MAN - Vaihtoautot

Simo Laukkanen kolmanneksi Volvo Trucks Driver Challenge 2018 maailmanfinaalissa

Volvo Trucks Driver Challenge 2018 kuljettajakilpailun maailmanfinaali järjestettiin 13.-14.2018 Göteborgissa. Finaaliin osallistui 33 kuljettajaa eri maista. Voiton vei Piotr Krahel Puolasta, toiseksi sijoittui Bert Johansson Ruotsista ja kolmanneksi ajoi maitoautoa työkseen ajava Simo Laukkanen Kuljetus Laukkanen Ky:stä.

Kuudetta kertaa tänä vuonna järjestetty Volvo Trucks Driver Challenge –ajotaitokilpailu keskittyi polttoainetaloudellisuuteen, tuottavuuteen sekä turvalliseen ajotapaan. Kokonaisuutena kilpailussa mitataan kaikkia kuljettajan jokapäiväisessä työssään tarvitsemina taitoja. Kuljettajien ajotaidoilla on suuri merkitys yrityksen tuottavuuteen ja tuloksentekoon. Kuljettajat vaikuttavat ammattiosaamisellaan suuresti myös teiden turvallisuuteen. Kuljetusala kasvaa jatkuvasti, ja ammattitaitoisista kuljettajista on maailmanlaajuisesti iso pula.

Volvo Driver Challenge nostaa kuljettajien ammattiosaamisen merkitystä esiin. Simo Laukkanen korostaakin, kuinka tärkeää on pysyä mukana kuljetusalan jatkuvassa kehityksessä.

- Koskaan ei pidä tuudittautua siihen, että osaisi jo kaiken, vaan pyrkiä analysoimaan omia taitoja ja etsiä kehityskohteita, Simo Laukkanen pohdiskelee.

Lue lisää...


MM Ajotaitokilpailut Belgiassa 28.-30.9.2018 – Suomella vahva edustus

Raskaan liikenteen ammattikuljettajien ajotaidon MM-kilpailut käydään Belgiassa 28.-30.9.2018. Ajotaidon MM-kilpailut järjestetään joka toinen vuosi kansainvälisen kuljettajajärjestö UICR:n jäsenmaissa. Edellisen kilpailun järjesti Rahtarit ry Suomen Jyväskylässä kesällä 2016. Suomi on isännöinyt kilpailua myös vuosina 1979 ja 1984.

Belgian kilpailu on järjestyksessään 31. ja sinne odotetaan yli 140 kilpailijaa 13 eri jäsenmaasta. Rahtarit ry:n ja samalla Suomen virallinen edustusjoukkue on valittu SM Ajotaito 2016 ja 2017 tulosten perusteella. Joukkue on kokonaisuudessaan erittäin vahva koostuen niin kilpailukonkareista kuin ensikertalaisistakin. Mukana on myös neljä hallitsevaa maailmanmestaria: Harry Winqvist (kuorma-autosarja), Pentti Havi (linja-autosarja), Jukka Haanpää (täysperävaunusarja) ja Petri Haikara (taloudellinen ajo).

MM-tasolla paremmuudesta kilpaillaan seitsemässä eri sarjassa: kuorma-auto, linja-auto, puoliperä, täysperä, nuoret (maks. 21 v.), pakettiauto sekä taloudellinen ajo. Rahtarit ry lähettää kilpailuun täyden joukkueen, joka tarkoittaa kolmea kuljettajaa sarjoissa A, B, C ja D. Lisäksi joukkueessa on lähtökohtaisesti yksi edustaja jokaiseen muuhun sarjaan sekä tänä vuonna vielä puolustavat maailmanmestarit. Joukkuetta johtaa Hanna Haanpää.

Lue lisää...


Perävaunu vinossa ja piirturi karkeasti väärennettynä Simossa, sakoilla selvisi

Poliisi kertoo Simossa pysäytetyn ulkomaalaisen ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan syyllistyneen useisiin rikkomuksiin.

Poliisi sai sunnuntaina päivällä ilmoituksen, jonka mukaan Oulusta Kemin suuntaan ajava ajoneuvoyhdistelmä oli kallellaan oikealle. Ilmoittaja epäili, että kuorma oli siirtynyt kuormatilassa.

Poliisi pysäytti yhdistelmän Maksniemessä. Kuormana oli rakennustarvikkeita, jotka olivat päässeet liikkumaan puutteellisen sidonnan vuoksi sivusuunnassa siten, että kuorma oli tulossa osittain pressun läpi.

Samalla tehdyssä tarkastuksessa selvisi, että kuljettaja oli myös näpelöinyt ajopiirturia. Se näytti kuljettajan olevan levossa, vaikka hän oli yhdistelmän ratissa. Tällä säätämisellä kuljettaja olisi poliisin mukaan voinut ajaa vaikka halki Suomen ilman, että ajoaika olisi tullut täyteen.

– Voi vain kuvitella millain "pommi" tällainen yhdistelmä on tien päällä missä sidonta on puutteellinen ja kuljettaja yrittää ajaa kellon ympäri väsyneenä, poliisi kirjoittaa tiedotteessa.

Kuljettajalle määrättiin sakkoja ja ajokieltoa paljastinlaiterikkomuksesta, lievästä väärennyksestä, sosiaalilainsäädännön rikkomuksesta ja liikennerikkomuksesta. Matka jatkui vasta, kun kuorma oli sidottu uudestaan ja paikalle järjestetty kortillinen kuljettaja.

(Vain Suomessa näin vähällä. Ruotsissa olisi tullut roima sakko kuljetusliikkeelle, mahdollisesti myös tilaajalle ja huolintaliikkeelle, ja kuljettajalle ehdollinen vankeus, mahdollisesti myös karkoitus ja määräaikainen maahantulokielto. Toim.huom.)



Hiab tuo markkinoille Multilift Ultima -koukkulaitteen

Hiab tuo markkinoille seuraavan sukupolven MULTILIFT Ultima -koukkulaitteen ja useita uusia innovaatioita, jotka parantavat laitteen tuottavuutta, helppokäyttöisyyttä ja turvallisuutta. Hiabin uutta MULTILIFT Ultimaa edeltävä MULTILIFT XR -sarja teki MULTILIFT-koukkulaitteista alan markkinajohtajan. 

- Raisiolaiset Terhon veljekset kehittivät vaihtolavalaitteen vuonna 1947 ja kaupallistivat sen vuonna 1949. Siitä lähtien MULTILIFT-brändi on ollut alansa johtava toimija. MULTILIFT Ultima vahvistaa pitkää innovaatioperinnettämme. MULTILIFT Ultimassa hyödynnetään huippuluokan teknologioita. Kamerat, älykkäät anturit sekä edistykselliset liitettävyysominaisuudet tekevät laitteen käytöstä helpompaa ja turvallisempaa, kertoo Hiabin MULTILIFT-tuotelinjan myynnin ja tuoteliiketoiminnan johtaja Henri Janhonen.

Lue lisää...


MAN voitti ensimmäisen Truck Innovation -palkinnon

MAN Truck & Bus on voittanut Truck Innovation Award 2019 -nimityksen Level 4 -tason kuljettajamattomilla aFAS-kuorma-autoillaan. Palkinnon antoi International Truck of the Year (ITOY) -tuomaristo Hannoverin IAA-näyttelyssä. Uusi palkinto huomioi hyötyajoneuvoalalla tapahtuvan nopean teknologisen muutoksen.

aFAS-kuorma-autot ovat ensimmäisiä, jotka operoivat ensimmäisinä SAE Level 4 -tason teknologialla normaalin liikenteen joukossa. Kyseessä on turva-auto, joka automaattisesti seuraa edessä kulkevaa tienhoitoautoa.

ITOY-toimittajat olivat vaikuttuneita siitä, että aFAS-kuorma-autoilla on jo takanaan testiajoa julkisilla teillä ilman onnettomuuksia yli 4 000 kilometriä. Valintaa puolsi myös projektin liikenneturvallisuuden parantaminen sekä se, että kyseessä on ensimmäinen kyseisen automaatiotason ajoneuvo julkisilla teillä Europassa.


Ruotsi: Niin humalassa ettei kyennyt puhaltamaan

Ruotsin poliisi pidätti viime viikolla kuorma-auton kuljettajan epäiltynä ajosta alkoholin vaikutuksen alaisena. Mies näet ei pidätyksen yhteydessä kyennyt humalatilastaan johtuen puhaltamaan poliisin tarjoamaan alkometriin.

Kuljettaja oli pysäytetty kello 17 tienoilla torstaina valtatiellä 117 Hässleholmin pohjoispuolella. Puhelimella soitettu ilmoitus perustui slovakialaisen kuorma-auton "heiluvaan ajoon". Poliisin todettua miehen kykenemättömäksi puhalluskokeeseen hänet toimitettiin sairaalaan verikokeeseen. 42-vuotiasta serbian kansalaista epäillään nyt törkeästä rattijuopumuksesta.

(Trailer.se)


Nissan e-NV200 sähköpakettiautoja kuljettamaan hävikkiruokaa

Helsingin Kalasatamaan 20.9. aukeava Suomen ensimmäinen hävikkiruokamyymälä WeFood osallistuu ruokahävikin vähentämiseen myymällä elintarvikkeita ja tuotteita, jotka muuten päätyisivät jätteeksi. Kauppa huomioi ympäristön kaikessa toiminnassaan, myös kuljetuksissa. Hävikkiruokakuljetukset ajetaan yhteistyökumppanin Nissanin ajon aikana päästöttömällä e-NV200-sähköpakettiautolla.

Nissan e-NV200:n toimintamatka yhdellä latauksella on yhdistetyssä ajossa 200 km ja kaupunkiajossa jopa 301 km (WLTP), mikä kattaa WeFoodin tyypilliset päivittäiset ajotarpeet ja mahdollistaa täysin sähkökäyttöisen lähijakelun. 4,2 kuutiometrin suuruiseen tavaratilaan mahtuu kaksi täyttä eurolavaa. Hiljainen sähköpakettiauto vähentää omalta osaltaan myös meluhaittoja.

WeFood-myymälä ohjaa vuodessa arviolta 50 000 kiloa hävikkiruokaa hyötykäyttöön.


Cummins sähköistämään Kamazin hyötyautomallistoa

Venäjän hyötyautoylpeys Kamaz on löytänyt amerikkalaisen Cumminsin sähköistämään sen kuorma-, linja- ja pakettiautomallistoa. Kahden suuren välinen aiesopimus allekirjoitettiin 20.9 2018.

Kamaz on parhaillaan kehittämässä akkupaketin sähkövoimalla kulkevaa kuorma- ja linja-automallistoaan. Cummins puolestaan kehittää täyssähkö- ja hybridivetolinjaansa kaupallisiin tarkoituksiin.

Cumminsilla ja Kamazilla on takanaan jo vuodesta 2016 alkanut 50/50 yhteistyö Cummins ISB-sarjan dieselmoottorien tuottamiseen ja ISL-sarjan moottorien osalta sama vuodesta 2017.

Täsyssähkö- ja hybridiyhteistyön tulokset tullaan testaamaan Kamazin kaupunkibusseissa sekä jakelu- ja raskaissa kuorma-autoissa. Testivaiheen jälkeen kumppanit arvioivat seuraavana askeleena kaupallista yhteistyötä kuluttajamarkkinoilla.

 


Hyundai kehittää vety-kuormaautonsa sarjatuotantoon

Hyundai kehittää yhdessä sveitsiläisen H2 Energy vetyspesialistin kanssa polttokenno/vety kuorma-autoa peräti 1000 kuorma-auton sarjatuotantoon. Ensimmäiset asiakkaatkin ovat jo olemassa, Hyundai paljasti Hanoverin IAA-näyttelyssä.

"Fuel Cell Electric Truck" on lähivuosina sarjatuotantovalmis. Sillä on kahdeksan vetysäiliötä yhteensä 32,86 kg:n teholla. Moottori kehittää 476 hv ja autolla on yli 400 km toimintamatka, Hyundai kertoi.

Hyundai toi jo vuonna 2013 markkinoille ensimmäisen vety-henkilöautonsa, ix35 Fuel Cellin. Sen jälkeen yhtiö on tuonut jo toisenkin vety-henkilöautonsa, Hyundai Nexon markkinoille.


Alstom: Vetyjuna liikenteeseen

Euroopan suurimpiin junavalmistajiin kuuluva Alstom esitteli maailman ensimmäisen Coradia iLint polttokenno-vetyjunan 16.9. Saksan Niedersachsenin Bremervördessä. Alstomin tehtaalla Salzgitterissä valmistettu juna on varustettu polttokennoilla, jotka muuttavat vedyn ja hapen sähköksi moottoreille, joilla juna kulkee.

Kaksi Alstom vetyjunaa aloittivat saman tien aikataulunmukaisen liikenteen Niedersachsenissa heti ensiesittelyä seuraavana päivänä 17.9.


DAF ryhtyy ilmoittamaan hiilidioksidipäästöt

DAF ryhtyy ilmoittamaan uusien kuorma-autojen hiilidioksidipäästöt Euroopan komission asetuksen mukaisesti 1. tammikuuta 2019 alkaen. DAF valmistautuu asetuksen voimaantuloon ilmoittamalla sertifioidut hiilidioksidipäästöt ensimmäisen kerran tämän vuoden neljännellä neljänneksellä.

Tammikuusta 2019 alkaen kaikkien uusien raskaan sarjan 4 x 2 ja 6 x 2 Euro 6 -kuorma-autojen (>16 tonnia) hiilidioksidipäästöt on ilmoitettava Euroopan komission asetuksen mukaisesti. Muut ajoneuvokokoonpanot siirtyvät noudattamaan uutta lainsäädäntöä vuonna 2020. Ilmoituksen päästöarvot luodaan yhteisen Vecto-työkalun kautta. Koska kyseessä on standardisoitu ja sertifioitu prosessi, uusi hiilidioksidipäästöjen ilmoitusta koskeva asetus mahdollistaa sen, että kuljetusalan yritykset voivat vertailla useiden eri kuorma-auto-mallien ja jopa valmistajien välisiä hiilidioksidipäästöarvoja ennen uuden kuorma-auton tilausta.

DAF kehittää lisäksi tällä hetkellä vaihtoehtoisia, kestäviä sähkö- ja hybridikäyttöisiä voimansiirtolaitteistoja, jotka vähentävät päästöjä entisestään. Vaihtoehtoisia polttoaineita, kuten HVO:ta (vetykäsitelty kasviöljy), joiden uusimmissa versioissa ristiriidat ruoantuotannon kanssa on ratkaistu ja jotka tuottavat jopa 80 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä, voidaan nyt käyttää DAF-kuorma-autoissa niin, etteivät ne vaikuta huolto-ohjelmaan.


Scania: CNG Interlink! 1000 km toimintamatka!

Scania esittelee IAA 2018 -näyttelyssä uuden nesteytettyä maakaasua käyttävän Interlink Medium Decker -linja-auton, jonka toimintamatka on jopa 1 000 kilometriä. Näin Scania laajentaa vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttömahdollisuudet ympäristöystävälliseen kaupunkien väliseen linja-autoliikenteeseen.

Lue lisää...


Ford Trucks F-Max on International Truck of the Year 2019

Ford Trucksin uusi F-Max on voittanut International Truck of the Year 2019 -palkinnon. Palkinto luovutettiin 19.9.2018 Hannoverin IAA-näyttelyssä. ITOY-tuomariston jäsenet antoivat kehuja F-Maxin voimalinjan tehokkuudelle ja kehittyneille ominaisuuksille, joihin lukeutuvat muun muassa Eco-Roll, adaptiivinen vakionopeudensäädin (ACC) ja GPS-pohjainen ennakoiva vakionopeudensäädin. Kehuja saivat myös 500 hevosvoimaa tuottava ja hiljainen kuusisylinterinen ja 12,7-litrainen Ford Ecotorq Euro 6 -moottori sekä 12-vaihteinen ZF-automaattivaihteisto.

- Ford Trucks on esitellyt hyvin suunnitellun kuorma-auton, joka voi olla merkittävä uusi tekijä erittäin kilpaillussa pitkän matkan kuljetusten segmentissä, tuomariston puheenjohtaja Gianenrico Griffini toteaa.


International Van of the Year 2019 PSA-kolmikolle

PSA:n uuden sukupolven pakettiautot Peugeot Partner, Citroën Berlingo ja Opel Combo (Britanniassa Vauxhall Combo) ovat yhdessä voittaneet International Van of the Year 2019 –palkinnon.

IVOTY-tuomariston puheenjohtaja Jarlath Sweeneyn mukaan neljän brändin yhteistyö on kestävä ja kuljetusyrittäjää taloudellisesti hyödyttävä tuote, joka on täynnä kehittynyttä, kuljettajaa avustavaa teknologiaa.

- Ylipainohälyttimen kehittäminen on hieno aloite, sillä se takaa painorajoitusten noudattamisen ja parantaa turvallisuutta. Kaksi akselivälivaihtoehtoa on askel eteenpäin, kuten myös nelivetomuunnoksen esitteleminen, Sweeney toteaa.

Palkinto luovutettiin 19.9.2018 IAA-näyttelyssä, Hannoverissa.


VW haluaa tehdä E-kansanauton

VW:n I.D.-sähköautoperhe on lähtöviivalla. Näin ilmoittavat VW sähköauto-osaston johtohenkilöt Thomas Ulbrich ja Christian Senger VW-konsernin sähköisestä tulevaisuudesta. 

Lähtökohdaksi osoittautuu jo vuonna 2011 näytetty VW Bulli visio. Auto tulee Golfin ulkomitoilla ja Passatin sisämitoilla, Ulbrich paljastaa. I.E.-perhe tulee perustumaan VW:n MEB-rakenneperiaatteeseen, jonka mukaan samalle pohjalevylle  rakentuu nykyoloissa jo 27 erilaista automallia VW-konsernin eri merkeillä.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!