Kalmar toimittaa terminaalitraktoreita Malesiaan
- Luontiaika
- 20.12.2018 11:49
Cargoteciin kuuluva Kalmar on allekirjoittanut sopimuksen 41 Kalmar TL2 -terminaalitraktorin toimittamisesta SPT Services Sdn Bhd:lle Malesiaan. Tilaus on kirjattu Cargotecin vuoden 2018 viimeisen neljänneksen tilauskantaan, ja toimitus tapahtuu joulukuussa 2018.
SPT Services Sdn Bhd on Johor Port Berhardin täysin omistama tytäryhtiö. Kalmar toimittaa 41 Kalmar TL2 -terminaalitraktoria Pengerang Johorissa sijaitsevalle Solid Product Jettylle (SPJ). Puoliperävaunut liikuttavat säiliöitä Solid Product Jettyn laiturialueen ja RAPID:in varastojen välillä ja auttavat petrokemian lopputuotteiden, kuten polymeerien, kuljettamisessa lähinnä vientimarkkinoille.
Volvo FH on Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2019
- Luontiaika
- 20.12.2018 11:10
Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2019 on Volvo FH. Volvo Trucks on tuonut vuoden 2018 aikana monia teknisiä uudistuksia mallistoonsa ja palvelutarjontaansa, muun muassa kuljetusyrittäjää auttavien digitaalisten palvelujen muodossa. Erityisen merkittävä uutuus Volvo Trucksin tarjonnassa on Volvo FH:n kaasukäyttöisten mallien tulo markkinoille.
25-vuotisjuhliaan kuluvana vuonna viettänyttä Volvo FH:ta on tuotu suomalaisille asiakkaille nestemäistä kaasua voimanlähteenään käyttävinä LNG/LBG-versioina. Volvo on kehittänyt kaasumoottorin dieselmoottoria muokkaamalla.
Ford Transit Custom on Vuoden Pakettiauto Suomessa 2019
- Luontiaika
- 20.12.2018 11:02
Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden Vuoden Pakettiauto Suomessa 2019 on Ford Transit Custom. Uusitun Ford Transit Customin tuotanto alkoi kuluneen vuoden alussa ja asiakastoimituksia päästiin tekemään vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.
Ford Transit Customin ajo-ominaisuudet ovat kohdallaan ja uudistumisen myötä kuljettajaa avustavien järjestelmien määrä on kasvanut runsaasti. Avustavat järjestelmät parantavatkin jo hyvällä tasolla olevaa ajokokemusta.
Automaailmasta vaikutteita saanut helikopteri
- Luontiaika
- 20.12.2018 10:45
Volkswagen-konsernin vuonna 2010 ostama Italdesign Giugiaro osaa tehdä muutakin kuin suunnitella autoja. Italdesign on nimittäin ollut mukana suunnittelemassa venäläisen VR-Technologiesin VRT500 helikopteria. VRT500 on kevyt, yksimoottorinen ja kuusipaikkainen helikopteri.
Italdesignin vaikutuksesta helikopterin suunnittelu ja muotoilu ottaa vaikutteita automaailmasta, kun taas tekniset ratkaisut tulevat helikopteriteollisuudesta. VRT500:n etuosa on muotoiltu näyttäväksi ja aerodynaamiseksi. Etuosa on suunniteltu niin, että se sulautuu saumattomasti runkoon sekä ulkonäön että aerodynamiikan puitteissa.
Ruotsi: Miljoonalla autoilijalla liikennevaarallinen näkö
- Luontiaika
- 20.12.2018 10:44
Näöntarkastus yhteistyönä Bioptik´n ja Bilprovning autotestauksen kesken on valmistunut vuodelta 2018. 10 vuoden aikana on testattu yli 24 000 autoilijan liikennenäköä. Joka vuosi tulokset ovat olleet yhtä pelottavia.
Vuoden 2018 näkötestaukset todistivat, että ihanteellisissakin olosujhteissa joka 6. autoilijan näkö oli sameinen jo kahden metrin etäisyydellä. Joka 10. autoilijan näkö ei olisi riittänyt täyttämään ajokorttivaatimuksen edellyttämän. Yhdeksän kymmenestä olivat sitä mieltä, että näkötarkastuksen tulisi olla edellytys joka ajokortin uusimiselle.
(Trailer.se)
Iveco valmis maailman kovimpaan rallikilpailuun
- Luontiaika
- 20.12.2018 10:43
Team Petronas De Rooy Iveco osallistuu 41. Dakar-ralliin neljällä Iveco Powerstarilla. Tiimin kuljettajina toimivat Dakar-rallin kaksinkertainen voittaja Gerard De Rooy, Afrikan Eco Race 2018 -voittaja Federico Villagra, Dakar 2018:n neljän etapin voittaja ja menestyksekkäin kuljettaja Ton van Genugten sekä kokenut Maurik van den Heuvel.
Valmistelut maailman vaativimpaan rallikilpailuun ovat täydessä vauhdissa: Ajoneuvoille on suoritettu lähtötarkastukset Le Havressa ja ne on lastattu Peruun menevään laivaan. Kaksi ykköskuljettajaa, Gerard De Rooy ja Federico Villagra sekä kaikkien aikojen vahvin Petronas De Rooy Iveco -tiimi pyrkivät uusimaan viime vuoden Afrikan Eco Racen ja Dakarin vuosien 2012 ja 2016 voitot.
Ruotsi: Ennätysvauhtia kalterien taakse
- Luontiaika
- 20.12.2018 10:28
Viime maanantaina Jönköpingin Sähkö-Gigantissa pidätetty 54-vuotias ulkomaalainen kuorma-autonkuljettaja sai kahdessa päivässä tuomionsa rattijuopumuksesta ja ravistelee kaltereita tuomion mukaan kaksi kuukautta.
Sähkö-Gigantin henkilökunta heräsi epäilemään miehen "raittiutta" ja hälytti poliisin paikalle. Verikoe osoitti 1,44 promillen humalatilaa.
Poliisi kiitteli jälkeenpäin Sähkö-Gigantin valppaita myyjiä. "He ovat todella kiitoksen ansainneet. Jos homma pelaa tällä tavalla, liikenneturvallisuus on voittanut paljon", Jönköpingin poliisin ryhmäpäällikkö Markus Anefur sanoi.
Alan vanhin vitsi: "Heräsi tankki tyhjänä"
- Luontiaika
- 20.12.2018 10:16
Sitä sanotaan jo kuorma-autokuljetuksissa alan "vanhimmaksi vitsiksi" koko Euroopassa, tunnetaan myös Suomessa: "heräämistä tankki tyhjänä".
Tuorein, vain ei viimeinen, esimerkki tulee Ruotsista. Q8 huoltoaseman pihalla Kungsgatan´lla Kungsörissä kuljettaja heräsi rekkansa ohjaamossa, hieroi unet silmistään ja täräytti kiesin käyntiin jatkaakseen matkaa. Matkanteko jäi kuitenkin siihen moottorin sammuessa. Osoittautui että viimeiset runsaat 100 litraa dieseliä oli yön aikana juoksutettu imuletkulla säiliöstä.
Paikalliselle poliisille jäi todettavaksi, ettei ollut todistajia, ei epäiltyjä - eikä ollut ensimmäinen kerta. Poliisi totesi, että samanlaisia polttoainevarkauksia on sille ilmoitettu toistuvasti.
Ruotsi: Ankara vastalause varallisista teistä
- Luontiaika
- 20.12.2018 10:01
Ammattikuljettaja on liikenneonnettomuustilaistoissa todettu Ruotsin vaarallisimmaksi ammatiksi. Tilastot nousevat taas pintaan puuauton kaaduttua ojaan kyljelleen kaksi viikkoa sitten tiellä 941 Smålannissa tienreunan pettäessä kuormatun auton alla. Tie on keskeinen väylä puunkuljettajille. Paikoin se on niin kapea, ettei kaksi vastakkain kulkevaa mahdu ohittamaan. Liikenneviraston suunnitelmien mukaan tietä parannetaan vuoteen 2029 mennessä.
Autonominen Scania testeissä Australiassa
- Luontiaika
- 20.12.2018 09:29
Scania testaa autonomista kuljetusjnärjestelmäänsä suolakaivoksessa Australiassa. Testiautona on itseajava Scania XT 8x4 jäteauto.
Alkuvaiheessa itseajavan auton kulkua varmistaa henkilö ohjaamossa tarkkailen auton suorituskykyä ja kulkua. Testin edetessä mukaan tulee useampia autonomisia Scanioita kehittämään autojen koneesta-koneeseen ja toiminnasta-toimintaan yhteispeliä.
- Kaivokset tarjoavat ihanteellisen testiympäristön autonomisille kuolrma-autoille ja niiden käytölle. Olemme ilolla seuranneet autonomisen Scaniamme selviytymistä testin alkuvaiheessa. Kokemuksilla joita täällä saadaan useammankin itsenäisesti toimivan auton yhteistyöstä ovat ratkaisevia, kun kehitämme autonomisia ratkaisuja muihin kuljetussovellutuksiin, Scania Miningin johtaja Björn Winblad sanoo.
Käytettyjen litiumparistojen virtanavat on teipattava!
- Luontiaika
- 19.12.2018 19:03
Litiumparistojen oikosulusta voi syntyä pahoja tulipaloja, kun paristojen suojaamattomat päät joutuvat kosketuksiin toistensa kanssa. Vastaavat palot voitaisiin välttää teippaamalla paristojen virtanavat ennen kierrätykseen viemistä.
– Litiumparistot ovat paristoista häijyimpiä. Niiden virtanavat ovat niin lähellä toisiaan, että ne reagoivat helposti osuessaan toisiin paristoihin. Siksi napojen teippaaminen on ehdottoman tärkeää, ja siitä muistutetaan myös paristonkeräyslaatikossa, Paristokierrätystä hoitavan tuottajayhteisö Recser Oy:n toimitusjohtaja Helena Castrén muistuttaa.
Uusi Traffic Management Finland vastaa kaikkien kulkumuotojen liikenteenohjauksesta
- Luontiaika
- 19.12.2018 18:47
Vuoden 2019 alussa aloittaa toimintansa valtion liikenteenohjauskonserni Traffic Management Finland Group, jonka muodostavat emoyhtiö Traffic Management Finland Oy (TMF) sekä sen liikennemuotokohtaiset tytäryhtiöt.
Traffic Management Finland on valtion kokonaan omistama erityistehtäväkonserni, joka toimii liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauksessa.
Kirsi Karlamaa uuden Traficomin pääjohtajaksi
- Luontiaika
- 19.12.2018 18:20
Valtioneuvosto on nimittänyt DI Kirsi Karlamaan 1.1.2019 toimintansa aloittavan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin pääjohtajaksi viiden vuoden määräajaksi.
Liikenne- ja viestintävirastoon yhdistyvät Viestintävirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja osa Liikennevirastosta. Uusi virasto yhdistää asiantuntijoiden osaamisen ja tuo aiempaa paremman kyvyn vastata toimintaympäristön muutoksiin ja asiakkaiden tarpeisiin: ilmastonmuutos, digitalisaatio ja nopea teknologinen kehitys vaikuttavat myös liikenteeseen ja viestintään kohdistuviin vaatimuksiin.
Bosch testaa Nesteen uusiutuvaa dieseliä
- Luontiaika
- 19.12.2018 16:03
Bosch kokeilee Nesteen uusiutuvaa dieseliä, jonka avulla ajoneuvojen kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää jopa 90 % dieseliin verrattuna.
- Uusiutuvista ja synteettisistä polttoaineista voi olla suurta hyötyä ilmastonmuutoksen hidastamisessa. Niillä saadaan aikaan nopeita ympäristövaikutuksia, sillä olemassa olevia ajoneuvoja tai infrastruktuuria ei tarvitse uusia, vaan esimerkiksi nykyiset ajoneuvot ja huoltoasemat voivat jäädä käyttöön, sanoo Boschin pääjohtaja Volkmar Denner.
Bosch on tutkinut jo jonkin aikaa uusiutuvia ja synteettisiä polttoaineita. Yrityksen dieselmoottoreiden polttoainetta kuljettavia osia, kuten polttoainepumppuja ja -ruiskuja, on testattu perusteellisesti, ja ajoneuvovalmistajat voivat ottaa ne käyttöön uusiutuvien ja synteettisten polttoaineiden kanssa.
Tekoälyllä tehoa liikennehäiriöiden tunnistamiseen
- Luontiaika
- 19.12.2018 15:54
Liikennevirasto ja Tieto toteuttivat keväällä̈ 2018 kokeilun, jossa testattiin tekoälyn ja nousevan LiDAR-mittausteknologian käyttökelpoisuutta liikennevirtojen analysoinnissa. Sensorifuusioon perustuva kokeilu osoitti, että tekoälyn avulla voidaan analysoida liikennevirtaa ja tuottaa reaaliaikaista tietoa liikenneturvallisuuden tueksi ilman merkittäviä lisäkustannuksia.
Tavallisuudesta poikkeavat liikennetilanteet muodostavat merkittävän liikenneturvallisuusriskin. Tällä hetkellä liikennetilanteiden automaattinen valvonta perustuu vahvasti kameraperustaiseen videodataan ja kehittyneimmät ratkaisut kohdentuvat lähinnä tunneleiden turvallisuuden valvontaan. Tekoälyä ja sensoridataa yhdistäviä järjestelmiä ei käytetä vielä yleisesti tavallisuudesta poikkeavien liikennetilanteiden reaaliaikaiseen valvomiseen. Sensorifuusiota hyödyntävät ja automaattisesti tekoälyn avulla dataa analysoivat järjestelmät voivat jatkossa tuoda uusia mahdollisuuksia turvallisen tienpidon helpottamiseksi.