Posti Rahtipalvelut ja Sinebrychoff ovat allekirjoittaneet kolmevuotisen jatkosopimuksen juomalogistiikan palveluista. Yhteistyö on jatkunut vuodesta 2016 lähtien ja sopimus on mittaluokaltaan rahdin isoimpia. Suomen suurimpiin panimoihin lukeutuva Sinebrychoff valmistaa noin 300 miljoonaa litraa juomia vuosittain ja sillä on lähes 12 000 asiakasta Suomessa.
Tehty sopimus kattaa Joensuun, Kajaanin, Kemin, Kuopion, Oulun, Porin, Rovaniemen, Seinäjoen, Vaasan, Kokkolan, Tampereen ja Ylivieskan alueet. Juomat kulkevat yli yön -kuljetuksina alueterminaaleihin, jossa ne puretaan, yhdistetään ja jaetaan edelleen kauppoihin, ravintoloihin sekä erilaisiin tapahtumiin kuten messuille ja festivaaleille.
Lisäksi sopimukseen sisältyvät palautuspakkausten (Palpa) toimittaminen alueellisiin kierrätyslaitoksiin sekä palautuvien päällysteiden, lavojen, dollyjen, kennolevyjen ja ravintoloissa käytettävien juomatankkien paluukuljetukset. Yhdessä Sinebrychoffin kanssa kehitetyssä it-sovelluksessa voidaan tilata palautuskuljetuksia ja pitää lavojen sekä kennolevyjen varastokirjanpitoa.
- Tämän kokoluokan kilpailutusprosessi on meille iso ponnistus, ja olemme iloisia, että Sinebrychoff valitsi meidät jälleen kumppanikseen. Yhteistyö on erittäin laajaa eri organisaatiotasoilla, ja olen hyvin tyytyväinen siihen, että olemme kyenneet täyttämään asiakkaamme toiveet niin tekemisen tasolla terminaaleissa, it-kyvykkyyksissä kuin kaupallisessa yhteistyössäkin. Yhteistyö vaatii jatkuvaa kehitystä eikä paikoilleen voi jäädä. Myös poikkeustilanteissa on elettävä hetkessä ja reagoitava nopeasti, kommentoi Rahtipalveluiden liiketoimintajohtaja Antti Wikström.
Sinebrychoffin jakelu- ja kuljetuspäällikkö Jussi Peltosen mukaan jatkosopimusta vauhdittivat rahtiverkoston ja runkokuljetusverkon joustavuuden lisäksi erityisesti Postin palvelutaso, alueterminaalien osaaminen ja aktiivinen yhteistyö. Sinebrychoffille kuljetustoiminnan tasalaatuisuus on tärkeää.
- On selvää, että kaltaisemme ison toimijan kohdalla kaikki asiat eivät voi mennä kenelläkään aina ja joka päivä täysin suunnitellusti maaliin, mutta tärkeintä on, että jos jotain poikkeuksellista tapahtuu, asiat korjataan ammattimaisen nopeasti. Postin alueterminaalien operatiivinen henkilökunta on erittäin kokenutta ja ammattitaitoista. Heidän osaamiseensa olemme oppineet luottamaan. Luottamuksella on iso merkitys sopimuksista neuvoteltaessa, Peltonen painottaa.
Peltonen nostaa myös Rahtipalveluiden IT-kyvykkyydet esiin kumppanivalinnassa. Prosessien ohjauksella, seurannalla ja mittaamisella sekä toiminnan kehittämisellä on hänen mukaansa merkittävä rooli. Yhteiseen käyttöön on rakennettu työtila, josta löytyvät mm. lähes reaaliaikaiset seuranta- ja laatumittarit, päivittäiset raportit, laskutusdata, ohjeet, kokouspöytäkirjat ja ohjeet.
- Kun esittelin toimintatapojamme ja työtilaamme kansainvälisille tahoillemme, he totesivat sen olevan maailmanluokan tasoa, Peltonen jatkaa.
Postin tavoin Sinebrychoff panostaa voimakkaasti toimintansa vastuullisuuteen. Yritys valmistaa tällä hetkellä juomia 100-prosenttisesti uusiutuvalla energialla. Rahtipalvelut puolestaan vähentää ympäristövaikutuksia kaasukäyttöisen raskaan liikenteen kalustonsa ja vaihtoehtoisten polttoaineiden lisäksi tavoitteellisella reittisuunnittelulla, ajotavan aktiivisella seurannalla ja palvelulupaustensa muutoksilla.