MAN - Nopeaan toimitukseen

 

Scania Opticruise välityssuhteet

Scania esitteli alkusyksyllä ihkauuden Opticruise-vaihteiston uudistetun V8-moottorisarjan yhteydessä. Uudet vaihteistot korvaavat vähitellen nykyiset automatisoidut Opticruiset. 

Ensimmäisenä esitellyn mallin G33CM saa uusittuihin V8-moottoreihin lukuun ottamatta tehokkainta eli 770-hevosvoimaista versiota johtuen vaihteiston 3300 Nm vääntömomentin ylärajasta. 770:een tarjotaan päivitettyä GRSO926-mallia. 

Uuden Opticruisen saa myös 500- ja 540-hevosvoimaisten 13-litraisten kuusisylinteristen moottoreiden kaveriksi. 

G33CM:n ykkösvaihteen välityssuhde 1:21 on huomattavasti hitaampi kuin nykyisten GRS905- ja GRSO905-vaihteistojen ykköset. Ryöminnästä tuli "vakiovaruste". 

Suurin vaihde puolestaan on selkeä ylivaihde. Valmistaja suosittelee maantievauhdissa moottorin käyntinopeudeksi suuruusluokkaa 1050 kierrosta minuutissa. 

Opticruise G33CM:ssä on kokonaista 8 peruutusvaihdetta. Kaksi alinta ovat hieman hitaampia kuin GRS905:n ja GRSO905:n vastaavat vaihteet ja loput kuusi niitä nopeampia. Pienenä erikoisuutena lisävarusteena saa mallin, jossa nopeimmalla pakilla huippunopeus on 54 km/h.

Voimanotto voidaan tehdä joko vaihteiston sivuakselilta tai vauhtipyörältä. Voimanottovalikoimassa on riittävältä kuulostavat yhdeksän vaihtoehtoa.

Hiljaisempi ja pienempikitkaisempi

Edeltäjäänsä verrattuna Scania G33CM -vaihteiston massaa on kevennetty 60 kg. Muiden mallien melutason kerrotaan laskeneen. 

Vaihteisto Scania Opticruise

Scanian kertoman mukaan viisaat päät keskittyivät Opticruisen suunnittelussa erityisesti sisäisen kitkan vähentämiseen ja toimintaan alhaisilla kierrosnopeuksilla. Kuulemma sisäiset häviöt ovat vähentyneet peräti puoleen.

Tehohäviöitä on saatu vähennettyä kiillottamalla osa hammaspyöristä, käyttämällä matalaviskositeettista öljyä sekä sijoittamalla suurin osa öljystä vaihteiston päälle sijoitettuun erilliseen kuivasumppumaiseen osaan. Kuivasumppu vähentää sisäistä öljyloisketta, koska hammaspyörät eivät ole jatkuvasti kosketuksissa öljyyn. 

Tiettyjen voimakkaasti rasitettujen hammaspyörien pintojen voitelu ja jäähdytys on hoidettu erillisillä öljysuihkuilla. Vaihteiston öljyvaihtovälin maksimi on yksi miljoona kilometriä. 

Perinteiseen tapaan vaihdekotelossa sijaitsevat paineilmasylinterit siirtävät hammaspyöriä ja täten suorittavat vaihteiden vaihtamisen. Kytkimen käyttöjärjestelmä on sähköhydraulinen. 

Uutta Opticruisessa on se, että hammaspyörien nopeudet synkronoivat akselijarrut synkronointirenkaiden asemesta. Samoin ennennäkemätöntä Scanian tuoteissa on se, että peruutusvaihteet tehdään planeettapyörästöllä.