MAN - Vaihtoautot

Cumminsilta sähkökuorma-auto ennen Teslaa

Moottorivalmistaja Cummins on esitellyt sähkökuorma-auton ennen Teslan vastaavaa. Aeos 2 -nimellä kulkeva Cumminsin sähkökuorma-autokonsepti käyttää 140 KWh:n akkupakettia, jonka toimintasäde yhdellä latauksella on 160 kilometriä. Lisäakuilla toimiintasäteen voi Cumminsin mukaan nostaa 480 kilometriin. Kuorma-autossa on energiaa keräävä jarrutusjärjestelmä ja Cummins kaavailee mahdollisuutta akun latausta täydentäville aurinkopaneeleille ajoneuvon katolle. Kantavuus ajoneuvolla on noin 20 000 kg.

Cumminsin sähkökuorma-auton toimintasäde jää jälkeen Teslan lupailemista määristä. Cummins kehittää sähkökuorma-autokonseptinsa puitteissa sähköistä voimalinjateknologiaa myös muihin tuotteisiinsa. Moottorivalmistajan mukaan hybrideille voi saada uudella teknologialla jopa 50 prosentin säästön polttoaineenkulutuksessa.


BRICS-kokous saattaa viivästyttää kuljetuksia

Syyskuun alussa Kiinan Xiamenissa pidettävä BRICS-kokous saattaa vaikuttaa kansainvälisiin kuljetuksiin. BRICS-maiden kokous pidetään Kiinan Xiamenissa 3.-5.9. ja heti perään 6.-8.9. järjestetään CFIIT-messutapahtuma (China Fair for International Investment & Trade). Paikallishallinto on julkistanut joitain liiketeenohjaustoimenpiteitä täyttääkseen näiden tapahtumien viralliset vaatimukset.

Logistiikkayhtiö DSV uskoo, Hangzhoussa 2016 pidetystä G20-kokouksesta saamien kokemusten perusteella, suuren tapahtuman vaikuttavan kuljetuksiin. Toimenpiteiden uskotaan vaikuttavan negatiivisesti paikallisiin logistiikkapalveluihin aiheuttaen mahdollisesti viiveitä noudoissa, jakeluissa ja vientiselvityksissä. Lentojen viivästymiset ja rahtialusten peruutukset sekä DG-käsittelyjen lykkäykset ovat myös mahdollisia ennen tapahtumia ja niiden aikana.


MacGregor panostaa RoRo-alusten toimintaa tehostaviin ohjelmistoihin

Cargoteciin kuuluva MacGregor on hankkinut oikeudet Lekven AS:n ohjelmiston käyttöön tehostaakseen RoRo-alustensa ja satamien toimintaa ja kommunikaatiota. Sopimus allekirjoitettiin kesäkuussa 2017.

-MacGregor on hyvin tunnettu ja arvostettu toimija RoRo- liikenteessä, liityn mielelläni heidän riveihinsä ja jaan oman asiantuntemukseni varustamoliiketoiminnasta, ohjelmiston kehittänyt Ende Lekven sanoo.

-Strategiamme mukaisesti haluamme pysyä mukana digitalisaatiossa, joten alusten tehokkuusohjelmisto on luonnollinen lisä siihen. Ohjelmisto on ensimmäinen laatuaan markkinoilla. Se on helppokäyttöinen ja siinä on selkeä käyttöliittymä ja raportit, sanoo MacGregorin varapääjohtaja Alexander Nürnberg.



DSV:n logistiikkakeskus rakennetaan Vantaalle

Lehto Group Oyj on solminut sopimuksen kansainvälisen logistiikkayritys DSV:n kanssa logistiikkakeskuksen rakentamisesta Vantaan Päiväkumpuun, lähelle Helsinki-Vantaan lentokenttää. Logistiikka-alue (11 ha) koostuu logistiikkakeskuksesta (noin 50 000 m2), terminaalirakennuksesta (noin 10 000 m2) sekä toimistorakennuksesta (noin 4 000 m2).

- Uudet tilat parantavat DSV-yhtiöiden tehokkuutta ja mahdollisuuksia tarjota kokonaisvaltaisia, räätälöityjä logistiikkapalveluja. Kun varastointi ja siihen liittyvät lisäarvopalvelut sekä kuljetuksiin liittyvät terminaalitoiminnot sijaitsevat samalla alueella, mahdollistaa se resurssien tehokkaamman hyödyntämisen sekä läpimenoaikojen nopeuttamisen, toteaa toimitusjohtaja Jan Magnus Nordberg DSV Solutions Oy:stä.

Logistiikkakeskuksen suunnittelu on käynnissä. Varsinainen rakentaminen aloitetaan rakennusluvan vahvistuttua. Tavoitteena on saada kohde valmiiksi vuoden 2018 loppuun mennessä.


Täyssähköinen midibussi aloittaa liikennöinnin Porissa

Porin Linjat Oy aloittaa ensimmäisenä Suomessa säännöllisen liikennöinnin täyssähköisellä midibussilla syyskuun alusta. Rošero First FCLEI -sähköbussi on yksi kolmesta midikokoisesta bussista, joilla operoidaan Porin kaupungin uutta city-liikennelinjaa.

Porin Linjoille heinäkuussa toimitetut midi-kokoluokan Rošero First FCLEI -bussit tarjoavat kaupunkilaisille paitsi esteettömän, myös ekologisen liikkumismuodon. Hiljaisen ja lähipäästöttömän sähköbussin lisäksi city-linjalla käytettävissä kahdessa muussa Rošero-midibussissa on voimanlähteenä Euro 6-normin mukainen dieselmoottori. Sähköbussin toimintasäde yhdellä latauksella on jopa 190 kilometriä. Yön aikana auto saadaan ladattua seuraavaa päivää varten varikolla.

Lue lisää...


Daimler tavoitettiin rysän päältä: vakoili salaa Streetscooteria

Saksan Postin omavalmiste, yhdessä RWTH Aachenin kanssa kehitetty kapunkikeskustojen kevyt sähkö-jakeluauto Streetscooter on muodostunut valtavaksi menestykseksi. Saksan Postista on tullut autonvalmistaja, Streetscooterin tuotantomääriä on tuplattu ja sille on löytynyt ostajia myös Saksan Postin ulkopuolelta ulkomailla saakka. Se on jatkuvasti otsikoissa.

Ford tajusi nopeasti tilanteen ja kehitti yhdessä Saksan Postin ja RWTH Aachenin kanssa raskaamman Ford Transitin pohjalta kehitetyn Ford sähkö-Streetscooterin.

Siitä tuli Mersu-valmistaja Daimlerille kiire Streetscooteria tutkimaan. Spiegel-lehden mukaan Daimler vuokrasi tekaistulla huoltoyhtiönimellä Frankfurtissa Streetscooterin ja haki sen pois.

Daimler unohti, että Saksan Postin yritysosoitteisto kattaa koko maan. Se huomasi nopeasti, ettei vuokraajayritystä ollut olemassa. Daimler ei liioin tiennyt, että jokainen Streetscooter on varustettu GPS:llä. Niinpä Saksan Posti löysi helposti vuokraamansa Streetscooterin - Daimlerin huoltokorjaamolta Stuttgartista.

Selvä teollisuusvakoilutapaus, Saksan Posti sanoo. Kilpailijan uuden tuotteen lainaus, yleinen tapa autoteollisuudessa, Daimler puolustautuu.

(Vogel)


Isossa-Britanniassa ensimmäisiä letka-ajotestejä

RHA (Road Haulage Association Ltd) on luvannut 8.1 miljoonan punnan tuen autonomisten kuorma-autojen letka-ajon testeihin, mutta huomauttaa, että turvallisuuden on oltava ensimmäinen prioriteetti.

Letka-ajokokeilussa jopa kolme kuorma-autoa tulee ajamaan peräkkäin ja kaikkien kiihdytystä ja jarrutusta ohjaa ensimmäisenä oleva auto.

Hallitus uskoo, että teknologiasta voisi olla hyötyä autoilijoille ja yrityksille. Letka-ajossa ensimmäinen kuorma-auto rikkoo ilmanvastuksen, jolloin muut autot säästävät polttoainetta ja ilmanlaatu paranee.

Liikenneministeri Paul Maynard totesi, että letka-ajosta hyötyisi yritys halvempina polttoainelaskuina ja muut tienkäyttäjät vähentyneinä päästöinä ja ruuhkina.

- Mutta ensin meidän on varmistettava, että tekniikka on turvallinen ja toimii hyvin teillämme. Siksi panostamme näihin kokeisiin, Maynard lisää.


Hiabilta uusia ympäripyöriviä malleja

Hiab tuo ympäripyörivyyden 30-40 tonnimetrin nostureihinsa. Aikaisemmin rajoittamaton kääntöliike on ollut saatavilla vain suurimpiin yli 50 tonnimetrin Hiab-nostureihin.

- Ympäripyörivyys tarjoaa käyttäjälle parhaan mahdollisen kuormankäsittelyn, sillä turhat peruuttavat kääntöliikeet voidaan välttää. Se tekee nosturin käytöstä myös turvallisempaa erityisesti hankalissa nostotapahtumissa. Nosturia ei myöskään tarvitse enää pysäyttää riskialttiisiin asentoihin. Ominaisuudesta on ollut kysyntää asiakkaidemme keskuudessa. Nyt voimme vastata tähän tarpeeseen laajentamalla tarjontaamme myös raskaan kuormausnosturisarjamme kevyempiin malleihin, sanoo Hiabin raskaan sarjan nosturivalikoiman johtaja Marcel Boxem.

Lue lisää...


Puunkuormaajamestari 2017 –kilpailu jatkuu

32. kerran järjestettävä Puunkuormaajamestari 2017 -kilpailu jatkuu kesätauon jälkeen syksyn osakilpailuilla alkaen 28.- 29. elokuuta Kajaanista. Puunkuormauksen suomenmestaruus ratkaistaan 30. syyskuuta käytävässä finaalissa Tuurissa Keskisen Kyläkaupalla.

Kevään aikana osakilpailuissa nähtiin kaikkiaan 565 kilpailusuoritusta 12 paikkakunnalla. Syksyn kisapaikat ovat Kajaani, Kuusamo, Rovaniemi, Oulu, Nivala, Pietarsaari, Seinäjoki ja Jyväskylä.

Lue lisää...


Andreas Rode on Europartin uusi toimitusjohtaja

Andreas Rode aloittaa Euroopan johtavan hyötyautojen varaosien myyjän, Europartin toimitusjohtajana.

Europart on merkittävä kaupallisten ajoneuvojen, linja-autojen ja erikoisajoneuvojen varaosien ja lisävarusteiden toimittaja Euroopassa.

Lisäksi yritys toimittaa osat tärkeimmille asiakasryhmille kuten ajoneuvojen korjaamoille, kuljetusyrityksille ja operaattoreille, joilla on runsaasti työpajavaatimuksia.

Näihin sisältyvät kemikaalit, työpajojen ja toimistojen tarvikkeet, sekä kiinnitykseen ja käyttöturvallisuuteen liittyvät tarvikkeet päivittäiseen käyttöön.

Europartilla on kansainvälinen verkosto, jossa on yli 300 myyntipistettä 28. maassa.


"VW-Navistar" ajoi 26 miljoonan pakokaasumiinaan

Usalainen kuorma-autonvalmistaja Navistar, jonka osakkeita VW on ostanut ilmeisellä tarkoituksella vallata itselleen asema USA:n rajusti kasvavilla kuorma-automarkkinoilla, on tuomittu Tenneseen osavaltiossa 26,3 miljoonan euron (30,8 miljoonaa dollaria) rangaistusmaksuun pakokaasukierrätysrikkeestä. Navistar on todistetusti ollut tietoinen moottoriensa pakokaasujen NOx-rajaylityksesta, mutta silti jatkanut moottorien myyntiä.

Nyt odotetaan jännityksellä muiden osavaltioiden mahdollisia toimia asian johdosta.

VW on kahdella miljoonaostolla lyhyessä ajassa hankkinut reilun 16% omistusosuuden Navistarista. VW:n Scania-MAN osaaminen saattaa tulla suureksi avuiksi Navistarille päästöongelmassa.


Ruotsi tiukkana kabotaasirikkureille. Suomessa ei ongelmaa..?

Ruotsin poliisille myönnettiin lisää 25 miljoonaa kruunua vuodelle2017 kabotaasiliikenteen valvonnan tehostamiseen tien päällä. Nyt koulutetaan lisää poliiseja valvomaan ulkomaisten kuorma-autojen kabotaasiliikennettä. Samalla on päätetty toimenpiteistä, jos rikkureira paljastuu tien päällä.

Jos poliisi epäilee tien päällä, että ulkomainen kuljetrusyritys rikkoo kabotaasisääntöjä, se perii etukäteissuorituksen 40 000 kruunun rangaistusmaksusta. Sen jälkeen poliisi pyytää kuljetusvirastolta (Transportstyrelsen) arviota päätöksestään.

Jos kuljetrusviraasto vahvistaa poliisin päätöksen, poliisi perii täyden rangaistusmakasun. Maksun varmistamiseksi ajoneuvo voidaan lukita paikalleen 24 tunniksi.

Seuraavaksi kuljetusvirasto tekee tapauksesta selvityksen, jolloin syytetty kuljetusyritys voi tulla kuulluksi, minkä jälkeen rangaistuspäätös saa lopullisen vahvistuksen. Jos rangaistu kuljetusyritys ei tyydy kuljetusviraston lopulliseen päätökseen, se voi tehdä valituksen hallinto-oikeuteen.

Entä Suomessa? Suomen tulli ja poliisi eivät pidä laitonta kabotaasia merkittävän ongelmana. Sen valvontaa on käytännössä ulkomaalaistenkin kuljetusyritysten ja kuljettajien suulla kuvailtu lähinnä olemattomaksi. Laittoman kabotaasin riehuessa ja kasvaessa kaikissa muissa EU-maissa, Suomen viranomaisten löyhä asenne kotimaisen kuljetuselinkeinon työn ja työllisyyden puolustamiseksi ei lakkaa ihmetyttämästä. selityksenä on pidetty Suomen metsäteollisuuden ja vientiteollisuuden vaatimuksias pitää kulhjetukset Suomessa ja Suomesta Manner-Eurooppaan mahdollisimman alhaisina. Kansantalouden kannalta se ei voi olla tarkoituksenmukaista. (toim.huom.)


Tanssi, Renault, tanssi!

37. Assenin Truckstar Festivalilla nähtiin 2200 kuorma-autoa ja kävijöitä yli 50 000.

Franz Mueller Sveitsistä voitti kansainvälisen luokan Muhammad Ali Scania S580:llä. Weedan Scania voitti "Paras hollantilainen" luokan kapellirekallaan. Paras katseiden kerääjä oli International Lonestar Englannista.

Kilpakuormurien slalomkisa, kuormurien vetämä asuntovaunun kaatokisa ja päivän kovaäänisin-kisa keräsivät toiseksi eniten katsojia. Katsojakisan voittaja oli Patrick Bournyn tanssiva Renault.


Ruotsi: Scania, Volvo tasoissa, VW ylivoimainen

Ruotsin rekisteritilastoissa 1-7/2017 Volvo ja Scania ovat tasaväkisiä yli 16 t kuorma-autoissa: Volvo 1395 (1316 v. 2016), Scania 1369 (1391), Mercedes 388 (277), MAN 126 (119), DAF 80 (78), Iveco 1 (5), muut 15 (12).

Alle 3,5 tonnisissa VW 9480 (8534), Ford 4158 (4649), Renault 3099 m(2973), Mercedes 2735 (2574), Citroen 2057 (1543), muut 9078 (7964).


Theodore Roosevelt-konttilaiva Panaman kanaalissa

Panaman kanava toivotti historiansa suurimman konttilaivan tervetulleeksi. Theodore Roosevelt- niminen alus on lähtenyt Aasiasta ja tekee pysähdyksiä Yhdysvaltain itärannikolla.

Alus on 365.9 metriä pitkä ja 48.2 metriä leveä.

Kulkemalla Panaman lävitse ohittaen Hyväntoivonniemen, alus säästi 29,561 tonnia hiilidioksidipäästöjä.

Päästövähennykset ovat olleet keskeisin syy kanavan laajentamiseen. Ensimmäisen toimintavuotensa aikana kanava vähensi hiilidioksidipäästöjä 17 miljoonaa tonnia.