Pohjoismainen lentoyhtiö SAS vastaanotti lokakuun 15. ensimmäisen pitkille lentomatkoille tarkoitetun Airbus A321LR -lentokoneen. Matkustusmukavuuden lisäämiseksi A321LR-mallit on sisustettu hyvin väljästi, vain 157 matkustajalle. Lentoyhtiö on hankkinut kaikkiaan kolme lentokonetta Euroopan ja Yhdysvaltojen välisille lennoille. Jo pitemmän aikaa Atlantin ylittävillä lennoilla suuntaus on vienyt pienempiin lentokoneisiin, joilla lennetään suoraan matkustajan lähtöpisteestä tämän määränpäähän.
Väljemmän matkustamisen ohessa lentomatkustajille on tarvittaessa mahdollista tarjota yhä etäämmällä sijaitsevia kohteita. SAS alkaa käyttää uutta lentokonetyyppiä ensimmäisenä Kööpenhaminan ja USA:n Bostonin välisillä lennoilla.
Ensimmäisen lentokoneen luovutuslento oli sikäli erikoinen, että siinä käytetystä polttoaineesta oli 10 % uusiutuvaa. Airbus on ensimmäinen lentokonevalmistaja, joka pystyy toimittamaan uudet lentokoneet asiakkailleen käyttämällä uusiutuvaa polttoainetta.
Airbus A321LR kuuluu A320neo-perheeseen, joka esiteltiin vuonna 2014. Kaikki Neo-mallit voi tunnistaa huomattavan suurikokoisista ja siksi hyvin taloudellisista suihkumoottoreista. Moottoreiden suurella koolla lisätään moottoreiden työntövoimaksi muuttaman ilmamassan määrää ja vähennetään suihkumoottorin osuutta. Airbusin mukaan Neo-mallit ovat 30 % polttoainetaloudellisempia ja 50 % hiljaisempia kuin sitä edeltänyt lentokoneiden sukupolvi.
Toinen tapa tunnistaa A320neo-malli on tähän vakiovarusteena kuuluvat 2,4 metrin mittaiset wingletit siipien päissä. Siipien kärkiin lisätyt elementit vähentävät ilman pyöreilyä ja polttoaineen kulutusta. Koska wingletien edut ovat kiistattomat, niitä myös jälkiasennetaan varhaisempiin Airbus A320 -lentokoneisiin.
SAS on merkittävä Airbus-lentokoneiden käyttäjä. Airbus-laivaston koko 76 lentokonetta, joista 63 kuuluu A320-perheeseen ja yhdeksän A330-perheeseen. Näiden lisäksi SAS lentää neljää laajarunkoista A350 XWB -lentokonetta.
Lähteet: Paxex Aero, Airbus.