MAN - Vaihtoautot

NIO ES8 e-SUV räjäyttää pankin!

NIO EP9, sähköurheiluauto (1341 hv, 335,25 hv/pyörä, toimintamatka 427 km, akkupaketin vaihto 8 minuuttia, peruslataus 45 minuuttia, akkupaketin paino 635 kg, omapaino 1735 kg, huippunopeus 313 km/t, 0-100 km/t 2,7 sekuntia, 0-200 km/t 7,1 sekuntia, 0-300 km/t 15,7 sekuntia), on kiinalaisen start-up autonvalmistajan  maailmankuulu tuote; Nürnburgringin, Paul Ricardin, Circuit of the Americas ja Shanghai International Circuitin kierrosennätysten haltija. Sillä on myös Circuit Americasilla autonomisten autojen ylivoimainen kierrosennätys.

Lue lisää...


Hiabilta sykloniteknologiaa hyödyntävä öljysäiliön

Hiabian uusi öljysäiliö hyödyntää sykloniteknologiaa. Yhtiön mukaan tekniikka vähentää öljyn kulutusta, nosturin painoa, vie vähemmän tilaa ja alentaa käyttökustannuksia.

Uutuuden myötä markkinoille esitellään aivan uusi tehokkaiden hydrauliöljysäiliöiden sukupolvi. Säiliön syklonijärjestelmä poistaa ilmaa säiliöön palaavasta hydrauliöljystä, mikä tekee siitä jopa kymmenen kertaa tehokkaamman perinteisiin järjestelmiin verrattuna.

Tekniikka kierrättää ja suodattaa öljyä aiempaa useammin, jolloin säiliön kokoa voidaan pienentää merkittävästi. Tällöin myös tarvittavan öljyn määrää voidaan vähentää huomattavasti. Hienoinen ylipaine järjestelmän ulostulossa estää myös hydraulipumpun kavitaation, mikä pidentää pumpun, öljyn ja hydraulijärjestelmän käyttöikää.

Lue lisää...


Alstomilta Citadis-junat Nizzan avautuvaan metroon

Alstom toimittaa 19 kpl 44 m pitkää metrojunaa á 300 matkustajapaikkaa sekä 22 latausasemaa Nizzan uuteen metroon.

Nizzan Est-Ouest metro yhdistää keskustan itäpuolella sijaitsevan sataman ja lentoaseman kaupungin länsilaidalla. Metrolla on mittaa 11,3 km, josta 3,2 km Nizzan keskustan alittavassa tunnelissa. Maan alla on neljä asemaa, maan pinnalla 16 asemaa. Matka-aika pääteasemien välillä on 26 minuuttia.

Est-Ouest metron rakentamisen valmistelu alkoi 2013 tavoittena avajaiset 2017 lopulla. Aikataulu on pitänyt niin, että avajaiset myöhästyvät arviolta kuukaudella. Myös arvioitu kokonaiskustannus 650 M€ näyttäisi toteutuvan.

Koko rakentamisen ajan kaupungin keskustassa, idässä ja lännessä, on seissyt kaksi konttia, joissa avoimet ovet kaupunkilaisille, kahvitarjoilua ja päiväntarkkaa tilannetietoa rakentamisen edistymisestä jakamassa kaksi tiedottajaa.

(Vrt. Helsingin Länsimetro: pituus 13,9 km, rakentaminen aloitettu 2009, avattu liikenteelle 2017 lopulla, ensiesitelty hinta-arvio 452 M€, valtuustojen hyväksymänä jo yli 800 M€ ja toteutunena noin 1200 M€. Rakentamisen yksityiskohtia on tietoisesti ja keinoja kaihtamatta pimitetty maksajilta, Espoon ja Helsingin veronmaksajilta.)



ZF:ltä autonomisen ajamisen ratti

ZF:n prototyyppi autonomisen ajoneuvon ohjauspyöräksi tunnistaa kädenliikeohjauksen ja käsitunnistimen. Ohjauspyörän keskellä on LCD-kuvaruutu, joka tunnistaa käden viittelöintiliikkeen. Ajoneuvon ja ajajan yhteistoimintaa tehostetaan edistyksellisellä käsitunnistimella. Ajaja saa vastavuoroisesti ruudulta graafista näyttötietoa olosuhteisiin sovittautuvalla valaistuksella. Onnettomuustapauksissa näyttötaulusta purkautuu ilmatyyny.

Sormiliike äänimerkin antamiseen voisi laukaista äänimerkin. Toistettu sormiliike tai sormikosketus ohjauspyörän tiettyyn kohtaan voisi käynnistää ilmastoinnin, pyyhkijät, jne. Näyttöruutu kertoisi kulkeeko ajoneuvo autonomisesti vai ajajan ohjaamana.

Kaikkiaan ohjauspyörään voidaan liittää kaikkin toiminnot, jotka nyt löytyvät auton mittaristossa ja sähkökytkimissä.


10 VDL Citea Electrics Groningeniin

VDL tarpoo tasatahtia Solaris´n ja Irizarin kanssa sähköbussiensa myynnissä suuriin ja pieniin kaupunkeihin ympäri Eurooppaa. VDL:n uusin kaappaus on Groningenin kaupunki Hollannissa. 10 VDL Citea Electrics täyssähkö-nivelbussia vastaa jatkossa matkustajakuljetuksista kaupungin halki BRT-tyyppisellä (Bus Rapid Transit - kuin Raide-Jokeri Helsingissä) reitillä.

Groningenin 10 VDL Citea Electrics nivelbussia ovat 18,1 m pitkiä ja tarjoavat kyytiä jopa 140 matkustajalle. Latausta on tarjolla pitkin reittiä. Peruslataus suoritetaan yötauolla.

Citea nivelmallistoon kuuluu myös 18,7 m pitkä. Tarjolla on myös monta erilaista täyssähkö- ja hybridiratkaisua, erilaisia moottorivaihtoehtoja ja akkupaketteja.


Stena Line palkittiin digitalisaatiopyrkimyksistään

Stena Line voitti vuoden digitaalinen projekti -palkinnon vuoden 2017 Gala CIO Awards:ssä Ruotsissa. Yhtiö sai palkinnon pyrkimyksestään tulla ensimmäiseksi kognitiiviseksi laivayhtiöksi ja siitä, että se on täysin omaksunut aiemman lausumansa, jonka mukaan "yhtiö tulee olemaan täysin tekoälyn avustama vuoteen 2021 mennessä."

– Aloitimme muutoksen digitaalisoidumpaan suuntaan kaksi vuotta sitten ja se on nyt keskeinen osa strategiaamme, joka tulee valmistamaan meidät tulevaisuuteen ja lisäämään kilpailukykyämme. Työskentelemme automaation kanssa satamissamme ja laivoillamme sekä käytämme olemassa olevia tekoälyn ja koneoppimisen tekniikoita, sanoo Stena Linen transformaatiojohtaja Jari Virtanen.

Palkinto luovutettiin gaalaillassa Berns Salonger -hotellissa Tukholmassa 18.12.2017.


MAN eTruck - Sähköistäminen on jo megatrendi

MAN esitteli ajovalmiin eTruck-konseptinsa kaupunkiliikenteeseen Solutrans-näyttelyssä. Vuoden 2018 alusta yhdeksän itävaltalaisen CNL-yhteenliittymän jäsenyritystä aloittaa MAN:n kolmiakselisilla eTrucks sähkökuorma-autoilla pilottiliikenteen.

eTrucksin kehitystyössä hyödynnetään MAN:n modulaarisen eMobility-sarjan osaamista. Näin MAN vastaa vauhdilla etenevän digitalisaation haasteisiin, joissa kalusto on integroitava entistä vahvemmin suoraan yritysten toimintaprosessihin.

Lue lisää...


MB Arocs - Tipalla pidemmälle

Maansiirrossa ja muissa haastavissa olosuhteissa liikkuvat raskaat Mercedes-Benzit löytyvät Arocs-mallistosta. Se pitää sisällään niin 18-tonniset kippiautot kuin 250 tonnin junamassaa kiskovat raskasveturitkin. Mercedes-Benz tuo Arocs-mallistoon taloudellisuutta kasvattavia ominaisuuksia.

Mercedes-Benz on tuonut moottoreistaan uusia tehovaihtoehtoja. 10,7 litran OM470-moottoriperhe kasvoi jo viime syksynä 456-hevosvoimaisella vaihtoehdolla. 12,8-litraisesta OM471-moottorista tuotiin markkinoille 530-hevosvoiman tehon tuottava vaihtoehto. Valmistajan mukaan näiden kahden perusmoottorin painoero on noin 150 kiloa, mikä voidaan suoraan hyödyntää kasvaneena hyötykuormana.

Lue lisää...


Solutrans 2017 - Vaihtoehtoja dieselille

Lyonissa järjestetty Solutrans 2017 -näyttely tarjosi mainiot puitteet kuljetuselinkeinon elinvoimaisuuden vahvistamiseen monella eri tasolla. Näyttelyn viesti innovaatioiden osalta oli vahva etenkin nykyistä puhtaamman liikenteen ja itsenäisesti liikkuvien ajoneuvojen alueella. Uusia tuoteinnovaatioita laskeskeltiin esitellyn nyt yli 150 kappaletta. Joukkoon mahtui myöskin maailmanlaajuisia ensiesittelyjä. Näyttelyn tarjonta selviää uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta 10/17.


Makeinta ajo-opetusta

Koulutusteemaan sopivasti kysyimme autokoulunjohtaja Markku Kähköseltä hänen näkemyksiään ajokoulutuksen nykytilasta sekä yleisesti heidän tarjoamistaan kursseista. Koulutuksiin on tulossa jonkin verran muutoksia lähitulevaisuudessa.

Maken autokoulu ja sen ympäristöystävällinen kalusto sijaitsee keskeisellä paikalla Espoon Iso Omena -kauppakeskuksessa. Lue lisää Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden uusimmasta koulutusteemaisesta numerosta 10/17!

 

 

 


Uusi Transit Custom Suomeen keväällä

Ford uusii 18 kuukauden aikana kaikki hyötyajoneuvonsa. Ensimmäinen uusi tulokas on Ford Transit Custom, samassa yhteydessä uudistuu Tourneo Custom. Uuden Transit Customin tuotanto alkaa ensi vuoden alussa ja asiakastoimitukset vuoden 2018 keväällä.

Ford uusi hyötyajoneuvojen voimalinjansa jo vuoden 2016 puolella. Uuden Ford Customin sydämenä toimii 2-litrainen Ford EcoBlue dieselmoottori, 105, 130 ja 170 hevosvoiman tehovaihtoehdoilla. Kuusivaihteisen manuaalin lisäksi valikoimassa on viime vuonna esitelty, niin ikään kuusiportainen momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto.

Lue lisää...


Sähkölataus mahdollista 30 Neste-asemalla

Neste arvioi, että vuonna 2030 maailmanlaajuisesta autokannasta 10 prosenttia on sähköautoja. Tulevaisuudessa osa ajoneuvoista kulkeekin edelleen perinteisillä polttoaineilla, osa uusiutuvilla ja osa sähköllä ja muilla vaihtoehtoisilla polttoaineilla. Jo nyt sähkö- ja hybridiautojen lataaminen on mahdollista lähes 30 Neste-asemalla. Neste K -liikenneasemien osalta tavoitteena on seuraavien vuosien aikana asentaa sähköauton latauspisteet kaikille Neste K -asemille. 


Björn Andler, DSV Road: Kuljetuskustannukset nousevat

Vientivolyymit ovat tänä vuonna nousseet kiireisimpinä kuukausina peräti 16 prosenttia viime vuodesta. Volyymien kasvu on tuonut kuljetusyrityksille myös uusia haasteita. Muun muassa vetäjistä on ollut pulaa koko Euroopassa.

Kuljettamisen kustannukset Euroopassa ovat nousseet tämän vuoden aikana jo lähes kuusi prosenttia. Samaan aikaan lainsäädännön uudistukset ovat tuoneet logistiikkapalvelujen tuottajille aivan uusia kustannuksia. Esimerkkinä mainittakoon Ranskan, Belgian ja Saksan uudet säännökset kuljettajien viikkolevosta. Sitä ei saa enää viettää auton makuutiloissa. Tämän seurauksena kuljettajien viikkokilometrit ovat pudonneet, ja alalta on lyhyessä ajassa hävinnyt noin neljännes kulettajista. Myöskään uusia kuljettajia ei tule enää alalle kysyntään nähden tarpeeksi.

Samaan aikaan toimitusaikavaatimukset ovat kiristyneet entisestään. Monilla lähetyksillä on tiukasti määritelty aikaikkuna noudolle tai purulle. Se tarkoittaa, että saman volyymin kuljettamiseen tarvitaan enemmän kapsiteettia. Pitkällä aikavälillä viennin ja tuonnin epäsuhta aiheuttaa kalustopulaa ja lisää omalta osaltaan kustannuspaineita vientihintoihin.


Rekrykoulutuksella raskaan kaluston mekaanikoksi

Scania hakee rekrytointikoulutuksella yhteistyössä TTS:n kanssa uusia raskaan kaluston mekaanikkoja vakituisiin työsuhteisiin. Rekrytointikoulutuksen tavoitteena on hankkia monipuolinen perusosaaminen mekaanikon työhön ja työllistyä Scanialle huolto- ja asennustehtäviin. Opiskelu on käytännönläheistä ja koulutukseen kuuluu työssäoppiminen Scanian korjaamoilla. Työpaikkoja on Helsingissä, Jyväskylässä, Turussa ja Kokkolassa.

RekryKoulutukseen haetaan 8.1.2018 mennessä osoitteessa www.mol.fi (hakunumero 675395)

Lue lisää...


Trafi julkaisi Autoilija-sovelluksen beta-version

Autoilija on Trafin älypuhelimelle ladattava sovellus, joka sisältää mobiiliajokortin ja erilaisia ajoneuvopalveluita. Autoilijan beta-versio otettiin testikäyttöön joulukuun puolivälissä. Testaajia on noin tuhat.

Testivaiheen alussa sovellus toimii vain iPhonessa. Android-version testauksen aloittamisesta tiedotetaan myöhemmin. Tavoitteena on, että sovellus julkaistaan kesällä 2018, jolloin kuka tahansa voi ladata sen App Storesta tai Google Play -kaupasta.

Mobiiliajokortissa ajo-oikeustiedot kulkevat aina ajantasaisina mukana ja valokuva on tuorein mahdollinen. Visuaalisten turvaelementtien avulla katsoja voi helposti arvioida kortin luotettavuutta. Turvaelementtejä ovat mm. animoitu taustakuvio, joka muuttuu näyttöä kosketettaessa, sekä kännykkää käänneltäessä muuttuvat hologrammimaiset kuviot, kuten Trafin tunnus. Lisäksi QR-koodin avulla tuodaan varmennukseen lisäturvaa.

Ensimmäisenä ajoneuvopalveluna Autoilijaan tulee Suomessa rekisteröidyn ajoneuvon teknisten tietojen haku rekisteritunnuksella.  Haku on maksuton. Näytettäviä tietoja ovat mm. ajoneuvon merkki ja malli, ajoneuvon mitat ja massat, moottorin tiedot, rengastiedot ja katsastustiedot. Näitä tietoja voi hakea myös tunnistautumatta Autoilijaan.

Myöhemmin Autoilijasta voi nähdä ne omat ajoneuvot, joissa on omistajana tai haltijana. Näille ajoneuvoille voi myös tehdä tiettyjä rekisteröinnin ja ajoneuvoverotuksen toimenpiteitä Trafin Oma asiointi -palveluiden tapaan.

Autoilijaan tulee myöhemmin myös erilaisia ajokorttia ja omia ajoneuvoja koskevia ilmoituksia ja muistutuksia.

Katso tästä video mobiiliajokortin käytöstä


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!