MAN - Vaihtoautot

Uudella YK-hankkeella pyritään auttamaan hallituksia ja yrityksiä pitämään liikenneverkot ja rajat toiminnassa sekä helpottaa tavaroiden ja palveluiden virtausta hillitsemällä samalla koronaviruksen leviämistä. Toukokuussa käynnistetyssä hankkeessa otetaan käyttöön YK:n ratkaisuja, standardeja, ohjeita, mittareita, työkaluja ja menetelmiä kehitysmaiden auttamiseksi kuljetus-, kauppa- ja logistiikkakestävyyden rakentamisessa COVID-19:n jälkeen.

Aloite yhdistää UNCTAD:n ja viisi YK:n alueellista komissiota Afrikasta (ECA), Euroopasta (ECE), Latinalaisesta Amerikasta ja Karibialta (ECLAC), sekä Aasiasta ja Tyynenmeren alueelta (ESCAP) ja Länsi-Aasiasta (ESCWA). YK:n talous- ja sosiaaliasioiden osasto rahoittaa hanketta. Hanke asettaa etusijalle maailmanlaajuisen ulottuvuuden ja alueellisen läsnäolon, kansainvälisen yhteistyön sekä tiedon ja hyvien käytäntöjen vaihdon kaikkialta maailmasta. Sen tarkoituksena on kehittää kehitysmaiden ja vähiten kehittyneiden maiden hallituksia mukautumaan uusiin COVID-19-jälkeisiin olosuhteisiin hyödyntämällä YK:n asiantuntemusta, standardeja, työkaluja ja ohjeita ottaen huomioon niiden erityiset ja paikalliset olosuhteet.

Se koostuu kolmesta klusterista, jotka on suunniteltu vastaamaan nykyisiä ja nousevia standardeja ja parhaita käytäntöjä liikenteen ja kaupan helpottamisessa uusillaja vaatimuksilla, jotka johtuvat COVID-19:stä rajat ylittävissä tavarakuljetustoiminnoissa ja kaupoissa. Ensimmäinen klusteri keskittyy kontaktittomiin ratkaisuihin ja hyviin käytäntöihin. Sen tavoitteena on vähentää fyysistä yhteyttä ihmisten välillä rajat ylittävissä toimitusketjuissa, helpottamalla tavaroiden virtausta virusta levittämättä. Tämä tapahtuu panemalla täytäntöön YK:n yleissopimukset ja standardit saumattomasti yhdenmukaistetulle sähköiselle tiedonvaihdolle digitaalisissa liikennekäytävissä, rajanylityspaikoissa ja kaupallisissa operaatioissa sekä kehittämällä älykkäitä rautatie- ja maantieyhteyksiä.

Toinen klusteri on tarkoitettu saumattoman yhteyden maksimointiin. Se keskittyy poistamaan rajat ylittävän kaupan ja kuljetustoimintojen esteet, jotka johtuvat COVID-19-kriisistä. Sen tavoitteena on edistää rajavirastojen synergiaa antamalla valtuudet kansallisille kaupan helpottamiskomiteoille, parantamalla tulliautomaatioa ja tunnistamalla tullien ulkopuoliset esteet.

Kolmas klusteri keskittyy liikenne-, kauppa- ja logistiikkatoimintaa koskeviin yhteistyöratkaisuihin vahvistamalla alueellista ja alakohtaista yhteistyötä yhteisten toimien ja ratkaisujen helpottamiseksi COVID-19-pandemiaan vastaamiseksi. Siinä kiinnitetään erityistä huomiota kansainvälisiin passituskysymyksiin, jotka ovat monitahoisia, ja alakohtaiseen yhteistyöhön satamissa, jotka ovat maailmanlaajuisen meriliikenneverkon solmukohtia. Kolme klusteria perustuu YK:n todistettuihin yleissopimuksiin, standardeihin, työkaluihin ja välineisiin, kuten UNCTAD:n automatisoituun tullitietojärjestelmään (ASYCUDA), eTIR-kansainväliseen järjestelmään (TIR-yleissopimukseen) ja YK:n kaupan helpottamisen keskuksen kaupan tietojenvaihtostandardeihin. Klusterit hyödyntävät myös viiden YK:n alueellisen talouskomission alueellisia hallitustenvälisiä yhteistyöfoorumeita, analyyttistä työtä ja valmiuksien kehittämisohjelmia.

Hanke vastaa YK:n pääsihteerin António Guterresin kehotukseen toimia COVID-19-kriisin monien sosioekonomisten ulottuvuuksien ratkaisemiseksi. Sillä pyritään saamaan aikaan ero YK:n kehyksen kanssa välittömän sosioekonomisen vastauksen aikaansaamiseksi COVID-19:lle, jossa vaaditaan parannettavia yhteyksiä ja alhaisempia transaktio- ja kuljetuskustannuksia. Se on YK:n pyrkimysten toteuttamisessa toteuttaa ratkaisuja kontaktivapaan, saumattoman ja yhteistyöhön perustuvan liikenteen ja kaupan alalla. Näiden ponnistelujen odotetaan edistävän vaurautta, auttavan kansallisia talouksia toipumaan paremmin COVID-19:stä ja nopeuttamaan etenemistä kohti kestävän kehityksen tavoitteita.