Kvarkentien kaksi vaihtoehtoa, halvin (sininen) kulkee suojeltujen saarien läpi; kallein (punainen) kiertää suojelualueet.
Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2020 sai jutullaan "Kvarken Link tulee nyt“ aikaan maanvyöryä muistuttavan kannatuksen Merenkurkun molemmin puolin, sekä Vaasan johtamalla Keski-Pohjanmaalla että Ruotsin Uumajan johtamassa Västebottenissa. Jo 60 vuotta hahmoteltu tieyhteys Vaasasta Uumajaan sai yhtäkkiä realistisen toteutusmallin.
Suomen ja Ruotsin yhteiselin, Merenkurkun neuvosto, käsitteli mereen rakentamisen asiantuntijan, Esa Erantin, ja logistiikkaväylien asiantuntijan, Antti Talvitien, esitystä 18.8.
Tiettävästi esitys sai yksimielisen kannatuksen eteenpäin vietäväksi valtioiden ensivuoden budjettia ja EU:ta myöten. Ruotsin entinen pää- ja ulkoministeri Carl Bildt ilmoittautui heti kannattamaan Kvarkentien toteutusta.
Meribiologi hälyttää: Ilmastonmuutoksen haitat Merenkurkussa näkyvät pitkin rannikkojamme.
Merenkurkun uusi tiesuunnitelma esitellään suurelle yleisölle Vaasa Future Festivalissa 13.9.
Kvarkentie-suunnitelma herätti äkkiä Suomen Vihreät ja Ympäristöministeriömme. Ministeriö ei empinyt vastaiskussaan. Ensin meribiologi Anna Törnroos-Renes julisti Hufvudstadsbladetin kokosivun jutussa "Ilmastonmuutoksen seuraukset Merenkurkussa leimaavat koko rannikkoamme“.
Heti perään Ympäristöministeriömme ilmoitti suunnittelevansa Merenkurkun 100 000 hehtaarin vesialueen määräämistä suojelualueeksi. Tätä ennen vain Vaasan ulkosaaret ovat olleet suojeltuja.
Suomen Ympäristöministeiön vastaiskusta, Merenkurkun vesialueen suojelusuunnitelmasta pohjanmaalaiset: Merenkurkun alueesta on osattu huolehtia vuosisatoja – osataan jatkossakin... ministeriön esityksessä on jotain kafkamaista.
Eranti-Talvitie duo on tarkastellut kahdeksaa eri tievaihtoehtoa. Tässä vaiheessa esillä on kaksi. Ostnäs-Björkö, 76,2 km, noudattaa matalinta merensyvyyttä, on halvin (arvio 3 miljardia euroa – sama kuin Turun Tunninjuna), mutta kulkee suojeltujen saarien läpi. Tiettävästi Ruotsi katsoo yhteiskunnan etua ja myöntää poikkeuksen tien leveydelle. Suomi tuntee vain yhden poikkeuksen: RaideJokerille linja liito-oraville suojellun alueen läpi.
Holmsund-Raippaluoto, 59,2 km, kiertää nykyiset luonnonsuojellut saaret ja merialueet. Se on kallein reitti (hinta-arvio 5 miljardia euroa).
Vaasan Future Festival 13.9. tulee kertomaan kansan tunteista.