MAN - Vaihtoautot

Pienkuormaajien valmistaja Avant Tecno Oy kehittänyt uuden Optidrive™-ajopiirin

Ajopiiri tehostaa hydraulimoottoreilla toimivien kuormaajien toimintaa. Avantin kehittämässä hydrostaattisessa ajojärjestelmässä voima välitetään pyörille mekaanisten akselien sijaan hydraulimoottoreilla. Moottoreita on neljä ja ne vetävät jokainen omaa pyöräänsä. Tällä saavutetaan kuormaajan kompaktit mitat ja matala painopiste.

Uudessa Optidrive™ ajopiirissä liitinten ja letkujen määrää on pystytty huomattavasti vähentämään, mikä johtaa piirin tehokkaampaan toimintaan ja säästöihin niin polttoaineen kulutuksessa kuin materiaaleissakin. 


Rolls Roycen investointipäätös ilouutinen Meriteollisuus ry:lle

Rolls-Royce perustaa Turkuun tutkimus- ja kehityskeskuksen

- Jotta Rolls-Roycen kaltaisia ilouutisia saataisiin lisää, tulee tutkimus-, kehitys- ja innovaatiorahoituksen huono tilanne kuitenkin korjata hallituksen puoliväliriihessä, muistuttaa Meriteollisuus ry:n toiminnanjohtaja Merja Salmi-Lindgren. - Ilman suomalaista vahvuutta, matalaa hierarkiaa, elinkeinon ja viranomaisten yhteistyötä sekä meriteollisuuden innovaatiokykyä Rolls-Royce ei olisi luottanut Suomelle tätä merkittävää suunnannäyttäjän roolia, Salmi-Lindgren jatkaa.

Meriteollisuus ry ilmoitti viimeisimmästä tutkimus- ja tuotekehityssuunnitelmastaan, joka tähtää etäohjattavien ja autonomisten alusten todelliseen käyttöönottoon ja meriteollisuudessa lisääntyvän digitalisoinnin hyötyjen maksimointiin. Monipuolinen meriteollisuus vahvistaa koko Suomen kansantaloutta ja kilpailukykyä. Vuonna 2015 alan liikevaihto oli yli 8,1 miljardia euroa ja ala työllistää runsaat 30 000 työntekijää.


Puumestari vaativaan työhön

Sisun kuorma-automallisto on vuosien varrella yhä selkeämmin keskittynyt kaikkein vaativimpiin ja raskaimpiin töihin.

Tienhoitoautoilla on menestystä paitsi kotimaassa myös vientimarkkinoilla. Maansiirto- ja puuautot sekä lavetinvetäjät ovat menestyneet raskaimmissa kuljetuksissa, missä kysytään maasto-ominaisuuksia, varmaa etenemistä ja vääntöjäykkää runkoa.

Siihen sarjaan kuuluu myös Sisu Polar Timber 8x4, jonka esittelyn voit lukea 10.3. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetuksesta.



"Ei niin kauan jaksa mummoa potkia..." Liikenteen huutavin vääryys rankaisee suomalaisia järjettömästi!

Juuri ilmestynyt Auto, tekniikka ja kuljetus 2/17 sisältää työ- ja oikeusministeri Jari Lindström´lle omistetun kolumnin otsikolla "Liikenteen huutavin vääryys". Siinä suomalaisille autoiloijoille langetettuja ylinopeusrangaistuksia tilanteissa, jolihin ei liity vähäisintäkään liikenneturvallisuudelle aiheutettua vaaraa, verrataan Saksan jo vuodesta 1972 kehitettyyn liikenneturvallisuuden vaarantamista mittaavaan virhepistejärjestelmään.

"Ei niin kauan jaksa vanhaa mummoa potkia, että saisi yhtä paljon sakkoja kuin pienestä ylinopeudesta Suomessa", totesi aikanaan Oulun apulaispoliispäällikkö, kansanedustaja Kari Myllyniemi eduskunnan puhujapöntöstä. Kaikkein pahimmin Suomen sairaasta järjestelmästä kärsivät ammattikuljettajat, joiden työllisyys sekä oma ja koko perheensä toimeentulo saattavat raunioitua erehdyksestä liikenteessä ilman pienintäkään liikenneturvallisuuden vaarantamista.

Kääntääkö duunari-ministeri selkänsä autoilu-duunareille? Sehän olisi melkein maan tapa.

 


Viranomaisemme laiminlyövät tehtävänsä: Nosturit ja vaihtolavat kuolemanloukkuja!

Tästä ei ole puhuttu, mutta ammattiautoilu ja poliisi ovat tienneet jo pitkään: vaihtolavoja irtoilee liikenteessä. Tuoreeltan rekan lava irtosi ja iskeytyi omakotitalon seinään. Vähää sitä ennen rekan kontti paiskautui tielle liikenteen sekaan.

Vastaavasti kuormanosturien tehon kasvaessa ne rasittavat yhä enemmän kuorma-autojen perusrakenteita, joista tulee käytökseltään hengenvaarallisia ajon aikana. Myös nosturien rakenteissa on hengenvaarallisia kulumia ja puutteita. Jopa nosturien myyjät neuvovat asiakkaita välttämään viranomaisten laiminlyömän valvontajärjestelmän ohitusta.

Auto, tekniikka ja kuljetus 2/17 paljastaa juuri ilmestyneessä numerossaan valvontaviranomaisten kuohuttavan välinpitämättömyyden tarkastusvastuussaan.


Uutta valoteknologiaa Ermaxilta

BPW-konserniin kuluuva Ermax on tuonut markkinoille uuden sekä kuorma-autoon että perävaunuun soveltuvan 7-toimisen Eternal Light -takavalon. Sekä täysLED- että hybridiversio on helposti räätälöitävissä tarvittavien toimintojen osalta. Molemmat versiot ovat sertifioituja ja EU-vaatimusten mukaisia. Komponenttien vaihto on yksinkertaista modulaarisen rakenteen ansiosta. Eternal Light vähentää myös korjauskustannuksia kun koko valaisinta ei tarvitse vaihtaa yhden osan mennessä rikki. Samaa valoa käyttämällä saadaan koko ajoneuvoyhdistelmään yhtenäinen ilme.

Hybridiversio: Ajovalona toimii LED-kehä, muut toiminnot on toteutettu perinteisillä polttimoilla. Hybridiversion voi muuttaa myös täys-LED-versioksi.

LED-versio: Energiatehokas vaihtoehto ja pieni varaosien tarve. Uuden takavalon voi valita useilla eri kokoonpanoilla halutuista toiminnoista riippuen.


Sähkö- ja hybridimyynti ylitti polttomoottorit Norjassa

Sähkö- ja hybridiautojen yhteenlaskettu myynti ylitti tammikuussa ensimmäistä kertaa diesel- ja bensiinikäyttöisten autojen myynnin. Tammikuussa Norjassa myydyistä autoista täysin sähkökäyttöisiä oli 17,6 prosenttia ja hybridejä 33,8 prosenttia. Helmikuussa sähkö- ja hybridiautojen myynti laski, mutta kahden ensimmäisen kuukauden myynti jakautui lähes 50/50 perinteisten polttomoottorien ja sähköä käyttävien kesken.

Sähkö- ja hybridiautoja on 5,2 miljoonan asukkaan Norjassa yhteensä noin 500 000. Euroopan suurin öljyntuottajamaa satsaa voimakkaasti sähköautoiluun ja latausverkostoon.


Volvo valtasi Norjan markkinat

Volvon vuoden 2016 myynti Norjassa ohitti Scanian niin 16-21,9-tonnisissa kuin yli 22-tonnisissakin kuorma-autoissa. Volvon myynti nousi vuoden 2015 25 prosentista 35,4 prosenttiin kun taas Scanian laski 37,8:sta 34,7:ään.


Ponssen työntekijät vievät Suomea maailmalle

EU-projekti: Suomalais-italialainen Ponsse-metsäkone

EU-projekti: suomalais-italialainen Ponsse-metsäkone (2017-03-10)

Keväällä 2017 alkavat kaksivuotisen EU:n rahoittaman OnTrack projektin Ponsse metsäkoneen testiajot Suomessa. Testiajoja tullaan toteuttamaan kaikissa projektiin osallistuvissa maissa. Tavoitteena on mahdollisimman ympäristöystävällisen, maapohjaa, kasvustoa ja metsää säästävän metsäkoneen kehittäminen.

OnTrack-projektiin osallistuvat Suomen ja Italian lisäksi Norja, Ruotsi, Saksa ja Latvia. OnTrack Ponsse on varustettu kuormaa kantavaa perävaunua myöten leveillä telaketjuilla. Alusta on italialaisen Prinoth-yhtiön 30 vuoden kokemuksella valmistama. Yläosa on Ponssen tekoa.

Ponssen logistiikkakeskus laajenee (2016-09-16)

Ponssen logistiikkakeskuslaajennuksen harjannostajaisia on vietetty Iisalmessa. Tilat laajenivat 2500 m2:lla ja logistiikkakeskuksen pinta-ala on nyt 7000 m2 . Iisalmen logistiikkakeskus on varaosien keskusvarasto, joka ylläpitää maa- ja maanosakohtaisesti räätälöityjä paikallisia varaosavarastoja.

Logistiikkakeskuksen toiminta lukuina kertoo kasvaneen konekannan tarpeista. Keskuksessa on 17 000 lavapaikkaa, varaston arvo 20 miljoonaa euroa ja nimikkeitä yli 20 000. Vuosittain Iisalmesta lähtee maailmalle yli 100 000 erillistä lähetystä. Keskusvarasto toimii kolmessa vuorossa sunnuntai-illasta myöhäiseen perjantai-iltaan.

Ponsse ostaa Pohjois-Ruotsin jälleenmyyjänsä (2015-06-15)

Ponssen Norrbottenin alueen jälleenmyyjä AN Maskinteknik Ab siirtyy Ponssen tytäryhtiön, Ponsse AB:n, omistukseen 31.8.2015. Yrityskaupalla Ponsse vahvistaa palveluitaan ja strategiaansa Pohjois-Ruotsissa. Haaparannassa sijaitseva AN Maskinteknik Ab on Ponssen vanhin jälleenmyyjä. Yhtiö on huolehtinut Ponsse-metsäkoneiden jälleenmyynnistä ja huollosta Ruotsissa Norrbottenin alueella vuodesta 1989.

Ponsselle Red Dot -tuotesuunnittelupalkinto (2015-05-08)

Ponsse palkittiin tuotesuunnittelustaan kansainvälisessä Red Dot -muotoilukilpailussa. Ponsse Scorpion -harvesteri palkittiin tuotesuunnittelu-kategoriassa korkeimmalla Best of the Best -palkinnolla tuotteen korkeasta laadusta ja innovatiivisesta muotoilusta.

Ponssen Juha Inberg vuoden 2015 teknologiajohtajaksi (2015-02-10)

Ponssen Teknologia- ja tuotekehitysjohtaja Juha Inberg on valittu vuoden 2015 teknologiajohtajaksi Eniramin Jussi Pyörteen kanssa. Palkinto jaetaan tunnustuksena teknologiajohtajalle, joka on työllään vaikuttanut yrityksensä teknologiakyvykkyyteen ja kasvumahdollisuuksiin, toimii inspiroivana johtajana sekä vaikuttaa aktiivisesti yhteiskunnallisissa verkostoissa.

Vuoden teknologiajohtaja -tunnustuspalkinto jaettiin Tekniikan Akatemian (TAF), Sitran ja Spinverse Oy:n yhteistyönä viidettä kertaa. Tuomaristo päätti tänä vuonna poikkeuksellisesti palkita kaksi teknologiajohtajaa. ”Molemmat johtajat ovat olleet luotsaamassa yritystään menestykseen osallistumalla hyvin käytännönläheisesti sen tuotekehitykseen”, tuomariston puheenjohtaja, professori Yrjö Neuvo kertoo.

  


Juncker ja isot EU-maat erimielisiä dieseltesteistä

Euroopan parlamentissa suunnitellaan päästöviraston perustamista, joka tekisi ajoneuvoille pistotestejä EU:n teillä. Virastoa puoltavat ympäristökomitea ja päästömittauksia käsittelevä tutkintavaliokunta EMIS. Euroopan komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker on myös osoittanut tukensa EU:n testiviraston perustamiselle. Viraston perustamisen taustalla on dieselmoottoreihin liittyvät päästöskandaalit, joita halutaan välttää tulevaisuudessa.

EMIS huomautti raportissaan viime viikolla kansallisten viranomaisten epäonnistuneen EU-lakien valvomisessa ja autojen tarkastamisessa mittauksia vääristävien laitteiden varalta. Seurauksena EU:n teillä kulkee 29 miljoonaa autoa, jotka saastuttavat luvattua enemmän. EU:n teollisuusministerien tapaamisessa usea EU-maa, muun muassa Saksa ja Italia, vastustivat nopeaa uudistusta dieseltesteissä.


P-Scania jakeluun ensi kesänä

Kaukoliikenteeseen tarkoitettujen R- ja S-Scanioiden jälkeen Södertäljen autotehdas on panemassa jakelukuljetuksiin tarkoitetun P-Scanian uusiksi. Tavan mukaan Scanian oletetaan säilyttävän monia tunnusmerkkejä edeltäjästä.

Testiajossa naamioituneena nähty uusi P-Scania kantoi mukanaan ennestään tutut ajovalot ja peilit. Oletettavasti myös pieni ohjauspyörä, kojelauta ja ohjaamon sisustusmateriaalit siirtyvät uuteen malliin. Uuden P-Scanian mallisto alkaa edelleen 16 tonnista ylöspäin. Dieselmoottorin lisäksi tarjolle tulee sekä kaasu- että hybridi-moottoria.

(Vogel)


Airbus: Droni CityAirbus ensilento 2018

Airbus esitteli VTOL CityAirbus droni-projektiaan 8.3. HAI Heli-Expo´ssa Texas´n Dallas´ssa. Nelipaikkainen pystysuoraan nouseva ja laskeutuva CityAirbus autonominen droni on tarkoitettu toimimaan taksina tai rahdin kuljettajana kaupunkialueilla.

Lue lisää...


Keskenään kommunikoivat Cadillacit myyntiin

Cadillac esitteli lokakuussa 2017 autojen välisen V2V (vehicle-to-vehicle) kommunikaatioteknologian Cadillac CTS -luksusautossa Yhdysvalloissa. V2V-varustetut ajoneuvot jakavat keskenään informaatiota, joka voi muun muassa varoittaa kuskia mahdollisista tulevista vaaratilanteista. Cadillacin V2V-sovellus käyttää lyhyen kantaman tiedonsiirto (DSRC) teknologiaa ja GPS-paikannusta. Järjestelmä pystyy käsittelemään 1 000 autoista lähtevää viestiä sekunnissa kantaman ollessa yli 300 metriä.

V2V-teknologiaa mahdollistaa potentiaalisten vaarojen havaitsemisen tilanteissa, missä niitä ei ihmisaistein kyetä huomaamaan. Teknologian potentiaali kasvaa luonnollisesti sitä mukaa, mitä useampi tiellä liikkuva ajoneuvo sitä käyttää. V2V-teknologia tulee vakiovarusteena Yhdysvalloissa ja Kanadassa myytäviin CTS:iin.


Tieliikenteen viranomaistoimijat syventävät yhteistyötään

Liikennevirasto, Poliisi, SM Pelastusosasto, Hätäkeskuslaitos, Trafi, Ilmatieteen laitos ja Viestintävirasto tiivistävät yhteistyötään. Lisäksi tehdään laajempaa kansallista ja alueellista yhteistyötä muiden viranomaisten ja liikennetoimijoiden kanssa. Yhteistyön tavoitteena on tuottaa yhteiskunnalle turvallista ja sujuvampaa liikkumista ja tehostaa resurssien käyttöä. Poikkeustilanteiden tehokas hoitaminen ja niihin varautuminen on myös yksi tieliikenteen toimijoiden tiivistyvän yhteistyön tavoitteista.

- Esimerkiksi tilannekuvaa, osaamista ja tien varren laitteistoja voidaan hyödyntää tehokkaasti ristiin, kertoo Liikenneviraston tieliikenteen palvelut -yksikön päällikkö Aapo Anderson yhteistyön tavoitteista.


UPS: Dronikuljetus liikkuvasta kuorma-autosta

UPS lähetti liikkuvan jakeluauton katolta dronin, joka kuljetti paketin haluttuun osoitteeseen. Sen jälkeen droni palasi takaisin omalla reitillään jatkavan jakeluauton katolle hakemaan kuljettajan sille syöttämää seuraavaa pakettia kuljetettavakseen. Akulla toimiva droni jaksaa kantaa 4,5 kg painavaa pakettia 30 minuuttia.

Lue lisää...