Saksan liittotasavaltaa oli hädin tuskin perustettu, kun ensimmäiset autonomistajat jo puunasivat ajokkejaan SONAX:lla. Neuburgilainen perheyritys Franz Hoffmann & Söhne KG aloitti sen valmistamisen vuonna 1950, 70 vuotta sitten.
SONAX sai alkunsa toisen maailmansodan jälkeen, kun saksalainen Franz Hoffman alkoi valmistaa esimerkiksi keittiöhopeille tarkoitettuja kiillotusaineita ”Sona”-tuotemerkillä. Kun yritys myöhemmin laajensi autonhoitotuotteisiin, nimen perään lisättiin X-kirjain, joka tulee sanasta ”wax”. Näin syntyi SONAX.
Aluksi yritys keskittyi vain auton maalipintaa hoitaviin tuotteisiin, mutta pikkuhiljaa tuotevalikoima laajeni muidenkin pintojen puhdistus- ja hoitoaineisiin. Yksi läpimurtotuotteista oli markkinoiden ensimmäinen aerosolipurkissa myytävä, tehokas jäänpoistaja, jota myytiin ennätysmäärä erityisen kylmänä talvena 1962.
Vuosina 1960–1973 tiellä liikkuvien autojen määrä nelinkertaistui Saksassa ja moottoritien pituus puolestaan kaksinkertaistui. Nämä muutokset heijastuivat luonnollisesti myös autonhoitotuotteiden kysyntään, mikä oli omiaan vauhdittamaan SONAXin voittokulkua.
80-luvun puolivälissä brändiä kehiteltiin eteenpäin, ja nykyinen logo punaisilla isoilla kirjaimilla syntyi. Myös tuotevalikoimaa laajennettiin tasaiseen tahtiin ja yritys panosti merkittävästi mainontaan ja sponsorointiin mieleenpainuvan imagon saavuttamiseksi. Yhteistyöt Hans-Joachim Stuckin, Michael Schumacherin ja Ayrton Sennan kanssa toivat SONAXille paljon näkyvyyttä niin Saksassa kuin muuallakin.
Tänä päivänä SONAX on edustettuna yli 115 eri maassa ympäri maailman, ja viennin osuus kaupasta on ollut merkittävässä kasvussa jo vuosia. Kasvun mahdollistamiseksi yritys on tehnyt merkittäviä investointeja, joista uusimpana uuden tuotanto- ja logistiikkakeskuksen rakennuttaminen Oberhausenin lähistölle.
Laajennusta varten yritys on hankkinut 14 hehtaarin tontin, ja 22,500 m² logistiikkahallin on määrä valmistua alueelle noin kahdessa vuodessa. Uuden tuotantolaitoksen rakentamisen on puolestaan määrä alkaa vuonna 2025.