MAN - Vaihtoautot

Sähköbussi Linkker

Lahdessa toimiva sähkökäyttöisten linja-autojen valmistaja Linkker on kehittänyt LinkDrive-muunnossarjan, jolla tavallisen linja-auton dieselvoimalinja voidaan vaihtaa sähkökäyttöiseen. Mallikohtaisella muunnossarjalla voidaan suuressa mittakaavassa muuntaa tavallisia linja-autoja nollapäästöisiksi sähköbusseiksi. 

Linkkerin muunnossarja vastaa yrityksen valmistamista linja-autoista tuttua periaatetta, jossa suhteellisen pienikokoista akustoa ladataan lyhyesti ja toistuvasti päivittäisen ajotehtävän aikana. Lataamisen suorittavat useat pysäkkien varrelle sijoitetut latausasemien pantografit ja linja-autojen katolle asennetut kontaktit.

Ensimmäisenä asennusarja MAN:iin

Periaatteessa käyttövoiman vaihtaminen on yksinkertainen asia: Kaikki aiemman voimalinjan osat vaihdetaan sähkökäytön edellyttämiin osiin. Etenkin akut vaativat niin paljon tilaa. Linkker antaa ymmärtää, että kaikissa muunnoksissa akkuja sijoitetaan sekä moottoritilaan että ajoneuvon katolle. 

Koska muunnossarjat pitää kyetä asentamaan suhteellisen nopeasti, ne ovat merkki- ja mallikohtaisia. Tähän mennessä Linkker on kehittänyt kaupunkikäyttöön tarkoitettuun matalalattiabussiin MAN A22 sopivan sarjan, jonka asennus näkyy alla olevassa kuvssa. Ennen sähköbussiksi muuntautumistaan linja-auto tunnettiin myös nimellä MAN NL323F.

Sähköbussin moottoritila

Linkkerin mukaan vaadittavat työt ovat riittävän helppoja esim. linja-autoyritysten itsensä tehtäväksi. Näin ollen ajoneuvojen käyttöön ei tule pitkäkestoista keskeytystä. 

LinkDrive vaatii tilaa

Linkker kutsuu muunnossarjaa nimellä LinkDrive. Tärkeimmät siihen kuuluvat järjestelmät ovat voimansiirto, akkujärjestelmä, sähkösiirtojärjestelmä, ajoneuvon hallintajärjestelmä, latausjärjestelmä ja kuljettajan hallintalaitteiden päivittäminen. Valmistajan mukaan muunnettaviksi parhaiten sopivat soveltuvat parhaiten n. 5-7-vuotiaat ajoneuvot. 

Oheisen kuvassa osa akuista ("batteries") näkyy alhaalla aivan ajoneuvon takaosassa ja osa katolla. Varikolla tapahtuvaan lataamisen käytetään sähkökaapelia ja tarvittavaa liitintä ("plug-in charge connection"). Pysäkeillä suoritettavan lataamisen kiskot sijaitsevat karkeasti ottaen kuljettajan yläpuolella ("fast charge connection"). 

Sähkölinja-auto

LinkDrive-järjestelmä on Linkkerin kehittämä ja siinä on hyödynnetty yhtiön singaporelaisen kumppanin Singapore Technologies Engineeringin kehittämiä moduuleita.

Päivämaksimi n. 400 km

MAN A22 -muunnos tehdään ensimmäiselle asiakkaalle Singaporessa. Kyseisiin kaupunkibusseihin valittiin kapasiteetiltaan 177 kWh suuruinen akusto. Tämä riittää n. 130 km ajomatkaan yhdellä latauksella. Parin kolmen, 2-20 minuuttia kestävän latauskerran turvin bussit voivat ajaa koko vuorokaudessa tarvittavan matkan. Koska reitin varrella suoritettavat lataamiset vaativat aikaa, linja-auton vuorokautinen ajomatka voi kaupunkiolosuhteissa enimmillään nousta n. 400 kilometriin.

Linkker ei ota kantaa, voitaisiinko dieselkäyttöisestä linja-autosta tehdä diesel-sähköhybridi. Jo sähkökäyttöön tarvittavan tilan tarpeesta huomataan, ettei ajatus ole elinkelpoinen.

Toiseksi esteeksi nousisi ajoneuvon massa. Koska alkuperäistä dieselmoottoria todennäköisesti ei olisi kannattavaa vaihtaa pienempään, sen tueksi lisättyjen sähkökomponenttien massa tekisi ajoneuvosta liian painavan. Mahdollisesti linja-autoon ei hybridinä voitaisi ottaa täyttä matkustajamäärää. Lisäksi on selvää, että päästöttömillä linja-autoilla on kaupunkiympäristössä selvä kilpailuetu verrattuna polttomoottoria aika ajoin tarvitsevaan vaihtoehtoon. 

Seuraavassa ST Engineeringin tuottama video esittelee linja-auton tekniikkaa ja käyttöä:

Linkker-sähköbussi tarkoittaa nyt muunnossarjaa

Valmistajan tuotannossa Linkker-sähköbussit käytännössä ovat jo vaihtuneet sähköisten voimalinjojen kehittämiseen ja valmistamiseen. Nykyiset ja tulevat oimalinjojat  suunnitellaan niin, että linja-autot voidaan myydä suurina moduuleina. Toimintatavassa osakokoonpanot kootaan Linkkerin tehtaalla ja lähetetään asiakkaalle määränpäähän, jossa tämä kokoaa niistä ja muista osista lopullisen linja-auton.

(Teksiti: Seppo Alaruikka, kuvat: ST Engineering, video: ST Engineering)