MAN - Tapahtumat

Tienvarsien niitoilla edistetään turvallisuutta

Keväällä 2018 kesä on edennyt poikkeuksellisen hurjaa vauhtiaa: hellerajat paukkuivat jo toukokuussa ja hiirenkorvista kasvoi lehtiä muutamassa päivässä. Aikaistunut vehreys tarkoittaa myös tienvarsien jokavuotisten niittotöiden ajankohtaistumista.

Tienvarsien niittotyöt herättävät vilkasta keskustelua vuosittain, mutta Liikenneviraston hankinnan asiantuntija Heikki Lappalainen perustelee tarvetta tienvarsien siistimiselle painavin syin. Lappalaisen mukaan kyse on ennen kaikkea tieliikenteen käyttäjien turvallisuudesta ja luonnon monimuotoisuuden edistämisestä.

Tienvarsien niitoilla pyritään takaamaan liikenteenkäyttäjille esteettömät näkemät ja rajoittamaan vesakon leviämistä liian lähelle ajoratoja.

- Aivan teiden kupeessa rönsyilevä kasvillisuus on käytettävyyttä rajoittava turvallisuusriski. Heikon näkyvyyden kaarteet, risteykset ja eläinonnettomuudet ovat uhkia, joiden minimoimiseksi niittoja ja vesakoiden raivauksia tehdään, Lappalainen toteaa.

Tienvarsille on määritelty niittoja varten tien tyyppiin perustuvat hoitoluokat. Luokituksen mukaan erilaisten tieosuuksien niitoille määrittyy ajankohta, niittotiheys sekä niittoleveys, joka lasketaan tien reunasta metreinä. Tiettyjen tieosuuksien näkyvyys vaatii vain kahden metrin levyisen niiton, mutta osan turvallisuus varmistuu vasta niittämällä kuusi metriä kasvillisuutta päällysteen reunasta mitaten.


Tulevaisuuden rengas mukautuu automaattisesti sään vaihteluihin

Continentalin kaksi uutta teknologiakonseptia kasvattavat turvallisuutta ja ajomukavuutta mukauttamalla renkaan automaattisesti ajoalustaan. ContiSense-teknologia mittaa kulutuspintaa ja lämpötilaa sekä varoittaa rengasrikosta. ContiAdapt muokkaa rengaspaineen ja vanneleveyden tien kunnon ja kelin mukaan.

ContiSense perustuu sähköä johtavan kumiseoksen kehittelyyn, joka mahdollistaa viestinnän renkaan ja auton välillä. Kumissa olevat sensorit valvovat jatkuvasti sekä urasyvyyttä että renkaan eri osien lämpötiloja ja ilmoittavat kuljettajalle jo etukäteen mahdollisista ongelmista. Jos vieras esine puhkaisee renkaan, se varoittaa kuljettajaa välittömästi – huomattavasti nopeammin kuin tämän päivän järjestelmillä.

Tulevaisuudessa ContiSense-järjestelmään lisätään antureita, joita voidaan hyödyntää yksittäisesti, jolloin esimerkiksi rengas ”tuntee” tien lämpötilan tai lumen ja kertoo siitä kuljettajalle. Tieto voidaan välittää auton lisäksi myös älypuhelimeen.

ContiAdapt muokkaa renkaassa olevien pienten kompressorien avulla rengaspainetta vanneleveyttä muuttamalla. Neljä eri yhdistelmää mahdollistavat renkaan mukautumisen eri tienpinnoille: märälle, liukkaalle, kuivalle ja epätasaiseen maastoon. Tarkoituksena on muuttaa renkaan ja tien välistä kosketuspintaa ajoon sopivaksi, turvallisuuden ja ajomukavuuden parantamiseksi.

Lue lisää...


Veholla hyvä alkuvuoden neljännes

Vehon alkuvuosi sujui myönteisesti, vertailukelpoisen liikevaihdon kasvun ollessa 2,9 prosenttia. Vuoden 2018 ensimmäisen neljän kuukauden liikevaihto oli 406 miljoonaa euroa.

Viime vuonna raportoituun liikevaihtoon nähden alkuvuoden liikevaihto laski hieman, mutta muutoksen taustalla on kaksi yrityskauppaa: Veho myi huhtikuussa 2017 Suomen Citroën-, Peugeot- ja DS-merkkien maahantuonnin Bassadonelle ja henkilöautojen vähittäiskauppatoiminnot Wetterille Oulussa.

Veho saavutti vuonna 2013 asettamansa pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa vuoden 2017 päätteeksi. Sekä yhtiön kannattavuus että vakavaraisuus paranivat selvästi edellisestä vuodesta. Myös alkuvuonna 2018 pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet saavutettiin kaikkien mittareiden osalta, kun kaikki liiketoiminta-alueet jatkoivat vahvan tuloskunnon tiellä. Liikevoitto oli 11,5 miljoonaa euroa eli 2,8 prosenttia liikevaihdosta. Sekä absoluuttinen liikevoitto että etenkin suhteellinen kannattavuus vahvistuivat verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon.



Ruotsi: Keskon HCT-kuljetukset myönteisen huomion kohteena

Keskokonserni on kolmen vuoden ajan jatkuvasti vähentänyt CO2-päästöjä kuljetuksissaan käyttämällä HCT-yhdistelmiä. Uudet MAN TGX 35.580 vetäjät D38 E6-moottorilla käytetään 31 m pitkissä yhdistelmissä.

Keskokonsernin mukaan toiminnan pääperiaatteisiin kuulu kestävä hiilijalanjälki ja ekologisen vaikutuksen minimoiminen.Jatkuva CO2-päästöjen vähentäminen on logistisen toiminnan päätavoitteita.

HCT-yhdistelmien käyttöönotosta vuonna 2015 lähtien Kesko on käyttänyt niitä tavaratoimituksissaan elintarvikeliikkeilleen. Yhdistelmät perustuvat 4-akseliseen kuorma-autoon ja 6-akseliseen perävaunuun, usein paripyörillä.Yhdistelmät voivat olla jopa 34 m pitkiä kuljettaen lähes 190 rullakonttia kerralla.

(Trailer.se)


Ruotsi: Teiden korjauksiin 11 miljardia lisää 2018-2029

Ruotsin hallituksen suunnitelmiin kuuluu 11 miljardin kruunu lisäys tieverkon kunnon kohentamiseen. Kaikkiaan tarkoitukseen suunnitellusta 164 miljardista käytetään 16,3 miljardia teiden kantokyvyn parantamiseen. Tieverkon kohdalla tärkeimmät parannukset kohdistuvat turvallisuuden lisäämiseen kuten vastaantulevan liikenteen erottamiseen. Helsingborgin ja Vellingen välille kaavailtu kuusikaistainen moottoritie on pantu hyllylle toistaiseksi.


Ruotsi: 780 kg huumeita antoi 7 vuotta `"kakkua"

63-vuotias hollantilainen kuorma-autonkuljettaja napattiin Ruotsin puolella Öresundin siltaa maaliskuussa 2018 kuormassa yhteensä 780 kiloa hashia, amfetamiinia, kannabista, kokaiiniaja MDMA:ta. Huumeiden arvoksi katukaupassa arvioitiin 90 miljoonaa Ruotsin kruunua.

Malmön kihlakunnanoikeudessa kuljettaja sanoi olevansa tietämätön kuormaan ujutetuista huumeista. Oikeus langetti miehelle seitsemän vuoden vankeustuomion ja 15 vuoden maahantulokiellon.


VDL julkisti uuden Futuran

VDL Futura -mallisto vm. 2018

Uusi VDL Futura -mallisto on entistä puhtampi, matalampi ja 100 kg kevyempi, sanoo VDL Bus & Coach. Mallistolla on uusi vetolinja, entistä 6 % alhaisemmat huoltokustannukset ja 3 % alhaisempi polttoaineen kulutus. Vaihteistona ZF Traxon tai valinnaisvarusteena Ecolife. Moottorina DAF E6 MX-11 tai MX-13. Huoltoväli on kasvanut 100 000 km:iin ja suurella vuotuisella ajomäärällä öljynvaihtoväli jopa 200 000 km.

DAF-moottoressa lohko, jäähdytys, ilmaimu, männät ja laakerit ovat uutta rakennetta ja puristusta on kasvatettu. Uusi tehokkaampi turbo antaa 50 - 300 Nm entistä enemmän vääntöä. Moottorit hyväksyvät myös HVO:n polttoaineeksi. Se vähentää CO2-päästöjä jopa 80 %.

VDL: Pitkä kaksiakselinen Futura (2016-05-06)

13,5 m pitkä kaksiakselinen linja-auto VDL Futura FMD2-135VDL on esitellyt 13,5 m pitkän turistibussin vain kahdella akselilla. Futura FMD2-135 kuljettaa siten 1+1+63 istumapaikkaa ja peräti 10 m3 tavaratilaa. Akseliväli on 7,43 m ja kääntöympyrän halkaisija 23,5 m.

Pohjolan Liikenteelle ensimmäinen VDL Futura FMD2-135 (2016-01-29)

VDL Futura FMD2-135

13,5 m pitkän, 63+1+1 paikkaisen VDL-uutuuden vastaanottivat Pohjolan Liikenteen puolesta tj. Heikki Alanko (vas.), ja huoltopäällikkö Antti-Jaakko Alanko (oik.) Keskellä VDL-Suomen tj. Henrik Mikkola.


Volvo Trucksilta uusia kuljettajaa tukevia järjestelmiä

Liikenneturvallisuuden ja kuljettajan työympäristön parantaminen ovat olleet Volvo Trucksin tavoitteita, kun yhtiö on kehittänyt uusia kuljettajaa tukevia järjestelmiä. Nyt julkistettavat toiminnot perustuvat palkittuun Volvo Dynamic Steering ‑järjestelmään, joka tehostaa raskaiden kuorma-autojen ohjausta. Integroimalla Volvo Dynamic Steering ‑järjestelmän muihin mukavuutta ja turvallisuutta edistäviin järjestelmiin Volvo Trucks on kehittänyt kaksi uutta kuljettajia tukevaa, onnettomuuksia ehkäisevää järjestelmää: ajonvakautusta edistävä Volvo Dynamic Steering ja kaistavahtia tukeva Volvo Dynamic Steering.

– Kuvitellaan, että ajat märällä, liukkaalla tiellä ja huomaat äkkiä, että kuorma-auton takaosan pito asfaltilla alkaa pettää. Ennen kuin kuorma-auto alkaa heittelehtiä, teet maltillisen ohjausliikkeen vastakkaiseen suuntaan, kunnes vaara on ohi. Ajonvakautusta edistävä Volvo Dynamic Steering toimii juuri näin. Iso ero vanhaan on kuitenkin siinä, että järjestelmä havaitsee riskin ja auttaa vakauttamaan ajoneuvoa jo ennen kuin huomaat, että jotain on tekeillä, Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuuspäällikkö Carl Johan Almqvist kertoo.

Toinen turvallisuusinnovaatio eli kaistavahtia tukeva Volvo Dynamic Steering avustaa kuljettajaa, jos järjestelmä havaitsee merkkejä kuorma-auton ajautumisesta kaistamerkintöjä kohti. Järjestelmä kääntää ohjauspyörää aavistuksen oikeaan suuntaan ja tärisyttää ohjauspyörää kevyesti, jolloin kuljettaja saa tiedon asiasta ja ajoneuvo saadaan takaisin oikealle ajolinjalle.

Lue lisää...


Daimlerilta kaksi sähkökuorma-autoa USA:n markkinoille

Daimlerin Freightliner luovuttaa 30 täyssähkö-mallia asiakaskäyttöön USA:ssa. Järeän luokan E-Cascadialle luvataan 400 km:n toimintamatka ja kevyemmälle E-M2:lle 370 km. Kyseessä on sarjatuotantoon tähtäävän suunnitelman ensimmäinen kenttäkoevaihe.

Sähkömalliensa sarjatuotantoon Freightlinerilla tähdätään vuoteen 2021 aivan kuten Daimler Euroopassa E-Actros´lla. Daimler on askeleen pitemmällä kevyellä E-Fusolla, jota valmistetaan jo piensarjatuotantona.


 


Ruotsin jälkeen Norja kokeilee etälennonjohtoa useille kentille

Etälennonjohtoa testataan Euroopassa

Norjalainen ilmailupalveluja tarjoava Avinor ja espanjalainen lennonjohtovälineistöä tarjoava Indra ovat päättäneet ensimmäisen testivaiheen etälennonjohdolla yhdestä pisteestä useammalle lentokentälle. Ensimmäisessä testiosiossa Indran lennonjohtojärjestemään perustuvaa kolmiulotteista etälennonjohtoa asennettiin simuloidulla liikenteellä Röst´ssä, Haugesund´ssa ja Bodö´ssä.

Avianorin etälennonjohto-ohjelmaan kuuluu etälennonjohdon perustaminen 15 lentokentälle yhdestä lennonjohtotornista ohjattuna.

Lue lisää...


10-12 hengen Virgin Hyperloop putkikuljetin testivaiheeseen

Virgin Hyperloop putkikuljetin tähtää kilpailuun suihkukoneiden kanssa. Elokuussa 2013 Elon Musk´n ja SpaceX:n esittelemä alipaineella ja magneettinosteella putkessa toimiva kuljetusratkaisu on edennyt vaiheeseen, jossa ensimmäinen 500 metriä pitkä DevLoop testiputki on tekemässä tilaa 10 km pitkälle putkelle. Samalla Virgin Hyperloop on esitellyt 10-12 henkilöä kuljettavan putkikuljettimensa tulevaisuuden matkustusta hahmottamassa Future Travel Experience seminaarissa Irlannin Dublinissa.

Lue lisää...


Logitri Oy:lle valtava logistiikkakeskus yhteistyössä Toyotan kanssa

Jusslan yritysalueelle Tuusulaan on rakentumassa 30 000 neliömetrin palvelulogistiikkakeskus Logitrin käyttöön. Toyota Material Handling Oy ja Logitri ovat tehneet tiiviistä yhteistyötä rakennuksen tilaratkaisujen ja trukkikaluston optimoinnissa ja suunnittelussa. Toyota toimittaa logistiikkakeskukseen yli 80 000 lavapaikan hyllyjärjestelmän ja kaiken trukkikaluston.

Jatke Oy:n rakentama logistiikkakeskus on Suomen mittakaavassa valtava; sen pituus on 454 metriä ja ympärysmitta on yli kilometrin. Rakennus koostuu neljästä osasta. Elintarvikkeiden varastointiin sopivaa tilaa on 30 000 neliömetriä, josta lämpötilakontrolloitua 20 000. Ensimmäinen osa rakennuksesta otettiin käyttöön toukokuussa 2018 ja koko rakennus valmistuu vuoden 2018 aikana.

Logitri on erikoistunut varastopalveluiden ulkoistukseen, jolloin uudessa rakennuksessa tullaan varastoimaan Logitrin asiakkaiden tuotteita. Logitri analysoi Toyotan asiantuntijoiden kanssa varaston layoutia ja hyllystöratkaisujen eri vaihtoehtoja. Lähtökohtana oli Logitrin toimintapa ja sen asiakkaiden tarpeet ja tuotteet. Päätavoite oli alusta alkaen se, että hyllystö mahdollistaa joustavat ja muunneltavat palvelut. Tässä yhteydessä valittiin myös trukkiratkaisut. Valinta kohdistui innovatiivisiin Toyotan trukkeihin uudella litiumioni-teknologialla. Li-ion –akkujen ansiosta logistiikkakeskuksessa ei ole lainkaan perinteistä vuorotyössä tarvittavaa akkujen lataus- ja vaihtohuonetta. Tämä perustuu siihen, että Li-Ion akuilla voidaan operoida 24/7 lyhyiden taukolatauksien avulla.


Uusi HCT-rekka aloittaa puutavaran ajon Stora Enson Itä-Suomen tehtaille

Stora Enson puutoimituksiin tulee käyttöön ensimmäinen normaalia pidempi sekä raskaampi puutavarayhdistelmä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt Kari Malmstedt Oy:n 92-tonniselle HCT-ajoneuvoyhdistelmälle raakapuun liikennöintiin poikkeusluvan Stora Enson Itä-Suomen tehtaille kahdella reitillä: Savonlinna – Imatra – Joutseno – Kouvola – Mikkeli – Juva – Varkaus sekä Savonlinna – Kitee – Värtsilä – Uimaharju.

- Uusi ajoneuvoyhdistelmä pyritään saamaan liikenteeseen mahdollisimman nopeasti. Tavoitteena on, että pääsemme ajamaan puita HCT-yhdistelmällä jo syksyn aikana. Olemme pyrkineet miettimään operatiivisen toiminnan kannalta parasta yhdistelmätyyppiä sekä toisaalta hakemaan erityyppistä yhdistelmää kuin jo ajossa olevat HCT-yhdistelmät, yrittäjä Kari Malmstedt sanoo.


Poliisi valvoo Euroopan laajuisesti kuskien ajokuntoa

Poliisi valvoo tehostetusti rattijuopumuksia liikenneraittiuspäivänä keskiviikkona 6.6.18 sekä tulevana viikonloppuna 8.-10. kesäkuuta. Valvonta on osa Euroopan liikennepoliisiverkoston TISPOL in Alcohol & Drugs -päihdevalvontajaksoa ja siihen osallistuvat kaikki poliisilaitokset.

– Kesä on aikaa, jolloin käytetään enemmän alkoholia ja muita päihteitä. Valitettavasti ei kuitenkaan muisteta, että päihteet ja autoilu eivät sovi yhteen. Seurauksena saattaa olla kuolemia ja loukkaantumisia, poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta sanoo.

Kallion mukaan kuolemaan johtaneet rattijuopumusonnettomuudet keskittyvät kesäkuukausiin ja perjantain ja sunnuntain väliseen aikaan kello 20-06. Tästä syystä poliisi kohdentaakin valvontaa erityisesti näihin ajankohtiin.

Rattijuopumus on ilmiönä edelleen yksi keskeisimmistä liikenneturvallisuuden uhista. Vuonna 2017 Suomessa jäi kiinni 17 646 rattijuoppoa, mikä on kasvanut 2,5 prosenttia edelliseen vuoteen nähden.

Lue lisää...


Suomen Tieyhdistys palkitsi ansioituneita tie- ja liikennealan toimijoita

Suomen Tieyhdistys palkitsi 6.6. pidetyn vuosikokouksensa yhteydessä yhteensä 18 ansioitunutta tie- ja liikennealan ihmistä. Kunniamerkit on myöntänyt Suomen Tieyhdistyksen hallitus.

Yhdistyksen kultainen ansiomerkki edellyttää erityisiä henkilökohtaisia ansioita, joilla henkilö on edesauttanut tieliikenteen asemaa Suomessa tai kansainvälisesti. Ansiomerkki myönnettiin kahdelle henkilölle: ylijohtaja Matti Räinä, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus; johtaja Mikko Leppänen, Ramboll.

Yhdistyksen hopeinen ansiomerkki kultalehvin edellyttää merkittäviä ja pitkäaikaisia ansioita tieliikennealalla. Hopeinen ansiomerkki kultalehvin myönnettiin seuraaville henkilöille: elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen, SAK; logistiikkapäällikkö Outi Nietola, Metsäteollisuus ry; lehtori Pirjo Oksanen, Turun AMK; tiesuunnittelun kehittämispäällikkö Matti Ryynänen, Liikennevirasto; liikennetekniikan asiantuntija Ari Liimatainen, Liikennevirasto; hankepäällikkö Mika Stenmark, Liikennevirasto; ylitarkastaja Jarmo Koistinen, Liikennevirasto; erityisasiantuntija Arto Tevajärvi, Liikennevirasto; yksikön päällikkö Risto Leppänen, POP ELY; yksikön päällikkö Sirkka Lahtinen, Pirkanmaan ELY;

Yhdistyksen hopeinen ansiomerkki myönnettiin puolestaan seuraaville henkilöille: aluevastaava Sakari Häyhä, KAS-ELY; tienpidon asiantuntija Jouko Sivula, Pirkanmaan ELY; liikennejärjestelmävastaava Heino Heikkinen, POP ELY; yksityistiesihteeri Annele Pesonen, Kuopion kaupunki; myyntijohtaja Ronnie Karlsson, Tetra Chemicals; Ilkka Pietiäinen, TIKO tieisännöitsijä.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!