MAN - Vaihtoautot

Veneiden “airbnb” Skipperi rantautuu Suomeen

Skipperi lanseerattiin keväällä 2017 Suomessa sekä loppukesästä Ruotsissa. Aplikaation tavoitteena on saada niin veneet kuin ihmiset laitureilta vesille.

-Suomessa ja Ruotsissa veneet seisovat laiturissa yli 90% kaudesta, innokkaita ja osaavia veneettömiä veneilijöitä tälle kalustolle kuitenkin riittäisi”, sanoo toinen Skipperin perustajista Kristian Raij.

Skipperi on pyrkinyt tekemään veneen vuokraamisesta molemmille osapuolille mahdollisimman helppoa ja turvallista. Kaikki Skipperin käyttäjät tekevät vahvan tunnistautumisen kirjautuessaan palveluun, maksuliikenne ja vuokrasopimus hoituvat Skipperin puolesta. Veneen omistaja itse päättää kenelle vuokraa veneensä ja vuokraajan osaamisen voi arvioida helposti Skipperin omasta veneily-cv:stä.

Skipperi teki onnistuneen ensimmäisen vaiheen rahoituskierroksen. Kierroksen tavoitteet tulivat täyteen ja tulevaan kauteen lähdetään 230 000 € markkinointi- ja myyntikassalla.

Tulevalla kaudella veneen voi vuokrata myös kipparin tai opettajan kanssa, tai voi valita myös erilaisia opastettuja vesillä tapahtuvia retkiä kalastuksesta norpanbongaukseen. Valmisteilla on myös kolmannen maan avaaminen loppuvuodesta.


Saksa: Hallitus ja autonvalmistajat "nyrkkitappelussa" pakokaasukokeista

Uutiset joiden mukaan Saksan autoteollisuus olisi tehnyt eläin- ja jopa myös ihmiskokeita autojen pakokaasuilla, järkytti viime viikolla koko maailmaa. Nyt uutiset ovat saaneet enemmän "lihaa luille".

Lue lisää...


Sisu Polar raskaiden maansiirtoautojen kärkeen

Sisu Polar Rock S -maansiirtoautoPäättyneen vuoden 2017 tuloksena Sisu nousi runsaan sadan auton ensirekisteröintimäärällä ja 8,5 % markkinaosuudella raskaiden, 4- ja 5-akselisten kuorma-autojen kotimarkkinoiden kolmoseksi. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli ennätykselliset 66 %. Sisu Polar Rock -maansiirtoautojen 71 kpl rekisteröintimäärä tuotti huikean 87 % kasvun ja 23 % markkinaosuuden. Kaikkein raskaimpiin tehtäviin suunnattujen, yli 550 hv maansiirtoautojen luokassa Sisu palasi 69 auton rekisteröintimäärällään markkinajohtajaksi.

Lue lisää...



Spektrikameralla itseajaville autoille parempi näkö

Hyperspektrikamera voi esimerkiksi erottaa raa’at avokadot kypsistä.

VTT kehitti erittäin kustannustehokkaan hyperspektriteknologian, joka mahdollistaa uudet tekoälysovellukset kuluttajalaitteisiin. Spektrierotteluteknologia hyödyntää lähi-infrapuna-alueen (VNIR) aallonpituuksia, joita jopa edulliset kännykkäkamerat pystyvät mittaamaan. Tämän ansiosta tekoälyä voidaan käyttää tulkitsemaan kuvien sisältämää ympäristön spektridataa, jota paljain silmin ei näe. aan kuvien sisältämää ympäristön spektridataa, jota paljain silmin ei näe. Teknologiaa voi käyttää monenlaisissa sovelluksissa. kuten esimerkiksi roboteissa ja itseajavissa autoissa, joiden täytyy osata luokitella visuaalista kamerainformaatiota oikein toimiakseen turvallisesti.

- Tulevaisuudessa entistä suurempi osa liikkumisvälineistä ja roboteista tulee olemaan autonomisia, jolloin tarve kameroiden tuottamalle kuvainformaatiolle osana laitteiden automatisoitua päätöksentekoa kasvaa. Autonomiset järjestelmät, joiden konenäkösovellukset perustuvat tekoälyn tulkitsemaan kameradataan, voivat olla entistä luotettavampia, kun kuvadataan yhdistyy kolmas informaation ulottuvuus eli spektridata, sanoo VTT:n tutkimustiimin johtaja Anna Rissanen.

Lue lisää...


RaideJoke liikkeelle pahoissa merkeissä


Volvo Neobus, 260 matkustajaa.

Ensin oli Helsingin Metro, jonka rakentaminen päätyi lahjussyytteisiin ja vankeustuomioon. Sitä seurasi Länsimetro täynnä sekoiluja, huonoa hallintoa, miljoonamääräisiä budjettiylityksiä ja vuosien mittaisia myöhästymisiä. Hämäryyksillä ei ole loppua vieläkään.

Seuraavana on RaideJokeri. Sitä aletaan rakentaa valheellisilla väittämillä ja uskontoon verrattavalla vanhalla joukkoliikennetekniikalla. Kaikki ennusmerkit ovat ylen huonoja.

Samalla nykyaikainen ratkaisu, BRT, kehittyy rajusti kuluttamalla vain murto-osan energian tarpeesta, haitallisista päästöistä ja käyttökustannuksista ja tarjoamalla aivan eri luokan joukkoliikenteellistä joustavuutta RaideJokeen verrattuna.

Auto, tekniikka ja kuljetus 1/18 paljastaa hämäyksiä. Lue niin tiedät! Lehti ilmestyy 2. helmikuuta.


Scanioihin tehtaalta Hankookin rakennustyömaarenkaat

Hankook toimittaa nyt viittä työmaakäyttöön suunniteltua rengasta Scanialle, esimerkiksi XT-sarjaan. Näihin kuuluvat ohjaavan akselin SmartWork AM06, SmartWork AM09 ja SmartWork AM15+. Vetoakselille toimitetaan SmartWork DM06:ta ja SmartWork DM09:ää.

Hyötyajoneuvojen valmistaja on osa Volkswagen-konsernia ja nyt Hankook on sen uusin OE- eli alkuperäisosavalmistus yhteistyökumppani. Yhtiö toimittaa Scanialle 26 rengaskokoa 22,5 ja 24 tuuman vannekokojen väliltä. Rakennustyömaakäyttöön tarkoitettujen renkaiden lisäksi toimitetaan e-cube MAX:ia, joka soveltuu kaukoliikennettä varten ja SmartFlex:iä, joka sopii kokovuotiseen ajoon keskiraskaille autoille.

Valikoima on erityisesti sovitettu eurooppalaisiin olosuhteisiin ja tarjoaa sekä ekologisia että taloudellisia etuja. OE-yhteistyö Scanian kanssa ei ole Hankookin ensimmäinen Volkswagen-konsernin raskaassa hyötyajoneuvosegmentissä. Rengasvalmistaja on toimittanut useita malleja myös MAN Truck & Bus -yhtiölle vuodesta 2015 lähtien.

- Odotamme innolla yhteistyötä Scanian kanssa. Meidän on keskityttävä maksimaaliseen kestävyyteen, kun suunnittelemme renkaita rakennustyömaalle; tässä suhteessa SmartWork-mallisto onnistui vakuuttamaan Scanian insinöörit täysin, Hankook renkaan Euroopan johtaja Han-Jun Kim kertoi.


"BMW Isetta" legenda palaa sähkövoimalla!

Se nousi maailmanmaineeseen 1955-62 BMW:n valmistamana kääpiöautona Isetta-nimellä. Se kuitenkin syntyi Vespojen ja Lambrettojen, skootterien, syntymämaassa Italiassa Iso SpA:n tekemänä. Siitä BMW:lle diminutiivimuodossa Isetta.

Isettaa tehtiin lopulta Saksan lisäksi Argentinassa, Brasiliassa, Belgiassa, Ranskassa ja Isobritanniassa - Velam-, De Carlo-, Romi-Isetta-, Heinkel- ja Trojan-nimisinä.

Nyt sveitsiläinen mikroautojen tekijä on tuomassa sen sarjatuotettuna sähköautona takaisin nimellä Microlino syksyllä 2018. Kaksipaikkaisen hinnaksi on ilmoitettu noin 12 000 euroa. 12 hv:n sähkömoottori antaisi sille huippunopeudeksi 90 km/t ja 0-50 km/t kiihtyvyydeksi 5 sekuntia. 8 kWh:n akku antaisi toimintamatkaksi 120 km ja 14,4 kWh:n akku 200 km. Valmistaja kertoo saaneensa noin 4600 ennakkotilausta sen jälkeen kun prototyyppi esiteltiin vuosi sitten Geneven autonäyttelyssä.

Aikanaan BMW toi markkinoille myös nelipaikkaisen Isettan.

 


Ensimmäinen 1A Super -jääluokan LNG-säiliöalus kastettu Suomessa

Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen kastoi torstaina 25.1.2018 maailman ensimmäisen 1A Super -jääluokan LNG-säiliöaluksen, Coral EnergICEn. Kastetilaisuus järjestettiin Turun satamassa. 18 000 kuutiometrin LNG-säiliöaluksen rakensi Anthony Veder -varustamolle saksalainen Neptun Werft -telakka. Coral EnergICE on suunniteltu ja rakennettu toimimaan Itämeren olosuhteissa. Skangas käyttää alusta nesteytetyn maakaasun (LNG) kuljetuksiin omaan LNG-terminaaliinsa Porissa ja Manga LNG:n tuontiterminaaliin Torniossa.

Aluksen runko on vahvistettu murtamaan metrin paksuista jäätä, ja alus on varustettu generaattoreilla, jotka antavat sille lisävoimaa paksussa jäässä ja rankoissa talviolosuhteissa kulkemista varten. Lisäksi tämä edustava alus on varustettu kaksoispolttoainemoottorilla. Sen apu- ja päämoottorit voivat käyttää polttoaineenaan höyrystynyttä maakaasua, joten alus täyttää kaikki tulevat pakokaasupäästövaatimukset.


Sukkela Suzuki

Suzuki on lanseerannut hybridivoimalinjaisen Swift GLX- mallin. Hybridin saa romutuspalkkiota hyväksi käyttämällä lähes samaan hintaan kuin GL version. GLX:ssä on lisäksi selvästi parempi varustelutaso, joten siinä on hyvin rahalle vastinetta.

Suzukin uudessa tulokkaassa on lisäksi kokoonsa nähden hyvät tilat sisällä, sekä neliveto. Lue uudesta 02.02.2018 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä ajotuntumat ja tarkempi katsaus Swiftistä.


DB Schenker IoT-yhteistyöhön Ciscon kanssa

 

DB Schenker ja Cisco tekevät yhteistyötä logistiikkateollisuuden suunnan muuttamiseksi. Yhteistyössä kehitetään, testataan ja otetaan käyttöön useita esineiden internetiin (IoT) ja muihin innovatiivisiin logistiikan teknologioihin liittyviä sovelluksia. 

Digitalisaatio muuttaa yhteiskuntaa ja siten myös logistiikkaa eli sitä, miten tavaroita kuljetetaan, varastoidaan ja turvataan kaikkialla maailmassa. DB Schenker ja Cisco uskovat, että kuljettamisessa, varastoinnissa ja tullauksessa sekä jakelun loppuvaiheessa tapahtuu voimakkaita ja laajoja muutoksia. Ne muuttavat jo nyt molempien yritysten globaalia liiketoimintaa. DB Schenker ja Cisco pyrkivät ohjaamaan tätä muutosta yhdessä ja jatkamaan omien alojensa innovaatiotyön kärjessä.

Alkaneessa yhteistyössä tutkitaan teknologioita, joka avaavat uudenlaisia mahdollisuuksia varastonnin ja kuljetusprosessien optimointiin. Teksasin Houstonissa on aloittanut toimintansa yhtiöiden yhteinen innovaatiolaboratorio, jossa testataan ja kaupallistetaan uusia logistiikan teknologioita. 

DB Schenker ja Cisco testaavat muun muassa sensoripohjaisia ratkaisuja, reaaliaikaisen paikannuksen järjestelmiä, robotiikkaa ja automaatiota, älylaitteita, videoanalytiikkaa, lisättyä todellisuutta, energian- ja omaisuudenkäytön hallintaa sekä kasvontunnistusta. Innovaatiolaboratoriossa DB Schenkerin henkilökunta testaa sovelluksia ja tuotteita varastoympäristössä. Koekäytön aikana arvioidaan teknistä käyttökelpoisuutta että arvonmuodostusta varastointi- ja toimitusketjuympäristössä. 


Koiviston Autolle 51 uutta Scania-bussia

Scania Suomi toimittaa Koiviston Auto -konsernille 51 Scania Citywide LE Suburban -linja-autoa. Kahdeksan autoa tulee Koskilinjat Oy:lle Rovaniemen kaupungin sisäiseen liikenteeseen ja 43 linja-autoa Helsingin Bussiliikenne Oy:lle.

Helsingin Bussiliikenteelle toimitetaan sekä kaksi- että kolmiakselisia linja-autoja. Kaksiakselisten autojen alustatyyppi on K280UB4x2 ja niissä on 7 litran moottori. Autot ovat 12,9 metriä pitkiä, istuinpaikkoja on 44. Busseja toimitetaan 18 kappaletta.

Helsingin kaupunkiliikenteeseen tulevat 25 kolmiakselista teliautoa ovat alustatekniikaltaan mallia K280UB6x2*4. Niissä on 9 litran moottori ja autojen pituus on 14,5 metriä. Istuinpaikkoja on 52. Linja-autojen varusteluun kuuluvat muun muassa USB-latauspistokkeet matkustamossa.

Koskilinjat Oy:lle toimitetaan Rovaniemen sisäiseen liikenteeseen kahdeksan kaksiakselista Scania Citywide LE Suburban -bussia. Autot rakennetaan K280UB 4x2 -alustalle ja niissä on 7-litrainen moottori. Autojen kokonaispituus on 13 metriä ja istuinpaikkoja on 49. Linja-autot on varusteltu muun muassa pehmustetuin korkeaselkänojaisin matkustajapenkein.

Sekä Helsingin Bussiliikenne Oy että Koskilinjat Oy kuuluvat Koiviston Auto -konserniin. Scania Citywide LE Suburbania valmistetaan Scanian tehtailla Slupskissa Puolassa ja Lahdessa Suomessa.


Taksi Helsinki ja Vantaan Autolaite yhteistyöhön

Taksi Helsinki Oy ostaa kolmasosan Vantaan Autolaite Oy:stä. Yrityskaupan myötä Vantaan Autolaite tarjoaa palveluja TH-Autolaitteen nimellä.

Taksi Helsingin huoltoliiketoiminta siirtyy henkilöstöineen ja laitteineen TH-Autolaitteelle. Taksi Helsinki on Suomen suurin taksitoimija, jonka toimintaan kuuluu taksintilausvälitystoiminnan ohella myös taksien asennus- ja huoltotoiminnot. Vantaan Autolaite Oy on suomalainen ammattiliikenteen mittari-, kyydinvälitys- ja ajovalvontajärjestelmien asennuksiin keskittynyt palveluyritys.

TH-Autolaitteessa on yrityskaupan jälkeen palveluksessa 8 työntekijää ja toimitusjohtajana jatkaa Jyrki Pöyhönen. Taksi Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Jari Kantonen toimii jatkossa TH-Autolaitteen hallituksen jäsenenä.

Yrityskauppa saadaan lopulliseen päätökseen 31.1.2018 ja uusi liiketoiminta käynnistyy 1.2.2018 alkaen. TH-Autolaite tarjoaa huoltopalvelua jatkossa Metsälässä osoitteessa Asesepänkuja 2 sekä myös Heikinlaaksossa osoitteessa Tatti 7.

Vantaan Autolaite Oy on liki kolmekymmentä vuotta palvellut suomalaisia taksiyrittäjiä ja ammattikuljettajia. Yrityskaupan myötä osaamiskenttä laajenee ja taksiautoilijat sekä taksinkuljettajat pääsevät hyötymään isommasta huoltotiimistä. Suurempi huolto-organisaatio tuo laatua, kattavampaa palvelua ja joustavampia huolto- sekä päivystysaikoja.


Volvo Trucks myymään sähkökuorma-autoja 2019

Volvo Trucks haluaa vähentää kuorma-autojen määrää kaupunkien ruuhkaliikenteessä. Ensimmäiset sähköajoneuvot otetaan käyttöön yhteistyössä valikoitujen referenssiasiakkaiden kanssa vuoden 2018 aikana. Sähkökuorma-autot vähentävät melua ja pakokaasupäästöjä merkittävästi ja tuovat uusia mahdollisuuksia logistiikan hallintaan. Kuljetuksia voidaan ajaa nykyistä enemmän yöllä, jolloin kuorma-autot eivät kuormita ruuhka-aikojen liikennettä samalla tavalla.

– Sähköajoneuvot edistävät suoraan Volvo Trucksin pitkän aikavälin tavoitteita, jotka liittyvät kestävään kaupunkikehitykseen ja päästöttömyyteen, kertoo Volvo Trucksin toimitusjohtaja Claes Nilsson.

- Sähkökuorma-autojen lanseeraaminen on erittäin odotettu ja hyvä uutinen myös Suomen osalta. Nesteytetyllä maakaasulla toimivien Volvo kaukoliikenne kuorma-autojen lanseeraus on osoittanut, että monet asiakkaat ovat erittäin kiinnostuneita ympäristöystävällisistä tuotteista. Odotamme myös suurta kiinnostusta sähköautojen osalta, Volvo Finland Ab:n Volvo Trucks myyntijohtaja Reino Manninen kertoo.

Tukholman kaupungin ja Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun hiljattaisessa Off Peak City Distribution projektissa tutkittiin yöaikaan tapahtuvien tavarakuljetusten vaikutuksia Tukholman keskustassa. Koska kuorma-autoilla ei tarvinnut ajaa ruuhka-aikoina, kuljetustehtäviin kuluva aika pieneni kolmannekseen normaalista.

Jotta elämänlaatua kaupunkiympäristöissä voidaan parantaa, kestäviä kuljetusratkaisuja on otettava käyttöön nykyistä enemmän. Kun logistiikka on kehittynyttä ja tiestöä voidaan hyödyntää tehokkaasti ilta- ja yöaikaan, useita pienempiä ajoneuvoja voidaan myös korvata suuremmilla ajoneuvoilla. Niitä tarvitaan määrällisesti vähemmän, jolloin päästöt ja liikenne vähenevät edelleen. Jakeluauton kuormakapasiteetti on hieman yli kymmenkertainen tavalliseen pakettiautoon verrattuna. Jos nykyistä suurempi osa kuljetuksista voidaan ajaa silloin, kun tienkäyttäjiä on liikkeellä vähemmän, myös onnettomuuksien riski pienenee merkittävästi.


Raskas liikenne tuottamaan liukkaustietoa autoilijoille

Viime vuoden lopulla lanseerattu uusi suomalaiskeksintö mustan jään havaitsemisesta on otettu käyttöön. Juuri alkaneessa EEE Innovationsin, Liikenneviraston ja Trafin kaksivuotisessa hankkeessa valjastetaan tuhat raskaan liikenteen ajoneuvoa liikenneturvallisuutta parantavaan datankeruujärjestelmään. Mukana on linja-autoja sekä rekka- ja kuorma-autoja, joihin asennettava ohjelmisto tuottaa reaaliaikaista liukkausdataa kuljettajien, liikennöitsijöiden ja muiden tienkäyttäjien hyödyksi.

Lue lisää...


Ruotsi vaatii EU:lta kovempia kabotaasisääntöjä

Jens Nilsson,sosialidemokraatti ja Ruotsin MEPpi,  EU:n pääneuvottelija uusien kabotaasisääntöjen luomiseksi, luonnehtii tilannetta kuljetuselinkeinossa kabotaasisääntöjen osalta "Villiksi Länneksi". Hän tulee lähiaikoina esittelemään uudet kapotaasisäännöt EU:n liikennevaliokunnalle.

- Nykyongelmat ovat vaivanneet jo 10 vuotta, mutta mitään ratkaisevaa niiden korjaamiseksi ei ole tehty, Nilsson sanoo. Hänen mielestään EU-komission ehdotukset ovat "reunaehdoistaan liian löysiä" ja haluaa kiristää vaatimuksia.

Hän tulee ehdottamaan mm. että ulkomaiset yritykset eivät saa suorittaa kuljetuksia toisessa maassa 48 tuntia enempää. Sen jälkeen auton on palattava kotimaahansa ennen kun se saa palata takaisin uuteen 48 tunnin rupeamaan.

Nilsson vaatii myös rangaistusmaksuja tilaajavastuun laiminlyömisestä. Lisäksi hän edellyttää tehostettuja ja tiukennettuja toimia kabotaasisääntöjen valvontaan.

Tiukennettuja kabotaasisääntöjä myös vastustetaan EU:ssa. "Kovaa kädenvääntöä on luvassa seuraavan puolen vuoden aikana", Nilsson sanoo.

Suomen valitut EU:n liikennevaliokunnassa ovat yhtä vaiti asiasta kuin ovat Suomen Tulli ja Poliisihallinto kabotaasiväärinkäytöksistä Suomessa.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!