MAN - Vaihtoautot

Ruotsi: HVO 100 kasvattaa biopolttoaineiden suosiota

Biopolttoaineeiden käyttö kasvoi 12% 2017. HVO hallitsee markkinoita Ruotsissa.

Samalla kun fossiilivapaan dieselin, HVO:n myynti kasvoi 20% viime vuonna, muiden biopolttoaineiden menekki väheni. Biopolttoaineiden kokonaismyynti oli lähes kaksi miljoonaa m3. Siitä 1,4 miljoonaa m3 oli HVO:ta. HVO 100 vastasi koko kasvusta, matalasekoitteinen HVO menetti hiukan osuuttaan.

Etanolin myynti oli 0,2 miljoonaa m3, -4%. FAMEn myynti oli 0,3 miljoonaa m3, -3%.


Suomi otollisessa asemassa Kiinan Uuden silkkitien suhteen

Kiinan presidentti Xi Jinping asetti vuonna 2013 tulevaisuuden visioksi Uuden silkkitien rakentamisen. Kalevi Sorsa -säätiön projektitutkijana työskennellyt Markus Holmgren analysoi kirjoittamassaan Impulsseja-julkaisussa Kiinan suurhanketta ja tarjoaa laajan suomenkielisen katsauksen aihepiiriin.

Holmgrenin mukaan Uusi silkkitie -hanke on toistaiseksi pysähtynyt EU:n rajoille, sillä kiinalaisten yritysten suosimiseen perustuva malli on osoittautunut sopimattomaksi suhteessa EU:n vapaan kilpailun sääntöihin. EU:n jättäytyminen pois hankkeen piiristä vahingoittaisi hanketta vakavasti, sillä EU on merkittävä kauppakumppani useimmille Uuden silkkitien valtioille.

Jos Uusi silkkitie selviää taloudellisista ja poliittista ongelmistaan, niin Suomi on Holmgrenin mukaan ”otollisessa paikassa, sillä sijaitsemme suunnitellun arktisen radan ja Itämeren laivareittien risteyskohdassa. Suomen kannattaisikin yrittää varmistaa, että Uuden silkkitien Itämeri-kytkökset kulkisivat mahdollisimman laajalti Suomen kautta.”

Raportti on ladattavissa Säätiön verkkosivuilta: http://sorsafoundation.fi/fi/markus-holmgren-tieton-taival-kiinan-uusi-silkkitie/

Lue lisää...


Mercedes ja MAN käynnistivät sähkökuorma-autojen kenttätestit

Mercedes Benz ja MAN ovat alkaneet testata sähkökuorma-autojaan päivittäisessä toiminnassa asiakkaiden kanssa. Mercedekseltä logistisille toimijoille luovutetaan ryhmä eActroksia kenttätesteihin.

Kymmenen autoa joista osa 18, osa 25 tonnisia, luovutetaan asiakkaiden käyttöön. Asiakkaiden tehtävänä on arvioida niiden käytettävyyttä ja taloudellista tehokkuutta jokapäiväisessä työrutiinissa.

Suurin sallittu akselipaino autoissa on tavallinen 11,5 tonnia. 200 kilometrin ajon mahdollistavat kaksi 240 kWh tehoista litiumioniakkua. Kenttätestaukseen osallistuvat yhtiöt ovat: Dachser, Edeka, Hermes, Kraftverkehr Nagel, Ludwig Meyer, Pfenning logistics, TBS Rhein-Neckar Rigterink Saksasta, ja Camion Transport Sveitsistä.

MAN taas on aloittanut yhteistyön Itävallan ympäristöystävällisen logistiikan neuvoston (CNL) kanssa testatakseen eTruck:iaan kaupunkien keskustojen ja esikaupunkien jakelutoiminnoissa. CNL: n jäsenyritykset testaavat eTruck:ia erilaisissa tarkoituksissa arkipäiväisessä palvelussa. Testeihin osallistuu yhdeksän CNL-kumppania: Gebrüder Weiss, Hofer, Magna Steyr, METRO, Quehenberger, REWE, Schachinger, SPAR ja Stiegl.



Huawei paljasti tekoälypuhelimella ajettavan auton

Huawei on julkistanut tekoälyä hyödyntävällä matkapuhelimella ohjattavan auton. “RoadReader”-projektilla Huawei haastaa kehittämäänsä esinetunnisteteknologiaa sekä tekoälylaitteensa oppimiskyvyn, nopeuden ja suorituskyvyn osalta.

Erona esteitä havaitseviin, ilman kuljettajaa liikkuviin autoihin, Huawei muunsi testaamansa Porcshe Panameran autoksi, joka ei vain näe mutta myös ymmärtää ympäristöään. Tämä tarkoittaa, että se voi tunnistaa 1 000 esinettä mukaan lukien kissan ja koiran, pallon sekä pyörän ja sopeuttaa toimintansa havaintonsa mukaan. 

Huawei RoadReader -projektissa on hyödynnetty Huawei Mate 10 Pron tekoälyominaisuuksia. Laite käyttää tekoälyä tunnistamaan muun muassa eläimiä sekä ruokaa ja auttaa havaintojensa perusteella ihmisiä ottamaan parempia kuvia.

Lue lisää...


Uusi Opel Combo Life

Citroën Berlingon esittelyä seuraa toinen PSA-konsernin ajoneuvo, eli Opel Combo Life. Viidenteen sukupolveen edennyt Combo perustuu uuteen arkkitehtuuriin. Tila-autoa saa lyhyenä (4,40 metriä) tai pitkänä (4,75 metriä) versiona ja viisi tai seitsemän istuimisena. Opel Combo Lifeen saa yksi tai kaksi liukuovea.

Tavaratilaa lyhyessä korimallissa on 597 litraa ja pitkällä akselivälillä 850 litraa. Takapenkit kenossa auton takaosa vetääkin jo lyhyellä mallilla 2 126 litraa ja pitkällä 2 693 litraa.

Lue lisää...


Bosch perustaa toimialan verkottuneille liikennepalveluille

Bosch jatkaa muutostaan liikkumiseen liittyvien ratkaisujen tarjoajaksi. Yhtiön uusi Connected Mobility Solutions -toimiala kokoaa yli 600 työntekijää digitaalisten liikkumispalveluiden – kuten ajoneuvojen yhteiskäytön, kimppakyytien ja autoilijoiden verkottuneiden palveluiden – kehittämiseen ja myyntiin.

- Verkottuminen muuttaa olennaisesti paikasta toiseen liikkumista ja auttaa samalla ratkaisemaan nykyiset liikenneongelmat. Pyrimme verkottumisen avulla toteuttamaan visiomme päästöttömästä, stressittömästä ja turvallisesta liikkumisesta, yhtiön toimitusjohtaja Volkmar Denner sanoo.

Verkottuminen avaa valtavat liiketoimintamahdollisuudet. Boschin arvion mukaan vuoteen 2025 mennessä maailman teillä liikkuu yli 470 miljoonaa verkottunutta ajoneuvoa ja vain neljän vuoden kuluttua liikkuvuuspalvelujen ja niihin liittyvien digitaalipalvelujen markkina on arvoltaan 140 miljardia euroa.

- Verkottunut ajaminen on Boschin kasvualue. Bosch pyrkii merkittävään kaksinumeroiseen kasvuun tarjoamillaan ratkaisuilla, Denner sanoo.

Lue lisää...


Ajoneuvon tiedot ilmaiseksi

Traficomin julkiset ajoneuvotiedot ja veronmaksu -palvelusta saa auton historiatiedot ilmaiseksi koskien mm. teknisiä tietoja, seuraavaa katsastusajankohtaa ja ajettuja kilometrejä. Hakutiedoksi tarvitaan joko ajoneuvon rekisteritunnus tai valmistenumero.

Palvelusta voi hakea esimerkiksi ajoneuvon tekniset perustiedot, katsastustiedot, matkamittarilukemat, kulutus- ja päästötiedot sekä rengastiedot. Rekisteritietojen sisältö vaihtelee tietojen julkisuudesta, ajoneuvolajista ja ajoneuvon rekisteröinnin ajankohdasta riippuen.

Ajoneuvon omistaja- ja haltijatiedot sekä historiatiedot saa noudettua kahden euron hintaan. Tietoihin voi sisältyä tietojenluovutusrajoituksia, jolloin Traficom ei voi luovuttaa ajoneuvon tietoihin liittyviä henkilötietoja.

Tästä ajoneuvon tiedot saa ilmaiseksi, mutta palvelun käyttäjän on tunnistauduttava suomi.fi:ssä. 

 


Peterbiltiltä uusi malli - 579 UltraLoft

Peterbilt on esitellyt uuden mallinsa Scottsdalessa, Arizonassa 15.02.2018. UltraLoft tarjoaa kuljettajille integroidun ohjaamon ja makuuhytin Peterbiltin 579 lippulaivamalliin.

Peterbiltin 579 tunnetaan alalla jo valmiiksi parhaaksi kuljettajan mukavuudessa ja laadussa. UltraLoftin suunnittelussa on kuitenkin menty vielä enemmän kuljettajan kokemus edellä. Optimoimalla käytössä oleva tila on onnistuttu saavuttamaan alan johtavat säilytystilat sekä mukavuus. Mallissa on suurimmat ylä- ja alapunkan patjat, sekä luokkansa eniten päätilaa kummassakin sängyssä. Lisämukavuutta tuovat alan suurin mikroaaltouuni ja mahdollisuus asentaa 32-tuumainen televisio.

Lue lisää...


Panssari-Sisu GPT Latvian armeijan suurhankintavertailussa!

Ballistisella ja miinasuojauksella varustettu monikäyttö-Sisu GPT

Ballistisella ja miinasuojauksella varustettu monikäyttö-Sisu GPT

Latvian puolustusministeriön tuore tiedote paljastaa salaperäisen Sisu GPT:n tulleen valituksi toiselle kierrokselle armeijan kevyen panssaroidun taktisen ajoneuvon suurhankintaa koskevassa tarjouskilpailussa. Ensimmäisellä kierroksella tarjokkaita oli 12.

Jatkoon on hyväksytty nelipyörävetoiset ajoneuvot kuudelta valmistajalta: Paramount Group (Etelä-Afrikka), Israel Aerospace Industries Ltd. (Israel), UPB AS (Latvia), Otokar (Turkki), Sisu Auto Oy (Suomi), AM General (USA), Oshkosh Defence (USA).

Puolustusvoimien hankintakomissio edellyttää toiselle kierrokselle valituilta yksityiskohtaiset tuote- ja tekniikkaselvitykset sekä mahdollisuuden testata tarjottuja ajoneuvoja kenttäkokeissa todennettavaksi, että ne vastaavat kansallisten asevoimien vaatimuksia.

Valittavalta edellytetään lisäksi, että 1) paikallisen teollisuuden osallistuminen valmistukseen varmistetaan, 2) armeijan henkilöstölle annetaan koulutusta ajoneuvon korjauksista, huolloista ja varaosista, 3) ajoneuvon käyttöikä on suunniteltu 20 vuodeksi, 4) ajoneuvon käyttö on sovitettavissa konetuliaseiden, savukranaattien käyttöön ja ohjattujen asejärjestelmien yhteistoimintaan, 5) ajoneuvolla on suojaus ballistisia ammuksia vastaan ja lattia on miinasuojattu.

Alkuperäisestä enintään 6,5 tonnin kokonaispainosta todetaan, että "sitä raskaampia ei neuvottelujen perusteella hylätä". (Sisu GPT kokonaispaino on luokituksen mukaan <14 tonnia. Toim.huom.)

Hankintasopimusta tarjotaan 10 vuodeksi ja sitä voidaan jatkaa. Hankinnan tavoitteena on parantaa kansallisten asevoimien liikkuvuutta kaikissa kenttäolosuhteissa.

Latvian puolustusvoimien nykykalusto todetaan 20 vuotta vanhaksi ja sitäkin vanhemmaksi ja huonokuntoiseksi. Samalla todetaan, että uusia ajoneuvoja tarvitaan myös tykistön, ilmapuolustuksen ja kansallishallinnon tarpeisiin.

Puolustusministeriö toteaa, että armeijan suurhankintaan on varattu "useita miljoonia euroja".

On pääteltävissä, että suurhankintaan liittyvät maastotestit alkavat huhtikuussa 2018.

 


GRK toteuttaa ison tiehankkeen Virossa

Graniittirakennus Kallio Oy:n Viron tytäryhtiö GRK Infra AS on käynnistänyt urakan uuden 11,5 kilometrin mittaisen tieosuuden rakentamiseksi Tallinnan ja Tarton välille. Viron valtion liikenneväylistä vastaavan Maanteeametin rakennuttaman hankkeen urakkasumma on 27.52 miljoonaa euroa, ja sen toteuttamiseen on aikaa 32 kuukautta.

Yhteensä urakan aikana rakennetaan viisi teräsbetonista siltaa sekä yksi ekosilta. Kaivumassojen kokonaismäärä työmaalla on runsaat miljoona kuutiometriä. Pengermassoja ja rakennekerrosmassoja hankkeeseen sisältyy noin 1,6 miljoonaa kuutiometriä.

GRK Infra AS:n liikevaihto kasvaa vuonna 2018 kahden merkittävän urakkakilpailuvoiton ansiosta noin 20 miljoonaan euroon.


Panssari-Sisu GTP salaisissa testeissä, räätälöity ulkovalloille!

Uusin Panssari-Sisu eli nelipyöräinen ja nelivetoinen Sisu GTP
Kuvakaappaus Twitteristä.

Sisun Karjaan tehtaan aidan takaa on tehtaan maastotestiradalla nähty perinteisiin panssaroituihin 6x6 maastokulkuneuvoihin nähden poikkeuksellisen nopeakulkuinen panssari-Sisu. Sama auto on tarttunut kameran kuvaan myös tehtaan ulkopuolella.

Lue lisää...


Tienkäyttäjän linja 112 Suomi -sovellukseen

Hätäpuhelujen paikantamiseen kehitetty 112 Suomi -sovellus laajenee turvallisuustoimijoiden yhteiseksi palvelukokonaisuudeksi. Nyt myös Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle on mahdollista soittaa sovelluksen kautta.

Tienkäyttäjän linjan numero on lisätty 112 Suomi -sovelluksen yhteystietolistalle. Puhelinnumero löytyy päivystysnumerot-välilehdeltä, jossa ovat myös muun muassa Kansalaisneuvonnan, Meripelastuksen ja Myrkytystietokeskuksen numerot. Sovelluksen on kehittänyt Digia.

Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle voi ilmoittaa maanteiden kunnosta ja liikenteen ongelmista. Puhelu ohjautuu Liikenneviraston tieliikennekeskuksen päivystäjälle, joka välittää ilmoitukset alueurakoitsijalle.

Lue lisää...


Hiabin Puunkuormauskiertue 2018 käynnistyy huhtikuussa

Hiab sekä Volvo Trucks ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry käynnistävät 13. huhtikuuta vuoden 2018 Puunkuormauskiertueen. Sen ensimmäinen osakilpailu järjestetään Tampereella Mansen Mörinöillä 13.-14.4.2018. Osakilpailuja järjestetään yli 20 paikkakunnalla kesäkuun alkuun mennessä. Puunkuormaajamestari selviää Jämsässä järjestettävillä FinnMetko-messuilla 31.8.2018.  Finaaliin osallistuu viisi parasta entisen läänijaon mukaista lääninmestaria sekä kilpailuaikojen perusteella viisi parasta osallistujaa.

Tänä vuonna Puunkuormaajamestari-kilpailussa on tehty uudistuksia. Niistä tärkein koskee naisten mestaruuden voittajaa, joka ratkaistaan vasta elokuussa FinnMetkon yhteydessä.  Naisten finaaliin pääsee kuusi parasta osakilpailuaikojen perusteella.

Tutuksi tullut LOGLIFT 118S -puutavaranosturi toimii kilpailunosturina sekä karsinnoissa että finaalissa. Kiertueella on tänä vuonna mahdollisuus myös koeajaa uutta sähköohjattua LOGLIFT 150Z -nosturia. Kiertuepaikkakunnilla on esillä runsaasti myös muiden yhteistyökumppaneiden kalustoa sekä henkilöstöä. Yhteistyökumppaneista Volvo viettää 90-vuotisjuhlia ja Volvon koeajokiertue kulkee Puunkuormaajamestari-kilpailun mukana. Koeajettavana on Volvon mallistoa raskaisiin kuljetuksiin. 


Renault Trucks sähkökuorma-autot myyntiin 2019

Renault Trucks lanseeraa sähköajoneuvojen malliston vuonna 2019. Mallistossa hyödynnetään kokemusta, jota on kertynyt kymmenen vuotta kestäneessä sähkökuorma-autojen testaustyössä todellisissa olosuhteissa asiakaskumppanien kanssa. Nämä täysin sähkökäyttöiset, kaupunkiympäristöön ja kaupunkien lähialueille tarkoitetut kuorma-autot valmistetaan Renault Trucksin tehtailla Blainville-sur-Ornessa, Ranskan Normandiassa.

Lanseerauksessa myyntiin tulevat D- ja D Wide mallit. Kokeellisten ajoneuvojen lisäksi Renaultilla on ollut markkinoilla 4,5 tonnin sähkökuorma-auto jo vuodesta 2010: Electric Maxity

Paitsi että Renault Trucks on päässyt pitkälle asiakkaiden käyttötehtävien ja markkinoiden vaatimusten ymmärtämisessä, yhtiö voi myös ottaa hyödyn irti Volvo Groupin mittavista kehitys- ja tutkimusresursseista. Renault Trucks voi muun muassa hyödyntää käytössä hyviksi todettuja teknologioita sekä valjastaa käyttöönsä synergiaetuja, sillä yhtiössä on sähkökäyttöisten ajoneuvojen kehitystyötä myös muilla osa-alueilla, muun muassa linja-autojen parissa. Näiden mittakaavaetujen ansiosta Renault Trucks uskoo voivansa tarjota asiakkailleen kustannustehokkaan ajoneuvomalliston vuonna 2019.

Renault Trucksin tehtaille Blainville-sur-Orneen Ranskan Normandiaan rakennetaan erillinen kokoonpanolinja täysin sähkökäyttöisten kuorma-autojen valmistusta varten.


Unimog puhdistaa kiskot lumesta

Suomen rautateiden rakentamisesta ja kunnossapidosta vastaava VR Track on saanut käyttöönsä sekä tiellä että kiskoilla liikkuvan Unimog-kaksitieajoneuvon. Erikoisvarusteltu Unimog voi ajaa tietä pitkin tasoristeykseen ja liikkua siitä suoraan työkohteeseen kiskoja pitkin.

Unimog U427 Road-Rail-kaksitieajoneuvossa on 220 kW:n tehoinen 6-sylinterinen moottori. Auto on varusteltu 12 tonnimetrin nosturilla, lumiauralla ja -lingolla sekä harjalaitteella, jotka soveltuvat erityisesti käytettäviksi rautatieympäristössä. Unimog toimii missä tahansa Suomen 6000 kilometrin pituisilla kiskoreiteillä – sekä tarvittaessa länsirajan toisella puolella Ruotsissa, sillä sen raideleveys on tarvittaessa säädettävissä Suomen 1524 millistä Ruotsin 1435 milliin. Unimogin etuina ovat selvästi perinteistä raskasta ratakonekalustoa edullisemmat huolto- ja operointikustannukset.