Las Vegasin tämänvuotisessa kuluttajaelektroniikkaa esittelevässä CES-näyttelyssä (International Consumer Electronics Show) Nissan raottaa tulevaisuuden visiotaan ajoneuvosta, joka auttaa kuljettajaansa näkemään vaikeasti havaittavia kohteita. Oikeaa ja virtuaalimaailmaa yhdistävän teknologian avulla kuljettaja pääsee kokemaan todellisen tietoverkkoon kytketyn auton.
Invisible-to-Visible eli lyhyesti i2V hyödyntää tulevaisuuden teknologiaa, jonka perustana on Nissan Intelligent Mobility eli Nissanin visio siitä, kuinka autoilla ajetaan, mistä ne saavat käyttövoimansa ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa. Nissanin ständillä nähtävä i2V havainnollistaa autoilun tulevaisuutta CES-näyttelyn kävijöille interaktiivisen ja kolmiulotteisen elämyksen avulla.
i2V avustaa autoilijaa yhdistämällä auton ulko- ja sisäpuolilla olevien sensorien keräämää tietoa pilvipalveluista saatavaan dataan. Tämän ansiosta järjestelmä seuraa ajoneuvon lähiympäristöä ja ennustaa myös sitä, mitä saattaa olla odotettavissa esimerkiksi rakennuksen toisella puolella tai kulman takana. Ajokokemuksesta tulee entistä miellyttävämpi myös interaktiivisen ja ihmisläheisen, auton sisätiloihin ilmestyvän avatar-hahmon ohjauksen ansiosta.
i2V-järjestelmän pohjana on Nissanin Omni-Sensing-teknologia, jonne kerätään keskitetysti reaaliaikaista tietoa liikenneolosuhteista, ajoneuvon ympäristöstä ja auton sisätiloista. Nissanin SAM-teknologia (Seamless Autonomous Technology) analysoi tien olosuhteita keräten siitä olennaista, reaaliaikaista dataa ja ProPILOT, puoliautomaattinen kuljettajaa avustava järjestelmä, tarjoaa puolestaan tietoja auton ympäristöstä.
Järjestelmä kartoittaa auton ympäriltä 360-asteisen virtuaalisen tilan ja tarjoaa tietoja esimerkiksi tiestä ja risteyksestä, näkyvyydestä, kylteistä ja lähistöllä kulkevista jalankulkijoista. Järjestelmä käyttää myös sisätilasensoreita ajoneuvossa olevien henkilöiden vireystilan tarkkailuun, muistuttaen kuljettajaa esimerkiksi kahvitauosta tai erityisestä tarkkaavaisuudesta.
i2V voi myös luoda yhteyden kuljettajan, matkustajien ja Metaverse-virtuaalimaailmassa olevien ihmisten välille. Näin perheenjäsenet, ystävät ja muut henkilöt näyttävät olevan auton sisällä kolmiulotteisina virtuaalihahmoina, tarjoten seuraa tai apua. i2V voi tehdä autoilusta miellyttävämmän kokemuksen itseohjautuvan ajon aikana. Esimerkiksi sateella ajettaessa auton sisälle voidaan tuoda näkymä aurinkoisesta maisemasta.
Uuteen paikkaan ajettaessa järjestelmä voi hakea Metaversestä asiantuntevan paikallisoppaan, joka voi keskustella autossa olevien henkilöiden kanssa reaaliajassa. Oppaan tarjoamia tietoja voidaan kerätä Omni-Sensing-järjestelmän avulla ja tallettaa pilvipalveluun, jolloin muut samalla alueella vierailevat henkilöt voivat hyödyntää samaa opastusta. Auton tekoäly voi myös hyödyntää samoja tietoja löytääkseen tehokkaamman ajoreitin.
Kuljettajan ohjaaman ajon aikana i2V tarjoaa Omni-Sensing-järjestelmän tietoja läpinäkyvänä näkymänä kuljettajan näkökentässä. Tarjotun tiedon avulla kuljettaja voi valmistautua erilaisiin olosuhteisiin kuten huonoon näkyvyyteen, muuttuviin tieolosuhteisiin tai lähestyvään liikenteeseen.
Kuljettaja voi myös varata Metaversestä käyttöönsä ammattilaiskuljettajan, joka ohjaa kuljettajaa henkilökohtaisesti ja reaaliaikaisesti. Ammattilaiskuljettaja näkyy auton sisällä olevana virtuaalihahmona tai virtuaalisena johtoautona kuljettajan näkökentässä, näyttäen parhaan tavan ajaa.
Sen lisäksi, että i2V kertoo liikenneruuhkista tai arvioidusta matka-ajasta, se pystyy myös kertomaan yksityiskohtaisia tietoja kuljettajalle tiellä odotettavista olosuhteista vähentäen näin autoiluun liittyviä stressitilanteita. Paikalliskarttojen reaaliaikaisia Omni-Sensing-tietoja hyödyntävä i2V-järjestelmä pystyy myös esittämään kuljettajalle erilaisia vaihtoehtoja esimerkiksi nopeammasta kaistasta liikenneruuhkien aikana. Kohteeseen saavuttaessa i2V voi ottaa käyttöön SAM-järjestelmän, minkä avulla se kartoittaa vapaita parkkiruutuja ja jopa pysäköi ajoneuvon kuljettajan puolesta kiperissä paikoissa.