Raskone – nopeasti takaisin tielle

Toroidion-sähköauto Suomesta

Suomalainen Toroidion säväytti autoilevaa maailmaa vuonna 2015 esittelemällä yhden megawatin eli 1000 kilowatin tehoisen superauton prototyypin. Raaseporissa oli kaikessa hiljaisuudessa kehitetty autoa, jota pystyi vertaamaan esim. ruotsalaiseen Koenigseggiin.

Toroidionin suunta tuntui heti vievän tähtiin. Auto tuotiin julkisuuteen Monacossa, jossa ruhtinas Albert suoritti auton ensiesittelyn. 

Sähköautouutuus oli täyssähköauto. Sen voimalinja perustui perin alhaiseen 48 voltin tekniikkaan. Normaalisti sähköautot käyttävät useiden satojen volttien järjestelmiä, jotka asettavat uusia vaatimuksia mm. huollon ja korjausten suorittamiselle. 

Ei satoja voltteja vaan 48 V 

Samainen 48 voltin voimalinja päästi epäilevät tuomaat ääneen. Normaalein sähkötekniikan opein ajateltuna matala jännite tarkoitti väistämättä suunnattoman suuria virtoja ja niitä siirtämään kykeneviä erittäin paksuja johtimia.

Toroidionin taholta epäilyt kiistettiin. Valmistaja ei paljastanut lähellekään kaikkea, jotta tekniikan toimivuuteen olisi laajasti alettu uskoa. 

Toroidion-sähköauto

Toroidionin prototyyppi rekisteröitiin Suomessa tieliikennekäyttöön, mutta auton suorituskyvystä ei annettu numeroiden tarkentamia faktoja. 

2010-luvun lopulla uutiset Toroidionista hiipuivat. 

"Kuolleista herääminen"

Tammikuun 18:s vuonna 2021 autonvalmistaja antoi pitkän tauon jälkeen kuulua itsestään. Toroidion kertoi mm. vaihtaneensa yrityksen hallituksen sekä suorittaneensa joitain johtoon liittyviä muutoksia. Toroidion kertoi edelleen olevansa pelissä mukana, mutta uudenlaisella painotuksella. 

Nyt Toroidionin viesti on, että sen kehittämä sähkömoottori ja sähköinen voimansiirto soveltuvat sähköautojen lisäksi myös muihin kulkuneuvoihin. Toroidion luopaa tuoda markkinoille erittäin turvallisen sähköisen suoravetoisen voimansiirron massavalmistettaviin ajoneuvoihin.

Toroidion-sähköauto, teho 1000 kW

Valmistaja kuvailee alkutaivaltaan siten, että Toroidion 1MW Concept vuodelta 2015 oli tekninen prototyyppi, jonka nähtävästi ei pitänytkään päätyä autokauppoihin. Niin tai näin, taannoinen prototyyppi käytti patentoitua 48 voltin sähköistä voimansiirtoa ja vaihtoakkutekniikkaa. Voimalinjan erikoisuudet riittivät omaksi puheenaiheekseen. 

Suuret autotehtaat nähtävästi eivät ole olleet riittävän kiinnostuneita ostaakseen pienen suomalaisen toimijan ja sen kehittämän vallankumouksellisen tekniikan itselleen. 

Tulevat sähköautot vuonna 2021 eivät sisällä Toroidion 1MW Concept'ia. Vastaisuudessa prototyyppiin arvatenkin viitataan hienona saavutuksena. Paras sähköauto, se siitä oli hetken aikaa tulossa. 

Toroidionin menestykselle täytyy toivottaa onnea. Se selvästikin tarvitsee lisää ideaan uskovia rahoittajia ja kehittäjiä. 

(Teksti: Seppo Alaruikka. Kuvat: Toroidion)