Scania-syystalkoot

Mitsubishin ja Japanin ensimmäinen sarjatuotantoauto Model A on valittu Japanin autoteollisuuden historialliseksi autoksi. Valinnan suoritti voittoa tavoittelematon JAHFA-järjestö, joka toimii japanilaisten autojen ”Hall of Famen” -ylläpitäjänä. Historiallinen auto -titteli myönnetään automallille, jolla on ollut suuri merkitys Japanin autoteollisuudelle.

Mitsubishi Model A:n kehittäminen alkoi vuonna 1917 prototyypin rakentamisella ja testauksella. Sarjatuotantoon auto siirtyi vuonna 1918 ja sitä valmistettiin vuoteen 1921 mennessä yhteensä 22 kappaletta. Model A oli ensimmäinen japanilainen sarjavalmisteinen auto, joka loi perustan myöhemmälle japanilaiselle autoteollisuudelle.

Kiinnostava yksityiskohta Model A:n valmistuksessa on se, että vuonna 1918 oli jo saatavana autojen tuotantoa varten suunniteltuja työkaluja ja koneita, mutta ensimmäinen Model A tehtiin käsin käyttäen vasaroita ja talttoja. Puusta valmistettu runko lakattiin ja auton sisätilat verhoiltiin englantilaisella villakankaalla.

Mitsubishin insinööreillä oli tuohon aikaan vain vähän tietoa autojen teollisesta suunnittelusta, valmistuksesta ja moottoriteknologiasta. Kaikesta huolimatta he onnistuivat ratkaisemaan itse monia autojen valmistukseen liittyviä käytännön ongelmia ja todistivat, että autojen sarjatuotanto ja valmistaminen Japanissa oli mahdollista.

Mitsubishi Model A suunniteltiin ja valmistettiin Mitsubishin telakalla Kobessa, joka on nykyisin osa Mitsubishi Heavy Industries (MHI) yhtiötä. Autojen valmistukseen erikoistunut Mitsubishi Motors eriytyi omaksi yhtiökseen MHI:stä vuonna 1970.

Nykyisin Mitsubishin Model A on nähtävillä aikalaispiirrosten perusteella valmistettuna jäljennöksenä Mitsubishin autogalleriassa Okazakin kaupungissa Japanissa.