MAN - Tapahtumat

Rauman meriväylästä tehtiin älykäs ja entistä turvallisempi

Meritaito Oy asensi Liikenneviraston ja Rauman sataman meriväylälle 33 älykästä merimerkkiä. Uudet merimerkit lisäävät väylän turvallisuutta ja säästävät rahaa. Ne myös tekevät meriväylästä yhden maailman uudenaikaisimmista. Suomi on kansainvälinen edelläkävijä meriväylien turvalaitteiden modernisoinnissa.

Meritaito on Rauman älyväyläprojektin urakoitsija ja SeaDatics järjestelmän kehittäjä. SeaDatics on järjestelmä, jolla valvotaan merenkulun turvalaitteiden tilatietoja ja tarvittaessa säädetään merimerkkien valotehoja. Kaikista valotehojen muutoksista jää muistiin tiedot. Jälkikäteen on siis mahdollista tarkistaa, kuka on tehnyt säätöjä, milloin ne on tehty ja mille intensiteetille valot on säädetty.

-Säätömahdollisuus lisää turvallisuutta, sillä luotsi voi valita juuri tilanteeseen sopivan valotehon koko väylälle tai vain yksittäiselle merimerkille. Esimerkiksi sumuisella kelillä merimerkin hämäräkytkin ei itse tietäisi, että valotehoa täytyy huonon näkyvyyden takia lisätä, toteaa Meritaidon asiantuntija Tero Tuominen.

Rauman meriväylän turvallisuuden parantaminen oli nyt erityisen tärkeää, sillä väylän kulkusyvyys kasvaa vuodenvaihteessa 10 metristä 12 metriin. Tämä tarkoittaa samalla, että satamassa käyvät alukset voivat olla huomattavasti nykyistä suurempia.

Lue lisää...


Mersu uudistaa, sijoittaa, keskittää bussituotantoaan

Kun Vuoden Kaupunkibussin valitseva kansainvälinen Bus & Coach of the Year tuomaristo teki vertailutestinsä Brysselin keskustassa kuudella kaupunkibussilla, vain Mercedes kulki kaasulla. Sillä ei ollut kilpailukykyistä sähköbussia. Kaikki sen kilpailijat kulkivat sähköllä.

Mersu korjaa nyt suuntaa rajusti. Omistaja Daimler sijoittaa 340 miljoonaa euroa bussituotantoonsa. Mannheimin tehdas keskittyy jatkossa kaupunkibusseihin ja sähkövoimaan. Neu-Ulmin tehdas keskittyy täysin turisti/matkabusseihin ja autonomiseen ajoon. Rahoista 200 miljoonaa on varattu uuteen tekniikkaan.

Daimlerin bussituotanto työllistää noin 18 000 työntekijää, joista 3440 sijoittuuMannheimiin ja 3860 Neu-Ulmiin. Lisäksi tehtaita on mm. Tsekissä. Daimler-bussien vuotuinen liikevaihto oli viimeksi 4,2 miljardia euroa.

Kortrijkin Kansainvälisessä Bussinäyttelyssä 20-25.10. Mersu esittelee uuden Citaro sähköhybridibussinsa. Se tulee uudella sähköhydraulisella ohjauksella. Valmistaja lupaa 8,5% vähemmän polttoaineen kulutusta hybridinä.

Myös kaksi muuta Mersu-uutuutta on näytillä: MB Tourismo RHD ja Sprinter City minibussi. Sprinter Cityä tarjotaan Jopa 7,36 pitkänä 15,3 m kääntöympyrän halkaisijalla ja pitkin pituuttaan matalalla kynnyksellä.


STARK tehostaa logistiikkatoimintoja – keskusvarasto ja tuotanto Postille

DT Finland Oy (STARK-ketju) siirtää Lahden keskusvarastonsa sekä varastopalvelujen tuotannon Postille. Stark-ketjun keskusvarastot siirtyvät Postin varastokeskukseen Orimattilan Pennalaan vuoden 2018 alussa. Yhteistyösopimuksen myötä keskusvaraston toiminnoissa työskentelevät henkilöt siirtyvät vanhoina työntekijöinä 1.10.2017 Postin sisälogistiikkaan erikoistuneeseen tytäryhtiöön, Flexo Palvelut Oy:n.

- Yhteistyösopimuksen myötä Posti vastaa tulevaisuudessa Starkin tuotevarastoinnista, varastointiin liittyvästä käsittelystä ja varastoinnin kehittämisestä kokonaispalveluna, kertoo DT Finland Oy:n toimitusjohtaja Harri Päiväniemi.



Continental huolehtii renkaista: digitaalinen rengasvalvontakeskus

Uusi järjestelmä mahdollistaa kuljetus yrittäjän tarkastelemaan ja seuraamaan kaikkien autojensa rengaspaine- ja lämpötilatietoja yhdestä verkkosivustolla.

Kaikki tiedot, joita kuljetusyrittäjä saattaisi tarvita, (matalapainehälytykset, korkean lämpötilan hälytykset jne.), kerätään renkaiden sisäpuolelle asennetuilla antureilla. Rengasanturit toimivat suoraan lukijan kanssa, joka on kuljetusyrityksen pihan ovella. Aina kun auto tulee tai poistuu pihalta, lukija hakee tietoja antureista ja lähettää ne web-portaaliin.

Continental mukaan järjestelmä säästää aikaa ja rahaa, sillä se tehostaa renkaiden huolto-ohjelmia, parantaa polttoainetehokkuutta ja estää kalliita rengasrikkoja.

– 34 prosenttia raskaasta kalustosta liikkuu vajaapaineisilla renkailla, kertoo Yhdysvaltojen Continentalin varatoimitusjohtaja Paul Williams. Oikein täytetyillä renkailla saavutettaisiin yhden prosentin polttoainesäästö, 15 prosentin kulumissäästö ja 20 prosentin säästö renkaan eliniässä. Puhumattakaan tienvarteen jäämisestä ja renkaiden vaihdosta siellä, Williams lisää.

Rengasantureita on tottakai mahdollista myös jälkiasentaa ajoneuvojen renkaisiin.


"Kaikille kenkää" paljastaa Länsimetron suhmuroinnin yksityiskohdat

Toimittaja Tommy Pohjola on käynyt peräänantamattoman kamppailun Länsimetron rakentamisesta vastaavien poliitikkojen ja virkamiesten laiminyöntien ja leväperäisen vastuunkannon paljastamiseksi. Se on vaatinut rikosilmoituksia ja tutkintapyyntöjä laittomasti salaisiksi julistettujen asiapapereiden avaamiseksi aina Korkeimman Hallinto-oikeuden päätöksiä myöten.

"Kaikille kenkää!" on suora jatko-osa Pohjolan kirjalle "Maan alla - Helsingin päätön metrohanke" ((Söderström & Schildts, 2014), joka julkaistiin suomeksi ja ruotsiksi. Pohjola joutui käymään postmodernin Don Quioten lailla toiseen rynnäkkön Länsimetron tuulimyllyjä vastaan. Länsimetron vetäjät, projektinjohtajina harjoittelija-tason poliitikot lupailevat taivaita kuluttaessaan suruttomasti veronmaksajien rahoja. Kulisseissa häärivät  liikemiehet ja taitavat keinottelijat, jotka pimittävät tietoa, levittävät valetietoaja selittävät mustan valkoiseksi ja pahimmankin hyväksi.

"Kaikille kenkää" haettava erillisrahoitusta!

Pohjolan kirja on uusi todiste siitä, mitä tapahtuu, kun puoluepolitiikan voimalla annetaan luonnontieteen harrastajille miljoonaprojktien johto käsiinsä. Samalla osoittautuu, että rakennusliikkeiden toimintaa tarkasteleva journalistiikka on siinä määrin rakennusliikkeiden ja-teollissuden ilmoitus- ja mainostulojen vanki, ettei rakennusalaa tohdita panna kunnolla tarkasteluun.

Pohjola hakee erillisrahoitusta Länsimetron suhmurointia julkisilla varoilla paljastavan kirjansa julkaisemiseksi! Hämmästyttä ettei edes Pohjolan työnantaja Hufvudstadsbladet -lehti ja sen rahoittajapiirit uskalla julkaista kirjaa, jonka sisällön ko. lehti on tapahtumien varrella julkaissut lehtiartikkeleina.

Ennen kuin Länsimetro toimii koko pituudellaan liityntäliikennettä myöten, "Kaikille kenkää" kirjalle on luvassa yhtä vahva jatko-osa. Sen verran on uusia uskomattomia yksityiskohtia jo paljastumassa.


Volvo Trucks: LNG markkinoiden paras ilmastoystävällinen vaihtoehto

Raskaiden kuorma-autojen hiilidioksidipäästöjä voidaan pienentää merkittävästi vaihtamalla diesel nesteytettyyn maakaasuun tai biokaasuun. Nesteytettyä maakaasua (LNG, Liquefied Natural Gas) käytetään nykyään pääasiassa teollisuudessa, mutta sillä on edellytykset kilpailukykyiseksi ajoneuvojen polttoaineeksi ja sen ympäristövaikutukset ovat suotuisia. Volvo Trucks panostaa jatkossa entistäkin enemmän raskaaseen alue- ja kaukokuljetuskäyttöön tarkoitettujen kaasukuorma-autojen kehittämiseen.

Raskaan kaupallisen liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentäminen on haaste niin poliitikoille, kuljetuspalveluiden ostajille, kuljetusyrityksille kuin ajoneuvojen valmistajillekin.

Vaikka maakaasu onkin fossiilinen polttoaine, sen hiilidioksidipäästöt ovat 20 prosenttia dieseliä pienemmät. Biokaasulla ympäristövaikutuksia voidaan sen sijaan pienentää jopa 100 prosenttia.

LNG:tä mahtuu mukaan suuria määriä, joten toimintasäde riittää myös kaukokuljetuksille

Vaikka biokaasun tuotanto on toistaiseksi rajallista, maakaasun pitkän aikavälin saatavuus on globaalista näkökulmasta hyvä. Tämä on laajamittaisen yleistymisen ehdoton edellytys kilpailukykyisen hinnan lisäksi. Monissa Euroopan maissa maakaasu on jo dieseliä edullisempaa.


Ensimmäinen Eaton-Cumminsin yhteistyössä tekemä vaihdelaatikko esitelty

Eaton Cummins Automated Transmission Technologies esitteli ensimmäisen yhteistyössä suunnittelemansa automaattilaatikon Atlantassa.

Vaihdelaatikkoa kutsutaan nimellä Endurant- jolla voitaisiin viitata 12 vaihteisen automaatin kestävyyteen.

Laatikko on suunniteltu aina 50000kg painoihin asti, sekä 2 508Nm väännöille. Se on lisäksi lähes 48 kiloa kilpailijoitaan kevyempi.

Endurantia on testattu yli kolme miljoonaa kilometriä ja myös todella kylmissä olosuhteissa.

Muita laatikon ominaisuuksia ovat sisäinen sähköjärjestelmä, joka suojaa johdot korroosiolta ja mahdollisilta muita vaurioilta. Lisäksi siinä on ennustava järjestelmä, joka ilmoittaa ajoissa, milloin kytkin on vaihdettava.


Renaultin vastaisku: Alaskan

PickUpien suosio on lähtenyt kovaan kasvuun Euroopassa. VW Amarok on ollut jo jonkin aikaa "Kukkulan kuningas" ison Toyota HiLuxin kanssa, mutta Renault ei aio jäädä vierestä katsojaksi. Se ilmoittaa tuovansa markkinoille ranskalaisen kilpailijan: Renault Alaskan.

Renault Alaskan on vahvasti Nissan, mutta ranskalaisin muunnoksin. Se tulee vain neliovisena, tilavalla pitkällä ohjaamolla, vahvalla dieselmoottorilla ja kovan luokan maastokulkukyvyllä. Myös varustetaso on perusmallista lähtien korkea. Moottoreina on tarjolla ahdettu nelisylinterinen 2,3 litrainen 163 hv:lla tai tuplaturbolla 190 hv:lla. Lava tarjoaa normaalin n. 1,5x1,5 m tilan.


Valtatie 21:n kunnostustyöt

Liikenneviraston Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi -tiehankkeella aloitetaan tällä viikolla Palojoensuun sillan työt Enontekiöllä. Lisäksi hankkeen peruskorjaustöitä valmistuu lokakuussa Kolarin, Muonion ja Enontekiön kuntien alueilla.

Sillan nykyinen kansi puretaan, ja tilalle rakennetaan kokonaan uusi kansi. Uusittu silta otetaan liikenteen käyttöön kesällä 2018. Rakentamistöiden ajaksi ajoneuvoliikenne ohjataan kiertotielle nykyiselle kevyen liikenteen sillalle, jota pitkin myös kevyt liikenne kulkee. Enontekiön kunnan alueella jatkuu myös Äijäjoen uuden sillan rakentaminen, ja sen kiertotie on käytössä kuluvan vuoden loppuun saakka.

Ylläsjoen siltatyöt Kolarin kunnan alueella valmistuvat lokakuun aikana. Lisäksi lokakuun puoliväliin mennessä valmistuvat peruskorjaustyöt Muonion kunnan etelärajalta Palojoensuuhun sekä Kilpisjärven kylän ja Norjan rajan välisen osuuden päällystystyöt. Tavoitteena on saada tänä syksynä valmiiksi noin 110 kilometriä levennettyä valtatietä.

Kesäkaudella 2018 valmistuvat myös Peerajoen, Palojoensuun, Äijäjoen ja Sonkajoen siltatyöt. Valtatien peruskorjaustyöt Kolarin kunnan alueella Kolarin keskustan ja Muonion kunnan rajan välisellä osuudella tehdään kesäkaudella 2018.

Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi -hanke on yksi erikseen rahoitettava korjausvelkakohde, joka on saanut valtion budjetista 35 miljoonaa euroa. Valtatie 21 on tärkeä elinkeinoelämän yhteys Norjaan. Kaikkien urakkakohteiden arvioidaan valmistuvan vuoden 2018 aikana.


IKEA-tavaratalojen yhteyteen kaasuautojen tankkausasemat

Jatkossa IKEA-ravintoloiden ruokahävikki jalostetaan biokaasuksi, jota voidaan tankata tavaratalojen yhteydessä sijaitsevilla asemilla. IKEA-tavaratalot Suomessa ovat maailmanlaajuisesti ensimmäisiä IKEA-yksiköitä, joiden yhteyteen rakennetaan kaasutankkausasemat.

Ensimmäinen yhteistyökumppani Gasumin rakentama ja operoima tankkausasema on tarkoitus avata Espoon Lommilassa sijaitsevan IKEA-tavaratalon tontille, jonka jälkeen tavoitteena on rakentaa tankkausasemat myös muiden tavaratalojen yhteyteen lähivuosina.

Tällä hetkellä kaasutankkausasemia on Suomessa 36. Hallituksen tavoitteena on, että Suomessa olisi 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä. Tankkausverkoston tulee olla kattava, jotta tavoite on mahdollista saavuttaa.


Nikola-Bosch vetykuormurille huikeita suoritusarvoja

Järeimmän luokan vetäjät Nikola One, Nikola Two, tulevat suunnitelmien mukaan markkinoille 2021 yli 1000 hv:lla, 2700 Nm väännöllä ja 1300-1900 km:n toimintasäteellä.

Usalainen start-up yritys esitteli keväällä 2016 sähkömoottorilla toimivan kuorma-autonsa. Seuraavana oli vuorossa kaasuturbiinilla sähkönsä tuottava vaihtoehto. Kolmantena oli vuorossa polttokennolla sähkön tuottava malli.

Nyt on maailmanlaajuinen sähköalan jättiläinen Bosch lähtenyt mukaan Nikolan polttokennokuormurin kehittämiseen. Luvassa on useitakin moottoriratkaisuja ja vetotapoja pitkien matkojen vetäjälle. Bosch osallistuu myös polttokennon jatkokehitykseen.

(Vogel)


MacGregor toimittaa lastiluukkuja ja nostureita irtolastialuksiin Kiinaan

Cargoteciin kuuluva MacGregor on saanut kiinalaiselta Yangzijiang telakalta tilauksen lastiluukkujen ja nosturien toimittamisesta viiteen 62000 dwt:n irtolastialukseen (open hatch bulk carriers). MacGregorin toimitukset alkavat vuonna 2018 ja jatkuvat vuoteen 2019. Tilaus on kirjattu Cargotecin kolmennen neljänneksen saatuihin tilauksiin.

Tilaus sisältää lastiluukkujen pääkomponenttien suunnittelun ja 20:n nosturin toimittamisen, neljä nosturia kuhunkin alukseen. Kuhunkin nosturiin asennetaan aktiivinen lastinkääntämisen ohjausjärjestelmä (active rotation control), joka vakauttaa ja automaattisesti kääntää lastin ilmassa.

-Järjestelmän avulla lastia voidaan käsitellä nopeammin. Lisäksi se pienentää lastin vaurioitumisen riskiä ja tuo huomattavia energiasäästöjä, sanoo Leif Byström, Johtaja, Cargo Handling, MacGregor.


ACEA: Sähköautoja 1,2% koko myynnistä EU:ssa

Kaudella 1-6/2017 EU:ssa myytiin 417 894 vaihtoehtoista polttoainetta käyttäviä autoja. Sähköllä kulkevia oli koko myynnistä 1,2%.

Henkilöautojen myynti kasvoi 4,7% (8 miljoonaa autoa). Koko maailmassa myytiin samana aikana 39 miljoonaa henkilöautoa, kasvua 3,5%. Dieselien vastatuulessa bensa-autoilla oli 48,5%:n markkinaosuus EU-myynnissä.

Hyötyautojen myynti kasvoi 4,1%. 1,2 miljoonaa uutta hyötyautoa rekisteröitiin. EU:ssa valmistetujen hyötyautojen vienti kasvoi 5,5%. Viennin arvo oli 5,4 miljaria euroa.


Kommunikointi autonomisten autojen kanssa Fordin syynissä

Ford ja Virginia Tech -yliopiston Transportation Institute tekevät yhteistyötä testatakseen autonomisille autoille suunniteltua kommunikointitapaa ihmisten kohtaamiseen. Tutkimuksessa kerättiin ihmisten aitoja reaktioita autonomisen auton kommunikointiin julkisilla teillä.

Fordin tavoitteena on huomioida erilaiset todelliset tilanteet, jotta autonomiset ajoneuvot voivat käyttää teitä ihmisten kanssa turvallisesti. Tutkimuksen tarkoitus on löytää mahdollisimman tehokas autonomisen ajoneuvon ja muiden tienkäyttäjien välinen kommunikointitapa.

Tutkijat harkitsivat ensin tekstin käyttämistä, mutta se vaatisi, että ihmiset ymmärtävät samaa kieltä. Symboleiden käyttö hylättiin, koska kuluttajien tiedetään tunnistavan ne huonosti. Lopulta päädyttiin valosignaaleihin. Suuntavilkut ja jarruvalot ovat jo yhdenmukaisia ja niitä ymmärretään universaalisti. Tehokkaimpana visuaalisena kommunikointitapana pidettiin innovatiivista ja uutta valojärjestelmää, jonka avulla autonominen auto voi kertoa muille, toimiiko se autonomisessa ajotilassa, aikooko se väistää vai lähteä liikkeelle.

Lue lisää...


Postille ensimmäinen etanolidiesel-kuorma-auto

Postin logistiikkapalveluja tuotetaan nyt myös kotimaisen RED95-etanolidieselin voimalla Lohjan ja Helsingin seuduilla. Etanolidieselmoottorilla varustetun 18-tonnisen kuorma-auton hankinta liittyy Postin tavoitteisiin testata vaihtoehtoenergia-ajoneuvoja ja ottaa parhaita ajoneuvoratkaisuja normaaliin työkäyttöön.

RED95-etanolidiesel soveltuu hyvin jakelu- ja joukkoliikenteen kalustolle, jossa on Scanian etanolidieselmoottori. RED95 vähentää raskaan liikenteen fossiilisia CO2-päästöjä jopa 90 prosenttia sekä lähipäästöjä jopa 80 prosenttia. Raskaan liikenteen testit Suomessa ovat osoittaneet RED95:n olevan suorituskyvyltään hyvä ja toimintavarma myös Suomen sääolosuhteissa. Sitä käytetään tällä hetkellä muun muassa HSL:n joukkoliikenteessä olevissa etanolibusseissa Helsingissä. Scanian etanolidiesel-teknologiaa on käytetty jo yli 20 vuotta Ruotsissa.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!