Ranskalainen joukkoliikenne-jätti Transdev haluaa kasvattaa sähköbussiensa määräksi 1200. Se tähtää näin etenkin Ruotsin ja Alankomaiden markkinolle. Se on allekirjoittanut Skandinaviassa 1,2 miljardin edestä joukkoliikennesopimuksia, jotka käsittävät sekä perinteisiä joukkoliikennemuotoja (junat, bussit) että uusia akku- ja vety-busseja.
Kesäkuussa 2019 Transdev voitti tarjouskilpailun Ruotsin Göteborgissa, jonne sen odotetaan tuovan 160 sähköbussia. Volvo voitti samalla 157 sähkö-nivelbussin tarjouskilpailun.
Transdev operoi sähköbusseilla Alankomaissa, Ruotsissa, Ranskassa ja Saksassa. Vuoden 2019 päättyessä sillä oli käytössä yli 800 sähköbussia maailmanlaajuisesti. Sillä odotetaan olevan 1200 akkusähkö- ja vetybussia (toiminnassa ja tilauksessa) 2020 loppuun menessä.
Transdev on tuoreeltaan voittanut 1,2 miljardin sopimuuskokonaisuuden (3 sopimusta) Tukholmassa Storstockholms Lokaltrafikilta. Sopimukset koskevat joukkoliikennettä Norrortissa ja Norrtäljessä (Roslagsbanan), mm. 65 km:n ja 38 aseman junaliikenteen esikaupunkialueella, jolla tehdään yli 43 miljoonaa matkaa vuodessa 1200 työntekijän ohjauksella. Liikenne alkaa Norrortissa huhtikuussa 2021 ja Norrtäljessä kesäkuussa 2021. Bussiliikennesopimus koskee 9 vuotta 2030 saakka ja junaliikennesopimus 12 vuotta 2033 saakka.
Transdev tuo kaksikerrosbusseja Tukholman ja Vaxholmin välille.
Alankomaissa Transdev Groupin joukkoliikenne-jätti Connexxion on tuoreeltaan tilannut 20 Solaris vety-Urbino 12 bussia liikenteeseen Etelä-Hollannissa 2021 loppuvuodesta alkaen. Sillä on ennestään 100 sähköbussia lSchipholin lentokentän liikenteessä, ja 156 sähköbussia on tulossa lisä Ebusco-merkillä.
(Sustainable-Bus)