MAN - Vaihtoautot

Mercedes-Benzin tuleva kasvustrategia perustuu paikalliseen akkutuotantoon sekä hybridi- ja sähköautomallistojen nopeaan laajentamiseen. Yhtiö on investoinut akkutuotantoon yli miljardi euroa, ja yhtiöllä on yhdeksän akkutehdasta joko toiminnassa tai rakenteilla seitsemässä Euroopan maassa. Toimintaa johtaa ja koordinoi Mercedes-Benzin tytäryhtiö Deutsche Accumotive Kamenzissa, noin 50 kilometrin päässä Dresdenistä, jossa akkuja on valmistettu jo vuodesta 2012 lähtien. Vuonna 2018 Kamenzissa aloitti toinen akkutehdas, ja tuotantokapasiteetti saavuttaa pian puolen miljoonan hybridi-, plug-in-hybridi- ja täyssähköauton akun rajan vuodessa. Työntekijöitä tehtailla on jo noin 1300. Seuraava virstanpylväs on akkujen valmistus EQ-sähköautoihin, joiden mallisto on laajenemassa sekö kompakti- ja edustusautojen segmentteihin.

Mercedes-Benzin sähköisten ajoneuvojen mallisto laajenee nopeasti. Jo tällä hetkellä Mercedes-ben z tarjoaa markkinoiden kattavimman ladattavien hybridien valikoiman. Kuluvan vuoden loppuun mennessä tähtimerkillä on tarjolla viisi täyssähkömallia ja 20 plug-in-lataushybridiä. EQ-mallisto kasvaa muutamassa vuodessa yli kymmenellä uudella sähköautomallilla. Mercedes-Benzin uusien henkilöautojen mallisto on CO2-neutraali alle 20 vuodessa. Yhtiö tavoittelee lataushybrideille ja sähköautoille yli 50 prosentin osuutta henkilöautomyynnistään vuoteen 2030 mennessä.

Uusi aikakausi henkilöautojen turvallisuudessa alkoi S 600 Coupésta toukokuussa 1995

Maaliskuussa 1994 Mercedes-Benz esitteli Arjeplogissa Ruotsissa uutta tulevaa innovaatiota nimeltään FDR Dynamic Vehicle Control. Vuotta myöhemmin toukokuussa 1995 Mercedes-Benz ja Bosch esittelivät myyntiin valmiiksi kehitetyn version eli ESP-ajonvakautusjärjestelmän, josta pian tuli käänteentekevä koko autoalalla. ESP ehti ensimmäisenä S 600 Coupé-malliin toukokuussa 1995, ja jo syyskuussa sillä varustettiin myös S 600 ja SL 600 -mallit. ESP:n käyttö laajeni huomattavasti kaksi vuotta myöhemmin, kun uuden A-sarjan kaikki autot varustettiin ESP:llä Ruotsissa epäonnistuneen ns. hirvenväistökokeen jälkeen. Vuonna 1999 järjestelmästä tuli vakiovaruste kaikissa Mercedesin henkilöautomalleissa, ja seuraukset olivat merkittävät: Mercedes-Benzeille sattuneet liikenneonnettomuudet vähenivät 42 prosenttia, kun kaikkien kolarien määrä pieneni 13 prosenttia. EU-tasolla järjestelmä otettiin käyttöön vaiheittain niin, että vasta vuonna 2014 siitä tuli pakollinen kaikissa uusissa henkilö- ja kuorma-autoissa. Maailmanlaajuisesti jo 82 prosenttia uusista autoista varustetaan ESP:llä.

ESP-järjestelmän toiminta perustuu lukkiutumattomiin ABS-jarruihin ja ASR-vetoluistonestoon sekä sensoreihin, jotka mittaavat ohjauskulmaa, kiihtyvyyttä ja auton kallistelua. Jos ohjauskulma ja ajoneuvon liikerata eroavat toisistaan, ESP vähentää moottorin vääntöä ja jarruttaa luistoon joutunutta rengasta yksilöllisesti. Tämä auttaa kuljettajaa välttämään vaarallisen sivuluisun. Boschin arvion mukaan ESP voi estää jopa neljä viidestä tieltä suistumisesta.

Mercedes-AMG:n johto vaihtuu 1. elokuuta alkaen

Mercedes-AMG:tä vuodesta 2013 johtanut Tobias Moers lopettaa yhtiön palveluksessa ja aloittaa 1.8. Aston Martin Lagondan pääjohtajana. Mercedes-AMG:n johtoon on puolestaan nimetty Philipp Schiemer, joka tätä ennen on johtanut Mercedes-Benz do Brasil -yhtiötä. Samalla AMG.n teknisesti johtajaksi on nimetty Jochen Hermann, joka on vastannut Daimlerin sähköisen liikkumisen e-drive-yksiköstä. He aloittavat uusissa tehtävissään niin ikään 1. elokuuta. Mr. Jochen Hermann vieraili Suomessa 9.1 tänä vuonna Veho Oy Ab:n perinteisen vuoden aloittavan lehdistötilaisuuden puhujana.

”Philipp Schiemer ja Jochen Hermann kykenevät viemään AMG:n kehitystä eteenpäin ja varmistamaan, että sähköistäminen on avainroolissa myös kaikkein suorituskykyisimmän mallistomme tulevaisuudessa”, Daimlerin pääjohtaja Ola Källenius kommentoi. ”Tobias Moersin lähtö herättää meissä ristiriitaisia tunteita. Toisaalta menetämme huippujohtajan, mutta toisaalta ymmärrämme, että hänen osaamisellaan on suuri arvo Aston Martinille, jonka kanssa olemme tehneet pitkään jatkunutta ja menestyksellistä yhteistyötä”, hän jatkaa. Vuonna 2019 Mercedes-AMG:n myynti nousi 132 000 autoon, kun se vuonna 2015 oli 70 000 kappaletta.

Susie ja Toto Wolff: Emme varmasti enää palaa entiseen

Mercedes-Benzin moottoriurheilu henkilöityy vahvasti Susie ja Toto Wolffiin, sillä pariskunta elää mukana tähtimerkin urheilutoiminnassa täysipäiväisesti ja joka solullaan. Skotlannissa syntynyt Susie Wolff on ROKIT Venturi Racing -tiimin tallipäällikkö ja osakkeenomistaja Formula E -kilpasarjassa sekä entinen DTM-kuljettaja Williamsin testikuski. Toto Wolff puolestaan johtaa Mercedes-AMG Petronas F1 -tiimiä.

Kilpaurheilun tauottua koronaepidemian ajaksi molempien arki on muuttunut kuukausiksi, eikä vain huonoon suuntaan, Susie Wolff kertoo: ”Tämä aika on osoittanut, kuinka voimme työskennellä eri tavalla ja tehokkaammin ja saavuttaa paremman tasapianon työn ja muun elämän välillä. Ennen lockdownin aikaa matkustin jatkuvasti Monacoon erilaisiin kokouksiin, kuten monet kolleganikin, ja monet heistä olivat burn outin partaalla. Tämän kokemuksen jälkeen emme enää palaa entiseen, vaan etsimme paremmat tavat työn tekemiseen.” Toto Wolff on samaa mieltä: ”Koronasta selvitäksemme meidän on hyväksyttävä uusi normaali ja sopeuduttava siihen. Muutoksissa eivät selviä kaikkein vahvimmat, vaan he, jotka kykenevät sopeutumaan. On osattava tulla ulos omalta mukavuusalueelta ja sopeutua. Opimme eniten elämästä juuri kaikkein huonoimmilta tuntuvina päivinä.”