MAN - Vaihtoautot

Juha Ruotsalainen on Veho Oy Ab:n toimitusjohtaja

Juha Ruotsalainen tuli 21-vuotiaana vuonna 1989 Hämeenlinnan Vehoon kuorma-automyyjäksi. Useiden työtehtävien kehityspolun kautta 1.9.2018 hänet nimitettiin Veho-konsernin toimitusjohtajaksi vastuullaan mm. Mercedes henkilö-, kuorma-, paketti- ja linja-autojen, Setra linja-autojen, Fuso kuorma-autojen myynti ja toiminta paitsi Suomessa myös Virossa, Liettuassa ja Ruotsissa, Sisu kuorma-autojen huoltotoiminta, sekä tytäryhtiöiden kuten Sixt autovuokraamon toiminta.

Koronavirus iski autoalaan „yön yli“, lamaannutti, rajoitti, pysäytti, hiljensi koko Suomen.

Kuljetko, Juha Ruotsalainen, nyt karanteenissa kädet taskussa ja potkit maantiellä kiviä?
- Kaikkea muuta! Epidemian iskun jälkeen pääkonttorimme 220 henkeä hajautettiin välittömästi etätöihin. Sitä lähtien oma työni on ollut kotikonttorilta käsin johdettua kriisijohtamista puhelimella ja tietokoneella. Uudessa tilanteessa mm. digitaalisen neuvotteluohjelmisto Teamsin avulla on hoidettu etäsuunnittelua ja varmistettu toteutuksia useiden kymmenien vastuullisten kanssa Suomen verkoston, kahden Baltian maan ja Ruotsissa olevien toimintojemme vakiinnuttamiseksi tässä uudessa ja ennalta arvaamattomassa tilanteessa. Se oli pari viikkoa työtä vuorotta. Sen jälkeen päivittäistä valvontaa, että kaikki toimii jatkuvasti muuttuvissa oloissa sekä suunnittelua tulevasta toiminnasta koronaviruksen jälkeisessä ajassa.

Mihin korona iski teillä pahimmin?
- Kyllä se oli ennen muuta henkilökuljetukset ja meillä Helsinki Vantaan Lentokentän kautta tärkeään taksitoimintaan. Ja autovuokraukseen, tytäyhtiö Sixtin toimintaan. Ja ylipäätään myyntiin. Henkilöliikenne lähes pysähtyi!

Mitä hyvää korona on antanut?
- Välitilinpäätöksenä se loi toimintaan pakkoa muutoksille. Muutoksissa kiitän henkilöstöämme suuresta ymmärryksestä, sopeutumisesta uuteen tilanteeseen.
- Se toi uusia työtapoja, joista useita jää pysyvästi. Digitalisten viestintävälineiden hyödyntäminen on mullistanut työtapoja. Meillä on ollut jopa monikansallisia kymmenien henkilöiden Teams-kokouksia, jotka ovat toimineet kaikilta osin hienosti. Digitaliset mahdollisuudet muuttavat kokous-, koulutus-, esittelykäytäntöjä, ja paljon muuta vastaavaa.
- Samalla se on tuonut uuden kustannustietoisuuden. Koronalama on ollut niukkuuden jakamista ja opettanut kustannusten hallintaa.

Entä koronan jälkeen, onko enää markkinoita?
- Kyllä markkinoita on ja tulee olemaan myös koronan jälkeen. Useilla kuljetusyrittäjillä on töitä tälläkin hetkellä lähes normaalisti ja joillain jopa aiempaa enemmän. Markkinat palautuvat ja kasvavatkin tulevaisuudessa kompensoimaan menetykset. Kuljetusyrittäjät uskovat tulevaisuuteen ja taistelevat liiketoimintansa jälleen uuteen nousuun.
- Henkilökuljetukset putosivat pahimmin. Niissä tarjoutuu erilaisia uusia lähtötilanteita. Haluan nähdä tulevaisuuden kuitenkin myönteisesti, vaikka epidemia pitkittyisi toisenkin aallon uhalla. Vaikka tämä vuoden 2020 toinen kvartaali uhkaa mennä poskelleen, uskon että vuoden toinen puolisko tuo jo positiivista valoa vuoden loppua kohti.

Millä pysyt itse pystyssä, Juha Ruotsalainen?
- Hah, kahdella viiden kilometrin lenkillä päivittäin. Ensimmäinen lähtee heti aamulla herättyäni, kävellen, hölkäten – polvissa alkaa olla jo käytön jälkeä. Illalla sama uudestaan. Ja nyt on säiden myötä tullut vaihtoehdoksi pyöräily! Eka lenkki oli täyttä iloa, 15 km 52 minuutissa! Sen haluan heti sanoa, että pyöräilijöille kirkkaita värejä päälle, ihan oman turvallisuuden takia!