Scania julkaisi syyskuussa 2020 uuden 770 S -mallin, josta tuli markkinoiden tehokkain kuorma-auto. Luonnollisesti kyse on V8-moottorista. Scania 770:n väännöksi myös ennätysmäiset 3700 Nm.
Koko uudistetun V8-malliston tehot ovat 530, 590, 660 ja 770 hevosvoimaa (390, 434, 485 ja 566 kW). Uudentyyppisen pakosarjan ansiosta V8:n ääni kylän raitilla tunnistetaan aiempaa paremmin.
Moottoreiden ansiosta polttoaineenkulutuksen luvataan alentuneen parhaimillaan 3 %. Tähän on päästy esim. päivittämällä turboahtimen, pienentämällä sisäistä kitkaa ja älykkäämmillä lisälaitteilla. Toiset 3 % parempaa taloudellisuutta on saavutettu samanaikaisesti esitellyllä Scania Opticruise -vaihteistoperheellä. Uusien ajoneuvojen kulutus voi siis pudota peräti 6 % edeltäjämalleihin verrattuna.
Ahtamisesta huolehtii kaikissa tehoversioissa yksi kiinteäsiipinen turboahdin. 770:ssä eli DC16 123 -mallissa se on vesijäähdytetty ja kuulalaakeroitu.
EGR historiaan
Pakokaasujen jälkikäsittelyssä on luovuttu takaisinkierrätyksestä, EGR, ja SCR yksin riittää. AdBlueta annostellaan kahdessa vaiheessa: ensin heti pakokaasujarrun taakse ja sitten normaalisti äänenvaimentimeen.
Moottorit ovat vuonna 2021 voimaan tulevan lainsäädännön mukaisia.
Uusi kuningas
Tehomestaria Scania 770 kutsutaan uudeksi kuninkaaksi. Sen julkistamisen myötä edellisen "kuninkaan" eli mallin 730 valmistus päättyy. Tähänastinen ennätyksenhaltija on ollut Volvo 750 hevosvoimallaan. Sisu Polar Hybridin 900 hv ja 3600 Nm ovat käytettävissä noin 30 sekuntia kerrallaan ennen kondensaattoreiden uudelleenvaraamista.
Loppukesällä Scania esitteli täyssähkö- ja hybridikuorma-autojen mallistonsa. Markkinointipäällikkö Olli Heikkinen kuvailee sähkön yleistymistä varsin karskisti:
"Siirryttäessä fossiilivapaisiin kuljetuksiin meidän kaikkien on pyrittävä parhaamme mukaan parantamaan nykyisiä ratkaisujamme", sanoo Heikkinen. "Et voi antaa talosi palaa poroksi vain siksi, että uusi sattuu olemaan rakenteilla. Siirtymän on oltava jouheva".
Useaan painoluokkaan
Scania V8 -moottoreiden teho muuttuu sukupolvenvaihdoksessa 20-40 hevosvoimaa väkevämmäksi.
"Euroopassa tyypillinen kaukokuljetusajoneuvo kulkee noin 150 000 kilometriä vuodessa", sanoo Scania Suomen tuotepäällikkö Mika Jukkara. "Markkina-alueilla, joissa raskaiden ja pitkien yhdistelmien käyttö on sallittu, uudella V8-moottorillamme varustetun kuorma-auton vuotuinen säästö voi olla 3000-4000 litraa – vaikuttava suoritus joka suhteessa."
Missä tarvitaan markkinoiden ärjyintä moottoria? Jukkara on seurannut mm. Suomen metsäteollisuuden ja hallituksen kiinnostusta yhä raskaampiin yhdistelmiin.
"Kaikkiin ajotehtäviin sitä ei tietenkään kannata harkita, mutta 76 tonnin maantieyhdistelmien vetureiksi kelpaavia autoja kysytään yhä enemmän", Jukkara valaisee.
"Yhdistelmämassan nostaminen on nopein tapa parantaa kuljetusten tehokkuutta. Suurempi kantavuus kompensoi raskaamman yhdistelmän suuremman kulutuksen. CO2-päästöt tonnia kohti pienenevät, ja lisäksi Scania V8 toimii mainiosti uusiutuvilla polttoaineilla", sinetöi Jukkara.
Scania S-sarja Ajolinjan Ajokokeessa
Scanian tuotepäällikkö Jussi Kilpeläinen esitteli Ajolinja-lehdelle Scanian S-sarjalaista 72-tonnista yhdistelmää. Takavuosien R 580:een verratessaan hän kuvaili uutuutta mm. näin: "Paljon on menty eteenpäin niistä ajoista. Ohjaamon ergonomia on muuttunut huomattavan hyväksi."
Milloin uutuuksia voi hankkia
Esittelyauto Scania 770 S lähti koeajettavaksi ja edustustöihin. Scanialla tunnustetaan, että koronapandemia saattaa vaikuttaa tuotteiden saatavuuteen. Näillä mennään:
Kaikkia uusia moottoreita ja vaihteistoja on voitu eritellä eli valita oman kuorma-auton kokoonpanoon 1.10.2020 lähtien.
Autojen toimitukset asiakkaille alkavat suunniteman mukaan vuoden 2021 alussa.
* * *
(Teksti Seppo Alaruikka. Kuvat Jouni Hievanen/Ajolinja, Henri Pakarinen/Auto, tekniikka ja kuljetus, Scania. Video Jouni Hievanen.)