MAN - Vaihtoautot

Mercedes G-sarja uudistuu laajamittaisesti

Mercedes-Benz on 15.01 esitellyt kauan odotetun uuden G-sarjan Detroitin NAIAS- autonäyttelyssä. Mersun luksusmaasturia on valmistettu yli 300 000 kappaletta vuodesta 1979 lähtien, ja sen tuotantokaari on kaikista mallisarjoista pisin koko Mercedes-Benzin historiassa. Uusinkin G-sarja valmistetaan Itävallan Grazissa Magna Steyrin tehtaalla.

Alkuperäisen, vuonna 1979 ensiesitellyn G-sarjan ulkonäkö on säilynyt melkein ennallaan kohta neljä vuosikymmentä. Keskeiset G-sarjan ominaispiirteet kuten näyttävät ovenkahvat, ulos näkyvät saranat, G:lle tyypillinen oven sulkeutumisääni, kylkien vankat kolhusuojalistat ja takaoveen sijoitettu varapyörä ovat tallella myös uudessa versiossa. Kaikki muu onkin uutta.

Varusteuutuuksia ovat esimerkiksi LED-ajovalot ja monipuoliset ajoavustimet sekä uusi alustarakenne. Uusi G-sarja on 53 milliä pidempi ja peräti 121 milliä leveämpi kuin edeltäjänsä.

Uuden G 500:n voimanlähteenä on 4-litrainen V8-bensiinimoottori. Kaksoisahdettu moottori tuottaa 310 kW (422 hv) tehon ja 610 Nm:n väännön 2000­–4750 rpm alueella. Yhdistetty polttoaineenkulutus on 11,1 litraa/100 km ja vastaavat CO2-päästöt 263 g/km. Moottoripaletti laajenee muilla bensiini- ja dieselmoottoreilla myöhemmin.

Lue lisää...


Originator ja Hiab jälkimarkkinointiyhteistyöhön

Kuvassa vasemmalta oikealle Originator Oy:n korjaamopäällikkö Kai Saarikoski ja toimitusjohtaja Oskari Hentilä sekä Hiabin aluemyyjä Matti Jokela ja tekninen tukihenkilö Kari Asikainen.

Lahdessa ja Hollolassa toimiva raskaan kaluston varaosa- ja korjaamotoimija Originator Oy on aloittanut jälkimarkkinayhteistyön Hiabin kanssa. Tammikuussa 2018 alkanut yhteistyö kattaa koko laajan Hiab-tuotevalikoiman. Originator Oy tarjoaa osaamistaan ja ammattitaitoaan Hiab-kuormausnostureiden, Loglift- ja Jonsered-puutavara- ja kierrätysnostureiden, Moffett-ajoneuvotrukkien, Multilift-vaihtolavalaitteiden sekä Zepro- ja Focolift-takalaitanostimien käyttäjille.

- Tuote- ja palveluvalikoiman laajentamisella haluamme tarjota asiakkaillemme aiempaa kattavampaa ja samalla laadukkaampaa palvelua, sanoo Originator Oy:n toimitusjohtaja Oskari Hentilä.

Hentilän mukaan varaosien perusvarasto perustetaan tulevan kevään aikana Lahden toimipisteeseen, joka tukee samalla myös Hollolan pistettä. Varaston rakentaminen aloitetaan yleisimmistä huolto- ja varaosista, mutta tavoitteena on kasvattaa varastoa alueen laitekannan mukaan. Hentilän mukaan varaston ylösajossa tehdään tiivistä yhteistyötä Hiabin myynti- ja jälkimarkkinaorganisaation sekä asiakaskunnan kanssa.


Aurinkopaneloitu tie Kiinassa

Kiina rakentaa tietä, jonka alle olisi mahdollista asentaa aurinkopaneelit. Tie pystyisi lisäksi lataamaan sähkökäyttöisiä autoja.

Projekti on osa Jinan City Expressway- tieosuuden rakennusta, jossa asennetaan läpinäkyvää betonia aurinkopaneelikerroksen päälle. "Aurinkotie" koostuu kolmesta kerroksesta. Ylimmäinen kerros on läpinäkyvää betonia, jolla on samat ominaisuudet kuin tavallisella asfaltilla. Seuraavassa kerroksessa ovat aurinkopaneelit, ja alimmassa eristekerros, joka estää aurinkopaneelien kosketuksen kosteaan maahan.

Tien väitetään tulevan olemaan tarpeeksi kestävä jopa keskikokoisille kuorma-autoille.



Destia vakuuttaa vieremäläisille: Maanteiden kunnossapito laatuvaatimusten mukaisesti

Pohjois-Savon Vieremällä maanviljelijät järjestivät torstaina 11.1.2018 tempauksen, jolla halusivat tuoda esiin tyytymättömyyttään teiden talvikunnossapitoon. Vieremä kuuluu Iisalmen alueurakkaan, joka on yksi Destian kunnossapitämistä alueurakoista. Mediassa julkaistu video on Kauppilanmäentieltä (5910), joka kuuluu II-talvihoitoluokkaan.

– Destia urakoitsijana huolehtii siitä, että kunnossapidon toimet toteutetaan Liikenneviraston määrittelemien laatuvaatimusten mukaisesti. Keinoja pitää tiet turvallisina liikenteelle on useita ja ne vaihtelevat niin sään kuin tien kunnossapitoluokan mukaisesti, esimerkiksi liukkauden torjunnasta lumen ja sohjon poistoon, lumi- ja jääpolanteen tasaamisesta liikennemerkkien ja opasteiden puhdistamiseen, kertoo Destian kunnossapidosta vastaava johtaja Seppo Ylitapio.

Lue lisää...


Saksa: Pula bussikuljettajista pelottaa, autonomisista busseista pelastus?

Saksassa ei käytännössä ole enää työttömiä bussikuljettajia. Tarve uusista kuljettajista kasvaa samalla kun nykyisesssä kuljettajakannassa noin 103 000 kuljettajaa lähestyy eläkeikää ja ajokortin 10 000 euron hinta ja epämukavat työajat karkoittavat uusia tulokkaita.

- Kielikysymys on lisäongelma. Matkustajat vaativat saksankielisiä kuljettajia. Se on johtanut tilanteeseen, jossa bussiyhtiöt ovat jo valmiit osallistumaan koulutus- ja ajokorttikustannuksiin, Saksan bussiyrittäjien yhdistyksen puheenjohtaja Karl Huelsmann sanoo.

Saksan bussiyrittäjät näkevät kuljettajapuutteen ratkaisuna autonomisten bussien yleistymisen. Se vaatisi busseihin vain saattajaksi koulutetun henkilön. Samalla nähdään tällaisen ratkaisun olevan vielä vuosien takana.


Uusi Renault Kangoo Z.E. nyt Suomessa

Renaultin Kangoo Z.E. sähköauton toinen sukupolvi on nyt saatavilla Suomessa. Kangoo Z.E:n linjat on säilytetty ennallaan, mutta auton tekniikka on kauttaaltaan päivitetty.

Uutta ovat niin ajoakku, sähkömoottori, laturi kuin lämpöpumpun ilmastointijärjestelmä. Kaikkien parannusten ansiosta Kangoo Z.E:n toimintamatka on pidentynyt NEDC-normin mukaan mitattuna peräti 60 prosentilla 270 kilometriin. Renaultin mukaan täyteen ladatuilla akuilla todellinen ajomatka on vaikeissa olosuhteissa noin 120 kilometriä ja hyvissä olosuhteissa reilut kaksisataa kilometriä. Aikaisemmalla mallilla pääsi vastaavasti 80 - 125 kilometriä.

Tärkein tekijä toimintamatkan pidentämisessä on Kangoo Z.E:n uusi Z.E. 33 -ajoakku, jonka kapasiteetti on akun mallimerkinnän mukaisesti 33 kWh. Uudessa ajoakussa käytetään samaa Renaultin ja LG Chemin kehittämää tekniikkaa, joka otettiin käyttöön uudessa Zoe Z.E:ssä.

Kangoo Z.E:ssä on uusi tehokkaasti energiaa hyödyntävä sähkömoottori, jossa akun hallintajärjestelmä on optimoitu. Järjestelmä rajoittaa sähkön kulutusta ajon aikana pitäen kuitenkin moottorin tehon maksimissa. Kangoo Z.E:n 44 kilowatin (60 hv) tehoinen R60-moottori, jonka suurin vääntömomentti on 225 Nm, perustuu Zoessa käytettävään moottoriin.

Lue lisää...


Toyota ja Mazda rakentavat yhdessä USA-tehtaan

Toyota ja Mazda ilahduttavat yhdessä presidentti Trump´ia. Ne rakentavat 1,3 miljardilla eurolla tehtaan USA:n Alabaman Huntsvilleen. Vuodesta 2021 uusi yhteinen tehdas tuottaa 300 000 uutta autoa vuodessa avaten näin 4000 uutta työpaikkaa seudulle.

Toyotalle seutu on ennestään tuttu. Sillä on tuotantolaitos vain 14 mailin päässä uudersta rakennettavasta tehtaasta. Sen myötä eteläisistä osavaltioista Texasista Etelä Caroliinaan muodostuu yhä vahvempi vastapaino USA:n perinteiseen GM:n, Fordin ja Chryslerin hallitsemaan autoteollisuusvyöhykkeeseen Detroitissa ja Kanadaan rajoituvalla alueella. Etelään ovat ennestään sijoittuneet sekä Daimler että BMW.


Raaseporin tasoristeysten turvallisuutta parannetaan

Liikennevirasto on aloittanut ratasuunnitelmien tekemisen Hyvinkää–Karjaa ja Karjaa–Hanko -rataosilla tasoristeysturvallisuuden parantamiseksi. Suunnitelmat koskevat 17 tasoristeystä Raaseporissa sekä Lohjan kaupungin alueella sijaitsevia Kivelän ja Honkaniementien tasoristeyksiä. Tavoitteena on merkittävästi parantaa tasoristeysturvallisuutta Raaseporin alueella.

Lokakuussa 2017 sattuneen vakavan onnettomuuden johdosta Skogbyn tasoristeys suljettiin väliaikaisesti. Nyt käynnistyvän hankeen tavoitteena on poistaa risteys käytöstä. Samalla selvitetään keinot kaikkien 17 Raaseporin ja kahden Lohjan alueen tasoristeyksen turvallisuuden parantamiseksi. Tavoitteena on parantaa tasoristeysten turvallisuutta tai tarvittaessa poistaa osa tasoristeyksistä.

Raaseporissa on tällä hetkellä 17 tasoristeystä, joista kuusi on luokiteltu vaarallisimpaan 10 prosenttiin tasoristeyksistä (seitsenportaisella asteikolla onnettomuusluokat 7 ja 6). Vuoden 2014 jälkeen alueella on poistettu kuusi tasoristeystä, joista viisi poistui Manngårdin alikulkusiltaratkaisulla.

Suunnittelu käynnistyy alkuvuodesta ja ratasuunnitelmat valmistuvat kuluvan vuoden aikana. Liikennevirasto tekee suunnitelmat yhteistyössä alueen kuntien kanssa.


Boeing HorizonX rahtidrone lentää

Boeing on esitellyt sähköllä toimivan kahdeksalla vastakkaisiin suuntiin pyörivillä potkureilla varustetun pystysuoraan nousevan ja laskeutuvan (eVTOL) rahtidronen.

Boeing HorizonX rahtidrone kantaa 280 kg kuormaa. Se on 4,57 m pitkä, 5,49 m leveä ja painaa 339 kg. Alustavat lentotestit läpäissyt rahtidrone rakennettiin alle kolmessa kuukaudessa lentäväksi prototyypiksi.

Boeing on maailman suurin ilmailualan yritys, johtava matkustaja-, rahti- ja sotilakoneiden valmistaja, ilmapuolustus-, avaruus- sekä turva-alan teollisuuskonserni.

 


Junamatkailun suosio kasvoi vuonna 2017

Junamatkailun suosio jatkoi vahvaa kasvua vuonna 2017. Kotimaan kauko-liikenteessä tehtiin 12,5 miljoonaa matkaa, matkustuksen kasvaessa 8 %. Vilkkaan joulukuun aikana tehtiin 1,1 miljoonaa matkaa. Voimakkaan kasvun ovat mahdollistaneet lippujen hintojen lasku, toteutetut reittinopeutukset sekä lisääntynyt vuorotarjonta.

Lisääntynyt suosio on nostanut junien täyttöastetta, ja kysytyimmät pääreittien vuorot ovat usein loppuunmyytyjä. VR on reagoinut kasvuun lisäämällä vaunukapasiteettia. Nopeaa vaunukapasiteettia kasvatettiin vuonna 2017 noin 8 % uusien ohjausvaunujen tullessa liikenteeseen. Samalla tehtiin päätös 50 miljoonaan euron investoinnista, jolla hankitaan 20 uutta päivävaunua sekä päätettiin kunnostaa 18 vanhempaa reservivaunua. Näillä toimenpiteillä kaukoliikenteeseen saadaan vuosina 2018-2019 3600 kpl lisää asiakaspaikkoja.

Lue lisää...


Scania: Etanoli voi pelastaa polttomoottorit

- Maailmassa on yli 25 miljoonaa hehtaaria hylättyä peltomaata, jota voisi käyttää etanolin ja biodieselin tuotantoon. Eurooppa voisi esittää nykyistä suurempaa roolia etanolituotannossa. Se varmistaisi EU:n energiaturvallisuuden korvaamalla öljytuontia epävakaista ja epädemokraattisista maista, Scanian kestävän kehityksen johtaja Jonas Strömberg sanoo.

- Se auttaisi myös etanolia korvaamaan kaiken dieselpolttoaineen, jota käytetään raskaan kuljetussektorin autoissa. Tekniikka ei tuota mitään ongelmia, Strömberg täsmentää.

Tietellinen selvitys vahvistaa, että etanolin käyttäminen polttoaineena kuljetusteollisuudessa vähentäisi dramaattisella tavalla maailman hiilidioksidipäästöjä.

Pitkään on jo nähty, että etanoli on paras biopolttoaine raskaissa kuorma-autoissa. Sitä tuotetaan jo enemmän kuin mitään muuta biopolttoainetta. Onkin esitetty, että oikealla hallinnolla se voisi ajan myötä korvata öljypohjaiset polttoaineet, Scanialta kerrotaan.

Se tarkoitta myös, että polttomoottorit kykenisivät voittamaan sekä sähkömoottorin että toimimaan yhdessä hybridijärjestelmän kanssa.

- Scania on valmistanut jo yli 30 vuotta autoja, joita voidaan ajaa etanolilla. Scanialla on tekninen ratkaisu, jolla ED95 etanoli sytytystekniikalla sopii polttoaineeksi dieselmoottoriin, Scania kestävän kehityksen Urban Wästljung vahvistaa.

 


Turvatankkeja Mercedes-Benz kuorma-autoihin

Veho ja Rausteel ovat sopineet turvatankkien jälleenmyynnistä. Turvatankkeja on saatavilla sekä uusiin että käytettyihin Mercedes-Benz kuorma-autoihin. Turvatankkimallisto sisältää alkuperäisten tankkien mittoja vastaavien mallien lisäksi muun muassa takatelivetureihin saatavilla olevan erikoismallin, jossa tilavuus on maksimoitu käytettävissä olevan tilan mukaan. Sopimus helpottaa turvatankkien hankintaa Mercedes-Benz kuorma-autoihin, sekä tarjoaa asiakkaille vaihtoehdon perinteisen polttoainetankin tilalle.

Turvatankki antaa suojan nopeita polttoainevarkauksia vastaan ja varmistaa ettei auton tankki ole tyhjä, kun liikkeelle on lähdettävä. Suojausteräksestä valmistettu tankki kestää poraamisen sekä iskut ja toimii myös autoissa, joiden ajotehtävässä polttoainetankki on erityisen alttiina kolhuille. Turvatankki pienentää myös merkittävästi tankkirikkojen ja niistä aiheutuvien ympäristövahinkojen riskiä.


Ulkomaisten ajokorttien kelpoisuus laajenee

Helmikuun alusta lähtien Manner-Suomessa ajamiseen hyväksytään kaikissa Suomen tunnustamissa valtioissa annetut ajokortit.

Ajokorttilain muutos koskee muita ajokortteja kuin niitä, jotka on annettu EU- tai ETA-valtiossa taikka Geneven tai Wienin kansainväliseen tieliikennesopimukseen liittyneessä valtiossa. Muu ulkomailla annettu ajokortti hyväksytään yhden vuoden ajan ajokortin haltijan maahantulosta, jos kortti on voimassa sen myöntäneessä maassa ja se täyttää tietyt muotovaatimukset.

Ulkomaisen ajokortin tiedot on ilmoitettava latinalaisin kirjaimin ja ajokortista on käytävä ilmi ajokortin sisältämä ajo-oikeus, tai ajokortin mukana on oltava vastaavat tiedot sisältävä auktorisoidun kääntäjän tai muun luotettavan tahon käännös suomen, ruotsin, norjan, tanskan, englannin, saksan tai ranskan kielellä. Jos ajokortinhaltija on merkitty väestörekisteriin, hyväksymisen määräaika luetaan väestörekisteriin merkitsemisestä.

Ajokorttiturismin ehkäisemiseksi ajokortin kelpoisuuden edellytyksenä on, ettei henkilön vakinainen asuinpaikka ole ollut Suomessa ajokorttia myönnettäessä.

Hallitus esitti ajokorttilain muutoksen vahvistamista 11.1.2018. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki perjantaina 12.1.


Suomessa suunnitellun renkaan valmistaja perustaa tehtaan Yhdysvaltoihin

Kiinalainen rengasvalmistaja Triangle perustaa tehtaan Yhdysvaltoihin Pohjois-Carolinan Kingsboron kaupunkiin. Triangle investoi lähes 580 miljoonaa dollaria uuteen tehtaaseen. Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa vuoteen 2023 mennessä.

Triangle toi vuonna 2015 Suomessa markkinoille suomalaisten insinöörien suunnitteleman premium-luokan IceLink-nastarenkaan. Triangle-renkaiden maahantuojan mukaan ei olisi mahdotonta, että yhtiön Euroopan tehdas sijoitettaisiin Suomeen.

- Amerikan tehdas on Trianglen ensimmäinen Kiinan ulkopuolella sijaitseva tuotantolaitos. Triangle kansainvälistyy nopeasti. Yritys panostaa voimakkaasti tuotekehitykseen ja osaamiseen. Euroopan osalta yritys etsii myös tehdaspaikkaa. Sijoitetaanko tehdas tulevaisuudessa Suomeen? Triangle on hankkinut kansainvälisesti arvostettuja suomalaisinsinöörejä riveihinsä, joten mitenkään mahdoton ajatus suomitehdas ei ole. Vannetukussa tietysti toivomme, että he päättävät sijoittaa tehtaan tänne, sanoo Triangle-renkaiden maahantuojan edustaja Jukka Heiskanen.


Kenworthilta polttokennokuorma-auto

Paccar julkaisi 9.tammikuuta uuden Kenworth T680 kuorma-auton vety-toimisella polttokennolla. Auto tuotiin näytille CES-näyttelyyn Las Vegasiin.

Auto on osa Kenworthin ZECT-nollapäästöohjelmaa. Kenttätestit on suoritettu Seattlen alueella. Ensimmäiset toimitukset tapahtuvat Kaliforniaan Total Transport Services Inc. –yhtiölle.

Auto tuottaa sähköä polttokennolla joka käyttää polttoaineena vetykaasun ja ilman yhdistelmää. Pakoputken päästönä on ainoastaan vesihöyryä. Polttokennolta sähkö johdetaan joko suoraan sähkömoottoreille tai latausvirraksi litiumakuille. Akkuvirtaa voidaan käyttää myöhemmin tai sitä tarvittaessa.

Kenworthin tuotekehitysjohtaja Stephan Olsen mainitsee kuorma-auton toimintasäteeksi noin 240 km ja tehoksi 565 hevosvoimaa.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!