MAN - Vaihtoautot

Sähkökuorma-auton ja sähköauton moottori

Kaikenkokoisten ajoneuvojen voimalinjojen osia valmistava BorgWarner kertoo kehittävänsä 800 voltin jännitteellä toimivaa sähkömoottoria. HVH 320 -nimisellä uutuudellaan valmistaja tähtää erityisesti hyötyajoneuvoihin sähkökuorma-autoja myöten. 

Ensimmäiset moottorit luvataan markkinoille vasta vuodeksi 2024. Kaikkiaan luvassa on neljän sähkömoottorin perhe. Vaikka valmistaja ei asiaa suoraan sanokaan, mallin HVH 320 suurin teho lienee 320 kW. 

Uutuuden eduiksi kerrotaan seuraavat ominaisuudet:

- korkeimmillaan 97 % hyötysuhde
- pieni koko 
- soveltuvuus monen ison sähköauton moottoriksi.

Hyvä jarruttamis-kiihdyttämistilanteissa

Sähkömoottorin nimessä esiintyvät kirjaimet HVH tulevat englannin sanoista high voltage hairpin. Kyse on erityisestä staattorin käämityksestä, joka pienentää sähköhybridiajoneuvon moottori-generaattorin häviöitä.

Korkeamman hyötysuhteen ansiosta ajoneuvon toimintamatka kasvaa. Lisäksi moottorijarrutuksessa sähköenergiaa saadaan talteen tavanomaista enemmän. 

HVH-tekniikka on jo tuttua kauraa BorgWarnerin sähkömoottoreissa. Todellista uutta on jännitetason nostaminen. 

Mainittakoon, että suomalaiseen Toroidion-sähköautoon kehitetään tavattoman alhaista 48 voltin tekniikkaa.

400 kW ja 1270 Nm kuorma-autoon ja sähköbussiin

BorgWarner HVH 320 -moottoriperheen voimakkaimman version tehoksi luvataan 400 kW ja vääntömomentiksi 1270 Nm. Moottorin suorituskyvyn puolesta useita moottoreita käyttämällä voitaisiin raskaasta ajoneuvoyhdistelmästä tehdä sähkökäyttöinen, minkä kuitenkin riittämättämäksi jäävä toimintamatka estäisi. Niinpä raskaimpien ajoneuvojen sähköistämiseen valmistaja suosittelee sähköhybridiä. 

HVH 320:een liittyvä tehoelektroniikka on suunniteltu toimimaan yhdessä dieselmoottorin kanssa. Tällainen raskas sähköhybridi on parhaimmiillan jarrutuksia ja pysähtelyä vaativissa olosuhteissa. 

HVH-moottoriperheelle tuskin voi kuvilla parempaa käyttökohdetta kuin kaupunkiliikenteessä pysähtelevä sähköbussi. Korkean hyötysuhteen moottorilla nykivässä liikenteessä jarruttamis-kiihtdyttämissykleistä suoriudutaan entistä taloudellisemmin. 

Akku ladataan nopeammin

Sähkömoottorin tavanomaista korkeampi 800 voltin käyttöjännite edellyttää vastaavaa jännitetasoa myös ajoakulle. Akun korkea jännite mahdollistaa nopeamman lataamisen, mikäli latausvirta pidetään normaalin korkeana. 

Sähkö- ja sähköhybridiajoneuvojen voimalinjojen jännitteitä nostetaan varovaisesti. Jo nyt tavanomaisen 400-600 voltin jännitason vaarallisuus osoitetaan oranssilla huomiovärillä. 

Luultavasti HVH-moottorit soveltuvat yhtä hyvin niin dieselmoottoreista muunnettuihin sähköbusseihin kuin tehdasuusiinkin.