MAN - Vaihtoautot

Venäjä: Automarkkinat vapaassa pudotuksessa

Siinä missä Euroopan automarkkinat kasvoivat 10% tammikuussa ja 2,1% helmikuussa, Venäjän automarkkinat jatkoivat putoamistaan tammikuussa 5% ja tammi-helmikuussa yhteensä 4,1%.

Uusia autoja rekisteröitiin Venäjällä tammi-helmikuussa 2017 yhteensä 184 574 kappaletta. Kolme vuotta sitten rekisteröitiin 359 138 uutta autoa samana ajanjaksona.

Kotimaiset valmistajat kasvattivat myyntiään 1-2/17, markkinajohtaja Lada +5%, UAZ +4% ja GAZ (kevyet hyötyajoneuvot) +12%. Myös VW, Kia ja Skoda paransivat. Suuriia häviäjiä olivat Toyota, Nissan, Hyundai, Mercedes ja BMW.


Bosch mahdollistaa autoihin räätälöityjä palveluita

Olemme verkottuneiden autojen ajan kynnyksellä. Maaliskuusta 2018 lähtien automaattinen hätäviestijärjestelmä eCall tulee pakolliseksi EU-jäsenmaissa. Se tarkoittaa samalla sitä, että kaikki uudet autot ovat jatkossa verkottuneita. Markkinatutkimusyhtiö Gartner ennustaa, että vuoteen 2020 mennessä maailman teillä tulee liikkumaan 250 miljoonaa verkottunutta autoa. Samalla autoista on kehittymässä entistäkin vahvemmin pyörillä kulkevia mobiililaitteita, ja kiinnostuneet ostajat keskittyvät yhä enemmän tarjolla oleviin digitaalisiin palveluihin, kuten toimintoihin, jotka tarkkailevat auton kuntoa tai varoittavat väärään suuntaan ajavista kanssaliikkujista.

Lue lisää...


Seitsemän faktaa tekoälystä

Tekoälyn synty
”Tekoäly”-termi keksittiin New Hamshiren Dartmouth Collegessa vuonna 1956 työpajassa, joka järjestettiin osana suurempaa tutkimushanketta.

Lue lisää...



Bosch tuo autoihin tekoälyn

Tekoälyn avulla autot voivat jatkossa tulkita liikennetilanteita itsenäisesti. Boschin ja TÜV Rheinlandin blockchain-teknologiaan perustuva ratkaisu estää matkamittarin lukeman väärentämisen. Verkottuneet korjaamot voivat tehdä ajoneuvojen korjaukset nopealla kertakäynnillä.

Lue lisää...


VR satsaa dieselvetureihin

VR Group investoi yli 100 miljoonan euroa uusien dieselvetureiden hankintaan tai nykyisen dieselkaluston saneeraukseen. VR Group on valmistellut uusien dieselvetureiden hankintaa pitkään. Nykyinen kalusto on teknisesti elinkaarensa päässä ja asiakastarpeet ovat muuttuneet vuosien saatossa. Hankinnan valmistelun aikana on selvitetty myös nykyisen kaluston elinkaaren jatkamista saneerauksilla.

Uusien dieselvetureiden hankintakilpailutus avataan kevään aikana ja päätöksiin pyritään kesään 2018 mennessä. Uusien dieselvetureiden hankintamäärä tarkentuu kilpailutuksen alkuun mennessä, mutta joka tapauksessa puhutaan vähintään useista kymmenistä vetureista. Kilpailutukseen tullaan sisällyttämään myös optio hankittavien vetureiden kunnossapidosta.

Dieselvetureita käytetään etenkin ratapihoilla, tavarakuljetusten kuormaus- ja purkupaikoilla sekä tavaraliikenteessä sähköistämättömillä rataosuuksilla. Matkustajaliikenteessä dieselvetureiden käyttö on hyvin vähäistä.  


Ford investoi 600 miljoonaa tehtaaseen Saksassa

Ford investoi 600 miljoonaa euroa Saksan Saarlouisissa sijaitsevaan kokoonpanotehtaaseensa seuraavan sukupolven Ford Focusin tuotantoa varten.

Saarlouisissa panostetaan huippuluokan tuotantolaitteistoon, logistiikkatukeen ja energiantuotantoprojekteihin. Tehtaalle tulee kaksi uutta puristusjärjestelmää, joiden avulla voidaan kuumastanssata erikoisvahvaa booriterästä. Tämän uuden teknologian ansiosta terästä voidaan suoraan muotoilla korin osia, jolloin korista saadaan kevyempi.

Osa investoinnista ohjataan tehokkaamman ja ympäristöystävällisemmän energiantuotannon aikaan saamiseen. Ford ottaa yhteistyössä STEAG New Energies -yhtiön kanssa käyttöön viisi yhteistuotantoyksikköä tehtaan sähkö- ja lämpötuotantoa varten, mikä vähentää CO2-päästöjä 20 prosentilla.

Saksa on Fordin Euroopan toimintojen keskus. Yhtiö työllistää maassa yli 25 000 henkilöä.


Startupit ja sijoittajat horjuttavat posti- ja pakettialan yrityksiä

Verkkokauppojen asiakkaat haluavat toimituksen samana päivänä
Perinteiset jakelu- ja postiorganisaatiot ovat saaneet haastajia uudenlaisista yrittäjistä, joille kuluttajien lisääntyvät odotukset tuovat kasvumahdollisuuksia. Accenturen tutkimus osoittaa, että pelkkä ilmainen kotiinkuljetus ei enää houkuttele asiakkaita, joista monet haluavat saada tuotteen toimitettuna jo ostopäivänä.

”Muutos kuluttajien käyttäytymisessä luo haasteita perinteisille alan toimintamalleille ja kyseenalaistaa perinteisen kansallisen toimitusverkon käytön ja tärkeyden”, sanoo Marko Rauhala, Accenturen Suomen postitoimialasta vastaava johtaja. "Sen sijaan, että asiakkaat odottaisivat postitoimitusta viisi päivää, he ovat alkaneet kääntyä ketterien startup-kuljetusyritysten puoleen.”

Lue lisää...


Postinjakelun laatu ylitti Viestintäviraston vaatimukset

Postin suorittama postinjakelu toteutui sekä tammi- että helmikuussa Viestintäviraston asettamien vaatimusten mukaisesti. Viisipäiväinen yleispalvelukirjeiden jakelu toteutui 99,9-prosenttisesti.

Viestintäviraston vaatimuksen mukaan jakamattomien yleispalvelukirjeiden prosenttiosuus ei saanut tammikuussa ylittää kuukausitasolla 0,4 %. Postin raportointi osoittaa, että viisipäiväiselle yleispalvelukirjeiden jakelulle asetettu vaatimus 99,6 %:n laatutasosta ylittyi selvästi. Helmikuussa postijakelun toteuma oli 99,90 % ja tammikuussa 99,86 %.

- Lähes sadan prosentin tulos on erinomainen työssä, johon vaikuttavat myös ulkoiset olosuhteet. Henkilöstömme on tehnyt jälleen hyvää työtä talven vaihtelevissa olosuhteissa eri puolilla Suomea, kiittää Postin kirje- ja suoramarkkinointipalveluista vastaava johtaja Kaj Kulp.

Lue lisää...


Skanskalle mittava tienpäällystysurakka Ylä-Lapissa ja Rovaniemen seudulla

Skanska ja Lapin ELY-keskus ovat allekirjoittaneet sopimuksen suuresta tienpäällystysurakasta Lapissa. Urakka sisältää peräti 21 kohdetta, ja ne painottuvat Ylä-Lappiin ja Rovaniemen seudulle. Päällystystyöt käynnistyvät kesäkuussa, ja urakka valmistuu syyskuussa 2017.

Suurimmat kohteet ovat Kt 92 Kaamanen–Kielajoki-osuus, Mt 970 Nuorpiniemi–Kaava sekä Mt 934 Ounasjoen Itäpuolentie Rovaniemi–Tapionkylä. Yhteensä urakan kohteista kertyy noin 87,5 kilometriä päällystettävää tietä.

Tieosuudella Kaamanen–Kielajoki tehdään lisäksi näkemäleikkauksia 18 kappaletta. ”Tämä tarkoittaa, että osuudella on muodoltaan sellaisia mäkiä, joissa vastaantulevan liikenteen näkyvyys kuljettajalle on nykyisin kehno. Näitä mäkiä muokataan, ja niistä pois leikattu materiaali käytetään alavien paikkojen tasaamiseen eli mäkisen maaston muotoja tasataan näkyvyyden parantamisen vuoksi. Tietä myös levennetään 27 kilometrin matkalla”, kertoo Skanska Asfaltti Oy:n tuotantopäällikkö Vesa Räme.

”Päällystystyöt aiheuttavat hetkellisiä liikenteen pysähtymisiä ja nopeusrajoitusten alentamista. Työt pyritään luonnollisesti tekemään niin, että haitta tienkäyttäjille olisi mahdollisimman vähäinen”, sanoo Räme.


Carsport sai VW:n UBB-laatusertifikaatin

Carsport Designin sisustus, istuimet, kattokorotus, sähköjärjestelmät ja muu varustelu saivat 8.2.2017 ensimmäisenä suomalaisena koritehtaana Volkswagenin LONO-hyväksynnän ja UBB-laatusertifikaatin koskien tilatakseja ja henkilökuljetusajoneuvoja. Kyse on Volkswagenin tehtaan tuotekehitysosaston laaduntarkastusohjelmasta toisen vaiheen valmistajalle.

UBB:n tarkoituksena on varmistaa, että merkittävästi alkuperäisestä muutetut ajoneuvot ovat laadultaan, valmistusteknologioiltaan ja liikenneturvallisuudeltaan Volkswagenin edellyttämällä tasolla, eivätkä ajoneuvoon tehdyt muutokset heikennä ajoneuvon alkuperäisiä ominaisuuksia.

Lisää Carsport Design -kuulumisia KuljetusNetissä. 


Autokorjaamot ja katsastusasemat työsuojeluvalvonnan kohteina

Työsuojeluviranomainen tekee vuonna 2017 valvontaa Etelä-Suomen autokorjaamoihin ja katsastusasemille. Tavoitteena on tarkastaa vuoden aikana noin 200 alan työpaikkaa, sekä pieniä että isoja yrityksiä. Tarkastukset tekee Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue.

Valvonnan tavoitteena on varmistaa, että tapaturmavaarat sekä kemiallisten tekijöiden aiheuttamat vaarat ovat hallinnassa autokorjaamoissa ja katsastusasemilla. Tarkastuksilla valvotaan, että työterveyshuollon tekemä työpaikkaselvitys on kattava ja ajan tasalla. Lisäksi tarkastetaan, että vaarojen selvitys ja arviointi on tehty, ja että yrityksessä on toimiva työsuojeluorganisaatio.

Tarkastuskohde voi verrata turvallisuustasoa muihin alan työpaikkoihin

Tarkastuksilla mitataan työpaikan työturvallisuutta Elmeri⁺-menetelmällä. Elmeri⁺ on turvallisuusjohtamisen väline, jolla voidaan arvioida työympäristön ja työtapojen turvallisuutta. Tarkastuksella tehtyjen havaintojen tuloksena työpaikka saa Elmeri⁺-kokonaisindeksin, eli kunnossa olevien havaintojen suhteen kaikkiin havaintoihin, havainnoitavien asioiden osaindeksit sekä vertailutiedon muihin saman alan työpaikkoihin.

Elmeri-menetelmä sopii käytettäväksi myös työpaikan sisäisissä turvallisuustarkastuksissa. Työnantaja saa menetelmän avulla esiin työturvallisuuden kehittämiskohteita ja voi seurata itse turvallisuustason kehittymistä toistamalla mittauksia tietyin väliajoin. Työpaikan Elmeri⁺-indeksin on todettu vastaavan työpaikan tapaturmaisuutta.

Elmeri⁺-menetelmällä havainnoidaan seuraavia asioita: työntekijöiden työtapojen turvallisuus, ergonomia, kone- ja laiteturvallisuus, liikkumisturvallisuus, järjestys ja siisteys, melu, valaistus, lämpöolosuhteet, ilman puhtaus ja käsiteltävät aineet.


Motonet laajentamassa Kaarinaan

Motonet aikoo perustaa liikkeen Kaarinaan. Liikkeen kannattavuutta alueella on kartoitettu. ‒ Motonetin Kaarinan tavaratalo tulee erinomaiselle liikepaikalle Kaarinantien varteen Krossin yritysalueelle. Kaarinan ja sen lähialueilla on paljon harrastavia tee-se-itse -ihmisiä, joita pystymme palvelemaan monipuolisesti. Lisäksi tavaratalo sijaitsee paikassa, jonka ohitse liikkuu paljon mökille menijöitä. Pystymme tarjoamaan heille kaikki oleelliset tarvikkeet kalastukseen ja veneilyyn, kertoo Motonet Oy:n toimitusjohtaja Antti Tiitola.

Uuden autoilijan palvelukeskuksen yhteyteen sijoittuvat Motonet-tavaratalo, tukkumyymälä, Motonet-korjaamo, Motomaatti-palvelupiste ja autonpesukatos. Hankkeen on tarkoitus valmistua ensi vuoden keväällä.


Liikennevirasto tekee lujuustutkimukset lähes sataan siltaan

Kohteena ovat vuonna 2005-2016 rakennetut suurimmat ja vilkasliikenteisimmät sillat sekä maanteiltä että rautateiltä. Siltoja tutkitaan 93 eri puolilta Suomea. Rautatiesiltoja on mukana 31 ja alueellisesti ne painottuvat Länsi- ja Etelä-Suomeen. Tiesiltoja tutkitaan 62 ympäri Suomea. ”Kaikki nyt tutkittavat sillat ovat henkilöliikenteen ja elinkeinoelämän normaalikuljetusten turvallisia käyttää”, kertoo taitorakenneyksikön päällikkö Minna Torkkeli. 

Tutkimukset tehdään sulan kauden aikana, ratasiltojen tutkimukset ajoittuvat liikennekatkoihin. Betonista tutkitaan puristuslujuuden lisäksi ilmamäärä ja tiheys. Mahdolliset havaitut lujuuspuutteet vaikuttavat siltojen käyttöikään, joka suunnitellaan 100 vuodeksi.


Vanha rengas päätyy nykyään lähes poikkeuksetta kiertoon

Renkaiden kierrätysmäärät vuonna 2016 pysyivät edellisvuoden tasolla, mikä kertoo kierrätysjärjestelmän vakiintumisesta. Kappale- ja tonnimääräisesti eniten kierrätettiin henkilöautojen renkaita. Viime vuosina kerättyjen renkaiden hyödyntämisaste on ollut lähes sata prosenttia. Hyödyntämistavan ratkaisee pääasiassa renkaan tyyppi ja kunto. Kierrätystuotteiden kehittämisen tavoitteena olisi lopulta päästä renkaiden kierrätysmaksusta eroon kokonaan. 


Pienkuormaajien valmistaja Avant Tecno Oy kehittänyt uuden Optidrive™-ajopiirin

Ajopiiri tehostaa hydraulimoottoreilla toimivien kuormaajien toimintaa. Avantin kehittämässä hydrostaattisessa ajojärjestelmässä voima välitetään pyörille mekaanisten akselien sijaan hydraulimoottoreilla. Moottoreita on neljä ja ne vetävät jokainen omaa pyöräänsä. Tällä saavutetaan kuormaajan kompaktit mitat ja matala painopiste.

Uudessa Optidrive™ ajopiirissä liitinten ja letkujen määrää on pystytty huomattavasti vähentämään, mikä johtaa piirin tehokkaampaan toimintaan ja säästöihin niin polttoaineen kulutuksessa kuin materiaaleissakin.