MAN - Vaihtoautot

Koronavuosi 2020 on ratkaisevasti nopeuttanut kaupan siirtymistä verkkoon. Yli 2000 suomalaisen verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien huikeasta kasvusta. Tilausmäärät kasvanoivat viime vuonna 60 prosenttia, kun vuosina 2017-19 keskimääräinen kasvu vaihteli 5-10 prosentin välillä. Uunituore data kertoo tilausmäärien kasvaneen viimeisellä neljänneksellä jo miltei 80 prosenttia.

- Ohi perinteisen kaupan mennään viimeistään 2025. Korona on opettanut ihmiset nyt verkkokauppaan, eikä tämä juna enää käänny, arvioi verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Joulun hurjasta pakettiruuhkasta hyvin selviytynyt Matkahuolto on samaa mieltä.

- Varaudumme jo täysillä tähän kehitykseen, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

Matkahuollon omat tilastot vahvistavat tiedot verkkokaupan kasvusta muutenkin viime vuonna.

- Kuljetimme juuri tuon 60 prosenttia enemmän kotimaisen verkkokaupan paketteja kuin 2019 tammi-lokakuussa, kuittaa Jakola.

Korkiakosken ennuste siirtymisestä verkkokaupan valtakauteen viimeistään 2025 ei ole Matkahuollolle pelkästään uskottava arvio, vaan jo tapahtuvan suunnittelun looginen perusta.

- Nyt on kyseessä pysyvä kuluttajakäyttäytymisen muutos. Jokaisen logistiikkaoperaattorin on varauduttava verkkokaupan nopeaan moninkertaistumiseen. Tämä tarkoittaa erilaisia investointeja lajitteluun, kuljetuskyvykkyyksiin, pakettiautomaatteihin, ja niin edelleen, avaa Jakola Matkahuollon valmistautumista lähivuosiin.