Scania esitteli alkusyksyllä 2020 ihkauuden Opticruise-vaihteiston uudistetun V8-moottorisarjan yhteydessä. Uudet vaihteistot korvaavat vähitellen nykyiset automatisoidut Opticruiset.
Ensimmäisenä esitellyn mallin G33CM saa uusittuihin V8-moottoreihin lukuun ottamatta tehokkainta eli 770-hevosvoimaista versiota johtuen vaihteiston 3300 Nm vääntömomentin ylärajasta. 770:een tarjotaan päivitettyä GRSO926-mallia.
Scania-automaattivaihteisto G33: max. 3300 Nm
Uuden Opticruisen saa myös 500- ja 540-hevosvoimaisten 13-litraisten kuusisylinteristen moottoreiden kaveriksi.
Automaattisen G33CM:n ykkösvaihteen välityssuhde 1:21 on huomattavasti hitaampi kuin nykyisten GRS905- ja GRSO905-vaihteistojen ykköset. Ryöminnästä tuli "vakiovaruste".
Suurin vaihde puolestaan on selkeä ylivaihde. Valmistaja suosittelee maantievauhdissa moottorin käyntinopeudeksi suuruusluokkaa 1050 kierrosta minuutissa.
Opticruise G33CM:ssä on kokonaista 8 peruutusvaihdetta. Kaksi alinta ovat hieman hitaampia kuin GRS905:n ja GRSO905:n vastaavat vaihteet ja loput kuusi niitä nopeampia. Pienenä erikoisuutena lisävarusteena saa mallin, jossa nopeimmalla pakilla huippunopeus on 54 km/h.
Voimanotto voidaan tehdä joko vaihteiston sivuakselilta tai vauhtipyörältä. Voimanottovalikoimassa on riittävältä kuulostavat yhdeksän vaihtoehtoa.
Scania G38 kestää 3800 Nm
Päivitys 8/2024: Scania esittelee Opticruise G38-vaihteiston 770 hevosvoiman tehoisen V8:n parina Ruotsissa Elmia-messuilla elokuussa 2024.
Vaihteistosta on saatavilla normaali G38CM ja G38CH, joka on HD-versio (Heavy Duty). G38CH:ssä on kestävyyttä lisäävä leveämpi planeettavaihteisto. G38-vaihteisto on lyhyempi kuin nykyinen GRSO926. Yksi eroavaisuus näiden välillä on se, että tietyillä vaiheilla G38 rajoittaa vääntömomentitia piskuiset 100 Nm.
G38 pitää sisällään 14 eteenpäinajovaihdetta, ja näihin sisältyvät superryömijä ja suora vaihde. Taakse päin voidaan viilettää enimmillään 8 vaihteen turvin.
Hiljaisempi ja pienikitkaisempi
Edeltäjäänsä verrattuna Scania G33CM -vaihteiston massaa on kevennetty 60 kg. Muiden mallien melutason kerrotaan laskeneen.
Scanian kertoman mukaan viisaat päät keskittyivät Opticruisen suunnittelussa erityisesti sisäisen kitkan vähentämiseen ja toimintaan alhaisilla kierrosnopeuksilla. Kuulemma sisäiset häviöt ovat vähentyneet peräti puoleen.
Tehohäviöitä on saatu vähennettyä kiillottamalla osa hammaspyöristä, käyttämällä matalaviskositeettista öljyä sekä sijoittamalla suurin osa öljystä vaihteiston päälle sijoitettuun erilliseen kuivasumppumaiseen osaan. Kuivasumppu vähentää sisäistä öljyloisketta, koska hammaspyörät eivät ole jatkuvasti kosketuksissa öljyyn.
Tiettyjen voimakkaasti rasitettujen hammaspyörien pintojen voitelu ja jäähdytys on hoidettu erillisillä öljysuihkuilla. Vaihteiston öljyvaihtovälin maksimi on yksi miljoona kilometriä.
Perinteiseen tapaan vaihdekotelossa sijaitsevat paineilmasylinterit siirtävät hammaspyöriä ja täten suorittavat vaihteiden vaihtamisen. Kytkimen käyttöjärjestelmä on sähköhydraulinen.
Uutta Opticruisessa on se, että hammaspyörien nopeudet synkronoivat akselijarrut synkronointirenkaiden asemesta. Samoin ennennäkemätöntä Scanian tuoteissa on se, että peruutusvaihteet tehdään planeettapyörästöllä.