MAN - Vaihtoautot

Luotsit työskentelevät laivoilla edelleen myös epidemia-aikana. Tarkalla ohjeistuksella ja varotoimenpiteillä pyritään varmistamaan, että luotseja on saatavilla koko koronavirusepidemian ajan. Näin voidaan luotsauksen osalta varmistaa tärkeät merikuljetukset, ulkomaankaupan sujuvuus ja laivojen turvallinen liikkuminen merialueillamme.

Finnpilot aloitti koronatilanteeseen varautumisen hyvissä ajoin jo tammikuussa yhteistyössä työterveyshuollon kanssa. Tartuntatilanne kuitenkin eteni nopeasti koskettamaan koko Eurooppaa ja myös Finnpilotin toimintaa. Tilanteeseen tuli reagoida vähintäänkin yhtä nopeasti ja turvata henkilökunnan terveys ja yhtiön toimintakyky haastavassa tilanteessa. Ensimmäinen yleinen koronavirukseen liittyvä toiminta- ja tilojen desinfiointiohje laadittiin työntekijöille helmikuun lopussa.

Luotsauspalvelujen saatavuus on keskeistä Suomen merikuljetuksissa. Finnpilot on varautunut hoitamaan tehtävänsä myös häiriö- ja poikkeustilanteissa. Nyt käsillä oleva pandemia vaatii poikkeuksellisen huolellista työskentelyä rajallisen luotsaushenkilöresurssin vuoksi. Epidemiatilanteessa Finnpilot tekee parhaansa, ettei luotsauksesta aiheudu laivoille tai muille meriliikenteen toimijoille altistumisia virukselle.

Luotseja ja luotsikutterinhoitajia ohjeistetaan jatkuvasti muuttuvan tilanteen mukaisesti. Ohjeet on laadittu yhdessä THL:n asiantuntijoiden kanssa. Töihin ei saa palata 14 vuorokauteen ulkomaanmatkan jälkeen, käsihygieniasta tulee huolehtia ja välttää lähikontaktia muihin työntekijöihin työvuoron aikana. Pienistäkin flunssaoireista on poistuttava työpaikalta välittömästi ja varmistettava, että asianmukaiset desinfioinnit hoidetaan ohjeiden mukaan. Henkilökunta on myös pois töistä, jos perhepiirissä on hengitysinfektio-oireita. Tällä hetkellä Finnpilotilla ei ole todettua koronavirustartuntaa. Yhtiö seuraa tilannetta aktiivisesti ja on valmistautunut mahdollisten tautitapausten aiheuttamiin varotoimenpiteisiin.

Poikkeustilanne on entisestään vaatinut vahvistamaan yhtiön toimivuutta, joka perustuu siihen, että operatiivinen henkilöstö työskentelee kahdessa vuorossa. Vuorojen vaihdot hoidetaan tällä hetkellä seuraavaa vuoroa näkemättä, jolla vältetään viruksen leviäminen työvuorosta toiseen. Näin toimitaan myös luotsinvälityksessä. Lisäksi työntekijät työskentelevät eri puolella Suomea, joten poikkeustilanteen niin vaatiessa terveitä luotseja on mahdollista saada luotsaamaan laivoja myös toiselta luotsausalueelta.