MAN - Tapahtumat

Smartpostin toiminnot monipuolistuvat entisestään

Posti aloittaa palveluiden digitaalisen kauppapaikan omalla lähettämisen ja vastaanottamisen automaattiverkostolla.

Smartpost.fi-palvelusta voi jatkossa tilata Postin yritysasiakkaiden tarjoamia, arkipäivää helpottavia palveluja. Palvelut ovat esimeriksi pesula- ja suutaripalveluja, näytönvaihto rikkoutuneeseen kännykkään, kodin remontissa tarvittavien koneiden ja laitteiden vuokrausta tai kirjaston aineistojen lainausta. Tilatut palvelut saa suoraan omassa taloyhtiössä olevaan Smartpost-automaattiin tai valtakunnalliseen Postin pakettiautomaattiverkostoon.

Syyskuussa aukeava Smartpost.fi on palvelun beta-versio, jota kehitetään jatkuvasti. Lopullinen versio on valmis vuoden 2018 alkupuolella.


Kiina: Aspark Owl 0-100 km/t 2,0 sekunnissa

Chery'n, Great Wall'n ja Borgwardin takana on tuntemattomampi tekijä: Aspark Company. Sähköauto- ja suoritusarvointoilijoille Aspark on tuttu urheiluautoprotonsa ennätystehtailuista.

Frankfurtin IAA autonäyttelyssä näytillä on uusin protovisio Aspark Owl. Tämä "Pöllö" ei ole ihan hitaimpia. 4,83 m pitkälle, 99 sm korkealle, 20 tuuman renkailla varustetulle 850 kg painavalle aluminiluomukselle ennustetaan paikaltaan lähdöstä 27 m matkalla 2,0 sekunnissa nopeudeksi 100 km/t. Huippunopeus 435 hv:n ja 764 Nm väännöllä olisi 280 km/t. Toimintamatkaksi ilmoitetaan 150 km. 10 sentin maavaralla pitää olla tarkkana missä ajaa.

Seuraavaksi Asparkin Pöllön odotetaan rikkovan sähköautojen hurjan kierrosennätyksen Nürnburgringin pitkällä radalla.

(Vogel)


Suomen ja Norjan rajan tulliasemien uudistus alkoi Kilpisjärveltä

Kilpisjärven uusi tulliasema vihittiin käyttöön 14.9.2017 klo 14. Uuden tulliaseman myötä työskentely- ja liikenneolosuhteet sekä asemalla käytettävä valvontatekniikka hyppäävät kerralla 1960-luvun tasolta tälle vuosituhannelle. Suomen tullin tavoitteena on uudistaa myös kolme muuta Norjan rajalla sijaitsevaa tulliasemaansa. Seuraavana on vuorossa Kivilompolo, jonka suunnittelutyö on jo aloitettu. Rakennustöiden on tarkoitus alkaa ensi keväänä. Kivilompolon jälkeen uudistusvuorossa ovat Karigasniemen ja Utsjoen tulliasemat. Vastaavalla tavalla Norjan tulli suunnittelee uudistavansa lähitulevaisuudessa omalla puolellaan rajaa sijaitsevat Neidenin ja Polmakin tulliasemat.

Kilpisjärvi on Norjan ja Suomen rajan vilkkain ylityspaikka, jonka läpi kulkee keskimäärin noin sata rekkaa vuorokaudessa. Viime vuonna raskaan liikenteen määrä kasvoi neljänneksellä.

- Kilpisjärvi on erittäin merkittävä rajanylityspaikka Suomen käsivarren alueen turismille ja Norjan kalateollisuudelle. Niinpä oli luonnollista, että pitkään odotettu Suomen ja Norjan välisen rajan tulliasemien uudistaminen aloitettiin juuri täältä Kilpisjärveltä, Tullin pääjohtaja Antti Hartikainen huomauttaa.

Lue lisää...



Arktisen merellisen yhteistyön tiivistäminen puhuttaa

Arktisen neuvoston merellinen yhteistyöryhmä (Task Force on Arctic Marine Cooperation) kokoontuu Helsingissä 14.-15.9.2017. Keskustelun ytimessä ovat meriyhteistyön kehittäminen sekä ehdotukset yhteistyön organisoinnista.

Loppuviikosta Helsingissä järjestettävää kokousta ovat edeltäneet Arktisen neuvoston toukokuun ministerikokouksen keskustelut sekä merellisen yhteistyöryhmän raportti, jossa kartoitettiin nykyisen arktisen meriyhteistyön katvealueille jääviä merkittäviä toimintoja sekä pohdittiin yhteistyön kehittämisen periaatteita. Yksi kiperimmistä kysymyksistä on ollut yhteistyön mahdollinen ulottaminen valtioiden lainkäyttövallan ulkopuolisille alueille, ns. aavan meren alueille. Oman haasteensa Arktisen neuvoston yhteistyöhön tuo myös kasvava neuvoston tarkkailijavaltioiden joukko.


Kasvaneet volyymit tuovat kapasiteettihaasteita

Logistiikkayhtiö DSV:n mukaan kasvaneet volyymit, huonokuntoisen tieverkoston aiheuttamat haasteet, kuljettajapula ja kasvanut epätasapaino maiden ja alueiden välillä ovat yhdessä aiheuttaneet sen, että kuljetuskapasiteetti on markkinoiden puristuksessa. Tällä hetkellä myös yksi Euroopan tärkeimmistä rautatielinjoista, Rastatt Etelä-Saksassa, on tauolla, mikä tuottaa lisääntyvää painetta maantiekuljetuksille.

DSV ennustaa vaikean tilanteen jatkuvan vielä lähiviikkoina, mutta pyrkii kaikin tavoin varmistamaan parhaan mahdollisen toimitusvarmuuden. Hieman pidemmällä aikavälillä on yhtiön mukaan odotettavissa tilanteen tasapainottuminen markkinoilla, samalla kuitenkin kapasiteettipulan arvioidaan nostavan kuljetuskustannuksia.


Land Rover Discoverystä uusi kyvykäs SVX- malli

SVX on runsaasti varusteltu versio uudesta Discoverysta. Haastavempia maastoja varten auton maavaraa on korotettu ja koko alustan rakennetta ilmajousituksineen ja iskunvaimennuksineen on muutettu. Lähestymis- ja jättökulmia on samalla kasvatettu. Auto on varustettu 20 tuuman taotuilla alumiinivanteilla ja 275/55 R20 kokoisilla renkailla.

Takapuskuriin on integroitu sähkötoiminen vinssi. SVX:n voimanlähteenä toimii kompressoriahdettu 5,0 litrainen V8 moottori, joka tuottaa 525 hv:n tehon ja 625 Nm:n väännön.

Autossa on hydraulikäyttöinen aktiivinen kallistuksenvakaaja (H-ARC). Se mahdollistaa renkaille pidemmän liikkumavaran sekä vakauttaa etenemistä. Maastoajossa renkaat saavat paremman kontaktin maahan ja reippaassa ajossa niiden ote pysyy tiessä.

Pitoa parantavat entisestään takatasauspyörästön lukko aktiivisella momentinhallinnalla ja aktiivinen keskitasauspyörästön lukitus, joita ohjaa autoon mukautettu Terrain Response 2 järjestelmä.

Discovery SVX on ensimmäinen Land Rover malli, jota Special Vehicle Operations (SVO) yksikkö alkaa valmistaa käsityönä.


Muuttopalveluita tarjoava Niemi rekrytoi 200 työntekijää

Voimakkaan kasvun johdosta Niemi Palvelut palkkaa alkusyksyn aikana Helsinkiin 100 vakituista ja 100 tilapäistä muuttajaa, kalusteasentajaa, muuttoautonkuljettajaa ja työnjohtajaa. Henkilöstöjohtaja Päivi Tervapalon mukaan työntekijöiden tarve on akuutti.

- Toimintamme kasvaa jatkuvasti ja tarvitsemme heti lisää ahkeria ja asiakaspalveluhenkisiä työntekijöitä monipuolisiin muutto- ja logistiikkapalvelualan töihin.

Niemi Palvelujen palveluksessa on noin 1100 palvelutehtävien työntekijää. Kotimuuttojen, yritysmuuttojen ja ulkomaanmuuttojen ohella yritys on erikoistunut myös tapahtuma-, logistiikka- ja messupalveluihin. Yhtiön toimintakeskukset sijaitsevat Helsingissä, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Tampereella ja Turussa.


Nokian Renkaat nousi kestävän kehityksen -indeksiin

Nokian Renkaat on valittu Dow Jonesin kestävän kehityksen DJSI World -indeksiin. Nokian Renkaiden 2017 arvioinnissa saama vastuullisuuden kokonaisarvio nousi edellisvuodesta merkittävästi, ja yhtiö sai lähes kaksi kertaa toimialansa keskiarvoa korkeammat pisteet. Nokian Renkaiden 78 pisteen tulos jäi vain yhden pisteen päähän koko maailmanlaajuisen toimialan parhaan yrityksen pisteistä.

Nokian Renkaat on raportoinut vastuullisuudestaan kansainvälisen GRI-ohjeiston mukaan vuodesta 2012. Nokian Renkaiden konkreettisiin, vuoteen 2020 tähtääviin vastuullisuustavoitteisiin on määritelty mm. merkittävä tuotteiden vierintävastuksen alentaminen, tuotannon C02-päästöjen vähentäminen 20 prosentilla sekä kaikkien luonnonkumiprosessoijien auditointi. Yhtiö aikoo jatkaa vastuullisuutensa kehittämistä kaikilla eri osa-alueilla.


DAF CF- ja XF –mallisto täydennetty

DAF on lisännyt 11 eri veturi- ja alustamallia; kahdeksan 2-, 3- ja 4 –akselista alustamallia ja kolme 3- ja 4 –akselista veturimallia.

Uudet mallit ovat keskimäärin 7% polttoainetaloudellisimpia. Noin 100kg kevyempi rakenne mahdollistaa entistä suuremmat hyötykuormat ja päällirakennevalmiuksia on parannettu nopeuttamaan päällirakennusaikaa.

Tarkemmin sanottuna uutuuksiin kuuluvat: jopa 100-250kg parempi hyötykuorma, uusi sähköhydraulisesti ohjautuva teliakseli, kompaktimpi EAS -yksikkö, uusi 10 tonnin paripyöräinen teliakseli, uusi napavälitteinen telivetoinen teliakselisto ja kevennetty 8x4 betoniauton alusta.

Lisäksi uutta on älykäs akkuvahtijärjestelmä(Battery Energy Monitoring, BEM), PACCAR MX-11 ja MX-13 moottorit, uusi TraXon -vaihteisto, edistyneemmät ohjelmistot ja uudet erittäin taloudelliset teliakselit.


Biodieselin tuotantoon lisää tehoa hajautetulla tuotannolla

Teknologian tutkimuskeskus VTT on mukana kehittämässä biopolttoaineiden tuotantoprosessia, joka voidaan viedä biopohjaisen raaka-ainelähteen luokse. Uudella tuotantoprosessilla tavoitellaan 35 prosentin säästöjä tuotantokuluissa. Näin biopolttoaineiden tuotantokulut litraa kohden laskisivat jopa alle 0,80 euron, mikä olisi alhaisempi kuin aiemmin kehitetyillä biodieselin tuotantoprosesseilla.

EU-rahoitteisessa COMSYN-projektissa rakennetaan tiivis kaasutus- ja synteesiprosessi, jolla valmistetaan bio- ja kierrätysraaka-aineista kilpailukykyisiä polttoaineita erityisesti raskaaseen liikenteeseen.

Tuotantokonsepti perustuu hajautettuihin tuotantoyksiköihin, jotka sijoitetaan lähelle biomassalähteitä. Biomassasta tuotetaan kaasutus- ja kaasunpuhdistusprosessissa synteesikaasua, josta voidaan tuottaa polttoaineiden raaka-aineeksi sopivaa hiilivetyseosta Fischer-Tropsch-prosessilla. Hiilivetyjen lopullinen jalostaminen liikennepolttoaineiksi tapahtuu keskitetysti öljynjalostamoilla. Prosessi soveltuu kaikentyyppisille biomassoille.

Lue lisää...


Uusi Toyota Land Cruiser

Toyota esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä uuden Land Cruiserin. Auton ulkonäkö on entistä nykyaikaisempi ja vankempi sekä sisustat hienostuneemmat ja laadukkaammat. Dynaaminen kyvykkyys ja käyttäjäystävällisyys ovat parantuneet sekä tie- että maastoajo-olosuhteissa.

Matkustusmukavuutta parantavat esimerkiksi tuuletetut etuistuimet, lämmitettävät takaistuimet, tehokas automaatti-ilmastointi ja lämmitettävä tuulilasi. Länsi-Euroopassa Land Cruiserin voimanlähteenä on 130 kW / 177 hv tehoinen 2,8 D-4D -dieselmoottori. Muilla markkina-alueilla tarjolla on myös 2,7 VVT-i ja 4,0 VVT-i -bensiinivaihtoehdot.

Maasto-ominaisuuksien avaimena toimii kestävä, rankoissakin oloissa alkuperäismitoissaan säilyvä erillisrunkorakenne. Helposti huollettava ja ylläpidettävä ratkaisu paitsi kestää vaurioitta, myös hillitsee korinliikkeitä ja takaa kuljettajalle hyvän auton hallittavuuden. Runkorakenteen ja jousituksen yhteispeli tekee Land Cruiserilla liikkumisen myös matkustajille miellyttäväksi, vaikka reitti ulottuisi kauas maanteiden ulkopuolelle.

Lue lisää...


Renaultin visiossa auto täydentää kotia

Renault esitteli Symbioz-nimellä kulkevan visionsa auton asemasta vuonna 2030 Frankfurtin autonäyttelyssä. Visiossa autonomisesti liikkuva sähköauto on integroitunut osaksi ihmisen ekosysteemiä. Renault on lisäksi kehittänyt esittelyauton, jonka ominaisuudet saadaan käyttöön vuoden 2023 vaiheilla. Tuo koemalli esitellään medialle tämän vuoden lopulla, jolloin on myös mahdollisuus koeajaa sitä.

Renault Symbioz -konseptiauto on 4,70 metriä pitkä, 1,98 metriä leveä ja 1,35 metriä korkea. Futuristinen auto sijoittuu mitoiltaan ylempään keskiluokkaan, mutta sen tarjoamat sisätilat ovat vähintään yhtä suuret kuin edustusautoissa.

Lue lisää...


CharterWay Rent jo 25 vuotta

Daimlerin vuonna 1992 käynnistämä CharterWay-palvelukokonaisuus on 25 vuodessa saavuttanut vankan suosion ammattimaisen kuljetuskaluston omistajien ja käyttäjien joukossa.

Suomessa tarjolla on 180 ajoneuvon kalusto paketti- ja kuorma-autoista raskaisiin erikoisajoneuvoihin saakka.

Vuokrattavana on myös esikoisempia ajoneuvoja kuten kippiauto, sorakippiyhdistelmiä, nosturiautoja ja linja-autoja. Uutuutena ovat erilaiset perävaunut (täysperävaunut, puoliperävaunut, FNA-luokitellut perävaunut, soravaunu, B-linkki, kaksi-akselien Dolly). Vuokrakäyttöön on tarjolla niin ikään markkinoiden kattavin kylmäkuljetuskalusto, jonka kaikki kokoluokat ovat saatavana vähintään FNA-luokituksella.

Lue lisää...


Suomen ensimmäinen kaksisuuntainen latauspiste Helsinkiin

Suomen ensimmäinen kaksisuuntainen latauspiste asennetaan Helsingin Suvilahteen, Helenin aurinkovoimalan ja sähkövaraston yhteyteen. V2G (vehicle-to-grid) -latauspiste mahdollistaa paitsi sähköauton lataamisen, myös sen toimimisen sähkövarastona ja osallistumisen sähköjärjestelmän säätöön. Suvilahteen tuleva julkinen kaksisuuntainen latauspiste on Helenin, Liikennevirran ja Nissanin yhteistyössä toteuttama. Vastaavanlaisia latausasemia ei tiettävästi vielä ole julkisessa käytössä muualla Euroopassa.

- V2G-latauspisteen avulla voidaan hyödyntää auton akkua osana energiajärjestelmää. Tulevaisuudessa sähköautot eivät ole enää vain verkon kuormia, vaan ne voivat toimia osana sähköverkkoa. Kaksisuuntaisen latauksen avulla sähköautojen akkuja voisi hyödyntää esimerkiksi sähköverkon häiriötilanteissa tai jo ennaltaehkäisemään häiriöitä. Helen testaa Suvilahden pilottikohteessa, miten V2G käytännössä toimii, sanoo yksikönpäällikkö Perttu Lahtinen Helenistä.

Lue lisää...


SsangYongin uutuudet Frankfurtin autonäyttelyssä

SsangYong esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä neljännen sukupolven Rextonin. Uusi Rexton on ylellisempi, tilavampi ja turvallisempi kuin ennen. SsangYong tarjoaa ensi vuoden alusta alkaen aivan uuden malliston, sillä myös Korando ja Tivoli uudistuvat.

Edeltäjänsä tapaan myös uudessa Rextonissa on erillisrunko, joka on vielä lujempi ja jäykempi kuin ennen. Korirakenteissa käytetään pääosin eriasteisia suurlujuusteräksiä. Normaalin teräksen osuus on pudonnut edellisen Rextonin 84 prosentista vajaaseen viidennekseen. Auton 2,2-litrainen turbodiesel kehittää 133 kW (181 hv) ja 420 Nm. Vaihteistona on Mercedes-Benzin kehittämä 7-vaihteinen automaatti.

Uusi Rexton kuuluu suurten maasturien joukkoon. Akseliväli on kasvanut 30 mm ja on nyt 2,865 metriä. Kori on 4,85 metriä pitkä, 1,96 metriä leveä ja 1,8 metriä korkea. Pituutta on tullut melkein kymmenen senttiä lisää ja leveyskin on kasvanut kuudella sentillä. Kasvaneiden mittojen myötä sisä- ja tavaratilaa on reilusti enemmän kuin ennen.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!