MAN - Vaihtoautot

Oulun Autokuljetuksen terminaali rakennettiin vain vuodessa ja alle budjetin

Oulun Autokuljetuksen uudessa läpivirtausterminaalissa tavarat puretaan toiselta sivulta ja lastataan toiselta, mikä on sujuvoittanut ja tehostanut toimintaa. Työntekijöiden tyytyväisyys on noussut modernien ja toimivien tilojen myötä. A-Insinöörit vastasi hankkeen rakennuttamisesta ja projektijohtamisesta.

- Kyseessä on Oulun Autokuljetuksen historian suurin yksittäinen investointi. Terminaalin uusi pohjaratkaisu on helpottanut arkea ja nostanut työntekijöiden tyytyväisyyttä. Tilan uusimisen myötä olemme myös päivittäneet ja kehittäneet prosesseja ja toimintatapojamme. Nyt esimerkiksi kulunvalvonta, vartiointi ja automatiikka ovat ajan tasalla, kertoo OAK:n toimitusjohtaja Jaana Kokko.

Uuden terminaalin vieressä sijaitseva vanha terminaali ei enää palvellut kehittynyttä liiketoimintaa parhaalla mahdollisella tavalla. Kun Oulun kaupunki kaavoitti Oritkarin ranta-aluetta uudelleen, yhdeksän hehtaaria meren ja terminaalin välistä aluetta osoitettiin logistiikka-alueeksi. Vuonna 2015 valmistuneeseen kaavaan kaavoitettiin 5 hehtaarin tontti, jonka OAK varasi itselleen. Kaupungin tahtotila oli, että uudelle tontille on rakennettava nopeasti.

Lue lisää...


Kipattava autonkuljetuslava Sprinteriin

Saksalainen ajoneuvokuljetuksiin sopivien lavettien valmistukseen erikoistunut Algema Fit-Zel on lisännyt tuotevalikoimaansa Mersu Sprinterille sovitetun kipattavan autonkuljetuslavan. Ennestään vastaava kipattava lava on saatavana myös VW Crafteriin, Ford Transitiin ja MAN GTE'en.

Sprinterin kipattava lava kantaa 3,1 tonnin hyötykuormaa. Kippi toimii hydraulisesti ja on kuormausvalmis 8 sekunnissa 10 asteen kuormauskulmalla. Kulma on loivennettavissa 4,5 asteeseen. Blitzlader-2 nimeä kantava lava Sprinter.-alustalle maksaa Saksassa alkaen 29 500 euroa.

(Vogel)


Ruotsi: Alstom, Volvo ja NCC rakentamaan sähkötietä länsirannikolle

Ruotsin Trafikverket'n suunnitelmiin toteuttaa sähkötie Gävleborgiin, Blekingeen ja Örebrohun kolme suurta eli Alstom, Volvo-konserni ja NCC ovat ilmoittautuneet halukkaiksi toteuttaa sähkötie Ruotsin länsirannikolle lähinnä Göteborgin suuria teollisuuslaitoksia palvelevaksi.

Alstom tuo yhteistyöhön osaamisensa raitiovaunu/sähköjuna-tekniikasta. Volvo tuo mukanaan sähköajoneuvo-osaamisensa ja NCC tietonsa ja kokemuksensa nk. Arlandan sähkötie-toteutuksesta.

 



Trump tullut maksamaan Fordille jo miljardi dollaria

Presidentti Trumpin tullipolitiikka on tullut maksamaan Ford-konsernille tähän mennessä noin miljardin dollarin verran, konsernijohtaja Jim Hacket sanoi Bloomberg TV:n haastattelussa New Yorkissa. Tappio johtuu Trumpin määräämistä metallien rangaistustulleista, joista erityisesti aluminin tarve kostautuu raskaasti autojätin toimintaan.

- Jos näin jatkuu, vahingot vain kasvavat, Hacket totesi. Rangaistustullien seurauksena USA:n omat alumini- ja terästuottajat ovat korottaneet tuotteidensa hintoja rajusti.

Fordin lisäksi USA:n autonvalmistajat kuten General Motors, Fiat Chrysler, Kenworth, Peterbilt sekä eurooppalaisomisteiset kuorma-autovalmistajat ja lukuisat pienemmät ajoneuvovalmistajat ovat ajautuneet samaan tapiookiereeseen.


Sähköisten rahtikirjojen käyttö mahdolliseksi kansainvälisissä tiekuljetuksissa

Hallitus esittää, että sähköisten rahtikirjojen käyttö sallittaisiin kansainvälisissä tiekuljetuksissa. Tämä edellyttää tiekuljetussopimuslain muuttamista. Hallitus antoi esityksensä 27. syyskuuta 2018.

Sähköisten rahtikirjojen käyttö sisältyy tavarakuljetuksia koskevaan YK:n yleissopimukseen, jonka lisäpöytäkirjan hyväksymistä hallitus esittää eduskunnalle.

Lisäpöytäkirja sallii sähköisten rahtikirjojen käyttämisen kansainvälisissä tiekuljetuksissa sopimusvaltioiden välillä, kun tähän asti sopimus on kattanut vain paperiset asiakirjat. Sähköisen rahtikirjan käyttäminen ei siten ole pakollista, vaan osapuolet voisivat sopia sen käyttämisestä paperisen asiakirjan sijasta.

Esityksen tavoitteena on edistää logistiikkasektorin digitalisaatiota. Tietojen saaminen paperilta sähköiseen muotoon on edellytys logistiikkasektorin laajemmalle digitalisaatiolle ja tiedon paremmalle hyödyntämiselle kuljetusketjuissa. Sähköisessä muodossa olevat tiedot edistävät myös yritysten ja viranomaisten välistä tietojenvaihtoa, mutta ennen kaikkea ne helpottavat entistä joustavampien palvelujen syntymistä.

 


Tiedonvaihtoa tehostetaan autoihin ja ajokortteihin liittyvän rikollisuuden estämiseksi

Hallitus esittää eduskunnalle niin sanotun EUCARIS-sopimuksen hyväksymistä ja voimaansaattamista. Sopimus koskee eurooppalaista tietojärjestelmää, joka mahdollistaa keskusviranomaisten tiedonvaihdon ajoneuvoista ja ajo-oikeuksista.

Hallitus antoi lakiesityksensä 27. syyskuuta 2018.

Tietojenvaihtojärjestelmän tavoitteena on varmistaa, että sopimusvaltioiden rekisterit ovat ajantasaisia ja luotettavia. Lisäksi tavoitteena on edistää ajo-oikeuksiin ja ajoneuvoihin liittyvän rikollisuuden torjuntaa ja tutkimista, sekä tehostaa sopimusvaltioiden hallintoa tarjoamalla tietoa nopeasti ja tehokkaasti.

Sopimukseen liittyminen antaa paremmat työkalut ehkäistä väärinkäytöksiä, kun ajoneuvotiedot voidaan tarkastaa ulkomaisilta viranomaisilta rekisteröinnin yhteydessä. Tämä vaikeuttaa esimerkiksi varastettujen autojen liikkumista rajan yli.

Sopimus antaa myös ajokorttia myöntäville viranomaisille nykyistä tehokkaammat mahdollisuudet verrata ajokorttitietoja muiden maiden rekistereihin. Tiedot ulkomaisista ajo-oikeusrekistereistä voisivat tulevaisuudessa olla helpommin saatavilla myös ajo-oikeuksien valvontaan tien päällä.

Sopimuksen myötä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi saa oikeuden ottaa käyttöönsä kaikki EUCARIS-järjestelmän tarjoamat palvelut. Tiedonvaihtoa viranomaisten välillä voidaan tehostaa ja automatisoida, kun tietoja ei tarvitse enää erikseen lähettää eri valtioille.

Sopimus turvaa kansalaisten tietosuojaan ja -turvaan liittyvät oikeudet. Euroopan unionin tietosuojalainsäädännön noudattaminen on edellytys sille, että sopimukseen voi liittyä.

Esitys tukee hallituksen digitalisaation kärkihanketta.

 


Liikennepalvelulailla joustavuutta ammattipätevyyssääntelyyn

Liikennepalvelulaki luo edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille. Sen keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa asiakaslähtöiset liikennepalvelut. Olennaista näiden tavoitteiden saavuttamisessa on tiedon avaaminen.

Lue lisää...


Nurminen Logistics aloittaa säännöllisen rautatieliikenteen Suomen ja Kiinan välillä

Nurminen Logistics avaa lokakuussa säännöllisen konttijunayhteyden Helsingin ja Kiinan Hefein välillä. Suomen vienti- ja tuontiteollisuudelle suunnattu uusi liikenneyhteys kuljettaa rahdin Suomen ja Kiinan välillä 14 päivässä. Liikenne aloitetaan 17.10.2018 Helsingistä. Syksyn 2018 aikana Helsinki-Hefei välillä lähtee neljä junaa kumpaankin suuntaan. Vuoden 2019 alusta junayhteys on viikoittaista.


Trukki-indeksi kautta-aikojen ennätykseen

Suomessa myytävien trukkien markkinaluvut ovat nousseet kautta aikojen ennätykseen. Vuosimarkkina (12kk) on tällä hetkellä 4171 konetta (lähde WITS-tilasto), mikä tarkoittaa peräti 25%:n kasvua vuosimarkkinassa vuoden 2017 lopputilanteeseen verrattuna. Tämän kalenterivuoden aikana (01-08/2018) kasvua on ollut peräti 43%:n viime vuoteen verrattuna (01-08/2018).

Uusien trukkien myynti eli ns. ”trukki-indeksi” kuvaa taloudellista aktiviteettia hyvin käytännönläheisellä tavalla. Trukkien käyttäjiä ovat mm. teollisuus, satamat, logistiikkakeskukset, kuljetusyritykset ja kaupan ala. Trukkeja tarvitaan rekka-autojen lastaukseen ja purkamiseen, tavaroiden ja raaka-aineiden siirtämiseen sekä varastointiin jne.

Edellinen ennätys oli vuodelta 2008, jolloin 12kk:n trukkimarkkina oli hetkellisesti 4056 konetta. Sen jälkeen trukkimarkkina romahti rahoituskriisin seurauksena peräti 60%. Toipuminen on kestänyt kymmenen vuotta johtuen tunnetuista syistä kuten vientiteollisuuteen vaikuttaneista Venäjän pakotteista ja epävarmuudesta, Kreikan kriisistä ja suomalaisten tuotteiden kysynnästä maailmalla.

Lue lisää...


Lasinpesunestekanisterit kierrätykseen Hollolan Matkakeitaalla

Hollolan Matkakeitaalla käynnistyy lokakuun alussa tuulilasinpesunestekanistereiden panttikeräyskokeilu. Kokeilulla selvitetään, lisääkö muovipakkausten pantillisuus kuluttajien intoa toimittaa pakkaukset materiaalikierrätykseen.

Kokeilussa kerättäväksi pakkaukseksi valittiin lasinpesunestekanisteri, koska kanisterit ovat helposti tunnistettavia ja ne valmistetaan kierrätettävästä HDPE- muovista. Kerätyt kanisterit toimitetaan tehtaalle, jossa ne murskataan, pestään ja granuloidaan. Muovigranulaatista valmistetaan uusia muovituotteita. Panttisysteemin avulla on mahdollista saada tasalaatuista muovia suoraan kierrätykseen.

Käytännössä pilotti toimii niin, että asiakas ostaa tarralla merkityn lasinpesunestekanisterin Hollolan Matkakeitaalta. Käytön jälkeen hän palauttaa tyhjän kanisterin Matkakeitaan kassalle ja saa palkkioksi kupillisen kahvia.

Muovikanistereiden keräyskokeilu toteutetaan 1.10.2018-31.3.2019.

Kokeilun toteuttavat Lahden ammattikorkeakoulu, Muovipoli Oy, Hollolan Matkakeidas ja Muoviyhdistys ry. osana LAMKin koordinoimia Kiertoliike ja Kiemura -projekteja. Molemmat projektit toteutetaan Euroopan aluekehitysrahaston tuella.


Hankookilta ensimmäinen rengas sähköbusseihin

Hankook esittelee ensimmäisen sähkökäyttöisille busseille suunnitellun renkaansa SmartCity AU04+. Yritys ottaa huomioon asiakkaiden lisääntyneet tarpeet sähkökäyttöisiin busseihin asennettavista renkaista. Koska sähköbussit ovat akkujensa vuoksi yleensä raskaampia kuin moottorikäyttöiset bussit, renkaiden kuormitusindeksi on myös suurempi. Jotta akun energiankulutus voidaan pitää mahdollisimman pienenä, SmartCity AU04+ -renkaan vierintävastus on erittäin alhainen.

Kaupunkien sisäisessä, jatkuvia pysähdyksiä vaativassa liikenteessä bussien on kestettävä suuria rasituksia ja oltava samalla turvallisia. Sen vuoksi uuden sähköbussin renkaan kehitystyössä kiinnitettiin erityistä huomiota olkalohkon leveyden ja rakenteen mukauttamiseen siten, että rengas kuluu tasaisesti. Ympärivuotiseksi renkaaksi suunniteltu rengasmalli SmartCity AU04+ sopii rajoituksetta talvikäyttöön ja onkin varustettu lumihiutalesymbolilla (3PMSF). Tämä uusi kaupunkibussien rengaskoko soveltuu käytettäväksi myös tavanomaisissa kaupunkibusseissa.


Voittaja Suomeen

Vuoden 2019 pakettiautoksi valittiin PSA:n nelikko. Opelin esittelyauto Combo on kierroksella eri maissa. Auto, tekniikka ja kuljetus ajoi auton Oslosta Helsinkiin. 1.5-dieselmoottorilla osoittautui mainioksi matka-autoksi. Auton varusteista, aktiivinen vakionopeussäädin, Hud-näyttö ja iso navigaattori, olivat mainio apu pitkällä matkalla. Kulutus kuormaamattomalla autolla matka-ajossa, jossa mukana oli vaihtelevaa maaseutuajoa sekä huomattava määrä moottoritietä, oli 5,2 l/100 km. Lue lisää voittajanelikosta seuraavasta 8.10 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (7/18). Opel Comboon paneudumme tarkemmin lokakuun lopussa ilmestyvässä numerossa (8/18).


Uusien kuljetusliikkeiden määrä selvässä kasvussa

Kuljetusalalle on jo elokuun loppuun mennessä perustettu enemmän uusia yrityksiä kuin koko viime vuonna. Asiakastieto Groupin tilastojen mukaan tammi-elokuun perustamisvauhti ennakoi, että tänä vuonna toimintansa aloittaisi selvästi yli tuhat uutta kuljetusliikettä. Yhtä paljon aloittajia tällä alalla on ollut viimeksi vuonna 2011. Tilastohavainto saa tukea Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n barometristä.

-Nyt näemme pelkää vihreää sektoria, niin kevään toteumassa kuin ennusteessakin. Myönteisyys koskee liikevaihtoa sekä kuljetuksia kilometreissä ja tonneissa mitattuna, SKAL totesi kevään kyselytietojen perusteella.

Tuolloin myös kannattavuusennuste oli selvästi plussalla, vaikka sen toteuma ei ollut aivan yrittäjien toivomalla tasolla. Kesän lopulla uudelleen toteutetussa barometrissä odotukset olivat kuitenkin tasaantuneet, eikä kesä ollut aivan kuljetusyrittäjien ennakoimalla tasolla.

Myös Asiakastiedon reaaliaikaisen toimialakatsauksen mukaan tieliikenteen tavarankuljetuksessa kannattavuuden, vakavaraisuuden ja maksuvalmiuden tunnusluvut ovat kokonaisuudessaan loivassa kasvussa. Volyymikasvu ei kuitenkaan vielä tilinpäätöksissä näy. Esimerkiksi alan konkurssiriski on katsauksen mukaan viime vuodesta selvästi alentunut. Merkittävää vaihtelua kuljetusalan yritysten riskeissä silti on. Vahvoja (luokitus AAA tai AA+) yrityksiä kuljetusalalla on Asiakastiedon mukaan hieman keskimääräistä vähemmän. Keskiryhmän yläpäässä AA-yrityksiä sen sijaan on erittäin paljon, ja heikoimmassa C-luokassakin kuljetusala on ylikorostunut.


Kaasuasema Vantaan IKEA:an

Gasum avasi IKEA Suomen Vantaan tavaratalon yhteyteen 26. syyskuuta uuden kaasutankkausaseman. Asemalta saa tankattua maakaasua ja biokaasua. IKEA Suomen Vantaan tavaratalon uusi tankkausasema on osa Gasumin ja IKEA Suomen kiertotalousyhteistyötä, jossa Suomen IKEA-tavaratalojen ruokahävikistä tuotetaan biokaasua. Tänä vuonna kaasutankkausasema on avattu myös IKEA Suomen Espoon toimipisteeseen.

Gasum on sitoutunut laajentamaan tankkausasemaverkostoa rakentamalla lähivuosina 35 uutta asemaa. Uusin kaasutankkausasema avattiin heinäkuussa Saloon, Piihovin ABC-aseman yhteyteen. Vuoden 2018 aikana Gasum avaa kaasutankkausasemat myös Ouluun ja Lahteen. Lisäksi suunnitteilla on lukuisa joukko asemahankkeita ympäri Suomea mm. Seinäjoelle ja Kuopioon. Yhtiöllä on tavoitteena kasvattaa kaasutankkausverkostoa kymmenellä uudella asemalla vuosittain.


Uudet rengasmallit tie- ja maastokäyttöön täydentävät Hankookin SmartWork-sarjan

Hankook SmartWork -valikoiman uudet rengasmallit AM11, DM11 ja TM11 on kehitetty erityisesti rakennustyömaiden ajoneuvoihin, joita käytetään rakennusmateriaalien, romun, jätteiden yms. kuljetuksissa, ja jotka sen vuoksi ajavat suurimman osan kuljetusmatkoista julkisilla teillä. Ohjaus- ja vetoakselin sekä perävaunujen renkaat suoriutuvat tiekäytössä ja varmistavat pidon rakennustyömaiden päällystämättömillä alustoilla. Tästä pitävät huolen kaikille akselipaikoille suunniteltu rengasmallin muotoilu sekä erityisesti näille rengasmalleille kehitetty kumiseos.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!