Siinä missä entisaikojen kuljettajien oli huudettava saadakseen äänensä kuuluville tietyissä ajonopeuksissa, onnistuu nykyautoissa keskustelu ja musiikin kuuntelu jopa pienellä äänenvoimakkuudella vaivattomasti.
Fordin “kuiskausstrategia” sisältää useita pieniä äänimaailmaa parantavia toimenpiteitä, joiden yhteisvaikutus on suuri. Niiden avulla matkat ovat mukavampia ja väsyttävät vähemmän sekä kuskeja että matkustajia.
Kuiskausstrategia
Kehittäessään uutta Kugaa Ford tutki ääntä muodostavia auton osia alustasta ovien tiivisteisiin löytääkseen tapoja optimoida auton sisätilojen viimeistelyä.
Perforoinnin lisääminen Kuga Vignalen nahkaistuimiin vähensi tasaisen pinnan kokonaismäärää matkustamossa. Tämän avulla avulla ääni saatiin imeytymään istuimiin sen sijaan, että se heijastuisi niistä takaisin.
Korin alapuolelle lisätyt, aerodynaamisesti säädetyt äänenohjaimet rajoittavat renkaista ja tuulesta aiheutuvan äänen pääsyä auton sisälle.
Fordin insinöörit testasivat kahden vuoden aikana yli 70 rengasta eri pinnoilla pehmeästä asfaltista karkeaan betoniin ja mukulakiviin niin märällä kuin kuivalla pinnalla ja eri nopeuksilla löytääkseen tuotteen, jossa rengasmelu on mahdollisimman pieni, mutta ajomukavuus ja pito korkealuokkaista.
Paneelien taakse sijoitetut auton eri osien välillä kulkevat johtokanavat ovat pienemmät ja kapeammat, minkä ansiosta korin sisällä kulkevaa ilmavirtaa on saatu rajoitettua.
Sähköistä hienostuneisuutta
Kuga ladattavassa hybridissä (PHEV) yhdistyvät bensiini- ja sähkömoottori, generaattori ja 14,4 kWh litiumioniakku, minkä ansiosta autolla voi ajaa päästöttömästi ja hiljaisesti pelkällä sähköllä.
EV Now ajotilan käyttö sammuttaa bensiinimoottorin ja auto käyttää pelkästään akkua ja sähkömoottoria, jolloin testeissä mitattu katumelun taso on auton sisällä vain 52 dB(A). Tämä vastaa hiljaisen vesisateen aiheuttamaa äänenvoimakkuutta.
Kuga Vignale ladattavassa hybridissä on lisäksi aktiivinen vastamelujärjestelmä (Active Noise Cancellation). Järjestelmä toimii samoin kuin vastamelukuulokkeet ja estää ei-toivotut matalataajuiset äänet strategisesti sijoitettujen mikrofonien avulla vaimentaen ne B&O äänentoistojärjestelmän kautta tulevilla vastakkaisilla ääniaalloilla.
Sukupolvien ero
Fordin suorittama testi* osoitti, että matkustajat kokivat uuden Ford Kuga ladattavan hybridin äänitason olevan vain neljännes siitä, mitä heidän isovanhempansa kokivat vuoden 1966 Ford Angliassa.
Useimmat ihmiset kokevat äänenvoimakkuuden kaksinkertaistuvan, kun voimakkuutta nostetaan 10 desibeliä.
Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde määritellään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Yhdenmukaistetun kevyiden hyötyajoneuvojen kansainvälisen testimenetelmän (WLTP) mukaisesti tyyppihyväksytylle kevyelle ajoneuvolle ilmoitetaan polttoaineen/energiankulutustiedot sekä CO2-päästötiedot uuden eurooppalaisen ajosyklin (NEDC) ja WLTP:n mukaisesti. WLTP korvaa NEDC:n kokonaan vuoden 2020 loppuun mennessä. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot muunnetaan NEDC-menetelmää vastaaviksi. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska eräitä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.
Ford Motor Company
Ford Motor Company on globaali yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Lisäksi yhtiö tarjoaa rahoituspalveluita Ford Motor Credit Companyn kautta ja tavoittelee johtavia asemia sähkötoimisissa ratkaisuissa, autonomisissa autoissa ja liikkuvuusratkaisuissa. Ford työllistää noin 191 000 henkilöä maailmanlaajuisesti. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com
Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 47 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 62 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 19 tuotantolaitosta, joista 12 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 7 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 – samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.