MAN - Vaihtoautot

Teppo Mikkola: Kuljetusrikollisuus ja ammattikuljettajapula koskettavat koko yhteiskuntaa!

Joka toinen kuljetusyritys Suomessa on vaikeuksissa löytää ammattikuljettajia töihin. Se hidastaa ja estää yritysten kasvua ja työllistämistä. Näin toteaa tuorein SKAL-Barometri tilanteesta kuljetuselinkeinossa.

SKAL-puheenjohtaja Teppo Mikkola toteaa, että tilanteen korjaaminen olisi "pienestä kiinni", jos vain vastaava viranomaiskoneisto hyväksyisi pieniä muutoksia jäykkiin suomalaisiin sääntöihimme.

Samalla Mikkola on hyvin huolissaan Suomessa vaietusta ja pimentoon jätetystä kasvavasta kansainvälisestä kuljetusrikollisuudesta. Se riepoo jo pahasti muita pohjoismaita: Tanskaa, Ruotsia ja Norjaa. Suomessa  valtiovarainministeriömme, joka on suurin häviäjä asiassa, ja muu viranomaistaho ei ole tietävinään. 

Teppo Mikkolan haastattelu Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2018:ssa. Tilaajilla ja myynnissä 5.4.


Kaasulla lumimyräkässä. LNG/LBG ja CNG/CBG ovat tulevaisuutta.

Iveco Stralis rekka kulkee LNG/LBG kaasulla puhtaasti 1600 km yhdellä tankkauksella. Ja kulkee LNG/LBG:llä että CNG/CBG:llä jos on tarvis. Ivecon koko hyötyautomallisto kulkee kaasulla, jos on tarvis. Mutta kuka enää pysyy selvillä kaikista auto-kaasuista?

Auto, tekniikka ja kuljetus kävi Ruotsin Båstad'ssa sompaamassa kaasurekka-Stralista lumimyräkässä. Ja uutta kaasu-Dailyä. Lue lehden numerosta 3/2018 ja tiedät myös sen, minkä jokaisen pitäisi tietää autokaasuista. Lehti ilmestyy 5.4.


Sähköauto on vain välivaihe

Kun yhteiskunnan ulkoinen paine ajaa sähköautoihin, autoteollisuus ja kauppa myyvät. Samalla suuret ja pienetkin autonvalmistajat antavat ymmärtää, että polttokenno-vetyauto on seuraava askel. Eli auto, joka itse tuottaa sähkönsä ja päästönä jää pakoputkesta tuleva vesi.

Virallinen historiankirjoitus väittää, että General Motors valmisti vuonna 1966 ensimmäisen vetyauton. Suomessa vety-Packard kulki kuitenkin sorateillämme jo 1930-luvun alussa.

Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2018 kertoo historiasta, nykytilanteesta ja huomisesta tarkemmin, tilaajilla ja myynnissä 5.4.



Sisu Polar Hybrid 900 hv lähti lentoon!

Oy Sisu Auto Ab:n kuljetusnäyttelyssä keväällä 2017 esitellyn SISU Hybridin myynti on käynnistynyt. Ensimmäisten rinnakkaishybridijärjestelmällä varustettujen Sisujen asiakastoimitukset alkavat kuluvan kevään aikana. Hybrid Sisujen kysyntä on kohdistunut odotetusti raskaisiin maansiirto- ja raakapuunkuljetuksiin.

”Kiinnostus uusia Hybrid kuorma-autoja kohtaan on ollut vahvaa. On syytä odottaa, että vuonna 2019 viidennes valmistamistamme kuorma-autoista on varustettu Hybrid -järjestelmällä”, arvioi Sisu Polar liiketoimintajohtaja Petri Kananen.

Lue lisää...


Nesteytetyn maakaasun kysyntä kasvaa Pohjoismaiden merenkulussa

Gasumin tytäryhtiö Skangas suoritti 1 000 nesteytetyn maakaasun (LNG) bunkrausoperaatiota vuonna 2017, eli 60 prosenttia enemmän kuin aiempina vuosina. Nesteytetyn maakaasun kysyntä kasvaa Pohjoismaiden merenkulussa.

Skangasin mukaan kysynnän kasvun takana ovat toimitukset sekä säännölliseen reittiliikenteeseen että hakurahti- ja spot-rahtiliikenteeseen käyttöön otetuille uusille aluksille. Markkinoilla on odotettu uusia LNG-bunkrausaluksia, joilla toimitetaan nesteytettyä maakaasua sitä polttoaineenaan käyttäville aluksille.

Skangas ennakoi merenkulkualan puhtaampien polttoaineiden kysyntää pyrkimällä yhteistoimin parantamaan nesteytetyn maakaasun saatavuutta. Infrastruktuurin laajentamisen ja bunkraustekniikoiden kehittämisen ohella yhtiö otti vuonna 2017 käyttöön uuden bunkraus- ja jakelualuksen, Coraliuksen. Se tuo nesteytetyn maakaasun bunkraukseen aivan uudenlaista tehokkuutta.


Euroopan elintarvikekuljetusverkoston toimitusajat Pohjoismaihin lyhenevät

Dachserin Euroopan elintarvikekuljetusverkosto vahvistuu entisestään uusilla yhteyksillä Pohjoismaihin samalla tehostaen Euroopan lähetysverkostoa elintarviketuotteille. Bring Frigo, Skandinavian elintarvikelogistiikan markkinajohtaja, toimii nyt huolitsijana Dachserin lähetyksille Norjaan, Ruotsiin ja Suomeen.

Vuoden alusta lähtien toimitusajat päivittäisillä reiteillä erityisesti Norjaan ja Ruotsiin ovat lyhentyneet keskimäärin vuorokaudella. Kappaletavaralähetysten toimitusaika Hampurin terminaalista on nyt kahdesta neljään päivää Norjaan ja yhdestä kolmeen päivään Ruotsiin.

Bring Frigo on BRC-sertifikoitu yritys, jolla on työntekijöitä 960 yli 30:ssä toimipisteessä ympäri Skandinaviaa ja varastotilaa on yli 1,1 miljoona kuutiometriä. Bringin kalustoon kuuluu noin 1300 elintarvikekuljetuksiin luokiteltua ajoneuvoa.

Dachserin Euroopan elintarvikekuljetusverkosto on Euroopan kattavin verkosto elintarvikekuljetuksille. Siihen kuuluu 13 yhteistyökumppania, 11 huolitsijaa sekä säännölliset, aikataulutetut kuljetukset 34 maan välillä. Tämä yhteistyö perustettiin vuonna 2013 Dachserin johdolla.


Tuulilaseja rikkoutuu erityisesti ohitustilanteissa

Tuulilasien rikkoutumisen sesonkiaika on tältä vuodelta käynnistymässä etenkin Etelä-Suomessa. Yli neljännes koko vuoden tuulilasivahingoista sattuu Ifin tilastojen mukaan maalis- ja huhtikuussa, kun teiden sulaessa liikenteessä ropisee irtokiviä sekä renkaista irtoavia nastoja. Tuulilasivahinko on nykyään yleisin kaskovakuutuksesta korvattava vahinko. Viime vuonna If korvasi Suomessa kaikkiaan yli 30 000 lasinkorjausta ja -vaihtoa. Vahinkojen määrä kasvoi edelleen vuodesta 2016.

– Rikkoutunut tuulilasi on aina turvallisuusriski. Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään jopa 30 prosenttia kantavasta korirakenteesta, laatupäällikkö Solja Varke-Lipponen Ifistä muistuttaa.

Lue lisää...


Dieselit ahdinkoon, milloin Suomessa?

Vuoden 2022 alusta Euro 5 tai sitä vanhemmat dieselautot voidaan kieltää Ruotsin kaupunkien keskustoissa. Tämän mahdollistavat ympäristövyöhykkeet.

Näin Ruotsiinkin on leviämässä muualta Euroopasta tutut dieselautokiellot. Suomessa ei ole liikenneministeri Anne Bernerin mukaan vastaavanlaisia suunnitelmia.

Ruotsin liikenneviraston mukaan pelkästään Tukholmassa noin 50 000 autonomistajan on vaihdettava kulkupeliä kahden vuoden sisällä, jos kunta päättää tiukemmista ympäristövyöhykkeistä.

Ruotsin autokaupoissa on myynnissä ennätysmäärä käytettyjä dieselhenkilöautoja. Hinnat ovat pudonneet 12 - 17 prosenttia ja laskun uskotaan jatkuvan.

Rinta-Joupin Autoliikkeen Ari Rinta-Jouppi sanoi Maaseudun Tulevaisuus lehdessä, että Ruotsin dieselautokielto tulee näkymään myös Suomessa dieselauton hinnoissa vuoden 2010 vuosimallissa ja sitä vanhemmissa. Rinta-Joupin mukaan hinnanlasku ei kuitenkaan tule näkymään isojen katumaastureiden hinnoissa.

Rinta-Jouppi toteaa, että uutiset dieselin kuolemasta ovat ennenaikaisia. Mahdolliset kiellot kohdistuisivat lähes yksinomaan pääkaupunkiseudulle. Rinta-Jouppi ymmärtää, että vanhat dieselit alkavat olla niin saastuttavia, että niiden soisikin poistuvan liikenteestä.


Panssari-Sisu GTP esitellään Auto 2018 -messuilla

SISU esittelee uuden panssaroidun ajoneuvon AUTO 2018 -automessuilla Riiassa 6-8 huhtikuuta 2018. Ajoneuvo on noin kuusi metriä pitkä ja 2,5 metriä leveä. 

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti on seurannut nelipyöräisen ja nelivetoisen auton kehitystä ja kerännyt tiedonhippuja alusta alkaen. (vrt. KuljetusNet 2.3.2018 ja KN-Uutiskirje 9/2018)


EK ja SAK: Suomi tarvitsee päätöksen liikenteen runkoverkosta

Työmarkkinakeskusjärjestöjen EK:n ja SAK:n mukaan Suomen liikennestrategiasta puuttuu keskeinen kulmakivi – valtakunnallisen runkoverkon määrittely.

Järjestöt toivovat hallitukselta päätöstä liikenteen pääväylistä: Mitkä ovat tärkeimmät maantiet ja rautatiet, jotka yhdistävät Suomen suurimmat keskukset ja tukevat myös yhteyksiä ulkomaille? Miten näihin pääväyliin sitoudutaan panostamaan niin palvelutason kuin tulevien investointien näkökulmasta?

Järjestöjen mukaan olennaista on riittävän tiukka priorisointi. Tärkeimpien väylien valinnassa on huomioitava eri reittien kansantaloudellinen merkitys. Päätöksenteossa tulee huomioida elinkeinoelämän eri toimialojen tiedot kuljetusten volyymeistä ja massoista mutta myös eri reiteillä liikkuvien kuljetusten euromääräisestä arvosta. Samoin henkilöliikenteen määristä on saatavilla kattavat tiedot ja tulevaisuuden ennusteet.

Lue lisää...


Arctic drone labs sai digital innovation hub- hyväksynnän

Euroopan ensimmäisen drone-liiketoimintaan keskittyneen hubin tavoite on nostaa Suomi drooniteknologian ja siihen kehitettävien palvelujen kärkimaiden joukkoon.

Euroopan komission Smart Specialisation Platform on hyväksynyt Arctic Drone Labs -ekosysteemin (ADL) osaksi kasvavaa Digital Innovation Hub (DIH) -verkostoaan. Eurooppalaisessa DIH-verkostossa on lähes 200 täysin toiminnallista hubia, joista nyt seitsemän sijaitsee Suomessa. Arctic Drone Labs on osa kansallisen HILLA-ohjelman ekosysteemien verkostoa ja sitä koordinoi Oulun ammattikorkeakoulu. Aiemmin HILLA-ohjelman ekosysteemeistä DIH-statuksen on saanut SuperIoT vuonna 2016.

DIH-status antaa toimivan kanavan tutkimusorganisaatioiden ja yritysten yhteistyölle drooniteknologioiden ja -palveluiden kehittämiseksi. Tarkoituksena on käynnistää välittömästi laaja kansainvälinen yhteistyö useiden hubien kanssa uuden liiketoiminnan kehittämiseksi.

Tampereen teknillisessä yliopistossa on yksi Suomen johtavia droonien tutkimuskeskuksia. Drooneihin liittyvässä kehityksessä painopiste on siirtymässä itse laitteista niiden sovellusten, analytiikkaratkaisujen ja uudentyyppisten sensoreiden kehittämiseen ja käyttöönottoon. Arctic Drone Labs hakee uusia partnereita jatkuvalla haulla.

(Latvian Riika on aiemmin ilmoitettu olevan Itä-Euroopan johtava drone-kehityksen hub. Siitä seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2017 numerossa. Myyntiin ja tilaajille 6.4. Toim.huom.)


Seinäjoki-Oulu radan nopeus- ja akselipainonnosto

Seinäjoki-Oulu välin viimeistenkin rataosuuksien radan sallima kulkunopeus kasvaa 25.3.2018, kun Eskola-Ylivieska ja Liminka- Oulu osuuksien sallittu nopeus kasvaa 140 kilometristä tunnissa enimmillään 200 kilometriin tunnissa. Samanaikaisesti koko Seinäjoki-Oulu välin sallittu akselipaino tullaan nostamaan 22,5 tonnista 25 tonniin.

Nopeuden nostot on toteutettu vaiheittain rataosuuksien valmistumisen myötä. Kulkunopeutta on nostettu Lapualta Pännäisiin vuonna 2011 ja Pännäisistä Kokkolaan vuonna 2013. Vuonna 2016 nopeudet nostettiin väleillä Seinäjoki-Lapua, Kokkola-Eskola, Ylivieska-Oulainen sekä Vihanti-Hirvineva. Viimeisten nopeuden nostojen jälkeen enimmillään 200 kilometrin tuntivauhti on sallittu koko matkalla Seinäjoelta Ouluun.

Nopeuden nostaminen, akselipainonnosto ja perusparantaminen ovat olleet vuonna 2007 alkaneen yhden Suomen suurimman infrahankkeen päätavoitteita. Hankkeen tavoitteet on saavutettu aikataulussa ja budjetissa. Seinäjoki-Oulu-ratahanke alkoi vuonna 2007 ja sen kustannukset ovat n. 880 miljoonaa euroa.


Skånen poliisi keräsi yksin 3,2 miljoonaa valtiolle kuljetusrikollisuudesta

Ruotsin Skånen luoteiskulman maantiepoliisi on pieni yksikkö. Se valvoo tiestössään liikennettä, joka suurelta osin kulkee Kööppenhaminan ja Oslon välillä Ruotsin länsirannikolla.

Vuonna 2017 se tilitti Ruotsin valtiolle 3,2 miljoon kruunua ulkomaisille kuljetusliikkeille ja kuljettajille määrämillään sakoilla ja rikemaksuilla. Rikkomukset loostuivat pääasiassa ajo- ja lepoaikarikkomuksista, ylikuormista ja laittomasta kabotaasista.

- Meillä katsotaan, että kuljetusliiikkeet maksavat sakkonsa ja rikemaksunsa paikalla ennen kuin niiden sallitaan jatkaa matkaansa, jollei maksua tule, kytkemme pyörät sementtiin neuvoteltuamme asiasta Transportstyrelsen (Kuljetusvirasto) kanssa, Rahat saammme käteisenä, pankkisiirtona tai korttimaksuna, yksikön johtaja Joakim Hugosson sanoo ja jatkaa:

- Usein kuljetuksilla on kova kiire vastaanottajan painaessa päälle, joten maksut suoritetaan nopeasti. Toisinaan käy niinkin, että tavaran vastaanottaja suorittaa rangaistusmaksut.

Suomessa korkein poliisijohto ja Tulli eivät tunne, että Suomessa olisi lainkaan raskasta kuljetusrikollisuutta kuten Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa, (Toim.huom.)


Ruotsi rätkäisi kunnolla kakkua!

Moni muistaa vielä viime marraskuussa näytetyn videon, jossa kolme ulkomaalaista ryöstäjää viime syyskuussa kiipesi oman autonsa nokkapellin yli edellä ajavaan Postnordin rekkaan, avasivat rekan takaoven ja kipusivat täydessä vauhdissa rekan sisään, ryöstivät rahdista arvotavaraa, jonka veivät edelleen täyttä vauhtia ajavan rekan takaovesta oman auton nokkapeltiä pitkin omaan autoonsa ja katosivat. Sulkivat vielä rekan takaovenkin mennessään.

Neljä ulkomaalaista miestä pidätettiin paikan päällä ja tuomittiin kahdesta muusta, jo aiemmin samalla tavalla tehdystä rahtivarkaudesta. Kolme tuomittiin 21 kuukauden ehdottomaan vankeuteen, ja koplan neljäsjäsen 18 kuukauden ehdottomaan vankeuteen. Lisäksi vankeuden jälkeen maasta karkoitettaviksi seuraavan viiden vuoden ajaksi.

Lyhimmän tuomion saanut valitti tuomiosta hovioikeuteen vaatien vapautusta rangaistuksesta tai ainakin tunuvasti lyhyempää tuomiota. Hovioikeus ymmärsi miehen pettymyksen, mutta tuomitsi hänet tasan samanmittaiseen vankeuteen kuin kolmelle rikoskumppanilleen eli 21 kuukauden ehdottomaan vankeuteen ja maasta karkoitukseen videksi vuodeksi.


DAF 90 vuotta

1. huhtikuuta 1928 hollantilainen insinööri Hub van Doorne perusti pienen metallipajan Eindhoveniin. Vaatimattomasti alkaneesta yrityksestä on kasvanut maailman merkittävä kuorma-autojen valmistaja. Vuonna 1949 valmistettiin ensimmäinen DAF-kuorma-auto ja yrityksen nimi vaihdettiin muotoon Van Doorne’s Automobiel Fabriek. Vuotta myöhemmin valmistui erillinen kuorma-autotehdas, jossa yritys alkoi valmistaa kolmen, viiden ja kuuden tonnin kuorma-autoalustoja.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!