MAN - Vaihtoautot

Bosch: Auto kuuntelee komentoja jopa murteella

Bosch ilmoittaa onnistuneensa kehittämään auton toimintoja ohjaavaa puheavustajaa ymmärtämään selkeiden komentosanojen lisäksi myös lauseita ja jopa murresanoja ja korostuksia. Keinoäly on tekemässä kojelaudan sähkökytkimet ja näyttöruudun sormenpääkosketukset tarpeettomiksi.

Tähän mennessä puheohjauksen piippaus on käskenyt toistamaan käskyn selkeämmin. Bosch Casey puheavustimella auton kuljettaja voi puhua lauseita. Samalla tekoäly voi seurata keskustelua auton sisällä ja kytkeä aamulla töihin mennessä automaattisesti radion uutiskanavan kuulumaan ja iltapäivällä kotimatkalla musiikkikanavalle. Jos puheavustin kuulee autossa lapsen äänen, se voi kytkeä radiosta kuulumaan lasten ohjelman.

Boschin mukaan puheavustimen kehittelyssä on kulunut yli vuosikymmen. Nyt puheavustin "puhuu" ei vain Oxford-englantia, vaan myös aussie-, jenkki-, irkku-, skotti-, uusiseelanti-murretta.

Boschin mukaan puheavustin poimii myös matkan varrella avukseen vahvimmat linkkimastot siten että se toimii ilman uutta hakua yhtä lailla koko Euroopassa, jopa tunneleissa.

 


Tesla 3 myöhästelee entistä pahemmin

4/2017 valmistui 1550 Tesla 3:a. Tesla 3, Elon Muskin pelastajana pidetty keksikokoluokan perheauto, jää kiihtyvällä tahdilla ennakko-ostajille luvatusta aikataulusta. Alkuperäisestä lupauksesta - 5000 Tesla 3:n viikkotuotannosta - peräännyttiin jo toistamiseen. Muskin uusin lupaus on luvatun tuotantomäärän toteutuminen 2018 puoliväliin mennessä.

Samalla Teslan osakkeiden arvo on jatkanut alamäkeä kiihtyvästi.

Tesla toimitti ostajille 4/2017 kaikkiaan 29 870 autoa: Tesla S-mallia 15 200 kpl ja sähkö-SUV X:ää 13 120 kpl. 

Vuonna 2017 ostajille toimitettiin 101 312 S- ja X-mallia eli kolmanneksen enemmän kuin vuonna 2016.

Tesla on ajautunut huimiin tappiolukuihin. Tesla 3:a pidetään Teslan pelastumisen oljenkortena. 


Scania taas raskaiden ykkönen

Suomessa ensirekisteröitiin vuonna 2017 kaiken kaikkiaan 2842 kokonaismassaltaan vähintään 18-tonnista kuorma-autoa. Näistä 968 oli Scanioita, jolloin markkinaosuudeksi tuli 34,1 prosenttia. Tällä markkinaosuudella Scaniasta tuli vuoden 2017 markkinajohtaja Suomessa. Markkinajohtajuus tuli Scanialle jo kolmannen kerran peräkkäin.

Raskaiden kuorma-autojen kokonaismarkkinat kasvoivat vuonna 2017 edelliseen vuoteen verrattuna noin yhdeksän prosenttia. Scanian kokonaismyynti kasvoi vuoden aikana noin kaksi prosenttia.

Vuonna 2017 Scania oli eniten myyty muun muassa puuautojen ja säiliöautojen sektoreilla. Ykkössija tuli myös umpikoriautojen osalta. Scania säilytti edelleen asemansa perinteisesti vahvalla jätehuollon ajoneuvojen sektorilla. Vuonna 2017 enemmän kuin joka toinen uusi jäteauto rakennettiin Scanian alustalle. Palo- ja pelastusautoissa Scania saavutti lähes 95 prosentin markkinaosuuden.

Scanian myynti sujui tasaisesti myös maantieteellisesti. Lähes koko Suomen alueella Scanian markkinaosuus oli korkein eri kuljetustyypeittäin rekisteröidyissä ajoneuvoissa.

Uuden sukupolven mallisto on nyt valmis

Vuonna 2017 rekisteröidyt Scania olivat pääosin vielä edellisen mallisarjan ajoneuvoja. Scanian uuden sukupolven mallisto täydentyi kaupunkiajoneuvoilla ja vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen malleilla joulukuussa 2017. Viimeisimmän julkistuksen myötä uuden sukupolven Scania-mallisto on nyt täydellinen ja kattaa vaihtoehdot aina kaukoliikenteestä kaupunkiliikenteen ajoneuvoihin.

Kestävän kehityksen kuljetusratkaisut ovat yhä voimakkaammin mukana Scanian strategiassa. Scanian kaikkien aikojen taloudellisin dieselmoottorimallisto kattaa 14 moottorivaihtoehtoa 7-litraisesta 16-litraiseen. Ympäristöystävällisyyttä edelleen lisäävät uudet kaasumoottorit sekä muut vaihtoehtoisten polttoaineiden ratkaisut. Neljä ohjaamomallia eri variaatioineen ja tutut miehistöohjaamot sekä kattava määrä tehdastoimituksina saatavia alusta- ja akselistovaihtoehtoja tarjoavat tehokkaan ajoneuvoratkaisun kaikkiin kuljetustarpeisiin.

Ajoneuvoihin liitettyjen sähköisten palveluiden sekä yhä monipuolisemman ja tehokkaamman huolto- ja korjaamoverkoston tukemana Scania haluaa olla markkinoiden vahvin myös tulevaisuudessa.


Lisätietoja antavat:

myyntijohtaja Seppo Hallikainen
puh. 050 62 447, sähköposti: seppo.hallikainen(at)scania.fi

markkinointipäällikkö Olli Heikkinen
puh. 050 64 258, sähköposti: olli.heikkinen(at)scania.fiP



Tesla ePickUp haastamaan Ford F150:n

Elon Musk tunnetaan itsetietoisista, usein suurentelevista suunnitelmistaan. Mielellään hän jakaa niitä Twitterin kautta. Saatuaan Vancouverista toivomuksen sähkö-pickupista, Musk syttyi välittömästi.

- Lupaan että rakennamme pickupin heti Y-mallin jälkeen. Muotoilu ja tekniika minulla on ollut päässäni jo liki viisi vuotta. Sormia syyhyttää toteutta se, Musk vastasi.

Seuranneseen kysymystulvaan Musk vastasi: "Kooltaan se vastaisi Fordin F150:ä, ehkä hiuka suurempana. Siksi että siihen mahtuisi jotain täysin ennen näkemätöntä"!

Ford F150 on maaillman toiseksi eniten valmistettu auto.

 


Veho avasi 4. katsastuskonttorin Seinäjoella

Seinäjoki on jo Vehon neljäs katsastuspalveluja tarjoava toimipiste.

”Seinäjoella tehdään määräaikaiskatsastuksia kaikille automerkeille aina mopoautoista raskaisiin ajoneuvoyhdistelmiin”, Veho Seinäjoen vastuukatsastaja Sami Ketola kertoo. ”Katsastamme aivan kaikki mopoautot, henkilö- ja pakettiautot, kevytkuorma-autot ja raskaat kuorma-autot, linja-autot sekä kevyet ja raskaat perävaunut. Muutos- ja rekisteröintikatsastuksia emme kuitenkaan tee, emme myöskään rekisteröintejä.”

Veho käynnisti vuoden 2017 alussa kaikkien ajoneuvoluokkien katsastukset Pirkkalan hyötyajoneuvokeskuksessa. Katsastuspalveluja tarjoavat lisäksi KehäVeholla Espoossa (kaikki ajoneuvoluokat) sekä Mercedes-Benz Airport Vantaalla (henkilö- ja pakettiautot). Muut Vehon toimipisteet palvelevat asiakkaita katsastusasioissa yhteistyökumppaniverkoston avulla.


Kiinalainen Geely Volvo Kuorma-autojen omistajaksi

Ensin kiinalainen autonvalmistaja Geely osti Volvo henkilöautot. Kokonaan. Nyt Geely osti 3,3 miljardilla eurolla ruotsalaisen Christer Gardell´n Cevian Capital sijoitusyhtiön 8,2%:n omistusosuuden Volvo Kuorma-autoista.

Kaupan jälkeen Geely on Volvo Kuorma-autojen suurin osakkeenomistaja ja äänivallalla mitattuna toiseksi suurin. Ruotsalainen sijoitusyhtiö Industrivärlden Ab omistaa osakkeista 6,2% ja äänivallasta 22,8%. Geelyn äänivalta on kaupan jälkeen 15,6%.

Kysymykseen muuttaako Volvo Kuorma-autojen valmistus pois Ruotsista, Geelyn hallituksen puheenjohtaja Li Shufu vastaa:

- Kunnioitamme AB Volvon historian ja kulttuurin arvon, johtavan markkina-aseman sekä läpimurrot tekniikassa ja ympäristöä koskevissa asioissa. Lausuntoa on tulkittu vakuutukseksi Volvo Kuorma-autojen valmistuksen pysymisestä Ruotsissa.

Volvo omistaa 45% Kiinan suurimpiin kuuluvasta, Kiinan valtion omistamasta Dongfeng kuorma-autovalmistajasta.

Geely on Kiinan suurimpia autonvalmistajia. Se kuuluu myös Kiinan johtaviin sähköautojen ja autonomisten ajoneuvojen valmistajiin.

 

 

 


Tässä vuoden 2018 kuumimmat teknologiatrendit

Muutaman vuoden kuluessa meillä on laitteita, jotka tulkitsevat tarkasti ja nopeasti ihmisten ruumiinkieltä ja äänensävyä tai voivat taas kääntää vieraan kielen reaaliaikaisesti suoraan käyttäjän kuulokkeisiin.

Lue lisää...


Suomalaisille hinta ratkaisee, ruotsalaisille turvallisuus

Santander Consumer Finance teetti Pohjoismaissa tutkimuksen, jossa selvitettiin mm. millä perusteella auto valitaan.

Ruotsalaisista puolet nosti tärkeimmäksi kriteeriksi autonvalinnassa turvallisuuden. Toiselle sijalle tuli auton edulliset käyttökustannukset (46 %) ja kolmanneksi koko (44 %). Suomalaiset puolestaan kiinnittivät eniten huomiota hintaan. Ensimmäinen kriteeri oli edulliset käyttökustannukset (47 %) ja toiseksi tärkeimmäksi tuli halpa hinta. Ruotsalaisten korostama turvallisuus ylsi suomalaisten keskuudessa vasta neljännelle sijalle (41 %).

Ruotsalaisista jopa joka viides piti tärkeänä autonhankinnan kriteerinä nopeutta ja joka kuudes korosti designia. Suomalaisten keskuudessa nopeus viehätti vain 4 % vastaajista ja designiin kiinnitti huomiota vähemmän kuin yksi kymmenestä.

Ruotsalaiset ovat myös hieman suomalaisia tyytyväisempiä nykyiseen autoonsa. Kyselyyn vastanneista autonomistajista kuusi kymmenestä ei löytänyt mitään ärsyttävää nykyisessä autossaan. Suomalaisista yhtä tyytyväisiä oli 55 %. Eniten suomalaisia autonomistajia hiersi se, ettei nykyinen ajopeli ollut riittävän luotettava (11 %). Ruotsalaisten suurin päänvaiva puolestaan liian kallis auto (18 %).

 


Kuljetusyrittäjät vaativat satoja miljoonia kuorma-autovalmistajilta

Ainakin kaksi suurta kuljetusyrittäjäjärjestöä ovat vaatimassa satojen miljoonien edestä korvauksia ylihinnoittelusta isojen kuorma-autovalmistajien hintakartellissa, joka jo sai miljardisakkoja EU:lta.

Euroopan kansainvälisten huolitsijoiden yhdistys Elvis´n kuljetusyrittäjillä on 16 600 kuorma-autoa, joista katsovat maksaneensa suurelta osin 10 000€/kuorma-auto ylihintaa. Elvis kohdistaa tässä vaiheessa noin 180 miljoonan korvausvaatimuksensa yksin Daimleriin.

Toinen kuljetusyrittäjäjärjestö, Camion Pro, 45 kuljetusyrityksen edunvalvoja on nostanut syytteen kartellin aiheuttamista ylihinnoitteluista MANia, Daimleria, Volvo/Renaultia, DAFia, Ivecoa ja Scaniaa vastaan. Camionin korvausvaatimus täsmentyy oikeuskäsittelyn aikana. "Se sijoittuu 10-30%:n luokkaan kauppahinnasta", Camion Pron puheenjohtaja Andreas Mossyrsch sanoo.

Kahden yrittäjäjärjestön jätettyä rikosilmoituksensa korvausvaatimuksineen myös Saksan rautatiet, Deutsche Bahn on liittynyt korvauksen vaatijiin. Odotettavissa on lisäksi 3000 kuljetusyrityksen Bundesverband Gueterkraftverkehr Logistik und Entsorgung´n liittyminen korvausta vaativien joukkoon.

EU-Komissio langetti vajaan kolmen miljardin euron sakkorangaistuksen 2016 Daimlerille, Ivecolle, DAFille ja Volvo/Renaultille hintakartellista. MAN jäi ilman rangaistusta paljastettuaan hintakartellin. Scania tuomittiin myöhemmin 900 miljoonan euron rangaistukseen.

 


Autonomisesta autosta tulee mediakeskus!

Autonominen auto tekee tuloaan. Auto vie, matkustajille jää aikaa - lukea lehtiä, mainoksia, facebookia, twitteriä, sosiaalista mediaa, katsoa televisiota, filmiä...

Auton kojelaudasta tulee mediakeskus. Tärkeät mittarinäytöt nousevat tuulilasiin HUD-tyyliin (Head-Up-Display).

Tätä ennustaa tuoreeltaan Saksan Muenchenissä pidetty "Media meets Automotive" (Media kohtaa autoilun) konferenssi.

- Auto kehittyy kuljetusvälineestä median hyödyntämisvälineeksi ja siitä tulee tärkeä mediasisällön vastaanottokanava, Baijerin uusien medioiden keskuksen (BLM) puheenjohtaja Siegfried Schneider summaa.

- Kehitys tarjoaa suuria elinkeinotaloudellisia mahdollisuuksia, joita on hyödynnettävä, Baijerin elinkeinoyhdistyksen johtaja Bertram Brossardt toteaa.

Kehitys vaatii samalla muutosvalmiutta autoteollisuudelta. "Meidän on löydettävä tie mediasisällön tarjoamiseksi huomioimalla samalla liikenneturvallisuuden ja lainsäädännön vaatimukset", Audin kehitysjohtaja Martin Tottlepp sanoo.


Daimler aloittaa kimppataksipalvelun Berliinissä

Berliiniläinen kuljetusyritys BVG ja Daimler kehittävät yhdessä joustavan kimppataksipalvelun, joka aloittaisi pilottiprojektina toiminnan keväällä 2018. Siinä asiakas tilaisi kyydin älypuhelimella lähtöpaikastaan haluamaansa osoitteeseen. Tietokonealgoritmi laskisi salamannopeasti mikä taksiajokki olisi lähimpänä sopivalla reitillä ja soveltuvilla matkatoiveilla. Asiakas saisi vastauksen siirtyä lähinnä sopivaan kohtaan, kadunkulmaan tmv.hypätäkseen taksin kyytiin. Taksi jättäisi hänet vastaavasti mahdollisimman lähellä asiakkaan toivomaa päätepistettä.

Järjestelmän tekniikka on lähtöisin Via Vans yhtiöltä, joka harjoittaa vastaavaa kuljetustoimintaa Daimlerin kanssa New Yorkissa USA:ssa. Daimler astui Via Vansin osakkaaksi 42 miljoonalla eurolla syyskuussa 2017 ja haluaa nyt kehittää järjestelmää tavoitteena tarjota sitä myös muihin Euroopan kaupunkeihin.

Daimler aloittaa kimppataksipalvelun 50 MB minibussilla Berliinin keskusta-alueella. Seuraavassa vaiheessa on tarkoitus lisätä ajoneuvojen määrää 300:aan, joukossa myös sähkö-minibusseja.

 


Automaattisen liikenteen asiantuntijat pohjoiseen

Tunturi-Lapissa toimiva arktinen älykkään liikenteen testiekosysteemi on kerännyt tutkimus- ja kehitystyötä pohjoiseen. Tulostakin on jo kehitystyössä syntynyt, muun muassa autonomisella autolla lumisella tiellä ajamisessa. 16.-17.1.2018 automatisoidun liikenteen kehittäjät, tutkijat, sääntelijät ja infran rakentajat kokoontuvat Olokselle seuraamaan automaattisen liikenteen ratkaisujen testausta ja vastaamaan haasteeseen.

Paikanpäällä Muonion Oloksella voidaan tutustua mm. VTT:n Tampereen ryhmittymän robottiautojen kehittämistyöhön. 

Oloksella ratkotaan, miten maailmalla tartutaan automaation mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin niin väylänpidon kuin logistiikan kilpailukyvyn näkökulmasta, miten sopeutumista nopeutetaan lainsäädännöllä sekä mitä uusia teknologioita autoteollisuus, komponenttivalmistajat ja sovelluskehittäjät ovat tuomassa markkinoille. Tilaisuudessa käsitellään muun muassa autonomista autoliikennettä ja merenkulkua.


Conti testaa verkostoituneita risteyksiä

"Ajoneuvosta risteysseurantaan" , Vehicle-to-XCommunication eli V2X tunnistinteknologialla Continental haluaa parantaa turvallisuutta vaarallisissa ja vaikeasti jäsenneltävissä risteyksissä. Tekniikan kehittäminen on keskitetty konsernin tutkimuskeskukseen Brimleyssä USA:n Michiganin osavaltiossa, jossa jo eräät kaupungin suuret risteysalueet osallistuvat alkutesteihin. Seuraavaksi järjestelmä asennetaan Ohion Columbus-kaupungin isoon risteykseen.

Järjestelmä tunnistaa jokaisen liikenteeseen osallistuvan ajoneuvon 360 asteen säteellä ja välittää tilannetiedon lähestyville ajoneuvoille V2X-teknologialla. Tunnistimet kuten kamerat, tutka ja Lidar risteyksen strategisissa kohdissa välittävät tilannetiedon DSRC:n (Dedicated Short Range Communication) välityksellä ajoneuvojen DSRC-vastaanottimiin, jolloin järjestelmä ratkaisee  ajoneuvojen liikkeen ja sijainnin perusteella ajojärjestyksen risteyksessä.

USA:n liikenneministeriö osallistuu järjestelmän kehittämiseen. Risteysonnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on 51% ja kuolleiden määrä 28%  kaikista loukkaantuneista ja kuolleista USA:n tieliikenteessä.


Saksan Postin kuljettajat pelkäävät Streetscooteria

Saksan Postin omavalmiste, sähkö-jakeluauto Streetscooter, kuuluu autoalan sensaatioihin 2017. Kysyntä on kasvanut yli Saksan Postin ensiarvion, tuotantoa on lisätty jo 20 000:e vuodessa, ja vienti Benelux-maihin on alkanut. DHL:n ohella monet pienemmätkin kuljetusliikkeet ovat ottaneet Streetscootereita  käyttöön kaupunkijakeluissaan.

Nopea kasvu vaatii nyt veronsa. Saksan Postin kuljettajat arvostelevat ankarasti Streetscooterien toimintaa. Toimintamatkaksi on ilmoitettu 100 km, mutta käytäntöön sovellettu 70 km ei riitä kun ohjaamoon on istuinlämmityksen lisäksi saatava myös hiukan lämpöä. Jatkuva ajaminen toinen silmä energiamittarissa ylittää henkisen sietokyvyn, kuljettajat moittivat. Konepeltejä on avautunut kesken ajon eikä jakelureitreillä löydy moniin pikkuvikoihin nopeaa korjausapua. Ajokki on jouduttu jättämään jakelureitin varrelle. Lisäksi monessa postitoimipaikassa Streetscooterille ei ole löytynyt nopeasti korvaajaa, jolloin jakelu on keskeytynyt ja myöhästyy epämääräiseen tulevaisuuteen. Kuljettajat ovat nostaneet esille epäilynsä kevytrakenteisen Streetscooterin kestävyydestä mahdollisessa kolari- ymv. onnettomuustilanteessa.

Saksan Posti ei ole ollut valmis kuuntelemaan vaan syyttänyt kuljettajia käyttövirheistä ja samalla uhannut oikeudellisillä seurauksilla jos kuljettajat nostavat ongelmat julkisuuteen.

- Meillä ei ole mitään talviongelmia Streetscooterin kanssa. Joitakin tapauksia on ollut huonon käynnistymisen kanssa talvella, mutta mitään muuta ei ole ollut, Saksan Postin edustaja toteaa.


Vuodenvaihteen muutokset LVM:n hallinnonalalla

Liikennepalvelulain tietojen ja tietojärjestelmien yhteen toimivuutta koskevat säännökset tulevat voimaan 1.1.2018. Laki tulee muilta osin voimaan 1.7.2018. Liikennepalvelulaki kokoaa yhteen liikennemarkkinoiden lainsäädännön ja luo edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille. Liikennepalvelulain keskeisenä tavoitteena on asiakaslähtöiset liikennepalvelut.

Liikennepalvelulailla avataan liikkumispalveluja koskevat olennaiset tiedot. Henkilöliikenteen liikkumispalveluiden tarjoajan on tarjottava liikkumispalvelua koskevat olennaiset reitti-, pysäkki-, aikataulu-, hinta-, esteettömyys- ja saatavuustiedot. Tiedot on tarjottava avoimen rajapinnan kautta ja koneluettavassa vakiotietomuodossa. Rajapinnat tulee tarjota oikeudenmukaisin, kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin kaikille eri toimijoille. Valtioneuvoston asetuksella liikkumispalveluita koskevista olennaisista tiedoista (643/2017) on avattavat tiedot määritelty tarkemmin. Asetus tulee myös voimaan vuodenvaihteessa.

Lue lisää...