Volvo Kuorma-autot oli markkinajohtaja Suomen kuorma-automarkkinoilla kaikissa painoluokissa vuonna 2018. Vuonna 2019 kuorma-automyynnin volyymin ennakoidaan pysyvän viime vuoden tasolla.
Vuonna 2018 Volvo kuorma-autot oli suurin merkki Suomen kuorma-automarkkinoilla yli 10-, 16- ja 28-tonnisissa malleissa. Kuorma-autojen myynti oli kappalemääräisesti samaa luokkaa kuin vuonna 2017, sillä kokonaismarkkinat kasvoivat 1 prosentin.
– Myynnin kasvu oli suurinta raskaimmissa ajoneuvoissa. Suuremmat kokonaismassat kasvattivat 4- ja 5-akselisten kuorma-autojen kysyntää. Volvon kyky vastata asiakkaiden tarpeisiin kaikissa kolmessa painoluokassa oli vahva, Volvo Finland Ab:n myyntijohtaja Reino Manninen kertoo.
Yli 10-tonnisia kuorma-autoja myytiin 3 077 kappaletta, mikä on 2 prosenttia edellistä vuotta enemmän. Volvoja myytiin tässä painoluokassa yhteensä 984 kappaletta. Yli 16-tonnisia kuorma-autoja myytiin 2 876 kappaletta, mikä on 1 prosentin edellistä vuotta enemmän. Volvoja myytiin tässä painoluokassa yhteensä 932 kappaletta. Yli 28-tonnisia kuorma-autoja myytiin 1 276 kappaletta, mikä on 3 prosenttia edellistä vuotta enemmän. Volvoja myytiin tässä painoluokassayhteensä 507 kappaletta.
Vuonna 2018 Suomessa myytiin 224 puuautoa, mikä on kolme prosenttia edellistä vuotta vähemmän. Volvo oli ykkönen 40,6 prosentin osuudella.
Maansiirtoautoja myyntiin 320 kappaletta, mikä on 4 prosenttia edellisvuotta enemmän. Volvo oli markkinajohtaja 34,1 prosentin osuudella.
– Onnistuimme viestimään selkeästi Volvon vahvuudet ja ominaisuudet puunkuljetuksissa ja maansiirrossa. Olimme aktiivisesti mukana alan tapahtumissa, mikä sai tuhannet ihmiset liikkeelle ja koeajamaan Volvoa. On tärkeää, että asiakkaat saavat itse kokea Volvon ominaisuudet, jotka helpottavat ja tehostavat kuljettajan työtä, Manninen korostaa.
Kaukoliikenneautoja myytiin 421 kappaletta, mikä oli 16 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Volvo oli ykkönen 38 prosentin osuudella.
– Kokonaismyynnin supistuminen johtui käynnissä olleesta mittojen uudistuksesta. Asiakkaat olivat varovaisia hankinnoissa, koska mitoista ei ollut täyttä varmuutta, Manninen sanoo.
Vaihtolava-autoja myytiin 501 kappaletta, mikä oli 2,5 prosenttia edellistä vuotta enemmän. Volvo oli markkinajohtaja 35 prosentin osuudella.
Vahvalla tuloksella on Volvo Kuorma-Autojen mukaan monta selitystä: hyvät asiakassuhteet, kokonaistaloudellinen tuote, henkilökunnan osaaminen, tehdasvalmiit konseptiautot, palveluverkosto ja Volvo brändi.
Kuorma-automarkkinoilla patoutunutta kysyntää
Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund sanoo, että kuorma-automarkkinoiden näkymä vuodelle 2019 on linjassa kahden edellisen vuoden kanssa. Kuljetusmäärät eivät kasva, jos volyymeista otetaan pois muutama suurin vientiteollisuuden yritys. Siitä huolimatta kuorma-automarkkinoiden myynti pysynee edellisten vuosien tasolla.
– Kuljetusliikkeissä on patoutunutta kaluston tarvetta, joka johtuu mittoihin liittyneestä epävarmuudesta vuoden 2018 aikana. Kun tilanne on kirkastunut, kuljetusyritykset investoivat uuteen kalustoon. Myös metsäteollisuuden hyvä vire näkyy kuorma-automarkkinoilla.
Björklund ei odota uusia lainsäädäntöuudistuksia vuoden 2019 aikana. Uusien mittojen vaikutukset kalustokantaan eivät koske kaikkia kuljetussegmenttejä.
– Ajoneuvokanta uudistuu vajaan viiden prosentin vuosivauhtia. Kuljetusyritysten investointitarve ei ainakaan vähene, sillä autojen keskisuoritteet vuositasolla ovat kasvaneet.
Talous vahva, tummia pilviä horisontissa
Björklund arvioi, että Suomen talous näyttää vahvalta vuonna 2019. Tilannetta edistää se, että korot ovat alhaiset ja inflaatiota on sopivalla tasolla. Kun talous ja kulutus ovat vahvoja, se näkyy suoraan kuljetusten volyymeissä.
– Kysynnän ja tarjonnan suhde Euroopan kuljetusmarkkinoilla mahdollistaa sen, että kuljetusten hintoja voidaan korottaa. Myös Venäjällä on sama tilanne. Kuljettajapula on akuutti ongelma: Euroopassa on 200 000 kuljettajan vaje tällä hetkellä. Ilman osaavia ammattilaisia markkina ei voi kasvaa.
Björklund muistuttaa, että taivaalla on myös tummia pilviä: Yhdysvaltojen ja Euroopan väliset kauppasuhteet eivät ole entisenlaisia ja Iso-Britannia on eroamassa Euroopan unionista. Mikäli hard brexit toteutuu, se vaikuttaa myös kuorma-auton valmistajiin. Volvolla on komponenttivalmistaja Englannissa, ja lisäksi maa on suuri markkina kuorma-autoille.