MAN - Vaihtoautot

"Kaikille kenkää" paljastaa Länsimetron suhmuroinnin yksityiskohdat

Toimittaja Tommy Pohjola on käynyt peräänantamattoman kamppailun Länsimetron rakentamisesta vastaavien poliitikkojen ja virkamiesten laiminyöntien ja leväperäisen vastuunkannon paljastamiseksi. Se on vaatinut rikosilmoituksia ja tutkintapyyntöjä laittomasti salaisiksi julistettujen asiapapereiden avaamiseksi aina Korkeimman Hallinto-oikeuden päätöksiä myöten.

"Kaikille kenkää!" on suora jatko-osa Pohjolan kirjalle "Maan alla - Helsingin päätön metrohanke" ((Söderström & Schildts, 2014), joka julkaistiin suomeksi ja ruotsiksi. Pohjola joutui käymään postmodernin Don Quioten lailla toiseen rynnäkkön Länsimetron tuulimyllyjä vastaan. Länsimetron vetäjät, projektinjohtajina harjoittelija-tason poliitikot lupailevat taivaita kuluttaessaan suruttomasti veronmaksajien rahoja. Kulisseissa häärivät  liikemiehet ja taitavat keinottelijat, jotka pimittävät tietoa, levittävät valetietoaja selittävät mustan valkoiseksi ja pahimmankin hyväksi.

"Kaikille kenkää" haettava erillisrahoitusta!

Pohjolan kirja on uusi todiste siitä, mitä tapahtuu, kun puoluepolitiikan voimalla annetaan luonnontieteen harrastajille miljoonaprojktien johto käsiinsä. Samalla osoittautuu, että rakennusliikkeiden toimintaa tarkasteleva journalistiikka on siinä määrin rakennusliikkeiden ja-teollissuden ilmoitus- ja mainostulojen vanki, ettei rakennusalaa tohdita panna kunnolla tarkasteluun.

Pohjola hakee erillisrahoitusta Länsimetron suhmurointia julkisilla varoilla paljastavan kirjansa julkaisemiseksi! Hämmästyttä ettei edes Pohjolan työnantaja Hufvudstadsbladet -lehti ja sen rahoittajapiirit uskalla julkaista kirjaa, jonka sisällön ko. lehti on tapahtumien varrella julkaissut lehtiartikkeleina.

Ennen kuin Länsimetro toimii koko pituudellaan liityntäliikennettä myöten, "Kaikille kenkää" kirjalle on luvassa yhtä vahva jatko-osa. Sen verran on uusia uskomattomia yksityiskohtia jo paljastumassa.


Volvo Trucks: LNG markkinoiden paras ilmastoystävällinen vaihtoehto

Raskaiden kuorma-autojen hiilidioksidipäästöjä voidaan pienentää merkittävästi vaihtamalla diesel nesteytettyyn maakaasuun tai biokaasuun. Nesteytettyä maakaasua (LNG, Liquefied Natural Gas) käytetään nykyään pääasiassa teollisuudessa, mutta sillä on edellytykset kilpailukykyiseksi ajoneuvojen polttoaineeksi ja sen ympäristövaikutukset ovat suotuisia. Volvo Trucks panostaa jatkossa entistäkin enemmän raskaaseen alue- ja kaukokuljetuskäyttöön tarkoitettujen kaasukuorma-autojen kehittämiseen.

Raskaan kaupallisen liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentäminen on haaste niin poliitikoille, kuljetuspalveluiden ostajille, kuljetusyrityksille kuin ajoneuvojen valmistajillekin.

Vaikka maakaasu onkin fossiilinen polttoaine, sen hiilidioksidipäästöt ovat 20 prosenttia dieseliä pienemmät. Biokaasulla ympäristövaikutuksia voidaan sen sijaan pienentää jopa 100 prosenttia.

LNG:tä mahtuu mukaan suuria määriä, joten toimintasäde riittää myös kaukokuljetuksille

Vaikka biokaasun tuotanto on toistaiseksi rajallista, maakaasun pitkän aikavälin saatavuus on globaalista näkökulmasta hyvä. Tämä on laajamittaisen yleistymisen ehdoton edellytys kilpailukykyisen hinnan lisäksi. Monissa Euroopan maissa maakaasu on jo dieseliä edullisempaa.


Ensimmäinen Eaton-Cumminsin yhteistyössä tekemä vaihdelaatikko esitelty

Eaton Cummins Automated Transmission Technologies esitteli ensimmäisen yhteistyössä suunnittelemansa automaattilaatikon Atlantassa.

Vaihdelaatikkoa kutsutaan nimellä Endurant- jolla voitaisiin viitata 12 vaihteisen automaatin kestävyyteen.

Laatikko on suunniteltu aina 50000kg painoihin asti, sekä 2 508Nm väännöille. Se on lisäksi lähes 48 kiloa kilpailijoitaan kevyempi.

Endurantia on testattu yli kolme miljoonaa kilometriä ja myös todella kylmissä olosuhteissa.

Muita laatikon ominaisuuksia ovat sisäinen sähköjärjestelmä, joka suojaa johdot korroosiolta ja mahdollisilta muita vaurioilta. Lisäksi siinä on ennustava järjestelmä, joka ilmoittaa ajoissa, milloin kytkin on vaihdettava.



Renaultin vastaisku: Alaskan

PickUpien suosio on lähtenyt kovaan kasvuun Euroopassa. VW Amarok on ollut jo jonkin aikaa "Kukkulan kuningas" ison Toyota HiLuxin kanssa, mutta Renault ei aio jäädä vierestä katsojaksi. Se ilmoittaa tuovansa markkinoille ranskalaisen kilpailijan: Renault Alaskan.

Renault Alaskan on vahvasti Nissan, mutta ranskalaisin muunnoksin. Se tulee vain neliovisena, tilavalla pitkällä ohjaamolla, vahvalla dieselmoottorilla ja kovan luokan maastokulkukyvyllä. Myös varustetaso on perusmallista lähtien korkea. Moottoreina on tarjolla ahdettu nelisylinterinen 2,3 litrainen 163 hv:lla tai tuplaturbolla 190 hv:lla. Lava tarjoaa normaalin n. 1,5x1,5 m tilan.


Valtatie 21:n kunnostustyöt

Liikenneviraston Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi -tiehankkeella aloitetaan tällä viikolla Palojoensuun sillan työt Enontekiöllä. Lisäksi hankkeen peruskorjaustöitä valmistuu lokakuussa Kolarin, Muonion ja Enontekiön kuntien alueilla.

Sillan nykyinen kansi puretaan, ja tilalle rakennetaan kokonaan uusi kansi. Uusittu silta otetaan liikenteen käyttöön kesällä 2018. Rakentamistöiden ajaksi ajoneuvoliikenne ohjataan kiertotielle nykyiselle kevyen liikenteen sillalle, jota pitkin myös kevyt liikenne kulkee. Enontekiön kunnan alueella jatkuu myös Äijäjoen uuden sillan rakentaminen, ja sen kiertotie on käytössä kuluvan vuoden loppuun saakka.

Ylläsjoen siltatyöt Kolarin kunnan alueella valmistuvat lokakuun aikana. Lisäksi lokakuun puoliväliin mennessä valmistuvat peruskorjaustyöt Muonion kunnan etelärajalta Palojoensuuhun sekä Kilpisjärven kylän ja Norjan rajan välisen osuuden päällystystyöt. Tavoitteena on saada tänä syksynä valmiiksi noin 110 kilometriä levennettyä valtatietä.

Kesäkaudella 2018 valmistuvat myös Peerajoen, Palojoensuun, Äijäjoen ja Sonkajoen siltatyöt. Valtatien peruskorjaustyöt Kolarin kunnan alueella Kolarin keskustan ja Muonion kunnan rajan välisellä osuudella tehdään kesäkaudella 2018.

Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi -hanke on yksi erikseen rahoitettava korjausvelkakohde, joka on saanut valtion budjetista 35 miljoonaa euroa. Valtatie 21 on tärkeä elinkeinoelämän yhteys Norjaan. Kaikkien urakkakohteiden arvioidaan valmistuvan vuoden 2018 aikana.


IKEA-tavaratalojen yhteyteen kaasuautojen tankkausasemat

Jatkossa IKEA-ravintoloiden ruokahävikki jalostetaan biokaasuksi, jota voidaan tankata tavaratalojen yhteydessä sijaitsevilla asemilla. IKEA-tavaratalot Suomessa ovat maailmanlaajuisesti ensimmäisiä IKEA-yksiköitä, joiden yhteyteen rakennetaan kaasutankkausasemat.

Ensimmäinen yhteistyökumppani Gasumin rakentama ja operoima tankkausasema on tarkoitus avata Espoon Lommilassa sijaitsevan IKEA-tavaratalon tontille, jonka jälkeen tavoitteena on rakentaa tankkausasemat myös muiden tavaratalojen yhteyteen lähivuosina.

Tällä hetkellä kaasutankkausasemia on Suomessa 36. Hallituksen tavoitteena on, että Suomessa olisi 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä. Tankkausverkoston tulee olla kattava, jotta tavoite on mahdollista saavuttaa.


Nikola-Bosch vetykuormurille huikeita suoritusarvoja

Järeimmän luokan vetäjät Nikola One, Nikola Two, tulevat suunnitelmien mukaan markkinoille 2021 yli 1000 hv:lla, 2700 Nm väännöllä ja 1300-1900 km:n toimintasäteellä.

Usalainen start-up yritys esitteli keväällä 2016 sähkömoottorilla toimivan kuorma-autonsa. Seuraavana oli vuorossa kaasuturbiinilla sähkönsä tuottava vaihtoehto. Kolmantena oli vuorossa polttokennolla sähkön tuottava malli.

Nyt on maailmanlaajuinen sähköalan jättiläinen Bosch lähtenyt mukaan Nikolan polttokennokuormurin kehittämiseen. Luvassa on useitakin moottoriratkaisuja ja vetotapoja pitkien matkojen vetäjälle. Bosch osallistuu myös polttokennon jatkokehitykseen.

(Vogel)


MacGregor toimittaa lastiluukkuja ja nostureita irtolastialuksiin Kiinaan

Cargoteciin kuuluva MacGregor on saanut kiinalaiselta Yangzijiang telakalta tilauksen lastiluukkujen ja nosturien toimittamisesta viiteen 62000 dwt:n irtolastialukseen (open hatch bulk carriers). MacGregorin toimitukset alkavat vuonna 2018 ja jatkuvat vuoteen 2019. Tilaus on kirjattu Cargotecin kolmennen neljänneksen saatuihin tilauksiin.

Tilaus sisältää lastiluukkujen pääkomponenttien suunnittelun ja 20:n nosturin toimittamisen, neljä nosturia kuhunkin alukseen. Kuhunkin nosturiin asennetaan aktiivinen lastinkääntämisen ohjausjärjestelmä (active rotation control), joka vakauttaa ja automaattisesti kääntää lastin ilmassa.

-Järjestelmän avulla lastia voidaan käsitellä nopeammin. Lisäksi se pienentää lastin vaurioitumisen riskiä ja tuo huomattavia energiasäästöjä, sanoo Leif Byström, Johtaja, Cargo Handling, MacGregor.


ACEA: Sähköautoja 1,2% koko myynnistä EU:ssa

Kaudella 1-6/2017 EU:ssa myytiin 417 894 vaihtoehtoista polttoainetta käyttäviä autoja. Sähköllä kulkevia oli koko myynnistä 1,2%.

Henkilöautojen myynti kasvoi 4,7% (8 miljoonaa autoa). Koko maailmassa myytiin samana aikana 39 miljoonaa henkilöautoa, kasvua 3,5%. Dieselien vastatuulessa bensa-autoilla oli 48,5%:n markkinaosuus EU-myynnissä.

Hyötyautojen myynti kasvoi 4,1%. 1,2 miljoonaa uutta hyötyautoa rekisteröitiin. EU:ssa valmistetujen hyötyautojen vienti kasvoi 5,5%. Viennin arvo oli 5,4 miljaria euroa.


Kommunikointi autonomisten autojen kanssa Fordin syynissä

Ford ja Virginia Tech -yliopiston Transportation Institute tekevät yhteistyötä testatakseen autonomisille autoille suunniteltua kommunikointitapaa ihmisten kohtaamiseen. Tutkimuksessa kerättiin ihmisten aitoja reaktioita autonomisen auton kommunikointiin julkisilla teillä.

Fordin tavoitteena on huomioida erilaiset todelliset tilanteet, jotta autonomiset ajoneuvot voivat käyttää teitä ihmisten kanssa turvallisesti. Tutkimuksen tarkoitus on löytää mahdollisimman tehokas autonomisen ajoneuvon ja muiden tienkäyttäjien välinen kommunikointitapa.

Tutkijat harkitsivat ensin tekstin käyttämistä, mutta se vaatisi, että ihmiset ymmärtävät samaa kieltä. Symboleiden käyttö hylättiin, koska kuluttajien tiedetään tunnistavan ne huonosti. Lopulta päädyttiin valosignaaleihin. Suuntavilkut ja jarruvalot ovat jo yhdenmukaisia ja niitä ymmärretään universaalisti. Tehokkaimpana visuaalisena kommunikointitapana pidettiin innovatiivista ja uutta valojärjestelmää, jonka avulla autonominen auto voi kertoa muille, toimiiko se autonomisessa ajotilassa, aikooko se väistää vai lähteä liikkeelle.

Lue lisää...


Postille ensimmäinen etanolidiesel-kuorma-auto

Postin logistiikkapalveluja tuotetaan nyt myös kotimaisen RED95-etanolidieselin voimalla Lohjan ja Helsingin seuduilla. Etanolidieselmoottorilla varustetun 18-tonnisen kuorma-auton hankinta liittyy Postin tavoitteisiin testata vaihtoehtoenergia-ajoneuvoja ja ottaa parhaita ajoneuvoratkaisuja normaaliin työkäyttöön.

RED95-etanolidiesel soveltuu hyvin jakelu- ja joukkoliikenteen kalustolle, jossa on Scanian etanolidieselmoottori. RED95 vähentää raskaan liikenteen fossiilisia CO2-päästöjä jopa 90 prosenttia sekä lähipäästöjä jopa 80 prosenttia. Raskaan liikenteen testit Suomessa ovat osoittaneet RED95:n olevan suorituskyvyltään hyvä ja toimintavarma myös Suomen sääolosuhteissa. Sitä käytetään tällä hetkellä muun muassa HSL:n joukkoliikenteessä olevissa etanolibusseissa Helsingissä. Scanian etanolidiesel-teknologiaa on käytetty jo yli 20 vuotta Ruotsissa.

Lue lisää...


Ruotsi: Automaattisia puhalluskokeita satamiin

Ruotsin hallitus on tekemässä ohjelmaa satamien varustamiseksi automaattisilla puhalluskokeilla. Asiasta kertoi Ruotsin infrastruktuuriministei Tomas Eneroth

- Liikennevirasto on hyvin tietoinen hallituksen suunnitelmasta raittiustarkistusten suhteen ja sillä on ohjelma työn alla tehtävän toteuttamiseksi, Liikenneviraston kansallisen suunnittelun johtaja Ann-Sofi Atterbrand vahvistaa.

Toisena tehtävänä Liikennevirastolla on suunnitelma liikenteen turvallisuusstandardin ISO 39001 toteuttamiseksi.

(Trailer.se)


Parempaa palautusten hallintaa UPS:ltä

UPS Returns® Manager tarjoaa kauppiaille näkyvyyttä palautuksiin verkkohallintatyökalulla. Kuluttajat voivat luoda palautuslähetyksen valtuutetuille paketeille miltä tahansa UPS:n seurantapalvelun sivulta.

Yhtiö ilmoitti tarjoavansa ilmaisen verkkotyökalun, UPS Returns® Manager:in, joka sallii verkkokauppiaiden räätälöidä palautuslähetykset toimintamalliensa mukaisiksi.

UPS:n yritysasiakkaat voivat nyt hallita palautuslähetyksiä ilman, että heidän tarvitsee integroida uutta teknologiaa omiin tietojärjestelemiinsä. Palvelua käyttävät kuluttaja-asiakkaat voivat itse tulostaa palautusrahtikirjan suoraan ups.com-sivuston seuranta-näkymässä (verkkosivu ja mobiili) sekä sähköpostista.

Returns Manager on saatavilla 44 maassa, mukaan lukien Suomessa, ja se antaa verkkokauppiaille arvokkaan työkalun hallita palautuksia kansainvälisessä markkinaympäristössä, missä kuluttajat palauttavat satojen miljardien edestä tuotteita takaisin vuosittain. Ei ole olemassa ilmaisia palautuksia, sillä useat arviot palautusten käsittelyn kustannuksista ovat 10–15 % myydyn tavaran arvosta.


Uusi Ford-jälleenmyyjä Kotkaan

Oy Ford Ab ja Ympäristön Auto Oy ovat solmineet jälleenmyyntisopimuksen koskien Kotkan talousalueen Ford henkilö- ja hyötyajoneuvojen myyntiä sekä huoltopalveluita. Toiminta käynnistyy mahdollisimman nopeasti Etelä-Kymen Auton yhteydessä Kotkassa. Samalla Vauhti-Vaunu Oy:n Ford-liiketoiminta paikkakunnalla lakkaa.

Ympäristön Auto Oy on toiminut pitkään valtuutettuna Ford henkilö- ja hyötyajoneuvojen myynti- ja huoltoliikkeenä Kouvolan alueella. Eteläiseen Kymenlaaksoon laajentuvan Ford-liiketoiminnan myötä yritys tulee rekrytoimaan uusia työntekijöitä ja panostamaan laajentuvan toiminnan vaatimuksia vastaaviin investointeihin.


Van Hool raide-vetybusseja Pau'hun

Van Hool toimittaa kahdeksan vedyllä toimivaa pottokenno-raidebussia Ranskan Pau'n kaupunkiin. Bussit ovat 18,61 m pitkiä Exqui.City nivelbusseja. Matkustajapaikkoja on 125 kpl. Toimintasäteeksi BRT-tyyppisellä reitillä ilmoitetaan noin 300 km. Polttokennon antaman sähkövoiman lisäksi bussissa litiumakkupaketti tukemassa menoa. Latausajaksi ilmoitetaan ennätykselliset 10 minuuttia.

Ensimmäiset polttokenno-Exqui.Cityt toimitetaan Pau'hun loppuvuodesta 2019. Nähtäväksi jää tulevatko bussit kykenemään jatkamaan matkaa raiteilta myös kumipyörien varassa.