MAN - Vaihtoautot

Sisulta lisää ajoneuvotoimituksia vaativiin olosuhteisiin Venäjälle

Viime vuosikymmenen lopulla Irkutskin alueelle Ust-Ilimskiin, Siperiaan, karuihin ja vaativiin olosuhteisiin toimitetut runsaat sata Sisu puu-, sora- ja tienhoitoautoa ovat osoittautuneet toimiviksi ratkaisuiksi poikkeuksellisen haastavissa tehtävissä. Nämä 7-akseliset, 80 tonnin kokonaispainolla toimivat ajoneuvoyhdistelmät ovat vastanneet suuresta osasta Ilim Groupin Ust-Ilimskissä sijaitsevan sellutehtaan raakapuukuljetuksista.

Ajoneuvoyhdistelmien 24/7-rytminen toiminta on tuottanut joidenkin autojen osalta jo lähes kahden miljoonan kilometrin ajosuoritteen ja matka jatkuu edelleen. Alueella toimivat muut kuljetusyhtiöt ovat luonnollisesti seuranneet tarkkaan näiden Sisujen suoriutumista tehtävistään.

Venäjän taloudellisen tilanteen vakiinnuttua on mielenkiinto vaativissa olosuhteissa työskenteleviin Sisu-ajoneuvoihin kasvanut ja nyt myös johtanut uusiin kauppoihin. Oy Sisu Auto Ab ja Vantage Commerce Pte. Ltd. ovat solmineet sopimuksen raskaiden erikoiskuorma-autojen toimituksesta poikkeuksellisen vaativiin olosuhteisiin Jakutskiin, Sahan tasavaltaan Venäjälle. Tämä alue tunnetaan maanosan kylmimmistä olosuhteista, jossa alimmat mitatut lämpötilat ovat lähes -70 Celsiusastetta ja tammikuun keskilämpötila lähentelee 50 pakkasastetta.

Nyt solmitun tilaussopimuksen mukaisesti toimitettavat Sisu Polar-ajoneuvot ovat jokapyörävetoisia, 8×8-tyyppisiä malminkuljetusajoneuvoja sekä 8×4-tyyppisiä raskaita lavetinvetureita. Sopimuksen arvo on n. 1,5 M€, ajoneuvojen toimitukset tapahtuvat tulevan kevään kuluessa.

Sisut tositoimissa

Lue lisää...


Ruotsi: 7000 kuorma-autokuljettajan vajaus lähivuosina!

- Kuljetusyritykset joutuvat kieltäytymään kuljetustarjouksista kuljettajapulan vuoksi. Pula on historilallinen. Lähivuosina tarvitaan 7000 kuljettajaa lisää, TYA:n projektijohtaja Lasse Holm sanoo. TYA arvioi 10 vuoden sisällä tarvittavan 50 000 uutta kuorma-autokuljettajaa.

Syyksi ilmoitetaan vähäisen kiinnostuksen kuljettaja-ammattia kohtaan. Työnvälitystoiminta ei liioin ole onnistunut kouluttamaan työttömiä ammattikuljettajiksi. Myös vaatimus ammattipätevyyskoulutuksesta on osoittautunut kompastuskiveksi kuorma-auton C- ja CE-kortin jo omistaville kuljettajille.

(Trailer)


Skal vaatii korjauksia talvitienhoidon vakaviin puutteisiin

Talventulon viivästyessä liikennesää vuorottelee lauhasta pakastuvaan ja vesisateesta pikkupakkaseen. Liukkaasta tienpinnasta kärsii kaikkina vuorokaudenaikoina erityisesti raskas liikenne, ja seuraukset ovat pahimmillaan olleet kohtalokkaita. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry vaatii tienpitoon muutosta: liikenteen turvallisuuden vaarantava liukkaus on kyettävä torjumaan ennalta.

Ammattikuljettajalle normaali talvisää, pakkanen ja lumi eivät ole ongelma turvallisella kuljetuskalustolla. Sen sijaan sulan tienpinnan nopea jäätyminen tai loskaisen tien auraamisen viivyttäminen aiheuttaa sietämättömän tilanteen raskaalle liikenteelle. Jos tienhoitaja ei riittävästi ennakoi kelin muutoksia tai ajoissa ryhdy liukkaudentorjuntaan, tien liukkauden aiheuttamaa vaaraa liikenneturvallisuudelle ei kompensoi kokeneinkaan kuljettaja.

Tilannetta on pahentanut rannikkoseuduilla ja sisämaassa avoinna olevista vesistöistä nouseva kosteus, mikä on aiheuttanut tien jäätymistä. Talvitienhoidon on kyettävä vastaamaan jatkuvasti muuttuviin talviolosuhteisiin, vaikka se tarkoittaisi tienhoidon kustannusten nousua ja tienhoidon luokituksen uudelleenarviointia.

SKAL vaatii Liikennevirastolta välittömiä toimenpiteitä asian korjaamiseksi. Liikenneviraston tulee asettaa lisävaatimuksia liukkauden torjuntaan siten, että kaikkien tienkäyttäjien, mukaan lukien raskas liikenne, turvallisuus voidaan taata.

-Raskas liikenne ei voi odottaa tuntikausia tienposkessa suola-auton käyntiä. Tienhoitokalustoa on laitettava liikkeelle riittävästi ja hyvissä ajoin ennen vaarallisen liukkauden syntymistä, puheenjohtaja Teppo Mikkola sanoo. Uudet toimintatavat on otettava käyttöön välittömästi, jotta vältetään mahdolliset suuronnettomuudet, Mikkola lisää.



Uusi Transit Custom asiakkaille ensi vuonna

Uuden Transit Customin tuotanto alkaa vuoden 2018 alussa ja asiakastoimitukset vuoden 2018 keväällä. Nollapäästöinen ladattava hybridi (PHEV) julkistetaan 2019. Transit Customissa on merkittäviä uusia ominaisuuksia ja uusi polttoainetaloudellinen ECOnetic-malliversio, jonka CO2-päästöt ovat 148 g/km, sekä 2.0-litrainen Ford EcoBlue -dieselmoottori.

Autossa on uusi keulan muotoilu ja kolmisäleinen Transit-etusäleikkö. Ohjaamossa on parannetut säilytystilat, ja se on entistä mukavampi ja ergonomisempi. Autoon on saatavana SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä ja MyFord Dock -laitetelakka. Muita ensimmäistä kertaa hyötyajoneuvossa esiteltäviä teknologioita ovat mm. älykäs Intelligent Speed Assist -nopeudenrajoitin.

Lue lisää...


VW-Moia sähkö-pikkubussi Split Finland Oy:n softalla

Uusi VW-merkki Moia on esitellyt ensimmäisen oman ajoneuvonsa. Se on kuusipaikkainen täyssähkö-pikkubussi. Se on syntynyt suunnittelusta kehitysvaiheen kautta toteutukseen vain 10 kuukaudessa. Ilmoituksen mukaan sen toimintamatka peruslatauksella on yli 300 km ja noin30 minuutin välilatauksella reilut 200 km lisää.

- Olemme valmiit kansainväliseen aloitukseen 2018 tavoitteena toimittaa miljoona pikkubussia Euroopan ja USA:n suurkaupunkeihin 2025 mennessä, Moia-johtaja Ole Harms sanoo.

Aloitus tapahtuu Hampurissa 200 pikkubussilla. Kolmessa vuodessa Hansa-kaupungissa olisi 1000 Moia-ajokkia.

Moia-bussi perustuu VW Crafteriin. Sisätilat ja korin erityisosia on kehitetty täysin uusiksi. Litium-ioniakut tulevat vastaisuudessa käyttöön myös Audin sähköautomalleissa. VW-Moian omistukseen siirtynyt suomalainen start-up yritys Split Finland on toimittanut Moiaan tärkeitä komponentteja.


Huippuasiantuntijat: Sähkörekkojen läpimurtoon vielä hyvin pitkä aika"

- Kokonaispainoltaan 40 tonnin sähkörekan akut painavat reilut 10 tonnia, VW-hyöytyautojen johtaja Andreas Renschler sanoo.

- Sen lisäksi siitä tulee hyvin, hyvin kallis, Volvo kuorma-autojen tekninen johtaja Lars Stenqvist lisää.

- Linja-auton kohdalla 50% sähköstä kuluu lämmitykseen, MANin johtokunna puheenjohtaja Joachim Drees toteaa.

- Me tuomme uuden tuotteen markkinoille vasta, kun siillä on merkitystä asiakkaille, ei yksin finanssimarkkinoille, Scanian johtaja Henrik Henriksson sanoo viitaten Tesla Semi sähkörekan esittelyyn.

Daimler on luvannut enemmän. Se on esitellyt Urban E-Truck visionsa ilmoittaen, että sen sarjavalmistus voisi alkaa jo 2020.

Yksimielisiä suurten hyötyautovalmistajien johtajat ovat sähköllä kulkevien kaupunkibussien ja jakeluautojen nopeasta tulosta.

- Raskaalle kuorma-autolle hybridiveto viimeisille kaupunkikilometreille olisi tarkoituksenmukainen ratkaisu. Sähköllä toimiva johdin-kuorma-auto voisi toimia maantiekuljetuksissa, Volvon Stenqvist myöntää

- Kaukoliikenteessä polttomoottori on kuitenkin vierlä pitkään korvaamaton. Dieselin sijaan polttoaineena voisi olla biometaani tai muita synteettisiä polttoaineita, Renschler ja Iveco-johtaja Pierre Lahutte sanovat.

Saksassa arvioidaan autoilla kuljetettavan tavaramäärän kasvavan 2030 mennessä jopa 30%. Samalla poliitikot haluavat CO2-päästöjen vähenevän 40%. "Poliitikkojen pitäisi nähdä kehitystä realistisesti. Valtavasti kasvavavien kuljetusmäärien rinnalle asetetut epärealistiset ympäristötavoitteet panevat koko Euroopan sekaisin", Saksan autoteollisuusliiton johtaja Matthias Wissmann sanoo.

- Puhumme jo 5G:stä vaikkei meillä vielä ole vakaasti toimivaa 3G-verkkoa, Renschler arvostelee.

(Vogel)


Marko Kolppanen Wetteri Power Oy:n jälkimarkkinapäälliköksi

Marko Kolppanen aloittaa Wetteri Power Oy:n jälkimarkkinapäällikkönä 1.1.2018 alkaen. Kolppanen tulee vastaamaan Wetteri Power Oy:n jälkimarkkinoista kaikissa toimipisteissä ja on huoltopäälliköiden esimies. Kolppasella on pitkä kokemus Wetteri Power Oulun työnjohdon avaintehtävistä.

Wetteri Power on osa suomalaista Wetteri Yhtiöt -autoliikekonsernia, joka toimii kahdeksalla paikkakunnalla seitsemässätoista pisteessä. Wetteri Yhtiöt työllistää noin 500 autoalan ammattilaista.


Conti: Kaksijakoinen taustakuva kojetauluun yhtenä

Continental teknologia on esitellyt toisen sukupolven digitalisen taustapeilinsä "ProViu Mirror´n". Se yhdistää ajoneuvon sivuille asennettujen kameroiden tausta-, lähi- ja laajakulmakuvat yhdeksi kojelaudan näyttötaulussa sekä kummallekin sivulle.

Ajoneuvon kummallekin sivulle on asennettu kaksi kameraa. Niistä syntyy kaksi kuvaa, jotka yhdistetään elektronisesti yhdeksi yhtenäiseksi kuvaks kojelaudassa. Kuvaruudut näyttävät myös näkymän ajoneuvon sivuista korvaten ulkopeilit.


Mereen pudonnut tukkilasti voi haitata meriliikennettä Kemin edustalla

Kemin Veitsiluodon edustalla noin 0,5 merimailia Keminkraaselin majakasta luoteeseen on tänään 8.12. aamulla pudonnut rahtialuksesta iso tukkilasti mereen. Tukkeja huuhtoutui mereen yhteensä 1500 kuutiometriä eli noin 1500 tonnia. Liikenneviraston Länsi-Suomen meriliikennekeskus varoittaa alueella liikkuvia meressä kelluvista tukeista ja kehottaa varovaisuuteen.


Gasumin tavoitteena tuottaaa biokaasua Ruotsin kuljetussektorille

Energiayhtiö Gasum selvittää biokaasun tuotantoa Stora Enson Ruotsin Nymöllassa sijaitsevan sellu- ja paperitehtaan jätevesistä. Gasumin tavoitteena on tuottaa biokaasua pääasiassa Ruotsin kuljetussektorin käyttöön. Ruotsin ympäristöviranomainen Naturvårdsverket on myöntänyt Gasumin Nymölla-hankkeelle 12,4 miljoonan euron investointituen ‘Klimatklivet’-ohjelmastaan. Gasum uskoo nesteytetyn biokaasun kysynnän nopeaan kasvuun Ruotsissa niin raskaassa maantieliikenteessä kuin meriliikenteessäkin.


Ruotsi: Raskaiden CO2-päästöt 2016 -11%

Raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöt vähenivät 3,75 miljoonasta tonnista 3,33 miljoonaan 2015-16 välillä. Pudotus on 11% eli noin puolet koko Ruotsin kasvihuonepäästöistä samana aikana.

Suotuisan kehityksen arvioidaan johtuvan ennen kaikkea HVO biodieselin lisääntyneestä käytöstä.

Autojen päästövähennys oli 3,3%, linja-autojen 7,6%, keveiden kuorma-autojen 7,6% sekä moottoripyörien ja mopojen 5%.

- Tulokset todistavat, että siirtyminen fossiilisista biopolttoaineisiin on nopea ja tehokas keino vähentää CO2-päästöjä liimenteessä, Svebio-yhtiön toimitusjohtaja Gustav Melin sanoo.


VR:n uusi veturi matkustajaliikenteeseen

VR Groupin uusin sähköveturi Vectron on aloittanut matkustajaliikenteessä. Sr3-sähköveturin voi nähdä jatkossa vetämässä myös pääradalla Helsinki−Oulu-välin matkustajajunia.

Vectron on VR Groupin tehokkain veturi. Sen huippunopeus on 200 km/h ja veturi on yhteensopiva VR Groupin nykykaluston kanssa. Energiapihi työjuhta on ollut jo kesän alusta lähtien tavaraliikenteen käytössä ja kahdella dieselmoottorilla varustettu sähköveturi on toiminut tavaraliikenteessä hyvin.

VR Group on tilannut 80 Vectron-sähköveturia Siemensiltä. Kymmenen ensimmäistä on saapunut Suomeen vuonna 2017. Kaikki veturit toimitetaan vuoteen 2026 mennessä.

Lue lisää...


Niinivirrat Satakunnan Vuoden yrittäjäperhe

Harjavaltalainen MN Kuljetus Oy:n Niinivirran perhe on palkittu Satakunnan Vuoden yrittäjäperhe -palkinnolla Satakunnan Yrittäjien Yrittäjägaalassa 2.12. Satakunnan ammattikorkeakoulussa Porissa.

Oy Niinivirta Transport Ltd:n ajauduttua vuonna 2001 talousvaikeuksiin perustettiin myöhemmin samana vuonna Oy Niinivirta International Ltd, jossa oli mukana mm. Transportin entisiä omistajia. Vuonna 2004 Niinivirrat tekivät sukupolvenvaihdoksen ja Mikko Niinivirta osti osan Niinivirta International -yhtiöstä ja perusti MN Kuljetus Oy:n.

Lue lisää...


Nesteen ja Ponssen videolle 100 000 katselukertaa 32 tunnissa

Neste ja Ponsse julkaisivat 4.12.2017 Suomen 100-vuotisen itsenäisyyden ja suomalaisen työn kunniaksi uuden version Jean Sibeliuksen säveltämästä Finlandia-hymnistä. Video on osa kampanjaa, jolla Neste haluaa konkreettisella tavalla tukea suomalaista työtä. Sen tavoite, 100 000 videon katselukertaa, saavutettiin vain 32 tunnissa. Tämän johdosta Neste haluaa laajentaa kampanjaa ja haastaa siihen mukaan myös muita yrityksiä.

Finlandia by Forest Machines -kampanja on käynnissä vuoden 2017 loppuun asti. Jokainen saavutetun 100 000 jälkeinen katselukerta kerryttää lahjoituspottia aina 40 000 euroon asti. Nesteen aiemmin lupaama summa 20 000 euroa on jo saavutettu. Työttömien keskusjärjestö ry on kampanjan virallinen kumppani, ja kampanjan lahjoitus tehdään yhdessä järjestön kanssa tammikuussa 2018.

Katsele video tästä


Rengas-soppi Oy on ostanut Vantaan Rengas Oy:n liiketoiminnan

Rengas-Soppi Oy on ostanut 1.12.2017 solmitulla kaupalla Vantaan Rengas Oy:n Vantaan toimipisteen liiketoiminnan Kiitoradantie 9, 01530 Vantaa. Vantaan Rengas Oy on toiminut Vantaalla lentokentän läheisyydessä jo 20 vuotta.

- Tulemme toimimaan Vantaalla nimellä Rengas-Soppi, Point S- brändin alla. Eli, samalla tavalla, kuin mitä jo aiemmin olemme toimineet Helsingissä. Vantaan Aviapoliksen läheisyys, sekä alueen suuri autokanta antaa paljon mahdollisuuksia kannattavaan palvelutoimintaan. Vantaalle laajentuminen merkitsee myös palvelutason parempaa peittoa asiakkaillemme, kertoo Rengas-Soppi Oy:n toimitusjohtaja Timo Laukkanen.