttaja on Turun kaupunki ja muut hankekumppanit ovat Forum Virium Helsinki Oy, Turun Ammattikorkeakoulu Oy, Varsinais-Suomen liitto/Valonia ja Tampereen ammattikorkeakoulu. Hanketta rahoittaa Euroopan Aluekehitysrahasto EAKR. Hanke kuuluu 6Aika-kokonaisuuteen. 6Aika on Suomen kuuden suurimman kaupungin yhteinen kestävän kaupunkikehityksen strategia.
Ruotsi: Maahanmuuttajille rekrykoulutusta logistiikka-alalle
- Luontiaika
- 28.09.2018 10:11
Logent tarjoaa kokonaispalveluja logistiikka-alalle. Yritys toimii Ruotsin lisäksi myös Norjassa. Uutena toimintamuotonaan se tarjoaa erikoiskoulutusta maahanmuutajille logistiikka-alan tehtäviin yhdessä työnvälitystoimiston kanssa.
Logent on uudessa toimintamuodossaan onnistunut saattamaan liki 100 maahanmuuttajaa menestyksellisesti töihin logistiikka-alalle.
Ruotsi: 18-20 vuotiaat kivittivät kuorma-autoja, rangaistuksia myös vanhemmille
- Luontiaika
- 28.09.2018 09:47
Neljä 18-20 vuotiasta nuorta kivittivät kuorma-autoja E4 valtatiellä syksyllä 2017 Uumajan ja Skellefteån välillä. Mm. hinauspalvelua suorittavalta kuorma-autolta rikkoutui tulilasi, eräältä kuljetusliikkeeltä rikkoutui neljän eri kuorma-auton tuulilasi kuukauden sisällä, yhdestä kuorma-autosta iso kivi osui tuulilasin läpi kuljettajan polveen ja toisen tuulilasi murskaantui isosta katukivestä.
Tuomion mukaan neljä nuorta asettuivat riviin ja heittivä kivensä yhteiskomennosta. Kaksi nuorista tuomittiin 30 tunnin nuorisokasvatukseen. Kaksi muuta tuomittiin sakkorangaistuksiin. Lisäksi nuoret ja heidän vanhempansa tuomittiin koviin vahingonkorvauksiin useille asianomistajille.
Autojen kivittäminen erityisesti moottorien ylittäviltä silloilta ei ole epätavallista Ruotsissa. Tanskassa on sattunut useita vakavia tapauksia. Elokuussa 2016 nuori saksalainen äiti sai surmansa moottoritien ylittävältä sillalta heitetyn 30 kg painavan betonilohkareen osuttua autoon, joka ajautui tieltä kovalla vauhdilla. Naisen aviomies sokeutui ja vammautui vakavasti. Takaistuimella istunut 5-vuotias poika selviytyi onnettomuudesta vammoitta.
(Trailer.se)
Oulun Autokuljetuksen terminaali rakennettiin vain vuodessa ja alle budjetin
- Luontiaika
- 28.09.2018 09:17
Oulun Autokuljetuksen uudessa läpivirtausterminaalissa tavarat puretaan toiselta sivulta ja lastataan toiselta, mikä on sujuvoittanut ja tehostanut toimintaa. Työntekijöiden tyytyväisyys on noussut modernien ja toimivien tilojen myötä. A-Insinöörit vastasi hankkeen rakennuttamisesta ja projektijohtamisesta.
- Kyseessä on Oulun Autokuljetuksen historian suurin yksittäinen investointi. Terminaalin uusi pohjaratkaisu on helpottanut arkea ja nostanut työntekijöiden tyytyväisyyttä. Tilan uusimisen myötä olemme myös päivittäneet ja kehittäneet prosesseja ja toimintatapojamme. Nyt esimerkiksi kulunvalvonta, vartiointi ja automatiikka ovat ajan tasalla, kertoo OAK:n toimitusjohtaja Jaana Kokko.
Uuden terminaalin vieressä sijaitseva vanha terminaali ei enää palvellut kehittynyttä liiketoimintaa parhaalla mahdollisella tavalla. Kun Oulun kaupunki kaavoitti Oritkarin ranta-aluetta uudelleen, yhdeksän hehtaaria meren ja terminaalin välistä aluetta osoitettiin logistiikka-alueeksi. Vuonna 2015 valmistuneeseen kaavaan kaavoitettiin 5 hehtaarin tontti, jonka OAK varasi itselleen. Kaupungin tahtotila oli, että uudelle tontille on rakennettava nopeasti.
Kipattava autonkuljetuslava Sprinteriin
- Luontiaika
- 28.09.2018 09:03
Saksalainen ajoneuvokuljetuksiin sopivien lavettien valmistukseen erikoistunut Algema Fit-Zel on lisännyt tuotevalikoimaansa Mersu Sprinterille sovitetun kipattavan autonkuljetuslavan. Ennestään vastaava kipattava lava on saatavana myös VW Crafteriin, Ford Transitiin ja MAN GTE'en.
Sprinterin kipattava lava kantaa 3,1 tonnin hyötykuormaa. Kippi toimii hydraulisesti ja on kuormausvalmis 8 sekunnissa 10 asteen kuormauskulmalla. Kulma on loivennettavissa 4,5 asteeseen. Blitzlader-2 nimeä kantava lava Sprinter.-alustalle maksaa Saksassa alkaen 29 500 euroa.
(Vogel)
Ruotsi: Alstom, Volvo ja NCC rakentamaan sähkötietä länsirannikolle
- Luontiaika
- 28.09.2018 08:25
Ruotsin Trafikverket'n suunnitelmiin toteuttaa sähkötie Gävleborgiin, Blekingeen ja Örebrohun kolme suurta eli Alstom, Volvo-konserni ja NCC ovat ilmoittautuneet halukkaiksi toteuttaa sähkötie Ruotsin länsirannikolle lähinnä Göteborgin suuria teollisuuslaitoksia palvelevaksi.
Alstom tuo yhteistyöhön osaamisensa raitiovaunu/sähköjuna-tekniikasta. Volvo tuo mukanaan sähköajoneuvo-osaamisensa ja NCC tietonsa ja kokemuksensa nk. Arlandan sähkötie-toteutuksesta.
Trump tullut maksamaan Fordille jo miljardi dollaria
- Luontiaika
- 28.09.2018 08:12
Presidentti Trumpin tullipolitiikka on tullut maksamaan Ford-konsernille tähän mennessä noin miljardin dollarin verran, konsernijohtaja Jim Hacket sanoi Bloomberg TV:n haastattelussa New Yorkissa. Tappio johtuu Trumpin määräämistä metallien rangaistustulleista, joista erityisesti aluminin tarve kostautuu raskaasti autojätin toimintaan.
- Jos näin jatkuu, vahingot vain kasvavat, Hacket totesi. Rangaistustullien seurauksena USA:n omat alumini- ja terästuottajat ovat korottaneet tuotteidensa hintoja rajusti.
Fordin lisäksi USA:n autonvalmistajat kuten General Motors, Fiat Chrysler, Kenworth, Peterbilt sekä eurooppalaisomisteiset kuorma-autovalmistajat ja lukuisat pienemmät ajoneuvovalmistajat ovat ajautuneet samaan tapiookiereeseen.
Sähköisten rahtikirjojen käyttö mahdolliseksi kansainvälisissä tiekuljetuksissa
- Luontiaika
- 28.09.2018 06:38
Hallitus esittää, että sähköisten rahtikirjojen käyttö sallittaisiin kansainvälisissä tiekuljetuksissa. Tämä edellyttää tiekuljetussopimuslain muuttamista. Hallitus antoi esityksensä 27. syyskuuta 2018.
Sähköisten rahtikirjojen käyttö sisältyy tavarakuljetuksia koskevaan YK:n yleissopimukseen, jonka lisäpöytäkirjan hyväksymistä hallitus esittää eduskunnalle.
Lisäpöytäkirja sallii sähköisten rahtikirjojen käyttämisen kansainvälisissä tiekuljetuksissa sopimusvaltioiden välillä, kun tähän asti sopimus on kattanut vain paperiset asiakirjat. Sähköisen rahtikirjan käyttäminen ei siten ole pakollista, vaan osapuolet voisivat sopia sen käyttämisestä paperisen asiakirjan sijasta.
Esityksen tavoitteena on edistää logistiikkasektorin digitalisaatiota. Tietojen saaminen paperilta sähköiseen muotoon on edellytys logistiikkasektorin laajemmalle digitalisaatiolle ja tiedon paremmalle hyödyntämiselle kuljetusketjuissa. Sähköisessä muodossa olevat tiedot edistävät myös yritysten ja viranomaisten välistä tietojenvaihtoa, mutta ennen kaikkea ne helpottavat entistä joustavampien palvelujen syntymistä.
Tiedonvaihtoa tehostetaan autoihin ja ajokortteihin liittyvän rikollisuuden estämiseksi
- Luontiaika
- 28.09.2018 06:36
Hallitus esittää eduskunnalle niin sanotun EUCARIS-sopimuksen hyväksymistä ja voimaansaattamista. Sopimus koskee eurooppalaista tietojärjestelmää, joka mahdollistaa keskusviranomaisten tiedonvaihdon ajoneuvoista ja ajo-oikeuksista.
Hallitus antoi lakiesityksensä 27. syyskuuta 2018.
Tietojenvaihtojärjestelmän tavoitteena on varmistaa, että sopimusvaltioiden rekisterit ovat ajantasaisia ja luotettavia. Lisäksi tavoitteena on edistää ajo-oikeuksiin ja ajoneuvoihin liittyvän rikollisuuden torjuntaa ja tutkimista, sekä tehostaa sopimusvaltioiden hallintoa tarjoamalla tietoa nopeasti ja tehokkaasti.
Sopimukseen liittyminen antaa paremmat työkalut ehkäistä väärinkäytöksiä, kun ajoneuvotiedot voidaan tarkastaa ulkomaisilta viranomaisilta rekisteröinnin yhteydessä. Tämä vaikeuttaa esimerkiksi varastettujen autojen liikkumista rajan yli.
Sopimus antaa myös ajokorttia myöntäville viranomaisille nykyistä tehokkaammat mahdollisuudet verrata ajokorttitietoja muiden maiden rekistereihin. Tiedot ulkomaisista ajo-oikeusrekistereistä voisivat tulevaisuudessa olla helpommin saatavilla myös ajo-oikeuksien valvontaan tien päällä.
Sopimuksen myötä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi saa oikeuden ottaa käyttöönsä kaikki EUCARIS-järjestelmän tarjoamat palvelut. Tiedonvaihtoa viranomaisten välillä voidaan tehostaa ja automatisoida, kun tietoja ei tarvitse enää erikseen lähettää eri valtioille.
Sopimus turvaa kansalaisten tietosuojaan ja -turvaan liittyvät oikeudet. Euroopan unionin tietosuojalainsäädännön noudattaminen on edellytys sille, että sopimukseen voi liittyä.
Esitys tukee hallituksen digitalisaation kärkihanketta.
Liikennepalvelulailla joustavuutta ammattipätevyyssääntelyyn
- Luontiaika
- 28.09.2018 06:27
Liikennepalvelulaki luo edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille. Sen keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa asiakaslähtöiset liikennepalvelut. Olennaista näiden tavoitteiden saavuttamisessa on tiedon avaaminen.
Nurminen Logistics aloittaa säännöllisen rautatieliikenteen Suomen ja Kiinan välillä
- Luontiaika
- 27.09.2018 14:45
Nurminen Logistics avaa lokakuussa säännöllisen konttijunayhteyden Helsingin ja Kiinan Hefein välillä. Suomen vienti- ja tuontiteollisuudelle suunnattu uusi liikenneyhteys kuljettaa rahdin Suomen ja Kiinan välillä 14 päivässä. Liikenne aloitetaan 17.10.2018 Helsingistä. Syksyn 2018 aikana Helsinki-Hefei välillä lähtee neljä junaa kumpaankin suuntaan. Vuoden 2019 alusta junayhteys on viikoittaista.
Trukki-indeksi kautta-aikojen ennätykseen
- Luontiaika
- 27.09.2018 11:21
Suomessa myytävien trukkien markkinaluvut ovat nousseet kautta aikojen ennätykseen. Vuosimarkkina (12kk) on tällä hetkellä 4171 konetta (lähde WITS-tilasto), mikä tarkoittaa peräti 25%:n kasvua vuosimarkkinassa vuoden 2017 lopputilanteeseen verrattuna. Tämän kalenterivuoden aikana (01-08/2018) kasvua on ollut peräti 43%:n viime vuoteen verrattuna (01-08/2018).
Uusien trukkien myynti eli ns. ”trukki-indeksi” kuvaa taloudellista aktiviteettia hyvin käytännönläheisellä tavalla. Trukkien käyttäjiä ovat mm. teollisuus, satamat, logistiikkakeskukset, kuljetusyritykset ja kaupan ala. Trukkeja tarvitaan rekka-autojen lastaukseen ja purkamiseen, tavaroiden ja raaka-aineiden siirtämiseen sekä varastointiin jne.
Edellinen ennätys oli vuodelta 2008, jolloin 12kk:n trukkimarkkina oli hetkellisesti 4056 konetta. Sen jälkeen trukkimarkkina romahti rahoituskriisin seurauksena peräti 60%. Toipuminen on kestänyt kymmenen vuotta johtuen tunnetuista syistä kuten vientiteollisuuteen vaikuttaneista Venäjän pakotteista ja epävarmuudesta, Kreikan kriisistä ja suomalaisten tuotteiden kysynnästä maailmalla.
Lasinpesunestekanisterit kierrätykseen Hollolan Matkakeitaalla
- Luontiaika
- 27.09.2018 11:14
Hollolan Matkakeitaalla käynnistyy lokakuun alussa tuulilasinpesunestekanistereiden panttikeräyskokeilu. Kokeilulla selvitetään, lisääkö muovipakkausten pantillisuus kuluttajien intoa toimittaa pakkaukset materiaalikierrätykseen.
Kokeilussa kerättäväksi pakkaukseksi valittiin lasinpesunestekanisteri, koska kanisterit ovat helposti tunnistettavia ja ne valmistetaan kierrätettävästä HDPE- muovista. Kerätyt kanisterit toimitetaan tehtaalle, jossa ne murskataan, pestään ja granuloidaan. Muovigranulaatista valmistetaan uusia muovituotteita. Panttisysteemin avulla on mahdollista saada tasalaatuista muovia suoraan kierrätykseen.
Käytännössä pilotti toimii niin, että asiakas ostaa tarralla merkityn lasinpesunestekanisterin Hollolan Matkakeitaalta. Käytön jälkeen hän palauttaa tyhjän kanisterin Matkakeitaan kassalle ja saa palkkioksi kupillisen kahvia.
Muovikanistereiden keräyskokeilu toteutetaan 1.10.2018-31.3.2019.
Kokeilun toteuttavat Lahden ammattikorkeakoulu, Muovipoli Oy, Hollolan Matkakeidas ja Muoviyhdistys ry. osana LAMKin koordinoimia Kiertoliike ja Kiemura -projekteja. Molemmat projektit toteutetaan Euroopan aluekehitysrahaston tuella.