MAN - Vaihtoautot

Oulun joukkoliikenne ajattaa linja-autoja

Oulun joukkoliikennejaosto teki 12.6.2019 hankintapäätöksen tarjouskilpailun tuloksesta, joka koskee minimissään n. 60 kaupunki- ja seutuliikenteen linja-autoa. Tarjouskilpailun selkeä voittaja oli Oulun Taksipalvelut, joka voitti kaikkien neljään kohteeseen kuuluvien yli 20 linjan liikennöinnin. Linjojen tämänhetkinen liikennöitsijä Koskilinjat ajaa reittejä uuden kahdeksanvuotisen sopimuskauden alkuun 1.6.2020 saakka.

Varusteista ja ominaisuuksista

Tarjouskilpailussa yksittäisen linja-auton ikä saa olla korkeampi kuin 15 vuotta. Dieselkäyttöisten ajoneuvojen tulee täyttää euro6-päästöluokitus ja ne saavat olla sopimuskauden alkaessa noin seitsemän vuoden ikäisiä. Linjalle 10 vaaditaan biokaasukäyttöistä kalustoa. Osan linja-autoista tulee olla kolmiakselisia ja ylittää tietty paikkaluku.

Liikennepalvelulain mukaan busseissa on oltava tunnistepohjainen lippujärjestelmä, mikä edellyttää reaaliaikaista tiedonsiirtoa. Ajoneuvojärjestelmän on lähetettävä ajantasaista paikkatietoa, mihin vaadittavaa tekniikkaa on Oulun seudun seudulla käytetty laajasti aiemminkin. Tekniikan avulla toteutetaan mm. kilpailutuksenvaatimuksiin kuulunut seuraavan pysäkin kertova sisänäyttö.

Suuret vastaan pienet toimijat

Yhteismarkkinointiorganisaatio Oulun joukkoliikenteen linja-autojen hankinta lienee yksi suurimmista Suomessa vuoden 2019 aikana. Oulun kaupunkia ja lähikuntia palvelevan yhteismarkkinointiyritys Oulun joukkoliikenteen toiminta on aiheuttanut eripuraa pienempien firmojen keskuudessa. Ne katsovat, että uusin kilpailutus edelleen suosi isoja firmoja ja unohti pienemmät paikalliset toimijat, mikä näytti ilmeiseltä vuoden 2014 kilpailutuksessa. Kun osa vuonna 2014 aloitetusta liikenteestä kilpailutettiin jo vuonna 2018, kohteet olivat pienempiä, mikä mahdollisti myös pk-yritysten osallistumisen kilpailutuksiin. Jokaiseen kohteeseen saatiin vähintään neljä tarjousta, ja hinnat laskivat vuoden 2014 hinnoista keskimäärin 14 prosenttia.

Oulun seudulla kilpailutuksen ehdoista päättää joukkoliikennejaosto. Se myöntää, että isoilla firmoilla on parhaat mahdollisuudet kilpailla suurista kokonaisuuksista. Pienemmät yritykset voisivat kilpailla niistä yhteenliittyminä tai alihankintajärjestelyjä hyödyntäen.

(Seppo Alaruikka)