MAN - Vaihtoautot

EU:n liikenneministerit sopivat 8.12. videokonferenssissa vinjettimaksun, tiemaksun, uusista linjauksista. Sen mukaan tiemaksuvelvollisuuden painorajaa alennetaan ja maksuluokittelu perustuu tulevaisuudessa auton CO2-päästöön. Samalla jäsenvaltioille myönnetään joustavuutta, jopa vapautusta (myönnetty Suomelle!) tiemaksun toteutuksessa.

Viimeistään 8 vuotta uusien periaatteiden hyväksymisestä, tiemaksu perittäisiin kaikilta yli 3,5 tonnia painavilta kuorma-autoilta maissa, joissa tiemaksu on voimassa.

Poikkeus tästä voidaan myöntää pk-yrityksille esimerkiksi käsityöalalla. Näille sallitaan teiden käyttö maksutta 3,5 - 7,5 tonnin kuorma-autoille. Jokainen jäsenmaa saa itse päättää, vapautetaanko ko. käsityöyritykset tiemaksusta kokonaan tai osittain. Poikkeus ei koske isoja yrityksiä vaan nimen omaan pieniä jamkeskisuuria yrityksiä.

Tiemaksuluokituksen tulee EU-laajuisesti perustua ajoneuvojen CO2-päästöön. Näin voidaan CO2-päästöttömiä ajoneuvoja vapauttaa tiemaksusta kokonaan vuoteen 2025 asti. Sen jälkeen tiemaksu voidaan edellä mainituille pudottaa 75 prosenttiin siitä, mitä peritään pahimmilla CO2-päästöillä kulkevilta ajoneuvoilta. On myös mahdollista periä CO2-päästömaksuja tiemaksujen ulkoisina kustannuksina erillisen CO2-päästöluokituksen mukaan.

Markkinoiden ensireaktiona on kysytty, miten tiemaksu-vapautus tulee koskemaan LNG/CNG kuorma-autoja.

Toinen huomautus koskee EU-jäsenmaiden yhtenäisen ilmasto- ja ympäristöpoliittisen sopimuksen puuttuminen, joka jää ongelmaksi EU:n liikennepolitiikassa. Ilman yhtenäistä sopimusta maantierahdeista voi tulla yksipuolisesti ja satunnaisesti veloitettavia valtiokassojen lypsylehmiä.

Pelätään myös, että EU-jäsenmaissa CO2-perusteista maksuluokitusta saatetaan toteuttaa yhdessä painoperusteisen maksuluokituksen kanssa, jolloin syntyy kaksinkertainen tiemaksuveloitus. Tätä pidetään erityisen suurena uhkana maakohtaisiin irtiottoihin EU-n sisällä.

EU-jäsenmaille myönnetty poikkeus sekä alle 12 tonnia painavien että 3,5 - 7,5 tonnia painavien tiemaksujen kohdalla saattaa synnyttää voimakkaita vastakohtia ja eriarvoisuutta jäsenmaiden keskinäisessä kuljetushinnoittelussa ja -kilpailussa.

Myös aikaperusteinen tiemaksu saa kasvavaa arvostelua ja epäilyjä EU:n CO2-perusteisen tiemaksuluokituksen seurauksena.

EU-liikenneministerien sopimus siirtymisestä CO2-päästöperusteiseen tiemaksuluokitukseen joutuu vielä hakemaan hyväksyntää EU-parlamentilta, joka jo vuonna 2018 nosti esille vaatimuksen yli 2,4 tonnia painavien ajoneuvojen matkaperusteisesta tiemaksusta, joka vuodesta 2027 koskisi myös kevyempiä ajoneuvoja kuten pakettiautoja ja minibusseja.

(VerkehrsRundschau)

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!