MAN - Vaihtoautot

Renault-Nissan hyötyautot yhteen

Renault-Nissan on perustanut uuden hyötyautoyksikön - Renault-Nissan LCV Business Unit - tehostamaan kummankin merkin kehitystä, tuotantoa ja myyntiä. Jo nyt Nissan NV300 perustuu Renault Trafic´iin, Nissan NV400 Renault Masteriin ja uusi RenaultAlaskan Nissan Navaraan. Uusi yksikkö tulee vastaamaan myös Nissan Armadasta ja Nissan Patrolista tulevaisuudessa.


Navyan autonomiset bussit testiin Japanissa

Ranskalainen sähköautoja kehittävä startup-yritys Navya tähtää Japanin markkinoille autonomisilla busseillaan. Yhtiö aikoo tuoda itseohjautuvia pikkubusseja ennalta määrätyille, alhaisten nopeuksien reiteille muun muassa ostoskeskuksiin, yliopistojen kampuksille ja lentokentille Japanissa. Navyan tähtäimessä on kolmen vuoden päästä järjestettävät Tokion olympialaiset, jossa yhtiö haluaa tarjota metroasemien ja kisapaikkojen väliset kuljetupalvelut autonomisilla busseillaan.

Navyan itseohjautuvan bussin huippunopeus on 45 km/h ja se pystyy kuljettamaan 15 matkustajaa. Tällä hetkellä busseja on käytössä 30 seitsemässä maassa. Japanilainen tietoliikennealan yritys SoftBank, joka omistaa osan suomalaisesta Supercell pelifirmasta, on ostanut kaksi Navyan autonomista bussia ja aikoo testata niitä kevään aikana Japanissa.


Ultra-Seal rengaskäsittelylle uusia asiakkaita ja jälleenmyyjiä

Schmitz Cargobull ja Kögel Trailer GmbH & Co. KG käsittelevät täysperävaunujensa renkaat jo tehtaalta Ultra-Seal- aineella.

Ultra-Seal on käsittely, jossa ainutlaatuinen neste laitetaan renkaan sisään renkaan täyttöventtiilistä. Neste levittyy renkaan sisäpinnalle ajettaessa ja muodostaa suojaavan kalvon, joka tunkeutuu pienimpiinkin halkeamiin tiivistäen ne. Sama toimii renkaan puhjetessa, Ultra-Seal asettuu nopeasti vuodon kohdalle ja tiivistää sen uudelleen.

Ultra-Seal on nyt laajentanut asiakaskuntaansa kun Tanskan Europart ja Belgian Eurotyre ovat ottaneet aineen valikoimiinsa. Lisäksi Schmitz Cargobull ja Kögel täyttävät traileriensa renkaat jo valmiiksi tehtaalta Ultra-Sealilla. Kaikki 3000 traileria jotka Schmitz Cargobull valmistaa seuraavan kahden vuoden aikana, lähtevät tehtaalta Ultra-Seal käsitellyillä Westlake renkailla. Westlake on hyväksynyt Ultra-Sealin käytön rengasbrändissään.



Raskaiden painot halutaan etävalvontaan

Hallitus esittää tieliikennelakiin muutosta, joka mahdollistaa ajoneuvojen painojen etätunnistuksen. Esitys liittyy EU:n raskaiden ajoneuvojen massoja ja mittoja sääntelevän direktiiviin muutokseen, joka edellyttää uudentyyppistä ajoneuvojen suurimpien sallittujen painojen valvontajärjestelmää.

Lisäksi rahdinantaja velvoitettaisiin ilmoittamaan kontin ja vaihtokorin paino kuljetuksen suorittajalle, kuten direktiivi edellyttää.

Nykyisin tavaraliikenteen painovalvonta edellyttää ajoneuvon pysäyttämistä. Direktiivin mukaan painoja pitäisi vuodesta 2021 alkaen pystyä valvomaan niin, että liikennevirrasta pystytään erottamaan tarkempaan tarkastukseen ne ajoneuvot, joiden paino saattaa ylittää sallitun.

Lue lisää...


Gasum jatkaa kampanjaansa ja laajentaa verkostoaan

Gasum aikoo jatkaa kesäkuuhun 2017 asti kampanjaansa, jossa kaasuautoiluun alkuvuodesta siirtyneet uudet yksityisautoilijat ovat saaneet tankata biokaasua 89 euron ja maakaasua 69 euron kiinteällä kuukausihinnalla. Kampanja on poikinut Gasumin mukaan muutamassa kuukaudessa satoja uusia kaasuautoilijoita, mikä tarkoittaa lyhyen ajan sisällä runsasta kasvua kaasuautokantaan, sillä Suomessa on kaikkiaan käytössä tällä hetkellä vajaa 2 200 kaasuautoa.

Lue lisää...


Tukholma: Keskustakuljetuksia yhdistetään

Puoli vuotta sitten Tukholman kaupunki ilmoitti haluavansa vähentää tyhjien jakeluautojen ajoa. 14. maaliskuuta Tukholman kaupunki, Bring ja Ragn-Sells sopivat yhteistyöstä, jolla pyritään välttämään "tyhjänäajoja".

Bring ja Ragn-Sells - jätekierrätykseen erikoistunut yhtiö - ovat sopineet käytännön toimista joilla yhdistetään jakelukuljetukset (elintarvikkeet, postipaketit, ymv) kaupunkiin kierrätysjätteiden (kartonki, paperi, puu, ymv.) vientiin pois kaupungista.

Käytännössä Bring toimittaa tavarat yhteiskuormakeskus Klara Zenit´iin (kaupungin kiinteistö Norra Kyrkogatan, Klara). Ragn-Sells siirtää tavarat sähkökäyttöisiin jakeluautoihinsa, joilla tavara toimitetaan kauppoihin ja konttoreihin. Samalla noudetaan kierrätettvä jätetavara joka palautetaan Klara Zenit´iin jäteastioihin toimitettaviksi kaupungin ulkoipuolelle.

(Anders Karlsson,Transportnet.se)


Toyota investoi autotehtaaseen Isossa-Britanniassa

Toyota Motor Europe investoi noin 280 miljoonaa euroa Isossa-Britanniassa sijaitsevaan tehtaaseensa. Investointien myötä Burnastonissa sijaitsevan tehtaan kilpailukykyä parannetaan ja jakeluketjua tehostetaan.

Investoinnit aloitetaan vuoden 2017 aikana. Tehdas saa uusia koneita, teknologiaa ja järjestelmiä. Parannukset tähtäävät TNGA (Toyota New Global Architecture) -alustarakenteella varustettujen autojen tuotantoon. TNGA on Toyotan uusi, moneen autotyyppiin soveltuva perusrakenne, joka sallii aiempaa tehokkaamman tilankäytön, paremmat ajo-ominaisuudet ja turvallisemman koritoteutuksen.

Lue lisää...


Solaris voitti EBUS Award 2017 palkinnon

7. Elektrobusse - Markt der Zukiunft (Sähköbussit - Tulevaisuuden Markkina) konferenssi Berliinissä 6-8.3. on myöntänyt Vuoden Sähköbussi -palkintonsa Solaris sähköbussille "lukuisista erilaisista ratkaisuista ja valmiudesta vastata erilaisiin asiakasvaatimuksiin".

International Bus&Coach of the Year järjestön kansainvälinen asiantuntijaraati julisti aiemmin Solaris Urbino 12 Electric sähköbussin Vuoden Kaupunkibussiksi 2017  laajan vertailutestin perusteella. Vertailutesi suoritettiin Brysselin keskustan bussilinjalla 69. Puolalaisvalmisteisen Solaris´n kilpailijoina olivat Irizar, Ebusco, Van Hool sähköbussit ja Mercedes Benz kasubussi.

Auto, tekniikka ja kuljetus edustaa Suomea kansainvälisessä raadissa.

 


Venäjä: Automarkkinat vapaassa pudotuksessa

Siinä missä Euroopan automarkkinat kasvoivat 10% tammikuussa ja 2,1% helmikuussa, Venäjän automarkkinat jatkoivat putoamistaan tammikuussa 5% ja tammi-helmikuussa yhteensä 4,1%.

Uusia autoja rekisteröitiin Venäjällä tammi-helmikuussa 2017 yhteensä 184 574 kappaletta. Kolme vuotta sitten rekisteröitiin 359 138 uutta autoa samana ajanjaksona.

Kotimaiset valmistajat kasvattivat myyntiään 1-2/17, markkinajohtaja Lada +5%, UAZ +4% ja GAZ (kevyet hyötyajoneuvot) +12%. Myös VW, Kia ja Skoda paransivat. Suuriia häviäjiä olivat Toyota, Nissan, Hyundai, Mercedes ja BMW.


Bosch mahdollistaa autoihin räätälöityjä palveluita

Olemme verkottuneiden autojen ajan kynnyksellä. Maaliskuusta 2018 lähtien automaattinen hätäviestijärjestelmä eCall tulee pakolliseksi EU-jäsenmaissa. Se tarkoittaa samalla sitä, että kaikki uudet autot ovat jatkossa verkottuneita. Markkinatutkimusyhtiö Gartner ennustaa, että vuoteen 2020 mennessä maailman teillä tulee liikkumaan 250 miljoonaa verkottunutta autoa. Samalla autoista on kehittymässä entistäkin vahvemmin pyörillä kulkevia mobiililaitteita, ja kiinnostuneet ostajat keskittyvät yhä enemmän tarjolla oleviin digitaalisiin palveluihin, kuten toimintoihin, jotka tarkkailevat auton kuntoa tai varoittavat väärään suuntaan ajavista kanssaliikkujista.

Lue lisää...


Seitsemän faktaa tekoälystä

Tekoälyn synty
”Tekoäly”-termi keksittiin New Hamshiren Dartmouth Collegessa vuonna 1956 työpajassa, joka järjestettiin osana suurempaa tutkimushanketta.

Lue lisää...


Bosch tuo autoihin tekoälyn

Tekoälyn avulla autot voivat jatkossa tulkita liikennetilanteita itsenäisesti. Boschin ja TÜV Rheinlandin blockchain-teknologiaan perustuva ratkaisu estää matkamittarin lukeman väärentämisen. Verkottuneet korjaamot voivat tehdä ajoneuvojen korjaukset nopealla kertakäynnillä.

Lue lisää...


VR satsaa dieselvetureihin

VR Group investoi yli 100 miljoonan euroa uusien dieselvetureiden hankintaan tai nykyisen dieselkaluston saneeraukseen. VR Group on valmistellut uusien dieselvetureiden hankintaa pitkään. Nykyinen kalusto on teknisesti elinkaarensa päässä ja asiakastarpeet ovat muuttuneet vuosien saatossa. Hankinnan valmistelun aikana on selvitetty myös nykyisen kaluston elinkaaren jatkamista saneerauksilla.

Uusien dieselvetureiden hankintakilpailutus avataan kevään aikana ja päätöksiin pyritään kesään 2018 mennessä. Uusien dieselvetureiden hankintamäärä tarkentuu kilpailutuksen alkuun mennessä, mutta joka tapauksessa puhutaan vähintään useista kymmenistä vetureista. Kilpailutukseen tullaan sisällyttämään myös optio hankittavien vetureiden kunnossapidosta.

Dieselvetureita käytetään etenkin ratapihoilla, tavarakuljetusten kuormaus- ja purkupaikoilla sekä tavaraliikenteessä sähköistämättömillä rataosuuksilla. Matkustajaliikenteessä dieselvetureiden käyttö on hyvin vähäistä.  


Ford investoi 600 miljoonaa tehtaaseen Saksassa

Ford investoi 600 miljoonaa euroa Saksan Saarlouisissa sijaitsevaan kokoonpanotehtaaseensa seuraavan sukupolven Ford Focusin tuotantoa varten.

Saarlouisissa panostetaan huippuluokan tuotantolaitteistoon, logistiikkatukeen ja energiantuotantoprojekteihin. Tehtaalle tulee kaksi uutta puristusjärjestelmää, joiden avulla voidaan kuumastanssata erikoisvahvaa booriterästä. Tämän uuden teknologian ansiosta terästä voidaan suoraan muotoilla korin osia, jolloin korista saadaan kevyempi.

Osa investoinnista ohjataan tehokkaamman ja ympäristöystävällisemmän energiantuotannon aikaan saamiseen. Ford ottaa yhteistyössä STEAG New Energies -yhtiön kanssa käyttöön viisi yhteistuotantoyksikköä tehtaan sähkö- ja lämpötuotantoa varten, mikä vähentää CO2-päästöjä 20 prosentilla.

Saksa on Fordin Euroopan toimintojen keskus. Yhtiö työllistää maassa yli 25 000 henkilöä.


Startupit ja sijoittajat horjuttavat posti- ja pakettialan yrityksiä

Verkkokauppojen asiakkaat haluavat toimituksen samana päivänä
Perinteiset jakelu- ja postiorganisaatiot ovat saaneet haastajia uudenlaisista yrittäjistä, joille kuluttajien lisääntyvät odotukset tuovat kasvumahdollisuuksia. Accenturen tutkimus osoittaa, että pelkkä ilmainen kotiinkuljetus ei enää houkuttele asiakkaita, joista monet haluavat saada tuotteen toimitettuna jo ostopäivänä.

”Muutos kuluttajien käyttäytymisessä luo haasteita perinteisille alan toimintamalleille ja kyseenalaistaa perinteisen kansallisen toimitusverkon käytön ja tärkeyden”, sanoo Marko Rauhala, Accenturen Suomen postitoimialasta vastaava johtaja. "Sen sijaan, että asiakkaat odottaisivat postitoimitusta viisi päivää, he ovat alkaneet kääntyä ketterien startup-kuljetusyritysten puoleen.”

Lue lisää...