Suomalainen Vaisala ja ruotsalainen NIRA Dynamics yhdistävät osaamisensa ja parantavat tieliikenteelle tarjottavien sää- ja keliennusteiden tarkkuutta. Ennusteiden luvataan parhaimmillaan ylittävän peräti 50 %:lla markkinoilla saatavien ennusteiden tarkkuuden. Kehitys pohjautuu NIRAn tiesäästä keräämien havaintojen yhdistämisen Vaisalan Xweather-tekoälytekniikkaan ja mittausverkoston dataan.
NIRA Dynamicsin kehittämällä tekniikalla kerätään jo nyt reaaliaikaista tietoa tiesäästä verkkoyhteydellä varustetuista autoista. Kerättävä tieto käsittää mm. renkaiden pidon, tien kitkakertoimen, tienpinnan laadun ja sääolosuhteet. Tietoa välitetään välittömästi järjestelmään kuuluviin ajoneuvoihin ja jalostetaan sääennusteiksi.
Myös Vaisalan Xweather on jo käytössä oleva palvelu, joka yhdistää valtavia määriä sää- ja ympäristödataa tarjoten sää- ja ympäristöennusteita. Pari vuotta saatavillaa olleeseen palveluun on sittemmin lisätty tekoäly- ja koneoppimistekniikkaa jalostamaan kerättyjä sää- ja olosuhdehavaintoja. Yhdistämällä nyt Vaisalan palveluun NIRA Dynamicsilta saatava valtava määrä tien päältä kerättyjä havaintoja kohotetaan tuntuvasti mm. tieliikenteelle tarjottavan ennusteiden tarkkuutta.
Ilmiselvästi tarkentuvista tiesääennusteista hyötyvät jo tämän päivän autoilijat. Vaisala Xweather toimittaa dataa keli- ja sääolosuhteista autoalan asiakkaille, kuten BMW:lle, Volkswagen Groupille ja Mercedes-Benzille. Lähitulevaisuudessa yleiseen tieliikenteeseen tulevat osittain autonomiset autot tarvitsevat tarkkoja säätietoja, sillä niiden ajosää vaikuttaa huomattavasti niiden suoriutumiseen tehtävissään. Täysin autonomisilla ajoneuvoilla tarve on yhä polttavampi.
Yhteistyöhon ryhtyneiden yritysten keräämä säätieto täydentää toisiaan. Esim. Vaisala Xweather -järjestelmään kuuluva yksinkertainen Lift TempCast-anturi (alempi kuva) lähettää havaintotietoja kiinnityspisteensä kohdalta, kuten sillalta tai vaaralliseksi tiedetyltä tieosuudelta. NIRA Dynamics hyödyntää tiellä liikkuvia autoja ja niiden jarru-, ajonvakautus-, ym. antureita.
Yhteistyön hedelmänä tarjottava järjestelmä tulkitsee tienpinnan tilaa jäljitellen ihmisen ymmärrystä. Autoilijoille tarjotaan uudenlaista tien olosuhdetietoa, kuten loskaisuus, ajourat ja polanteet. Lisäksi voidaan tuottaa tietoa esim. aurausvallien korkeudesta tai liikennemerkeistä ja niiden kunnosta.