MAN - Vaihtoautot

Etäyhteydellä kytkettyjen kuorma-autojen määrä kasvaa tasaista tahtia. Ajoneuvojen toimintavarmuus paranee, kun asiakkaat siirtyvät käyttämään etäyhteyttä hyödyntäviä huolto- ja muita palveluita.

Scania oli vuoden 2018 loppuun mennessä tehnyt jo yli 70 000 mukautuvan huollon sopimusta, vaikka palvelu avattiin vasta kaksi vuotta sitten. Tämä on 68 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Kuljetusyrittäjät saavat palvelun ansiosta joka vuosi jopa kokonaisen päivän lisää toiminta-aikaa, mikä parantaa heidän tuottavuuttaan ja asiakkaille tuotettuja palveluita.

- Tämä on selkeä merkki siitä, että etäyhteyspalvelut mullistavat raskaan liikenteen. Asiakkaan näkökulmasta katsottuna Scanian vuodesta 2011 asti tekemät panostukset etäyhteyksiin tuovat enemmän hyötyjä joka vuosi. Parempi käyttöaste ja älykkäämpi suunnittelu parantavat tuottavuutta ja tekevät kuljetuksista ympäristöystävällisempiä, toteaa Scania-konsernin myynti- ja markkinointijohtaja Karin Rådström.

Vuoden 2018 lopulla liikenteessä oli yli 360 000 etäyhteydellä kytkettyä Scanian kuorma-autoa ja bussia. Euroopan kuorma-autokalustosta noin 90 prosenttia on etäyhteydessä. Muut maanosat seuraavat perässä.

Scanian etäyhteyspalveluiden parissa olevalla kuorma-autokalustolla ajetaan vuosittain yhteensä huimat 2,9 miljardia kilometriä. Vuonna 2011 vastaava luku oli vain 62 miljoonaa kilometriä. Ajoneuvoihin asennetut etäyhteyslaitteet tuottavat valtavan määrän tietoa, jonka avulla Scania voi räätälöidä palveluitaan. Yksi esimerkki tällaisesta palvelusta on mukautuva huolto, joka perustuu reaaliaikaisiin toimintatietoihin ja ajoneuvon todelliseen käyttöön.

Jokaisen kuorma-auton toimintatietoja valvotaan ja päätös huoltotarpeesta tehdään niiden perusteella. Näin esimerkiksi öljyn ja suodattimien vaihdot voidaan tehdä juuri oikealla hetkellä. Tämä vähentää huoltoon kuluvaa aikaa, mikä on asiakkaalle kustannustehokasta ja tekee osien vaihtamisesta mahdollisimman ympäristöystävällistä.

- Etäyhteyspalvelut ovat oleellinen osa tutkimusta ja kehitystä. Liikenteessä olevista Scanian ajoneuvoista saatujen toimintatietojen määrä kaksinkertaistuu 20 kuukauden välein. Insinöörit hyödyntävät tätä tietoa uusien ominaisuuksien suunnittelussa ja olemassa olevien toimintojen parantamisessa. He voivat tutkia kaikkia kertyneitä tietoja ja määritellä niiden perusteella esimerkiksi, minkälainen rakenne olisi paras komponenttien kestävyyden kannalta, sanoo Scanian tutkimus- ja kehitysjohtaja Claes Erixon.

Lisäksi Scania voi tarjota asiakkailleen monipuolisempia palveluja etäyhteydellä kytkettyjen ajoneuvojen tuottaman reaaliaikaisen tiedon perusteella. Etäyhteyspalvelut ovat Scania Fleet Managementin perusta. Ne tuottavat tietoja ajotavasta, tuottavuudesta ja taloudellisuudesta, ja näiden tietojen avulla voidaan parantaa ajoneuvojen suorituskykyä ja turvallisuutta. Tämä on tärkeää toiminnan kannattavuuden, tieturvallisuuden ja ympäristöystävällisen toiminnan kannalta. Samalla Scania voi järjestää kuljettajien koulutusta ja henkilökohtaista valmennusta sekä kehittää kuljettajalähtöisiä ajojärjestelmiä.