MAN - Vaihtoautot

Sisu ennätyksiin viisiakselisella Polarilla

Sisu tekee uusia ennätyksiä raskailla 5-akselisilla Polar kuorma-autoilla, joilla kolme akselia on nostettavissa. Samanlaisia ei ole Sisun kilpailijoilla. Nämä Sisun 5-akseliset menevät pääasiassa raskaiden koneiden vetoon ja sorakuljetuksiin.

Sisun 5-akselisia Polareja kolmella nostettavalla akselilla on Suomen teillä jo alun toista sataa. Sisun itselleen asettama myyntiennätys, 140 myytyä ennen vuoden loppua, on näköpiirissä.

- Autot ovat vastanneet tarkoitustaan soramontuissa, pehmeällä pinnalla, ja erikoiskuljetuksissa. Myynnin hieno kehitys keroo tyytyväisyydestä ostajakunnassa, jossa tieto tuntuu leviävän tehokkaasti suusta-suuhun menetelmällä, Sisu Auton markkinontijohtaja Petri Kananen toteaa.


Saksa: Ensimmäinen täyssähkö-matkabussi linjaliikenteessä

Eturivin bussiyhtiö Flixbus on esitellyt kehittämänsä täyssähköisen matkabussin, joka asetetaan linjaliikenteeseen välille Mannheim-Frankfurt. Bussilla on 300 km:n toimintamatka. Akkupakettien koon ja painon vuoksi matkustajapaikkoja on vain 40 toivomuksella, että matkustajat välttäisivät suuria matkalaukkuja bussin kokonaispainon ja rajoitetun matkatavaratilan vuoksi.

Lue lisää...


Ruotsi: Vaihdelaatikkomagneetti sekoitti piirturia

Ruotsissa alue Idän poliisi suoritti viime viikolla raskaan liikenteen tarkastuksia teillä numero 32 ja E4. Tarkastuksessa paljastui kuljettaja, joka oli asentanut magneetin vaihdelaatikon tuntumaan sekoittamaan piirturin toimintaa. Kuljettaja tunnusti tekonsa ja häntä odottaa sakkotuomio.

Piirturisormeilun lisäksi kirjoitettiin koko joukko sakkoja johtuen ylinopeuksista, ajo- ja lepoaikarikkomuksista, sakkorenkaista, ylikuormista, puutteellisesta kuormansidonnasta ja haljenneista jarrulevyistä. Ilolla todettiin, että kaikki tarkastetut kuljettajat puhalsivat 0-tuloksia.



Poroaitaa rata-alueelle Ruikka – Muurola – Rovaniemi

Liikennevirasto rakentaa omalle rata-alueelleen aitaa porovahinkojen ehkäisemiseksi ja rataturvallisuuden parantamiseksi. Aitaa rakennetaan n. 33 kilometrin matkalle. Luvallisten radanylityspaikkojen ja tieliittymien kohdille aitaan jätetään aukko tai portti ja ne ovat liikkujien käytettävissä entiseen tapaan.

Aidan rakennusta varten Liikennevirasto on kaatanut omalta alueeltaan myös puustoa. Poroaidan rakentamisen tavoitteena on vähentää porojen allejääntejä, joita on vuosittain ollut keskimäärin 90. Allejäänneistä aiheutuu paliskunnille merkittäviä taloudellisia haittoja, mutta samalla allejäännit aiheuttavat junille vaurioita ja heikentävät rautatieliikenteen täsmällisyyttä.

Liikenneviraston tiedossa on, että luvatonta radan ylitystä on alueella tapahtunut. Ihmisten liikkuminen rata-alueella ja radalla on paitsi vaarallista myös kiellettyä. Henkilöliikenteen junaliikenne on hiljaista ja vaikeasti havaittavissa. Juna ei voi väistää ja sen pysähtymismatka on aina useita satoja metrejä. Vuosittain junan alle menehtyy 60-80 ihmistä koko maassa. Nyt rakennettavalla aidalla parannetaan myös alueen asukkaiden turvallisuutta.


Kaasuautoille "sähköautotuet" tiemaksuja myöten Saksassa

Saksa on päättänyt poistaa yli 7,5 tonnia painavilta hyötyautoilta tiemaksun ilmansaasteosuuden. Helpotus alentaa kaikilta painorajan ylittäviltä linja- ja kuorma-autoilta tiemaksuja 9,3 - 18,3 senttiä/km painoluokasta riippuen. Maksettavaksi jäävät tiemaksun infra- ja melukorvaukset. Päätös astuu voimaan 1.1.2019 ja jatkuu alustavasti kaksi vuotta. 

Päätöksellä arvioidaan olevan laajakantoiset seuraukset autokaupalle myös Saksan ulkopuolella johtuen Saksan keskeisestä sijainnista läpiajomaana.

Saksan kaasuautoille myöntämä helpotus on sama kuin sen jo aiemmin sähköautoille myöntämä helpotus. Vastaavasti heinäkuussa 2018 Saksan parlamentti myönsi 12 000 euron tuen LNG- ja 8 000 euron tuen CNG-ajoneuvon ostolle Saksassa.

Tiemaksut ovat käytössä lähes kaikissa Euroopan maissa. 


Paul Cederberg DAF-myyntipäälliköksi Nordic Truckcenteriin

Paul Cederberg (47) on nimitetty DAF-kuorma-autojen myyntipäälliköksi merkkiä edustavaan Nordic Truckcenteriin 8.10.2018 alkaen. PV:llä on 20 vuoden kokemus Veho Hyötyajoneuvojen myynnin ja maahantuonnin tehtävistä ja laaja kuorma-autoalan tuntemus niin tuote- kuin myyntitoiminnoistakin.

Lisäksi hänellä on muutaman vuoden kokemus telematiikan myymisestä sekä kuljetus ja logistiikka-alan rahoittamisesta. -Kokemuksellaan ja osaamisellaan PV tuo lisää voimaa myynnin ja markkinointimme kehittämiseen, ja myynnin esimiehenä on merkittävässä roolissa luomassa kasvuamme Suomessa, kertoo Nordic Truckcenter Oy:n maajohtaja Sampsa Rouhiainen.


Kaasu voittaa

Sähköauton valmistus ennen ensimmäistä latausta tuottaa kaksin verroin hiilidioksidipäästöjä verrattuna polttomoottorin valmistukseen ennen ensimmäistä tankkausta,  Ruotsin valtion tutkimuslaitos toteaa. Kun siihen lisätään sähköenergian tuottaminen valtaosaltaan hiilivoimalla, kaasuautojen rooli hiilidioksidin tuottajana ja ilmastonmuutoksen hillitsijänä nousee sähköautoon verrattuna uuteen valoon. Varsinkin jos kaasuautoissa käytetään biokaasuja LBG ja CBG.

Lue nelisivuinen raportti seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä 8/2018, niin tiedät. Lehti ilmestyy 26.10.


Volvo Buses tutkii akkupakettien uusiokäyttöä

Sähköautojen akkupaketilla on toinen elämä auton jälkeen. Uusiokäyttö on sähköautoilussa avaintekijöitä. Volvo Buses on tutkimassa mahdollisuuksia käyttää sähköbussiensa loppuun kulutettuja akkupaketteja uusiokäytössä muun muassa aurinkopanelien keräämän aurinkoenergian varastoimiseen ja käyttöön asuintaloissa.

Tutkimuksia suoritetaan BrfViva nimisessä 132 asunnon vuonna 2018 valmistuneessa rakennuksessa. Tutkimuksessa osapuolina ovat  autoteollisuuden (Volvo) lisäksi energiateollisuus (Göteborg Energi), rakennusteollisuus ((Riksbygget) sekä tiedeyhteisö Johanneberg Science Park.

Tutkimuksissa käytetään Göteborgissa linjalla 55 kulkevien Volvo sähköbussien litium-ioniakkuja.


Ruotsi: Miehet yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa

Syyskuussa jälleen kaksi kuorma-autonkuljettajaa kuoli liikenneonnettomuuksissa. Kuorma-autonkuljettaja on tilastollisesti Ruotsin vaarallisin ammatti.

Syyskuussa kaikkiaan liikenteessä kuolleista kaksi oli naisia ja 19 miehiä, joista viisi 65-vuotiaita tai vanhempia. Liikenteessä kuoli yhteensä syyskuussa 21 henkilöä ja 1452 vammautui (189 vaikeasti, 1263 lievästi), kuusi kuollutta vähemmän kuin syyskuussa 2017.

 (Trailer.se)


SISU:n asema puu- ja bioenergiakuljetuksissa vahvistuu

Metsäteollisuuden positiivinen kehitys on parantanut kuljetussektorin tulevaisuudennäkymiä ja johtanut investointien kasvuun. Metsäteollisuuden kuljetustehokkuutta parantaneet, vuonna 2013 toteutetut mitta- ja massauudistukset nostivat ajoneuvoyhdistelmämassat 60 tonnista 76 tonniin. Sisu Polar -malliston suurten sallittujen teknisten massojen ansiosta ajoneuvot olivat valmiita uudistukseen ilman merkittäviä tuotemuutoksia.

Lue lisää...


Atoy Autohuolto Raisio on avattu Kuninkaanväylä 17:ään

Monimerkkiketju Atoy Autohuolto laajeni Raisioon nopeasti Turun Orikedon avaamisen jälkeen. Raision Atoy Autohuollon korjaamo vietti avajaisia osoitteessa Kuninkaanväylä 17. Atoy Raisio huoltaa ja korjaa kaiken merkkiset henkilöautot ja pakettiautot joka arkipäivä. Kokonaisuuteen kuuluu myös rengashotellipalvelut.

Atoy:n autohuolto Raisiossa sijaitsee punaisella merkityssä pisteessä oheisessa kartassa. 

Huolto palvelee puhelinnumerossa 010 232 8505 ja mailissa Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..


Transtech vaihtaa nimensä – yrityksestä tulee Škoda Transtech

Suomalainen kiskokaluston valmistaja vaihtaa nimensä. Nimenmuutoksen taustalla on emoyhtiön Škoda Transportation Groupin omistamien yritysten sulauttaminen osaksi konsernia sekä yrityksen nimen kansainvälistäminen. Uusi toiminimi on Škoda Transtech Oy. Yhtiön toiminimen muutoksen myötä uudistuu myös yhtiön logo Škoda Transportation Groupin mukaiseksi.

Škoda Transtechin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja tuotanto Otanmäessä Kainuussa. Yrityksen myyntitoimisto sekä kunnossapitopalvelut sijaitsevat Helsingissä. Tällä hetkellä Škoda Transtech toimittaa raitiovaunuja Helsinkiin ja Tampereelle. Škoda Transtech osallistuu myös Škoda Transportationin raitiovaunujen toimittamiseen saksalaiselle Rhein-Neckar-Verkehr (rnv) GmbH:lle. Mannheimiin, Ludwigshafeniin ja Heidelbergiin tulevat ratikat perustuvat Škoda Transtechin Artic-vaunumalliin, joita tällä hetkellä Helsingissä on liikenteessä jo yli 50 kappaletta

Lue lisää...


BusDesign Sprinter 319 CDI A -invatakseja Suomeen

Turussa toimiva Rindell Group on aloittanut Mercedes-Benzin uusien BusDesign Sprinter 319 CDI A -invataksien maahantuonnin. Uuden invataksi-Sprinterin toimitusaika on tällä hetkellä yhdestä kahteen kuukautta.

Euroopan ensimmäiset Sprinter 319 CDI A -pakettiautot toimitettiin syksyllä 2018 Pohjanmaalle. Autot rakennettiin asiakkaiden toiveiden mukaisesti invataksikäyttöön. Ensimmäinen Sprinter luovutettiin Isokyröön Tapio Lae Oy:lle.

Mercedes-Benz julkaisi kesällä 2018 uuden Sprinter -malliston. Uusi Sprinter on tilavuudessaan ja esteettömyydessään monikäyttöinen hyötyajoneuvo, joka soveltuu erityisesti vaativaan ajoon, kuten invataksiksi. Sprinter 319 CDI A -lippulaivamallissa auton ajo- ja matkustusmukavuutta on paranneltu entisestään. Malliin voi valita muun muassa High Performance Led -ajovalot sekä 10.25” näytöllä varustetun MBUX-multimediajärjestelmän.

Lue lisää...


Infrahankkeiden kustannushallintaan luotettavuutta ja avoimuutta allianssimallilla

Uusi ICT-allianssi kehittää kustannusarvioiden laskentaa infrahankkeissa. Liikennevirasto sekä Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampereen, Turun ja Jyväskylän kaupungit ovat käynnistäneet hankkeen, jonka tavoitteena on luoda infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmä ja -palvelu.

Uusi kustannuslaskentajärjestelmä tuottaa luotettavat kustannusarviot läpinäkyvästi infrahankkeiden suunnitteluvaiheisiin. Tarpeen mukaan järjestelmä tulee palvelemaan myös toteutus- ja ylläpitovaiheita. Tilaajat haluavat infra-alalle kustannuslaskentajärjestelmän, joka vastaa tulevaisuuden tarpeisiin ja haasteisiin.

Tilaajan kumppaniksi on valittu Ihku-ryhmittymä, jonka muodostavat Ramboll Finland Oy, Civilpoint Oy, Solita Oy ja Mittaviiva Oy.

– Muodostamme yhdessä vahvan osaajakeskittymän. Ryhmässä on monipuolisesti infra-alan, kustannuslaskennan ja tietojärjestelmän kehittämisen asiantuntijoita. Tarkoitus on hyödyntää myös allianssin ulkopuolista osaamista parhaan tuloksen aikaansaamiseksi, allianssin projektipäällikkö Marketta Wainio Civilpoint Oy:ltä toteaa.

Järjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön vaiheittain vuosien 2019–2020 aikana, minkä jälkeen alkaa palveluvaihe. Hankkeen alustava kustannusarvio on kahdeksan miljoonaa euroa.


Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi 2020

Autonrengasliitto ry:n mukaan talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle keliennusteen, eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka mukaan talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vuonna 2020. Uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa, jotta rengasalan toimijoiden pelko liikenneturvallisuuden vaarantumisesta ei toteutuisi uudistuksen myötä.

Uudet talvirengassäännöt ovat siinä mielessä nykyisiä selkeämmät, ettei jatkossa tarvitse muistella erilaisia käyttöaikoja talvirenkaiden ja nastarenkaiden välillä

Toistaiseksi noudatetaan ajoneuvojen käyttöasetuksen mukaista kalenteriin sidottua talvirengaspakkoa joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää 1.11. alkaen ja muunakin aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää. Kitkarenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten ne voi laittaa huoletta alle jo ennen sesonkiruuhkia.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!