MAN - Vaihtoautot

Venäjä: SKYF-drone kantaisi 250 kg!

Venäläinen ARDN -yhtiö kehittelee tavallista suurempaa dronea. SKYF-drone kantaisi 250 kg kuormaa, toimisi kahdeksan tuntia ja lentäisi 350 km 50 kg kuormalla huippunopeudella 70 km/t. 

Kuljetus- ja logistiikkatehtävien lisäksi SKYF pystyisi mm. lannan ja torjunta-aineiden levitykseen, palontorjuntaan sekä ruoka- ja lääkekuljetuksiin.

Suurikokoinen nelilapainen SKYF olisi helposti pakattavissa omaan kuljetuskonttiin ja palautettavissa 10 minuutissa lentokelpoiseksi.

SKYF-dronea on kehitelty vuodesta 2014 ja koelennätetty 2016. Hinnasta ja ensiesittelypäivästä ei ole ilmoitettu.

(Transportnet.se)


eViton toimitukset alkavat vuoden 2018 jälkipuoliskolla

Mercedes-Benz Vans tarjoaa pian täyssähkövaihtoehdon kaikista valmistamistaan pakettiautomalleista. Ensimmäinen uusi tuote on keskikokoluokan eVito, jonka testaamisen pilottivaihe käynnistyy Hampurissa ja Stuttgartissa ensi vuonna. Toimitukset alkavat vuoden 2018 jälkipuoliskolla. Mallisto laajenee vuonna 2019 esiteltävällä eSprinterillä ja Citanin täyssähköisellä mallilla.

Uusi eVito on toinen Mercedes-Benzin sähkötoiminen pakettiautomalli vuonna 2010 esitellyn Vito E-Cellin jälkeen. Saksassa tulokkaan tilauskirjat on avattu ja hinnat alkavat siellä 39 990 eurosta (veroton hinta). Ensimmäisten tuhannen auton tilauksiin sisältyy ilmainen huoltopaketti Wallbox-tyyppisine pikalatauslaitteineen.

Mercedes-Benz eViton akkukapasiteetti on 41,4 kWh, joka takaa autolle noin 150 kilometrin toimintamatkan latauksella. Epäedullisissa oloissa kuten alhaisissa lämpötiloissa ja täydellä kuormalla pitäisi päästä 100 kilometrin toimintamatkaan. Akku ladataan täyteen noin kuudessa tunnissa. Tehoa on tarjolla 84 kW (114 hv) ja vääntöä 300 Nm. Normaali huippunopeus on 80 km/h. Tarvittaessa käyttäjä voi valita myös 120 km/h huippunopeuden.

Uuden eViton kokonaispituus on joko 5140 milliä tai 5370 milliä. Autoon voi lastata jopa 1073 kilon hyötykuorman, ja tavaratilan suurin tilavuus on 6,6 kuutiometriä. Akku on sijoitettu lattian alle, joten koko kuormatila jää vapaaksi kuljetuskäyttöön. Suurin sallittu kokonaispaino on 3200 kiloa.


Suomi menestyi Global TechMasters Trucks 2017 -kilpailussa

Kansainvälinen Mercedes-Benz-kuorma-autohuollon Global TechMasters Trucks 2017 -finaalikilpailu järjestettiin Saksan Stuttgartissa 7.-10.11.2017. Ensimmäistä kertaa mukana ollut Suomen joukkue oli kilpailussa viides. Kilpailussa oli yhteensä kaksitoista maata. Yksilösarjoissa tulokset olivat vielä parempia: Jori Heino ja Jari Kossi Vehon Pirkkalan toimipisteestä nappasivat molemmat pronssisijat omissa kategorioissaan.

Kilpailussa mitattiin taitotasoa ja oman työprofiilin mukaista toimintaa niin yksilönä kuin tiiminä. Kilpailu piti sisällään kirjallisia monivalintatehtäviä sekä käytännön kilpailutehtäviä asiakaspalvelusta, kuorma-autohuollosta sekä vikadiagnooseista.  

Lue lisää...



Eckerö Linelle innovaatiolla 430 tonnin päästövähennykset

Eckerö Linen ja Gadlab Engineering -insinööritoimiston vuonna 2015 aloittama cleantech-pilottihanke on saatu menestyksekkäästi päätökseen. Hankkeessa m/s Finlandialle asennettiin absorptiojäähdytysjärjestelmä, Gadcooler, jonka avulla laivan koneiden hukkalämpöä kerättiin talteen ja hyödynnettiin laivan ilmastoinnissa.

Maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen teknologia on tuonut kahdessa vuodessa Eckerö Linelle merkittävät polttoainesäästöt ja päästövähennykset. Se on päätetty ottaa vakituiseen käyttöön.

Merkittävä osa laivojen käyttämästä polttoaineesta kuluu niiden jäähdytykseen etenkin kesäkuukausina. Uuden, helsinkiläisen laivasuunnitteluun erikoistuneen insinööritoimisto Gadlab Engineeringin tarjoaman teknologian avulla laivan koneistosta syntyvä hukkalämpö hyödynnetään ilmastoinnissa tarvittavan jäähdytyksen tuottamisessa väliaineena käytetyn myrkyttömän litiumbromidin avulla. Teknologia käyttää kemiallista jäähdytystä, eikä siksi vaadi juurikaan huoltoa.

Teknologiaa pilotoitiin Tekesin tukemassa hankkeessa, jossa Helsinki–Tallinna-väliä kulkevalle m/s Finlandialle asennettiin absorptiojäähdytysjärjestelmä. Koska jäähdytin vähentää polttoaineen käyttöä, sen avulla voidaan vähentää laivan hiilidioksidi-, rikkidioksidi- ja typenoksidipäästöjä. Teknologia toi pilotointivaiheessa Eckerö Linelle merkittävät polttoainesäästöt ja päästövähennykset: Kahden vuoden kokeilun aikana m/s Finlandia on käyttänyt 140 tonnia vähemmän polttoainetta, mikä on johtanut jopa 430 tonnia pienempiin päästöihin edellisvuoteen nähden. 

”Pyrimme jatkuvasti edistämään ympäristöystävällistä merenkulkua. Siksi uusien, ympäristöystävällisten ratkaisujen etsiminen ja käyttöönotto ovat tärkeä osa Eckerö Linen strategiaa.  On hienoa, että olemme saaneet ensimmäisenä maailmassa käyttöömme aivan uudenlaisen, kotimaisen innovaation, jonka avulla olemme päässeet lähemmäs meille tärkeitä ympäristötavoitteita. Olemme pilottihankkeen tuloksiin erittäin tyytyväisiä ja otamme ylpeinä innovaation vakituiseen käyttöön m/s Finlandialla”, iloitsee Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen.

 


Autoilijat ja infrastruktuuri valmiita ajoneuvojen väliseen viestintään

Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan liikenneviranomaisten sekä yritysten ja tutkimuslaitosten vuosina 2015–2017 toteuttamassa EU:n Verkkojen Eurooppa rahoitetussa NordicWay-hankkeessa kokeiltiin tieliikenteen häiriötiedon välittämistä matkapuhelinverkossa autoilijoille. Tutkimuksen ensimmäisiä tuloksia on nyt julkaistu.

Pohjoismaisessa kokeilussa kuljettajat, ajoneuvot ja kuorma-autot olivat yhteydessä toisiinsa matkapuhelinverkon kautta vastaanottaen ja jakaen tieliikenteen häiriötietoa ajoneuvojen ja liikennekeskusten välillä. Suomen kokeilussa käytettiin HEREn kehittämää älypuhelinsovellusta, jossa kuljettaja pystyi myös itse lähettämään tietoa, esimerkiksi onnettomuuspaikasta tai esteestä tiellä. Ruotsissa ja Norjassa kokeiluissa olivat mukana mm. Volvo ja Scania. Suomessa kokeiluun ilmoittautui yli 1300 kuljettajaa. Yhteensä kokeiluissa oli mukana yli 1800 kuljettajaa.

Hankkeen lopputapahtumassa Brysselissä 21.11.2017 esiteltyjen tulosten mukaan tieliikenteen häiriötietoa voidaan vaihtaa matkapuhelinverkossa nopeasti, turvallisesti ja tehokkaasti – myös maiden rajojen yli. Palvelua demonstroitiin toukokuussa Ruotsin ja Norjan sekä Ruotsin ja Tanskan välisillä rajoilla. Häiriötiedon välittämisen mahdollisti pilvipalvelu, jossa ajoneuvovalmistajat, palveluntarjoajat ja viranomaiset jakavat tietoa keskenään. Vastaava palvelu olisi laajennettavissa Eurooppaan tai sen ulkopuolelle.

Hanke on saanut EU:lta jatkorahoitusta NordicWay2-hankenimellä vuosille 2017-2020. Liikennevirasto ja Trafi järjestävät avoimen markkinakeskustelun yhdessä suomalaisten ja kansainvälisten viranomaisten, yritysten sekä tutkimuslaitosten kanssa suunnitteilla olevasta tuotantokokeilusta perjantaina 1.12.2017, Liikennevirastossa, Helsingissä.

Hankintavaiheen on määrä alkaa vuoden 2018 kevättalvella. NordicWay-hankkeen loppuraportti julkaistaan alkuvuodesta 2018.


Sijaintinsa ilmoittavat väyläviitat parantavat turvallisuutta

Liikennevirasto ottaa Pyhärannan veneväylällä koekäyttöön väyläviitat, jotka ilmoittavat sijaintinsa. Uudenlaisten viittojen on tarkoitus parantaa merenkulun turvallisuutta ja vähentää sijaintitarkastusten tarvetta. Asennettavat viitat ovat Meritaito Oy:n valmistamia ja niissä on mukana Emergence Oy:n Taival -paikannusteknologiaa.

Talvi on kelluvien turvalaitteiden painajainen. Liikenneviraston väylillä kelluvia viittoja on noin 17 000 kappaletta, niistä jäät rikkovat tai vievät mennessään joka vuosi yli 700 kappaletta. Myös muina vuodenaikoina viittoja katoaa jonkin verran.

Paikannusta hyödyntäviä kelluvia turvalaitteita on aikaisemmin asennettu esimerkiksi Helsingin Jätkäsaaren edustalle. Kokemukset ovat olleet positiivisia. Kyse on vasta kokeiluista, mutta nykyistä kattavampien sijaintitietojen mahdollisia hyötyjä on jo punnittu.


Renault Trafic Formula Edition Suomeen

Urheilullinen pakettiauto Renault Trafic Formula Edition on saapunut jälleenmyyjille Suomeen. Renault Trafic Formula Editionin kehitystyöhön haettiin inspiraatio F1-kuninkuusluokasta. Erikoismallin voi valita L1H1- tai L2H1-versiona, joissa molemmissa on 107 kW (145 hv) kehittävä Twin Turbo -moottori. Hiilidioksidipäästö on 160/164 g/km korin pituudesta riippuen.

Uuden Renault Trafic Formula Editionin lähtökohtana on kattavasti varustettu Trafic Navi Edition, mutta uutuus on persoonallisempi ja urheilullisempi. Erikoismallin ulkoväri on metallimusta ja tuota väriä käytetään myös korinvärisissä puskureissa, etusäleikössä, Renaultin merkissä sekä 17-tuumaisissa kevytmetallivanteissa. Kontrastina mustalle ovat keltaiset Formula Edition -teippaukset ja keltaiset etusäleikön sekä etusumuvalojen kehykset. Korin väriksi on mustan lisäksi valittavissa myös metallihopea ja metalliväri sisältyy erikoismallin hintaan.

Lue lisää...


Suomen vienti USA:han kasvoi EU-maiden vientiä nopeammin

Suomen tavaravienti Yhdysvaltoihin kasvoi Tullin ulkomaankauppatilastojen mukaan yhdeksän prosenttia tammi-elokuussa viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli arvoltaan 2,7 miljardia euroa. Tuonti Yhdysvalloista jäi tammi-elokuussa 1,3 miljardiin euroon, eli viisi prosenttia edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa pienemmäksi. Viime vuonna sekä viennin että tuonnin arvo kasvoi neljä prosenttia vuoteen 2015 verrattuna. Suomen vienti Yhdysvaltoihin kasvoi alkuvuonna nopeammin kuin EU-maiden yhteenlaskettu vienti.

Yhdysvallat oli tammi-elokuussa Suomen neljänneksi suurin vientimaa Alankomaiden jälkeen ja Venäjää edellä. Yhdysvaltojen osuus Suomen viennistä on kasvanut lähes koko 2010-luvun, mutta laski kuluvana vuonna viennin arvon kasvusta huolimatta. Osuus oli tammi-elokuussa 6,9 prosenttia ja viime vuoden vastaavana aikana 7,4 prosenttia. Tuonnissa Yhdysvaltojen osuus hupeni edellisvuoden 3,8 prosentista 3,2 prosenttiin. Suomi vie Yhdysvaltoihin erityisesti koneita ja laitteita, paperia ja pahvia, lääketieteellisiä kojeita sekä kemianteollisuuden tuotteita. Suomen kauppa Yhdysvaltojen kanssa on ollut jo pitkään ylijäämäistä. Kuluvan vuoden tammi-elokuussa kauppataseen ylijäämää kertyi 1,4 miljardia euroa.


Katsastusalan muutokset maltillisia vuonna 2016

Trafin tuoreen katsastusalan tilannekatsauksen mukaan alan näkymät ja kehityssuunnat ovat säilyneet ennallaan. Katsastusten hinnat ovat jatkaneet laskusuunnassa, toimilupien määrät nousussa ja katsastustoimipaikkojen tasalaatuisuus on lisääntynyt viime vuosina.

Katsastuksen laatua ja laadunkehitystä arvioidaan analysoimalla katsastuksista vikatietoja ja katsastuspäätöksiä sekä arvioimalla katsastuksen laatua kuvaavien tunnuslukujen kehitystä. Vuonna 2016 vanhimpien eli yli 14-vuotiaiden ajoneuvojen vikahavainnot ovat edelleen lisääntyneet. Vikahavaintojen määrän lisäksi myös hylättyjen katsastusten suhteellinen osuus on kasvanut yli 14-vuotiaiden ajoneuvojen ryhmässä.

Tilannekatsauksen mukaan katsastustoimipaikkojen väliset laatuerot ovat kaventuneet ja katsastuksen tasalaatuisuus on lisääntynyt viime vuosina. Trafi on lisännyt riskiperusteisesti suoritettavaa valvontaa.

Lue lisää...


St1 ostaa meriliikenteen polttonesteliiketoimintaa Norjassa

Alimentation Couche-Tard on päättänyt myydä 100 % Statoil Fuel & Retail Marine AS:n osakkeista St1 Norge AS:lle. Osapuolet allekirjoittivat sopimuksen 27.11., ja kauppa odottaa nyt kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä.

Statoil Fuel & Retail Marine AS (SFR Marine) toimittaa polttoainetta meriliikenteelle Norjan rannikolla, ja sillä on kahdeksan työntekijää. Yhtiön omisti aiemmin Statoil, mutta se myytiin yhdessä Statoilin palveluasemien kanssa Alimentation Couche-Tardille vuonna 2012.

Asiakastarjooma ei muutu liiketoimen seurauksena. SFR Marinen työntekijät jatkavat saman juridisen yhtiön palveluksessa kuin ennen kauppaa.


Suomen viidessadas VDL-auto Pirkanmaalle

Viidessadas Suomeen uutena myyty VDL-linja-auto luovutettiin Ylöjärveläiselle Pirkanmaan Tilausliikenteelle 27. marraskuuta Vantaalla. Tämä etuosastaan matalalattiainen VDL Citea LLE -bussi aloittaa liikennöinnin Tampereen kaupunkiliikenteessä.

Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n toimitusjohtaja Pertti Johansson kävi VDL:n toimi-pisteessä Vantaalla vastaanottamassa yhtiön kesällä tilaamat kaksi VDL Citea LLE 120/255 -linja-autoa. Kyseinen malli on kustannustehokas kevytrakennebussi ja se on VDL Bus & Coach Finlandin kymmenen vuotisen historiansa aikana Suomeen yleisimmin toimittama kaupunkiliikenneauto.

Tilatut autot on varusteltu Tampereen kaupungin vaatimusten mukaisesti ja niissä on useita matkustusmukavuutta parantavia varusteita kuten sähkötoimiset liukuovet ja USB-latauspistokkeet. VDL toimittaa autot huoltosopimuksella, johon kuuluvista huolloista vastaa raskaaseen kalustoon erikoistunut kangasalalainen Mesi-Auto Oy. Mesi-auto on osa VDL:n sopimuskorjaamojen verkostoa.


Symbio ja Denso perustavat innovaatiokeskuksen

Teknologiayritys Symbio perustaa innovaatiokeskuksen Suomeen yhdessä japanilaisen autoteollisuuden komponenttivalmistajan Denso Corporationin kanssa. Keskus tulee Symbion pääkonttorin tiloihin Espooseen.

– Autoteollisuus käy läpi suuria muutoksia juuri nyt. Muun muassa sähköautot, itseohjautuvat autot ja uudet digitaaliset ajo- ja huoltopalvelut vaativat kehittyneempää tekoälyä ja uudenlaisia komponentteja. Ilmoitimme hiljattain myös tytäryhtiön perustamisesta Saksaan, jotta voimme paremmin vastata autoteollisuuden tarpeisiin. Tämä on hyvä mahdollisuus kehittää Espoon konttorimme ja Denson yhteistyötä, mutta myös saksalainen yrityksemme hyötyy tästä, sanoo Symbion toimitusjohtaja Arto Kuusinen.

Lue lisää...


Reino Manninen Volvo kuorma-autojen myyntijohtajaksi

Reino ManninenVolvo Finland Ab:n maahantuonnin uudeksi Volvo kuorma-autojen myyntijohtajaksi on nimitetty Reino Manninen (50). Manninen toimii tällä hetkellä Volvo Truck Center idän aluejohtajana ja aloittaa uudessa tehtävässään 1.12.2017. Nykyinen myyntijohtaja Arto Taipola on päättänyt palata rahoitusalalle.

Myyntijohtajan toimessa Manninen on Volvo Finland Ab:n johtoryhmän jäsen ja raportoi toimitusjohtaja Magnus Björklundille. Mannisen vastuualue koskee Volvo kuorma-autoja ja niihin liittyviä palvelutuotteita maahantuonnissa.


Tesla Semin lähtöhinnat 125-200k USD, markkinoille tulo auki

Tesla Semi sähkörekan esittelytilaisuudessa Elon Musk jätti mainitsematta hintatiedon. Nyt on Musk täydentänyt.

"Ennakoitu" lähtöhinta 480 km peruslatauksella kulkevalle Semille olisi 150 000 USD (125 000€). 800 km:n akkupaketilla kulkeva Semi olisi lähtöhinnaltaan 180 000 USD (150 000€). Erikoiserä Semi "Founder's Series" olisi lähtöhinnaltaan 200 000 USD (170 000€).

Lisäksi Musk täsmensi muutaman päivän vanhaa ensiesittelytietoa Semin ennakkomaksusta. 5000 USD:n ennakkomaksu on noussut 20 000 USD:iin. Joka on valmis ostamaan "Founder's Series" Tesla Semin, joutuu pulittamaan koko arvioidun lähtöhinnan 200 000 USD ennakkoon.

Täyssähköisen Tesla Semin tulo markkinoille jäi edelleen täsmentämättä. Tesla ilmoittaa yhä tavoitteeksi vuoden 2019. Tesla on tullut tunnetuksi suurista myöhästymisistä ilmoitetuista tavoiteajoista. 

 


Veho myy Espoon Ford-liiketoiminnot Laakkoselle

Veho Oy Ab, Veljekset Laakkonen Oy ja Oy Ford Ab ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jonka mukaan Laakkonen ostaa Veho Espoon Olarin toimipisteen Ford-liiketoiminnan. Veho Olari jatkaa Ford-jälleenmyyjänä Espoossa vuoden 2018 loppuun saakka. Veho Olarin Ford-henkilökunta siirtyy Laakkoselle vanhoina työntekijöinä 1.1.2019 alkaen. Kaupalla ei ole vaikutusta Vehon muihin Ford-liiketoimintoihin.

- Espoon Olarissa olimme tulossa tilanteeseen, jossa tontin rajat alkavat haitata asiakaspalvelua. Asiakasnäkökulmasta katsottuna on kaikkien osapuolten kannalta parasta vapauttaa tilaa kasvussa olevalle Mercedekselle sekä Škoda- ja Honda-liiketoiminnoille. Samalla Ford tulee saamaan oman myymälän Espooseen. Tällä muutoksella pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistäkin paremmin, kaupan taustoja avaa Vehon Suomen henkilöautoliiketoimintojen johtaja Petri Aarnio.