Ruotsissa on tehty suuri esittely ruotsalaisten Heart ES-19 sähkö-matkustajakoneesta (vrt. HBL 25.9.2020 aukeaman artikkeli s. 14-15). Ruotsin liikenneministeri Tomas Eneroth tukee ja lupaa 10 miljoonaa euroa tukea ensi vuoden budjetista sähkölentämiselle. Sähkö-matkustajakoneista on syntynyt kilpailu Ruotsin ja Norjan välillä.
Norja haluaa, että kaikki kotimaan lennot hoidetaan sähkö-matkustajakoneilla viimeistään 2040. Suunnitteilla on 48 matkustajan sähkökone.
Suomessa Merenkurkun neuvosto johtaa sähkölentämisen kehitystä FAIR-projektilla Vaasa-Uumaja alueella. EU myönsi FAIR kehitysyhteistyölle tukea 6 miljoonaa euroa.
Sähkö-matkustajakone toimii keveillä, väkivahvoilla sähkömoottoreilla poikkeuksellisen lyhyiltä kiitoradoilta, äänettömästi! Polttokenno-vetysähkö avaa jo 2020-luvulla aivan uuden tulevaisuuden sähkölentämiselle.
Samalla Suomi on täysin sokea ilmaliikenteen lähivuosien kehitykselle. Se kukistaa alan pk-yrittäjyyden, sulkee lentoasemia pitkien välimatkojen maassa. Kansainväliseksi metropoliksi pyrkivä Helsinki tekee Malmin lentokentästään asumasuolähiön .
Suomi on ilmaliikennesokea. Huomaako liikenneministeri Timo Harakka?