Uudet Hyundai IONIQ Electric -sähköautot tulevat muun muassa rikostutkijoiden käyttöön.
Poliisin noin 1 500 ajoneuvon kalustosta noin 60 kappaletta on tällä hetkellä hybridi- ja sähköautoja. Uusin lisäys sähköisiin ajoneuvoihin on 20 kappaleen erä uusia Hyundai IONIQ Electric -täyssähköautoja. Suuren ajoneuvomäärän vuoksi poliisi haluaa olla omalta osaltaan edelläkävijänä pienentämässä hiilijalanjälkeään.
– Suurin osa poliisin hiilijalanjäljestä koostuu ajoneuvopäästöistä. Sähkö- ja hybridiautoja on kokeiltu poliisin käytössä jo pidempään, ja niitä käytetään työtehtävissä, joihin ne parhaiten soveltuvat, Poliisihallituksen teknologiajohtaja Jyrki Wasastjerna kertoo.
Kokemuksia sähköautoista on kerrytetty aiemmin Helsingin poliisissa ja palaute on ollut hyvää. Nyt poliisin hankkimat 20 Hyundai IONIQ Electric -täyssähköautoa tulevat esimerkiksi rikostutkijoiden sekä hallinnollisissa tehtävissä työskentelevien käyttöön.
– Saatu palaute on ollut kannustavaa. Sähköautot ovatkin työntekijöiden keskuudessa haluttuja kulkuvälineitä. Etenkin kaupunkiliikenteeseen ne soveltuvat erinomaisesti, ja hiljaisuus sekä tehokkuus ovat miellyttäneet käyttäjiä, Wasastjerna sanoo.
Poliisin autohankinnat Hanselin puitesopimuksella
Wasastjerna kertoo poliisin autohankintojen olevan tiukasti Hanselin puitesopimuksen alaisia.
– Sähköautot on hankittu tarkasti valintakriteerien mukaisesti, tällä kertaa parhaiten menestyi Hyundain tarjoama vaihtoehto, hän kertoo.
Hanselille Hyundait toimittavan Autoverkkokauppa.fi:n yritysmyyntipäällikkö Hannu Kuisma uskoo IONIQin pärjänneen hyvillä tiloillaan sekä kokonaisvaltaisella laadullaan sekä hyvällä varustelulla.
– Hanselin järjestelmässä asiakas tekee laskelmat annettujen kriteerien perusteella, joita myyjä ei pääse näkemään. Ennen varsinaista tilausta ostajan kanssa käydään puhelin- ja sähköpostikeskusteluja, Kuisma kertoo.
Myös Hyundai Motor Finlandin yritysmyyntipäällikkö Riina Harjunpää on iloinen IONIQ Electricin menestyksestä poliisin kilpailutuksessa.
– Kriteerit ovat tällaisessa käytössä hyvinkin tiukat ja olemme erittäin tyytyväisiä, että automallimme pärjäsi tässä tapauksessa parhaiten, Harjunpää toteaa.
Vaativaan ammattikäyttöön
IONIQ Electric -sähköautot on hankittu poliisille huoltoleasingsopimuksella ja erityisen mielenkiinnon kohteena on käyttökulujen vertaileminen perinteisiin polttoaineisiin, kunhan kokemuksia kertyy enemmän.
IONIQ Electric -sähköautoja tullaan sijoittamaan poliisien käyttöön suurempiin kaupunkeihin ympäri Suomea. Samalla poliisi on aloittanut latausverkoston rakentamisen toimipisteisiinsä.
– Poliisin näkökulmasta suurin haaste sähköautoissa liittyy toimintamatkaan ja lataukseen. Tekniikka on kuitenkin kehittynyt nopeaa vauhtia. Autot tulevat kovaan ammattikäyttöön, mutta esimerkiksi tunnuksettomissa siviiliautoissa ero sähköautojen ja perinteisten polttomoottoriautojen välillä ei ole käytettävyydessä enää suuri, Wasastjerna sanoo.
Sähköautoja myös partiointikäyttöön tulevaisuudessa?
Vaikka nyt hankitut IONIQ Electric -sähköautot eivät tulekaan varsinaiseen partiointikäyttöön, Wasastjernan mukaan on vain ajan kysymys, koska ensimmäiset tunnukselliset poliisisähköautot nähdään Suomessakin.
– Seuraamme tekniikan kehitystä aktiivisesti ja haluamme olla edelläkävijöitä hiilijalanjälkemme pienentämisessä, hän kertoo.
Esimerkiksi Sveitsissä, Saksassa ja Italiassa Hyundai Kona Electric -täyssähköautoja on jo käytössä poliisin partiointikäytössä.