Oulun Energia ja Energiayhtiö Gasum valmistelevat yhteistyössä paikallista investointia, joka mahdollistaisi biokaasun tuotannon kasvattamisen ja jalostamisen liikennebiokaasuksi. Suunniteltu biokaasulaitos sijoittuisi Oulun Energian Laanilan ekovoimalaitoksen yhteyteen ja olisi toteutuessaan ensimmäinen biokaasulaitos, jossa käytetään raaka-aineena yhdyskuntien sekajätteen joukossa olevaa biohajoavaa materiaalia.
Laanilan ekovoimalaitoksella tuotetaan prosessihöyryä, sähköä ja lämpöä koko Pohjois-Suomesta toimitettavista yhdyskunta- ja teollisuusjätteistä. Oulun Energia valmistelee yhteishankkeessa investointia jätteen käsittelylaitteistoon, jolla 130 000 tonnin vuotuisesta kotitalouksien sekajätemäärästä erotellaan noin 45 000 tonnia biohajoavaa materiaalia. Gasum vastaisi biohajoavan jätteen prosessoinnista biokaasuksi ja jalostamisesta liikennepolttoaineeksi.
- Erityisesti kotitalouksien sekajätteen joukkoon päätyy huomattava määrä biohajoavaa jätettä. Käsittelyprosessissa varaudutaan mahdollisuuteen ottaa talteen myös muita materiaaleja ennen polttoa. Tämä mahdollistaa kierrätysmateriaalien hyödyntämisen ja edistää kiertotaloutta, kertoo Oulun Energian liiketoimintajohtaja Pertti Vanhala.
Biokaasulla liikenteen päästöt kuriin
Gasumin suunnitelmissa on investoida suunniteltavan biokaasulaitoksen lisäksi myös kaasun nesteytyslaitteistoon, jolloin tuotettu biokaasu voidaan jalostaa raskaan liikenteen polttoaineeksi. Laanilan laitos olisi Suomessa vasta toinen nesteytetyn biokaasun tuotantolaitos.
- Raskas kalusto on vaikeasti sähköistettävissä, minkä takia nesteytetty biokaasu tarjoaa rekkaliikenteessä parhaan väylän päästövähennyksiin. Olemme toukokuussa avanneet kaksi kaasutankkausasemaa Ouluun, joista toinen on suunnattu raskaalle liikenteelle. Gasum aikoo rakentaa tulevien vuosien aikana Pohjoismaihin yhteensä 50 uutta nesteytetyn kaasun tankkausasemaa, kertoo Gasumin kiertotalousliiketoiminnan johtaja Ari Suomilammi.
Uuden biokaasulaitoksen lisäksi Gasum suunnittelee myös olemassa olevan Ruskon biokaasulaitoksen laajennusta. Ruskossa biokaasun raaka-aineena käytetään erilliskerättyä biojätettä sekä paikallisia puhdistamolietteitä, joista tuotetaan myös kierrätysravinteita.
Laanilan biokaasulaitos tuottaisi selvitysten mukaan noin 40 000 megawattituntia biokaasua vuodessa. Ruskon biokaasulaitoksen tuotantoa suunnitellaan puolestaan kasvatettavan 20 000 megawattitunnilla vuodessa. Lisätuotanto toimitettaisiin Laanilaan nesteytettäväksi. Nesteytetyn biokaasun vuosittainen tuotantomäärä olisi tällöin yhteensä 60 000 megawattituntia.
- Nämä hankkeet yhdessä mahdollistaisivat sen, että nesteytettyä biokaasua riittäisi korvaamaan dieselin noin 120 rekan polttoaineena. Biokaasu vähentää liikenteen päästöjä dieseliin verrattuna jopa 85 prosenttia, Ari Suomilammi summaa.
Kiinnostus biokaasun liikenteessä mahdollistamiin päästövähennyksiin on paikallisesti kasvussa. Oulun kaupunki päätti hiljattain viiden biokaasubussin hankinnasta yhdelle kaupungin bussilinjoista.
Tavoitteena laitoksen käyttöönotto vuonna 2021
Hankkeen ympäristövaikutuksia on jo arvoitu ja suunnittelu etenee seuraavaksi Laanilan ekovoimalaitoksen ympäristöluvan päivittämisellä ja hankkeen teknisellä suunnittelulla, joiden jälkeen voidaan tehdä mahdollinen investointipäätös. Vastaavasti Ruskon biokaasulaitoksen ympäristöluvan päivitys on käynnistynyt. Tavoitteen mukaan Laanilan biokaasulaitoksen tulisi olla valmis vuoden 2021 aikana.
- Tämä investointi veisi koko Pohjois-Suomen biokaasutaloutta eteenpäin uusinta tekniikkaa hyödyntäen, Ari Suomilammi ja Pertti Vanhala toteavat.