Kuljetusyrittäjät vaativat satoja miljoonia kuorma-autovalmistajilta
- Luontiaika
- 23.12.2017 11:34
Ainakin kaksi suurta kuljetusyrittäjäjärjestöä ovat vaatimassa satojen miljoonien edestä korvauksia ylihinnoittelusta isojen kuorma-autovalmistajien hintakartellissa, joka jo sai miljardisakkoja EU:lta.
Euroopan kansainvälisten huolitsijoiden yhdistys Elvis´n kuljetusyrittäjillä on 16 600 kuorma-autoa, joista katsovat maksaneensa suurelta osin 10 000€/kuorma-auto ylihintaa. Elvis kohdistaa tässä vaiheessa noin 180 miljoonan korvausvaatimuksensa yksin Daimleriin.
Toinen kuljetusyrittäjäjärjestö, Camion Pro, 45 kuljetusyrityksen edunvalvoja on nostanut syytteen kartellin aiheuttamista ylihinnoitteluista MANia, Daimleria, Volvo/Renaultia, DAFia, Ivecoa ja Scaniaa vastaan. Camionin korvausvaatimus täsmentyy oikeuskäsittelyn aikana. "Se sijoittuu 10-30%:n luokkaan kauppahinnasta", Camion Pron puheenjohtaja Andreas Mossyrsch sanoo.
Kahden yrittäjäjärjestön jätettyä rikosilmoituksensa korvausvaatimuksineen myös Saksan rautatiet, Deutsche Bahn on liittynyt korvauksen vaatijiin. Odotettavissa on lisäksi 3000 kuljetusyrityksen Bundesverband Gueterkraftverkehr Logistik und Entsorgung´n liittyminen korvausta vaativien joukkoon.
EU-Komissio langetti vajaan kolmen miljardin euron sakkorangaistuksen 2016 Daimlerille, Ivecolle, DAFille ja Volvo/Renaultille hintakartellista. MAN jäi ilman rangaistusta paljastettuaan hintakartellin. Scania tuomittiin myöhemmin 900 miljoonan euron rangaistukseen.
Autonomisesta autosta tulee mediakeskus!
- Luontiaika
- 23.12.2017 10:59
Autonominen auto tekee tuloaan. Auto vie, matkustajille jää aikaa - lukea lehtiä, mainoksia, facebookia, twitteriä, sosiaalista mediaa, katsoa televisiota, filmiä...
Auton kojelaudasta tulee mediakeskus. Tärkeät mittarinäytöt nousevat tuulilasiin HUD-tyyliin (Head-Up-Display).
Tätä ennustaa tuoreeltaan Saksan Muenchenissä pidetty "Media meets Automotive" (Media kohtaa autoilun) konferenssi.
- Auto kehittyy kuljetusvälineestä median hyödyntämisvälineeksi ja siitä tulee tärkeä mediasisällön vastaanottokanava, Baijerin uusien medioiden keskuksen (BLM) puheenjohtaja Siegfried Schneider summaa.
- Kehitys tarjoaa suuria elinkeinotaloudellisia mahdollisuuksia, joita on hyödynnettävä, Baijerin elinkeinoyhdistyksen johtaja Bertram Brossardt toteaa.
Kehitys vaatii samalla muutosvalmiutta autoteollisuudelta. "Meidän on löydettävä tie mediasisällön tarjoamiseksi huomioimalla samalla liikenneturvallisuuden ja lainsäädännön vaatimukset", Audin kehitysjohtaja Martin Tottlepp sanoo.
Daimler aloittaa kimppataksipalvelun Berliinissä
- Luontiaika
- 22.12.2017 12:07
Berliiniläinen kuljetusyritys BVG ja Daimler kehittävät yhdessä joustavan kimppataksipalvelun, joka aloittaisi pilottiprojektina toiminnan keväällä 2018. Siinä asiakas tilaisi kyydin älypuhelimella lähtöpaikastaan haluamaansa osoitteeseen. Tietokonealgoritmi laskisi salamannopeasti mikä taksiajokki olisi lähimpänä sopivalla reitillä ja soveltuvilla matkatoiveilla. Asiakas saisi vastauksen siirtyä lähinnä sopivaan kohtaan, kadunkulmaan tmv.hypätäkseen taksin kyytiin. Taksi jättäisi hänet vastaavasti mahdollisimman lähellä asiakkaan toivomaa päätepistettä.
Järjestelmän tekniikka on lähtöisin Via Vans yhtiöltä, joka harjoittaa vastaavaa kuljetustoimintaa Daimlerin kanssa New Yorkissa USA:ssa. Daimler astui Via Vansin osakkaaksi 42 miljoonalla eurolla syyskuussa 2017 ja haluaa nyt kehittää järjestelmää tavoitteena tarjota sitä myös muihin Euroopan kaupunkeihin.
Daimler aloittaa kimppataksipalvelun 50 MB minibussilla Berliinin keskusta-alueella. Seuraavassa vaiheessa on tarkoitus lisätä ajoneuvojen määrää 300:aan, joukossa myös sähkö-minibusseja.
Automaattisen liikenteen asiantuntijat pohjoiseen
- Luontiaika
- 22.12.2017 11:41
Tunturi-Lapissa toimiva arktinen älykkään liikenteen testiekosysteemi on kerännyt tutkimus- ja kehitystyötä pohjoiseen. Tulostakin on jo kehitystyössä syntynyt, muun muassa autonomisella autolla lumisella tiellä ajamisessa. 16.-17.1.2018 automatisoidun liikenteen kehittäjät, tutkijat, sääntelijät ja infran rakentajat kokoontuvat Olokselle seuraamaan automaattisen liikenteen ratkaisujen testausta ja vastaamaan haasteeseen.
Paikanpäällä Muonion Oloksella voidaan tutustua mm. VTT:n Tampereen ryhmittymän robottiautojen kehittämistyöhön.
Oloksella ratkotaan, miten maailmalla tartutaan automaation mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin niin väylänpidon kuin logistiikan kilpailukyvyn näkökulmasta, miten sopeutumista nopeutetaan lainsäädännöllä sekä mitä uusia teknologioita autoteollisuus, komponenttivalmistajat ja sovelluskehittäjät ovat tuomassa markkinoille. Tilaisuudessa käsitellään muun muassa autonomista autoliikennettä ja merenkulkua.
Conti testaa verkostoituneita risteyksiä
- Luontiaika
- 22.12.2017 11:41
"Ajoneuvosta risteysseurantaan" , Vehicle-to-XCommunication eli V2X tunnistinteknologialla Continental haluaa parantaa turvallisuutta vaarallisissa ja vaikeasti jäsenneltävissä risteyksissä. Tekniikan kehittäminen on keskitetty konsernin tutkimuskeskukseen Brimleyssä USA:n Michiganin osavaltiossa, jossa jo eräät kaupungin suuret risteysalueet osallistuvat alkutesteihin. Seuraavaksi järjestelmä asennetaan Ohion Columbus-kaupungin isoon risteykseen.
Järjestelmä tunnistaa jokaisen liikenteeseen osallistuvan ajoneuvon 360 asteen säteellä ja välittää tilannetiedon lähestyville ajoneuvoille V2X-teknologialla. Tunnistimet kuten kamerat, tutka ja Lidar risteyksen strategisissa kohdissa välittävät tilannetiedon DSRC:n (Dedicated Short Range Communication) välityksellä ajoneuvojen DSRC-vastaanottimiin, jolloin järjestelmä ratkaisee ajoneuvojen liikkeen ja sijainnin perusteella ajojärjestyksen risteyksessä.
USA:n liikenneministeriö osallistuu järjestelmän kehittämiseen. Risteysonnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on 51% ja kuolleiden määrä 28% kaikista loukkaantuneista ja kuolleista USA:n tieliikenteessä.
Saksan Postin kuljettajat pelkäävät Streetscooteria
- Luontiaika
- 22.12.2017 11:12
Saksan Postin omavalmiste, sähkö-jakeluauto Streetscooter, kuuluu autoalan sensaatioihin 2017. Kysyntä on kasvanut yli Saksan Postin ensiarvion, tuotantoa on lisätty jo 20 000:e vuodessa, ja vienti Benelux-maihin on alkanut. DHL:n ohella monet pienemmätkin kuljetusliikkeet ovat ottaneet Streetscootereita käyttöön kaupunkijakeluissaan.
Nopea kasvu vaatii nyt veronsa. Saksan Postin kuljettajat arvostelevat ankarasti Streetscooterien toimintaa. Toimintamatkaksi on ilmoitettu 100 km, mutta käytäntöön sovellettu 70 km ei riitä kun ohjaamoon on istuinlämmityksen lisäksi saatava myös hiukan lämpöä. Jatkuva ajaminen toinen silmä energiamittarissa ylittää henkisen sietokyvyn, kuljettajat moittivat. Konepeltejä on avautunut kesken ajon eikä jakelureitreillä löydy moniin pikkuvikoihin nopeaa korjausapua. Ajokki on jouduttu jättämään jakelureitin varrelle. Lisäksi monessa postitoimipaikassa Streetscooterille ei ole löytynyt nopeasti korvaajaa, jolloin jakelu on keskeytynyt ja myöhästyy epämääräiseen tulevaisuuteen. Kuljettajat ovat nostaneet esille epäilynsä kevytrakenteisen Streetscooterin kestävyydestä mahdollisessa kolari- ymv. onnettomuustilanteessa.
Saksan Posti ei ole ollut valmis kuuntelemaan vaan syyttänyt kuljettajia käyttövirheistä ja samalla uhannut oikeudellisillä seurauksilla jos kuljettajat nostavat ongelmat julkisuuteen.
- Meillä ei ole mitään talviongelmia Streetscooterin kanssa. Joitakin tapauksia on ollut huonon käynnistymisen kanssa talvella, mutta mitään muuta ei ole ollut, Saksan Postin edustaja toteaa.
Vuodenvaihteen muutokset LVM:n hallinnonalalla
- Luontiaika
- 22.12.2017 11:07
Liikennepalvelulain tietojen ja tietojärjestelmien yhteen toimivuutta koskevat säännökset tulevat voimaan 1.1.2018. Laki tulee muilta osin voimaan 1.7.2018. Liikennepalvelulaki kokoaa yhteen liikennemarkkinoiden lainsäädännön ja luo edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille. Liikennepalvelulain keskeisenä tavoitteena on asiakaslähtöiset liikennepalvelut.
Liikennepalvelulailla avataan liikkumispalveluja koskevat olennaiset tiedot. Henkilöliikenteen liikkumispalveluiden tarjoajan on tarjottava liikkumispalvelua koskevat olennaiset reitti-, pysäkki-, aikataulu-, hinta-, esteettömyys- ja saatavuustiedot. Tiedot on tarjottava avoimen rajapinnan kautta ja koneluettavassa vakiotietomuodossa. Rajapinnat tulee tarjota oikeudenmukaisin, kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin kaikille eri toimijoille. Valtioneuvoston asetuksella liikkumispalveluita koskevista olennaisista tiedoista (643/2017) on avattavat tiedot määritelty tarkemmin. Asetus tulee myös voimaan vuodenvaihteessa.
Henkilö- ja pakettiautoille tiukemmat päästörajat - Julkisiin hankintoihin "puhtaita ajoneuvoja"
- Luontiaika
- 22.12.2017 10:59
EU:n komissio esittää, että uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen tulisi vuonna 2025 olla 15 prosenttia alempana vuoden 2020 tasosta, ja 30 prosenttia alempana vuonna 2030.
Henkilöautoille on aikaisemmassa asetuksessa asetettu vuodelle 2020 raja-arvoksi 95g CO2/km ja pakettiautoille 147g CO2/km. Uuteen asetusehdotukseen ei ole esitetty numeerisia raja-arvoja vuosille 2025 ja 2030, koska päästöjen mittaustapa on parhaillaan muuttumassa. Tästä syystä raja-arvot esitetään prosentuaalisesti.
Valtioneuvosto pitää EU:n tasolla tehtäviä toimia päästövähennysten saavuttamiseksi liikennesektorilla tärkeinä. Valtioneuvoston mukaan on kuitenkin huomioitava, että Suomessa autokannan tulisi uudistua huomattavasti nykyistä nopeammin, jotta päästövähennystavoite ja ajoneuvojen energiatehokkuuden parantaminen saavutettaisiin.
KAHA: Apuaskelma helpottaa kattoboksin käyttöä
- Luontiaika
- 22.12.2017 10:30
Paketti- ja tila-auton katolle kurkotteleminen helpottuu Antec-apuaskelmalla. Apuaskelma kiinnitetään lujilla hihnoilla renkaaseen, minkä jälkeen apuväline on käyttövalmis. Antec-askelma soveltuu 13”- 19” renkaille ja sen saa taitettua kokoon, joten se ei vie tilaa ja sitä on vaivatonta säilyttää jatkuvasti autossa. Apuaskelma on kestävä ja sen kantavuus on 136 kg, joten sitä voivat käyttää monen kokoiset ihmiset. Tuotteella on kahden vuoden takuu.
Apuaskelman hankkimisesta hyötyvät myös pidemmät henkilöt, sillä suksiboksin kiinnittäminen helpottuu, kun kädet eivät väsy kurottelusta. Tavarat on myös helpompi pakata järkevästi, kun näkee kunnolla, miten ne asettuvat kuljetuslaatikkoon. Myös vaatteet pysyvät puhtaina, kun ei tarvitse nojata kuraantuneeseen autoon, kun tarvitsee jotain kattoboksin sisältä.
Tekniikalla ja osaamisella
- Luontiaika
- 22.12.2017 09:42
Volvo järjesti viime keväänä Älykäs kuljetus -testijakson. Testissä järjestettiin 28 yritykselle, jotka eivät olleet Volvo-kuorma-auton käyttäjiä, viikoksi mahdollisuuden käyttää autoa normaaleissa yrityksen ajoissa.
Autot olivat suorituskyvyn ja polttoainetalouden suhteen optimoituja ja varustettu muutamin käyttöä ja taloudellisuutta parantavin varustein, jotka ovat vapaasti lisävarusteina tilattavissa. Käytössä pyöri kaksi puoliperävaunun vetoautoa ja kaksi tasakuorma-autoa malliltaan FH 500 6X2 i-Shift Dual Clutch-vaihteistolla. Kaikkiaan 51 kuljettajaa osallistui testiin.
- Kuljettajat perehdytettiin etukäteen auton taloudelliseen käyttöön. Dynafleet-seurantajärjestelmällä seurattiin kunkin kuljettajan ajoa. Muutama kuljettaja ei päässyt koulutukseen, mikä näkyi korkeampana polttoaineen kulutuksena, kertoo kuljettajakouluttaja Teemu Hämäläinen.
Palvelupäällikkö Vesa Somppi kertoi, että testissä ajettiin kaikkiaan noin 1 000 tuntia keskinopeudella 67,45 km/h. Polttoaineen kulutus vaihteli 24–43 litraa/100 km, keskikulutuksen ollessa 31,86 l/100 km. Yleinen kommentti oli tyytyväisyys kulutukseen verrattuna yrityksen omaan kalustoon.
- Kaluston oikealla valinnalla ja sen optimaalisella käytöllä saadaan tuloksia. Testin päätteeksi tuli jo muutama tilaussopimus, joten myös tältä osin tavoite saavutettiin, sanoo Vesa Somppi.
Iveco Stralis NP460 - Kaasukäyttöinen haastaja
- Luontiaika
- 21.12.2017 12:06
13 litran kaasumoottorilla varustettu Stralis NP460, jossa polttoaineena voidaan käyttää GNG:tä, GNG:n ja LNG:n yhdistelmää tai puhdasta LNG:tä mahdollistaa kuljetusyrityksille aiheuttamansa hiilijalanjäljen kutistamisen.
Ivecon mukaan CO2-päästöt jäävät uudella Cursor 13 -kaasukoneella fossiilipohjaista maakaasua polttoaineena käyttäen 10 % ja biometaanilla ajettaessa 95 % dieselkonetta alhaisemmiksi. NOx-päästöjen kohdalla pudotus on 60 % ja hiukkasten 99 % Euro6-moottoreille asetettuihin raja-arvoihin nähden.
Caravan-messut laajenee nelipäiväiseksi
- Luontiaika
- 21.12.2017 11:24
Lahden Messukeskuksessa vuosittain järjestettävä matkailuajoneuvoalan tapahtuma kasvaa ensi vuonna vastaamaan positiivisessa kasvusuunnassa olevan matkailuajoneuvoalan toiveita. Messut avaavat ovensa perjantain sijaan jo torstaina tarjoten näin messuvieraille enemmän aikaa tutustua tapahtuman tarjontaan.
Yhteistyössä Matkailuajoneuvotuojat ry:n kanssa toteutettava Caravan on Suomen suurin matkailuajoneuvojen ja tarvikkeiden erikoisnäyttely, jossa tehdään merkittävä osa alan vuosittaisesta kaupasta. Caravan 2017 -messut olivat myynniltään ennätyksellisen vilkkaat. SF-Caravan Lahden seudun järjestämä perinteinen yhteistapaaminen, yöpymiset läheisillä leirintäalueilla ja lähialueilla sekä päivävierailut matkailuajoneuvolla keräävät messuviikonlopuksi Lahden seudulle yli 2500 matkailuauto- ja vaunukuntaa ympäri Suomea. Messutapahtumassa vierailee vuosittain n. 18 000 kävijää.
Caravan 2018 järjestetään Lahden Messukeskuksessa 20.-23.9.2018.
DAF XF FT 4x2 Hybrid - Huomisen tekniikkaa jo tiellä
- Luontiaika
- 21.12.2017 09:50
Raskaan liikenteen aiheuttamat päästöt ovat haaste. Paikallisesti päästövaatimuksia ollaan kiristämässä monissa Euroopan kaupungeissa. DAF FX Hybrid edustaa teknologiaa, joka muutaman vuoden kuluttua lienee ainakin paikallis- ja aluekuljetuksissa arkipäivää.
DAF:n koeajettu protoyhdistelmä ei käytöltään juurikaan eroa perinteisistä sisaruksistaan. Havaittavin eroavaisuus on muutama kojetauluun ilmestynyt lisäkytkin ja energiantuotto- ja talteenottojärjestelmien tilasta ja toiminnoista kertova näyttö. Lisäkytkimillä kuljettaja ohjaa veturin energiantuottoa ja talteenottoa.
Super-Sisu Syötteelle
- Luontiaika
- 20.12.2017 20:53
Jari Särkelän Syötteen Maansiirto Oy:lle on luovutettu tehdasvalmis neliakselinen Sisu Polar Works. Se on varustettu 8-lohkoisella tienhoitohydrauliikalla sisältäen kippi-, perälauta-, etuaura-, alusterä-, sirotin- ja automaattikasettihydrauliikan. Erikoisvarusteisiin lukeutuvat mm. lämmitettävät tuulilasinpyyhkijät, joiden ansiosta pyyhkijöihin ei kerry lunta ja jäätä. Ohjaamosta säilyy näin hyvä näkyvyys ulos tehtävään työhön säällä kuin säällä.
Ammattipätevyyskoulutukselle huutia ja parannuksia
- Luontiaika
- 20.12.2017 20:15
EU 2003/59/EC direktiivi, nk. ammattipätevyysdirektiivi määrää kuorma- ja linja-autokuljettajien pakollisesta ammattipätevyyskoulutuksesta. Ilman sitä ei ole asiaa ratin taakse suorittamaan kaupallisia kuljetuksia.
Ammattipätevyysdirektiivi kilpailee EU:n epäonnistuneimman direktiivin tittelistä.
Kaikki koulutusvaihtoehdot ovat kalliita sekä kuljettajalle että työnantajalle halvimmallakin aineyhdistelmällä. Kaikki on mahdollista läpäistä pelkällä läsnäololla - vaikka pelaisit kulkurishakkia tai näppäilisit älypuhelinta koulutuksen alusta loppuun.
Oppi ja osaaminen pitäisi todistaa kokeissa. Koulutuksen sisältö ja laatu on nostettava ratkaiseviksi.
Tuloksena pitää olla "Diplomiammattikuljettaja", jonka arvostus nousee ratkaisevasti korkeammalle tasolle kuin kouluttamattomien ammattikuljettajien.
Lue "Harkitsemattomuuden kukkanen" ja parannusehdotukset juuri ilmestyneessä Auto, tekniikka ja kuljetus 10/2017 lehdessä.