MAN - Vaihtoautot

Dayton laajentaa kuorma-auton renkaiden valikoimaa

Bridgestonen Euroopassa valmistamat Dayton-renkaat tarjoavat kustannustietoisille kuljetusyrityksille tarvittavan suorituskyvyn. Dayton-renkaiden valmistuksessa hyödynnetään Bridgestonen prosessin- ja laadunvarmistusta.

Uudet keskikokoiset D550S- ja D650D-renkaat on suunnattu kevyisiin (3,5–7 t) ja keskiraskaisiin (7,5–16 t) kuorma-autoihin, joita käytetään yleisesti alueellisessa jakelutoiminnassa, vuokrakalustossa, muuttoautoissa ja rakennusteollisuudessa.

Näitä ajoneuvoja käytetään pääasiassa kaupunki- ja paikallisajossa, jossa vietetään vähemmän aikaa maantiellä. Uudet Dayton-renkaat onkin suunniteltu vastaamaan jakelutoiminnan haasteisiin, kuten reunakiveyksiin hankautuminen, toistuvat pysähdykset ja kiihdytykset sekä toistuvien lyhyiden ajojen rasitukset erilaisilla tienpinnoilla.

Vankka ohjaavan akselin rengas D550S yhdistää epätasaisen kulumisen eston ja luotettavan käsiteltävyyden niin märällä kuin kuivalla ajoalustalla. Urien kivenpoistajat auttavat pitämään arvokkaan rengasrungon kunnossa pinnoitusta varten.

Vetävän akselin D650D takaa hyvän veto- ja jarrutuspidon, ja sen palakuvio auttaa ehkäisemään kuviopalojen epätasaista kulumista.

Kummankin mallin hoikka jalkaosa keventää renkaan painoa ja vähentää polttoaineen kulutusta kestävyydestä tinkimättä. Renkaissa on myös M+S- ja vuorisymbolimerkinnät eli niitä voi käyttää huoletta vuoden ympäri.


Amazon: Pakettijakelua linjabusseilla

Verkkokauppajättiläinen Amazon ja kuljetusyritys Go-Ahead ovat yhdessä lontoolaisten logistiikkayhtiöiden kanssa kehittämässä suunnitelmaa pakettiboksien sijoittamista bussipysäkeille Lontoossa. Suunnitelmalla halutaan antaa lisätyötä päiväsaikaan vähemmän käytetyille bussilinjoille.

Lontoon liikenne on kärsinyt uusista ruuhkista, jotka ovat johtuneet verkkokaupan kasvusta ja pakettien jakeluliikenteen lisääntymisestä. Go-Aheadin ajatuksena on parantaa pakettien jakelua pakettiboksiasemilla. Lontoon bussien hyödyntämissuunnitelma iskee bussimatkojen vähenemiseen Lontoossa. Viime vuonna Lontoon 2,3 miljardia bussimatkaa oli 2% edellisvuotta vähemmän.

(Transportnet.se)


Ranska: Dronevalvonta paljastaa satoja vaarallisia ohituksia

Amazon-yhtiön ehdottaessa olalla kannettavaa dronea jokaiselle liikennettä valvovalle poliisille Ranskan poliisi ei ole hukannut aikaa etäohjattujen dronejen käytössä päivittäisessä työssä. Bordeaux'ssa Lounais-Ranskassa poliisi käyttää droneja liikennevalvonnassa. Tuloksena on ollut satojen autoilijoiden sakotus vaarallisesta ohituksesta.

Kameralla varusteut dronet välittävät yläilmoista maahan laaja-alaista kuvaa liikennevirrasta. Kun dronekuva paljastaa vaarallisen ohituksen, drone seuraa ohittajaa, tarkentaa kuvaa liikennettä valvovalle polisille, joka pysäyttää ohittajan. Dronen ottama videokuva toimii todistusaineistona.

Poliisikapteeni Pascal Gensous kertoo jopa 15-20 autoilijaa pysäytetyn tunneittain liikennerikkomuksesta. Selvitys paljastaa, että samalla kun dronen avulla voidaan pysäyttää vaaralliseksi katsottuja kuljettajia liikennevirrassa, dronekuva ei paljasta ylinopeuksia.

Autoilijoiden oikeuksia ajavan järjestön "Neljäkymmentä miljoonaa autoilijaa" edustaja Pierre Chasseray vastustaa rajoittamatonta dronekäyttöä liikennevalvonnassa peläten ajoneuvojen kuljettajien yrittävän havaita yläilmoissa toimivat dronet ajon aikana.

Myös Isobritanniassa Kaakkois-Englannin poliisi on tuoreeltaan perustanut ensimmäisen 24-tunnin drone-yksikön. Käyttöön on otettu DJI Inspire droneja vahvalla kuva- ja zoom-tekniikalla. Droneja on tarkoitus käyttää paitsi liikenne- myös rikos-, etsintä-, tulipalo- ymv. onnettomuusvalvontaan aina salametsästyksen paljastukseen saakka.

Intiassa Lucknow'n kaupungissa poliisi käytti jo pari vuotta sitten dronea ruiskuttamaan pippurisumutetta mellakoivaa kansanjoukkoa vastaan.

(Rotor Daily)



Konecranes ja Symbio toivat robotit ja tekoälyn varastoon

Konecranes ja ohjelmistoyhtiö Symbio ovat sopineet yhteistyöstä, jonka avulla he yhdistävät Symbion teknologiaosaamisen Konecranesin varastonhallintaosaamiseen ja -järjestelmään. Yhteistyön ansiosta yritykset pystyvät tarjoamaan teollisuuden asiakkaille älykkäitä automatisoituja varastoja, jotka oppivat käyttäjien tarpeet.

Symbio ja Konecranes tarjoavat ratkaisua erityisesti paperi-, metalli-, kemian- ja autoteollisuuden asiakkaille. Tehtaille esimerkiksi kunnossapitovarastojen hallinta on kriittistä liiketoiminnan kannalta. 

Varaosien äkillinen ja ennakoimaton loppuminen on prosessiteollisuudessa yleinen ongelma. Yritykset pyrkivät sisäisesti jakamaan tietoa siitä, mitä varaosia milläkin tuotantolaitoksella on, mutta ne eivät aina pysty siirtämään osia paikasta toiseen riittävän nopeasti. Perinteinen tapa ratkaista ongelmaa on ollut ylimitoittaa varastotasot. Tämä taas sitoo kallista käyttöpääomaa ja usein johtaa vanhentuneisiin varaosiin.

Symbion ja Konecranesin mukaan he ovat edelläkävijöitä älykkään varaston kehittämisessä. Vastaavaa järjestelmää ei ole vielä saatavilla muilta toimijoilta.

Konecranesin Agilon sekä automatisoi varaston että tarjoaa läpinäkyvyyden kaikkeen siihen, mitä varastossa tapahtuu. Kaikki tämä tieto kootaan pilvipalveluun, jonka äly kykenee oppimaan käyttöprofiileja, ennakoimaan varastotasojen kehityksiä ja tarjoamaan näkyvyyden eri tuotantolaitoksiin.  Älykäs varasto siis tietää tarkasti jokaisen varastokappaleen, tuntee käyttäjiensä tarpeet, muistaa täydennysajat ja oppii mitoittamaan varastotasot todellisten tarpeiden mukaisiksi. 


Euroopan parlamentilta korkeampia turvallisuusvaatimuksia autoihin

Euroopan parlamentti vaatii parannuksia uusien autojen, pakettiautojen ja kuorma-autojen vakio turvallisuusvarusteisiin. Uusiin vaatimuksiin kuuluu automaattinen hätäjarrutus, älykäs nopeusrajotin ja turvavyömuistuttimet kaikissa penkeissä.

Turvallisuusaktivistit sanovat, että uusilla varusteilla voisi olla yhtä suuri vaikutus kuin turvavyöpakolla aikoinaan. Nyt tulisi kuitenkin toimia, koska tulee silti kestämään vuosia, ennenkuin suurimmassa osassa autoista on uudet tekniikat.

Noin 26000 ihmistä kuoli EU:n teillä viime vuonna, luku joka ei juuri ole muuttunut viimeisen kolmen vuoden aikana. Euroopan markkinoiden autoja koskevia pakollisia turvallisuusnormeja ei ole päivitetty sitten vuoden 2009.

Euroopan parlamentin raportissa tuodaan lisäksi esille lukuisia uusia turvallisuusmääräyksiä kuorma-autoille kuten kameroiden ja konenäön käyttö jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden parantamiseksi.

Lue lisää...


Ilmastonmuutoksen hillintä korostuu Liikenneviraston ympäristöohjelmassa

Liikennevirasto on päivittänyt ympäristöohjelmaansa vuosille 2017-2020. Päivitetyn ohjelman tavoitteissa ja toimenpiteissä korostuvat ilmastonmuutoksen hillintä ja liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen. Viime vuonna julkaistun kansallisen ilmasto- ja energiastrategian myötä linjauksena on tehdä koko liikennejärjestelmästä pitkällä aikavälillä erittäin vähäpäästöinen.

Liikenneviraston ympäristöohjelman tavoitteissa korostuu liikenteen kasvun ohjaaminen ympäristön kannalta edullisempiin kulkumuotoihin, erityisesti kaupunkiseuduilla. Tällä vähennetään liikenteen hiilidioksidipäästöjä sekä ilman laatua heikentäviä päästöjä ja vähennetään liikenteen muita ympäristöhaittoja. Tavoitteena on myös vähentää laajaa keinovalikoimaa käyttäen maanteiden pohjavesiriskejä sekä maanteiden ja rautateiden meluhaittoja. Itämeren suojelemiseksi tavoitteena on estää meri-kuljetusten vakavat ympäristöonnettomuudet.

Liikenneviraston ympäristöohjelman 2017-2020 voi lukea täältä.


Arocs-mallistoon uusia vaihtoehtoja

Mercedes-Benz Arocs -mallisto laajentuu. Uusia vaihtoehtoja ovat aikaisempaa 100 milliä matalakattoisemmat, 2300 milliä leveät ClassicSpace M- ja L-ohjaamot. Ne soveltuvat käyttökohteisiin, joissa auton korkeus on rajoitettu tai kun päällirakenteet ulottuvat osin ohjaamon päälle. Kattokorkeus on jopa 280 milliä aikaisempaa pienempi autoissa, joissa käytetään OM 470 -moottoria, 320 milliä korkeaa moottoritunnelia sekä ClassicSpace-matalakatto-ohjaamoa. Arocseihin, joissa on 2500 milliä leveä ohjaamo, on nyt saatavana Home Line ja Style Line -tyylinen muotoilu ja varustetasot. Kaikkiaan Arocsiin on tarjolla kaksi ohjaamoleveyttä (2300 ja 2500 mm), kolme ohjaamopituutta (S eli 1700, M eli 2000 ja L eli 2300 mm) sekä kaksi moottoritunnelin korkeutta 2300 milliä leveissä ohjaamoissa (170 ja 320 mm).

Arocs tarjoaa myös uusia vaihtoehtoja jousitukseen ja voimansiirtoon. Tällaisia ovat esimerkiksi sähköinen Sertotwin-ohjaus sekä HAD (Hydraulic Auxiliary Drive) eli hydraulinen etuveto. Kun auto lähtee liikkeelle, HAD välittää etuakselin pyöränapamoottoreille jopa 450 baarin hydraulipaineen ja siten kaivattua lisäpitoa. Auton käsittelyssä pienillä nopeuksilla auttaa turbohidastinkytkin (TRC). Huhtikuusta 2018 alkaen kaksiakselisiin Arocs 4x2- ja 4x4-malleihin on saatavana myös uusi tehdasasenteinen hydraulinen kippijärjestelmä.

Lue lisää...


Ruotsi: Ajallisesti rajaton auton lukitseminen mahdolliseksi!

Sveriges Åkeriföretag, Ruotsin Kuljetusyritykset, kannattaa elinkeinoviraston esitystä ajoneuvon lukitsemiseksi 36 tunniksi.

- Meidän mielestä ei pitäisi olla mitään aikarajaa lukitsemiselle. Tämä pidennysehdotus on askel oikeaan suuntaan, puheenjohtaja Mikael Nilsson sanoo.

Ruotsin elinkeinovirasto (näringsdepartementet) esitti lain salliman lukitusajan, 24 tuntia, pidennystä 36 tuntiin. Perusteluissa viitataan lukitsemisen tarpeeseen esimerkiksi kabotaasirikkomuksissa.

Sveriges Åkeriföretag haluaa lukitsemisajan rajattomaksi siihen saakka, että syntyy peruspäätös ajon jatkumisen ehdoiksi.

Elinkeinoviraston ehdotukseen sisältyy myös esitys, jonka mukaan tullivirkailija voisi päättää kabotaasisääntöjen rikkomuksesta langetettavan rangaistusmaksun takuumaksusta (etukäteismaksusta).


Ranska: Täysautonominen Navya taksi kaduille ensi keväänä!

Ranskalainen Navya-yhtiö on esitellyt täysautonomisen taksinsa katuliikenteeseen. Kuusipaikkaisessa "Autonom Cab" taksissa ei ole ohjaamoa, ohjauspyörää, polkimia lainkaan. Ranskassa ja USA:ssa valmistettava auto tulisi katuliikenteeseen toisella vuosineljänneksellä 2018. Auton huippunopeudeksi ilmoitetaan 55 mailia tunnissa (noin 88 km/t).

Navya Autonom Cab on paitsi taksikuljetuksiin tarkoitettu myös kimppa-autoksi ja yksityiskäyttöön. Auto on älypuhelimella tilattavissa ja sillä myös ovet avattavissa, suljettavissa ja palautettavissa. Auton navigaattori tunnistaa ruuhkat ja osoitteet. Auto perustuu Multisensor-teknologiaan kymmenellä Lidar-sensorilla, kuudella kameralla, neljällä tutkalla, kahdella GNSS-antennilla ja inertia-mittausyksiköllä.

Navya on Ranskassa 2014 perustettu autonomisten ajoneuvojen valmistaja. Sen toimitusjohtaja Christophe Sapet on entinen videopelien kehittäjä tukenaan 150 työntekijän tukijoukko Lyonissa,Pariisissa ja USA:ssa Michiganin Salinessa.

Yritys aloitti jo kaksi vuotta sitten koeajot autonomisella pikkubussilla. Sen jälkeen yli 35 autonomista Navya Arma bussia on kuljettamut yli 130 000 matkustajaa yli 50 000 km:n matkalla kaupungeissa kuten Lyon, Sveitsin Sion ja USA:n Michiganissa.

(Vogel)


Kiina: Geelyn lentävä autodrone sarjatuotantoon 2019!

Maailman mahtavimpiin autonvamistajiin kuuluva kiinalainen Geely (omistaa mm. Volvo henkilöautot, Lotus urheiluautot, Lynk autot) on ostanut Terrafugia startup-yrityksen. Samalla Geely ilmoitti Terrafugia autodronen sarjavalmistuksen alottamisesta 2019. Vuoteen 2025 mennessä Geely haluaa tuoda siitä myös VTOL-kehitelmän (pystysuoraan nousevan ja laskeutuvan) sarjatuotantoon.

USA:n Bostonissa toimiva Terrafugia on Geelyn tuella kasvattanut henkilökuntaansa merkittävästi, insinöörikuntaansa jopa kolminkertaiseksi.


Suomalainen Zadaa käyttää uudentyyppistä logistiikkaa

Zadaan uusi innovaatio on yhdistää eri yhteistyökumppaneiden toimipisteet valtavaksi maailmanlaajuiseksi jakeluverkostoksi, jossa kuluttajien paketit kulkevat lähikaupasta lähikauppaan alle viikossa. Hanketta kansainvälistämässä ovat yhteistyökumppanit Matkahuolto, DHL Express, DAO ja PostNord. 

-Kehittämämme Zadaa-paketti, joka kulkee myyjältä ostajalle uniikilla koodilla ilman osoitteiden vaihtoa, on syy siihen, miksi sovelluksella on jo näin aikaisessa vaiheessa yli 150 000 käyttäjää, kertoo Zadaan toimitusjohtaja Iiro Kormi.

Zadaan tavoitteena on yhdistää seuraavan viiden vuoden aikana kaikki maailman vaatekaapit yhdeksi muotiportaaliksi, jossa kuka tahansa voi perustaa oman putiikin, jolla on nopea ja luotettava toimitusjärjestelmä. Myyntiin tulee myös tunnettujen brändien mallikappaleita.

Zadaa on suomalainen mobiilisovellus, joka auttaa käyttäjiään ostamaan ja myymään vaatteita samankokoisilta ja -tyylisiltä käyttäjiltä. Maksaminen tapahtuu turvallisesti applikaation sisällä ja tuotteet voi lähettää Zadaa Packagella kuluttajalta kuluttajalle. Yhtiö on perustettu vuonna 2015 ja sen päätoimipaikka on Helsinki.


Visa tuomassa lähimaksua joukkoliikenteeseen

Visa julkisti 13. marraskuuta 2017 Visa Global Transit Solutionsin, uuden ohjelman, joka on suunniteltu kiihdyttämään debit-, credit- ja prepaid-korttien käyttöä joko portilla tai vaikkapa bussin matkalipunlukijassa, nopeuttaen ja luoden siten mukavamman kokemuksen joukkoliikennettä käyttäville ympäri maailman.

Uusi Visa transit -ohjelma auttaa kaikenkokoisia joukkoliikennealan toimijoita sekä teknologioiden toimittajia lisäämään lähimaksamisen vaihtoehdoksi lipunmyyntiin. Tämä myös poistaisi käteisen ja paperilippujen tarpeen.

Visan uuden Cashless Cities-raportin tulosten mukaan näyttäisi siltä, että digitaalinen maksaminen voi vähentää julkisen sektorin liikenteeseen ja maksujärjestelmiin liittyviä kuluja merkittävästi. Tutkimuksen mukaan liikennöitsijät maksoivat kuluja keskimäärin 14,5 senttiä jokaista käteisellä maksettua dollaria kohden, kun taas jokaista digitaalisesti maksettua dollaria kohti kuluja kertyi vain 4,2 senttiä.

Lähimaksuja hyväksyvien maksupäätteiden määrä on yleisestikin kasvanut merkittävästi ympäri maailman viime vuosina – erityisesti Euroopassa, missä yli 40 prosenttia Visa-kortilla tehdyistä maksuista kivijalkamyymälöissä on lähimaksuja.


Näyttö hyötyajoneuvon tuulilasiin

Pilkington Automotive Finland Oy on kehittänyt elektroluminenssinäytön, joka parantaa maatalous- ja maanrakennusalan hyötyajoneuvoissa työskentelyn ergonomisuutta ja turvallisuutta. Tuulilasin sisään upotettava heijastamaton matriisinäyttö on muunneltavissa käyttäjän tarpeiden mukaan, ja siihen voidaan tuoda haluttua dataa näkökenttää häiritsemättä vaativissakin olosuhteissa.

Koska näytöstä näkee läpi, se ei tuki näkökenttää. Näytön keltainen väri saa aikaan selvän kontrastin mitä tahansa taustaa vasten ja auttaa kuljettajaa hahmottamaan tarvittavan tiedon säällä kuin säällä. Pois päältä kytkettynä näyttöä ei näe, ja tarvittaessa sen voi kääntää toisinpäin, jotta näyttö on luettavissa myös koneen ulkopuolelta. 60 mm korkea ja 160 mm leveä näyttö sopii kaikkiin kulkuneuvoihin ja ruutuja voi sommitella tuulilasiin useamman kerrallaan. Näyttölasi toimii niin 40 asteen pakkasessa kuin 100 asteen kuumuudessa.


Suomi edelläkävijä automaattibussien tutkimuksessa

Itseajavien ajoneuvojen mahdollisuudet tulevaisuuden kulkuvälineinä kiinnostavat kaikkialla maailmassa. Käyttäjäkokemuksista ei ole kuitenkaan aikaisempaa tutkimustietoa. Maailman ensimmäinen robottibussien matkustajien kokemuksiin perustuva tutkimus julkaistiin 6.11.2017 arvostetussa Transport Policy -lehdessä.

Tutkimus toteutui osana liikenne- ja viestintäministeriön, Trafin, Liikenneviraston ja Metropolia Ammattikorkeakoulun rahoittamaa MaaS (Mobility as a Service) -tutkimushanketta. Hankkeesta vastaa Metropolian tutkimusjohtaja ja Helsingin yliopiston dosentti Arto O. Salonen.

Tutkimuksessa haastateltiin 197 robottibussimatkustajaa, jotka matkustivat noin kilometrin pituisen reitin, joka yhdisti Kivistön juna-aseman ja Vantaan asuntomessualueen. Itseajavan ajoneuvon liikenneturvallisuus koettiin tavanomaista bussia paremmaksi. Sen sijaan henkilökohtaista turvallisuutta matkustajat pitivät robottibussissa tavanomaista bussia heikompana. Tämä ilmeni etenkin naismatkustajien kohdalla. Hätätilanteissa toimimisen suhteen eroa robottibussin ja tavanomaisen bussin välillä ei juuri ollut.


Taksi Helsinki irtautuu Valopilkku-sovelluspalvelusta

Taksi Helsinki lopettaa Valopilkku-sovellustilausten välittämisen helsinkiläisille takseille maanantaina 20.11.2017 klo 12 lähtien. Irtautumisen jälkeen Valopilkku-sovelluksella tehdyt tilaukset eivät enää ohjaudu helsinkiläisiin takseihin. Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla voi Valopilkun sijasta käyttää taksin tilaamiseen Taksi Helsinki -sovellusta.

- Haluamme tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua sekä toimivia digitaalisia ratkaisuja. Selvitystemme mukaan ulkopuolisten tarjoajien tilauskanavien käyttäminen on aiheuttanut ongelmia ja pitkiä odotusaikoja asiakkaillemme, sanoo Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen.