ACEA:n uusin selvitys osoittaa, että EU:ssa toimii nyt 6,2 miljoonaa raskaan ja keskikokoluokan kuorma-autoa, ja niiden keski-ikä on 13 vuotta.
Noin 98% näistä kaikista kulkee dieselillä, toteaa 20.1,2021 julkistettu "2021 Vehicles in Use" raportti. Vain noin 2300 - eli 0,04% koko määrästä - ovat nollapäästöisiä kuorma-autoja.
Täyttääkseen vuodelle 2030 asetetut CO2-päästövaatimukset raskaille kuorma-autoille markkinoilla pitäisi toimia 200 000 nollapäästöistä raskasta kuorma-autoa. Se vaatisi 100-kertaisen lisäyksen 10 vuodessa.
Uusimmassa "Mobility Strategy" suunnitelmassa EU-komissio kuitenkin tavoittelee 80 000 0-päästöistä kuorma-autoa tieliikenteessä 2030, mikä on selkeästi vähemmän kuin mitä CO2-määräys edellyttää.
Kuorma-autoista EU:ssa Puolalla on eniten, 1,2 miljoonaa, Saksalla 1,02 miljoonaa ja Italialla 946 393 kuorma-autoa.
Kreikalla on EU:n vanhimmat, keski-ikä yli 21 vuotta. Itävallalla on uusimmat, keski-ikä 6,4 vuotta.
EU:ssa on yli 28 miljoonaa pakettiautoa. Ranskassa on eniten, yli 6 miljoonaa.
Noin 90% EU:n pakettiautoista kulkee dieselillä. Vain 0,3% kulkee akkusähköllä.
EU:ssa toimii 692 207 bussia, puolet niistä Puolassa, Italiassa ja Ranskassa. Keski-ikä koko määrällä on 11,7 vuotta. Vanhimmat on Kreikassa (19,9 vuotta ), uusimmat Itävallassa (4,8 vuotta).
Noin 94,5% EU:n busseista toimii dieselillä. Vain 0,6% toimii akkusähköllä.
(ACEA)