Eräs merkittävimmistä autoilun mukavuuteen vaikuttavista tekijöistä on äänitaso. Koska hiljaiset sähköautot yleistyvät, muun muassa rengasääni kiinnostaa yhä useampia autoilijoita. Ohiajomelu ja auton sisällä kuuluva ääni ovat eri asioita, mutta kumpaakin voi pienentää pitämällä auton ja renkaat hyvässä kunnossa. Nokian Renkaat huomioi ääninäkökulman monipuolisesti tuotekehityksessä ja -testauksessa.
Rengasostoksille lähtevän kuluttajan on vaikea tietää, mikä tarjolla olevista vaihtoehdoista on hänen autossaan hiljaisin. Rengasääneen vaikuttavat lukuisat asiat, kuten auton malli ja tyyppi, vanteet, renkaan kumisekoitus, tie, ajonopeus ja jopa ajosää. Samanlaistenkin autojen välillä on eroja, joten renkaita voidaan vertailla tarkasti vain, jos kaikissa testeissä käytetään samaa autoa täysin samanlaisissa olosuhteissa.
Muutamia yleistyksiä voidaan silti tehdä: Mitä pehmeämpi renkaan pintakumisekoitus on, sitä enemmän se yleensä vaimentaa ääntä. Lisäksi korkeaprofiilinen rengas on tavallisesti ajossa mukavampi ja hiljaisempi kuin matalaprofiilinen.
Kesärenkaissa ja nastattomissa talvirenkaissa eli kitkarenkaissa on EU-rengasmerkintä, joka osoittaa renkaan melutason. Merkintä kertoo kuitenkin vain ohiajomelusta. Ohiajomelu ja auton sisällä kuuluva ääni saattavat olla jopa vastakkaisia ominaisuuksia: kun toista pienennetään, toinen ehkä suurenee.
– Se, mitä auton sisällä kuullaan, on monen asian yhdistelmä. Rengasäänten alkulähde on tie-rengaskontaktissa: tien epätasaisuudet saavat renkaan rungon värähtelemään renkaan vieriessä niiden yli. Sieltä värähtely kulkee pitkän matkan renkaan, vanteen ja auton muiden rakenteiden kautta ohjaamoon, jossa osa värähtelystä muuttuu kuultavaksi ääneksi, kertoo Nokian Renkaiden Senior Development Engineer Hannu Onnela.
Testeissä tarvitaan mittareita ja ihmiskorvia
Nokian Renkaat on tähän asti tehnyt melutestejä Nokialla sijaitsevalla radalla. Uudessa, Espanjan Santa Cruz de la Sarzaan valmistuneessa testikeskuksessa on 1,9 kilometrin mittainen comfort road -rata, joten testimahdollisuudet ovat nyt vielä paremmat kuin aiemmin. Espanjassa voidaan testata muun muassa erilaisilla asvalteilla ja huonokuntoisilla teillä ajamista sekä katukiveysten ylittämistä.
– Mittarit eivät kerro koko totuutta, joten teemme paljon myös subjektiivista eli ihmisten arvioihin perustuvaa testausta. On tärkeää, että saamme selville, onko jokin ääni häiritsevä, vaikka mittari ei havaitse sitä, Hannu Onnela selittää.
Renkaiden suunnittelu on aina parhaan kompromissin etsimistä. Kun yhtä ominaisuutta parannetaan, myös muut ominaisuudet muuttuvat jollakin tavalla. Turvallisuus on ykkösasia, mutta muutkin ominaisuudet pyritään hiomaan parhaalle mahdolliselle tasolle.
– Eri markkinoille menevissä tuotteissa on erilaisia painotuksia. Esimerkiksi pohjoismaiset nastattomat talvirenkaat ovat renkaiden hiljaisimmasta päästä, etenkin jos puhutaan matalammista nopeuksista. Renkaan sisämeluominaisuuksien tärkeys korostuu, jos autolla ajetaan paljon nopeuksia 50–100 km/h, sanoo tuotekehitysjohtaja Olli Seppälä.
Tasainen kuluminen vähentää rengasääntä
Kun renkaiden kausivaihto lähestyy, kannattaa huomioida, että muutos herkistää korvat. Varsinkin syksyllä, kun kesärenkaat ovat silottaneet tiet, nastarenkaat saattavat kuulostaa äänekkäiltä ennen kuin korvat tottuvat uuteen äänimaailmaan Lisäksi vanhoissa renkaissa urasyvyys on usein kulunut matalaksi, joten äänimaailma on erilainen kuin uusissa, voimakkaasti kuvioiduissa renkaissa.
Autoilija voi vaikuttaa rengasääneen jonkin verran. Ensimmäisenä kannattaa varmistaa, että niin auto kuin renkaatkin ovat kunnossa. Jos esimerkiksi auton alustageometria ei ole valmistajan ohjearvoissa – eli käytännössä renkaiden ohjauskulmat ovat vääriä – renkaat kuluvat epätasaisesti ja syntyy ylimääräistä melua. Vaikka ohjauskulmat olisikin säädetty, renkaiden paikkoja autossa kannattaa vaihtaa, jotta ne kuluvat mahdollisimman tasaisesti.
Myös ilmanpainetasoa säätämällä voi vaikuttaa rengasääneen. Vaikutusta voi kokeilla vaihtelemalla painetasoa. Hannu Onnelalla on lisäksi vinkki tien päälle:
– Jos tiessä näkyy kaksi kulumisuraa, kannattaa ajaa urien sivulla, niin äänimaailma muuttuu miellyttävämmäksi.
Lue lisää