MAN - Vaihtoautot

Kokkolan väylän ja sataman syventäminen jatkuvat

Kokkolan meriväylällä ja satamassa syksyllä 2018 käynnistynyt hanke jatkuu tänä vuonna kolmen ruoppauslautan ja imuruoppaajan voimin. Yli 60 miljoonan euron investoinnit tehostavat sataman kautta kulkevan tavaran kuljetustaloutta sekä vähentävät myös alusliikenteen aiheuttamia päästöjä.

Hankkeella ruopataan ja louhitaan massoja sekä väylällä että satama-altaassa. Viime vuonna hankkeella ruopattiin haitallisia aineita sisältävät, stabiloitavat maamassat sekä mahdollisesti räjähteitä sisältävät riskialueet. Räjähdehavaintoja ei tehty.

Tänä vuonna meriväylän syventäminen 14 metrin kulkusyvyyteen jatkuu puhtaiden maiden ruoppauksella sekä kallioalueiden louhintatöillä.

Lue lisää...


Pilkington Automotive Finland Oy 70 vuotta

Pilkington Automotive Finland Oy:n tarina alkoi yrityksen toisen perustajan Arvi Artaman kodin kellarista vuonna 1949 Raumalla toiminimellä Ar-Va. Sittemmin pienestä mikroyrityksestä on kasvanut mittava kansainvälinen toimija lasiteollisuudessa ja menestys jatkuu edelleen. Tänä vuonna japanilaiseen NSG-konserniin kuuluva, lasituotteita ja -rakenteita toimittava yhtiö täyttää jo 70 vuotta. 

”Vuosiin on mahtunut valtavan paljon”, kertoo toimitusjohtaja Johanna Kuusela. ”On ollut myös raskaita aikoja, mutta viime vuodet olemme saaneet nauttia hyvistä tuloksista, lukuisista investoinneista sekä positiivisesta ilmeestä”, hän iloitsee.

Lue lisää...


Opel on julkistanut ensimmäisen ladattavan hydridinsä

Näytetään Opelin suosittu Grandland X -mallisto laajenee ladattavalla hybridiversiolla. Peräti 300-hevosvoimaisena nelivetoversiona saatava katumaasturi on osa Opel goes electric -strategiaa, jonka mukaisesti kaikista Opel-malleista on saatavana sähköinen versio vuoteen 2024 mennessä.

Opel on julkistanut kaikkien aikojen ensimmäisen ladattavan hybridinsä, osana autonvalmistajan strategiaa tulevien CO2-tavoitteiden saavuttamiseksi. Opel Grandland X Hybrid4:n konepellin (saatavana myös mustana) alla on 1.6-litrainen bensamoottori, jonka lisäksi uutuudessa on kaksi sähkömoottoria. Nämä tuottavat yhdessä jopa 300 hevosvoimaa. Uutuuden yhdistetty WLTP-kulutus on alustavien mittausten mukaan 2,2 l /100 km ja CO2-päästöt 49 g/km.

Lue lisää...



Volkswagen Hyötyautot tukemaan Karting SM -sarjaa ja autourheilun nuorisotoimintaa

Autourheilun lajiliitto AKK:n hallinnoima Karting SM -sarja saa kaudella 2019 kumppanikseen jo pitkään muiden autourheilun kotimaisten SM-sarjojen kumppanina toimineen Volkswagen Hyötyautot. Yhteistyö keskittyy erityisesti nuorisotoimintaan ja sen tukemiseen sekä kehittämiseen. Jokaisessa Karting SM -osakilpailussa tullaan valitsemaan ”Kisan tsemppari”, jonka Volkswagen Hyötyautot palkitsee 250 euron arvoisella K-ryhmän lahjakortilla.

AKK:n Karting SM -sarja saa merkittävää tukea Volkswagen Hyötyautoilta kaudella 2019. Yhteistyöhön käydään Flying Finn -hengessä: tavoitteena on tukea nuorisourheilua ja auttaa nuoria saavuttamaan haaveitaan pääsystä lajin huipulle, jotta Suomessa riittää tulevaisuudessakin autourheilutähtiä.

Lue lisää...


Mählers tuo markkinoille tehokkaan harjatelan kuorma-autoihin ja pyöräkuormaajiin

Lumiaurojen valmistaja Mählers jatkaa tuotevalikoimansa laajentamista. Nyt yhtiöltä tulee markkinoille hydraulikäyttöinen pyörivä harjatela SOP-LB2800, joka soveltuu sekä kuorma-autoihin että pyöräkuormaajiin. Harjatelan ”aktiivinen” kellunta-asento pitää pintapaineen tasaisena ja seuraa alustan profiilia. Ainutlaatuisen toiminnon ansiosta harjan paine jakautuu tasaisesti koko telalle peruskoneen/ajoneuvon asennosta riippumatta. Tämän myötä myös harjan käyttöikä on pidempi.

- Testiemme mukaan aktiivinen kellunta-asento vähentää harjojen kulumista ja parantaa toimintatehoa merkittävästi, sanoo uuden harjatelan kehittämisessä mukana ollut suunnittelija Oscar Nyberg Mählersiltä.

LB2800-harjatela kääntyy ±35 astetta, ja siihen voi asentaa sivullesiirron sekä kastelutoiminnon erillisellä vesisäiliöllä. Harjatelan kehityksessä on ajateltu helppoa huollettavuutta, ja siksi esimerkiksi harjarenkaiden vaihtaminen sujuu nopeasti, vain muutamalla yksinkertaisella liikkeellä.

Mählers ilmoittaa, että Harjatela LB2800 on tilattavissa Machine-Expo 2019 -messuilla tapahtuvasta ensiesittelystä alkaen.


Helsingin kaupunginkirjasto ottaa käyttöön tekoälypohjaisen kellutus- ja logistiikkajärjestelmän

Helsingin kaupunginkirjasto ottaa käyttöön tekoälypohjaisen kirjaston aineiston kellutus- ja logistiikkajärjestelmän keskiviikkona 15.5.2019. Uudistuksen myötä Helsingin kaupunginkirjasto siirtyy yhteen yhtenäiseen kokoelmaan. Jatkossa kirjat jäävät siihen kirjastoon, johon asiakas ne palauttaa, ellei niille ole tarvetta muissa kirjastoissa. Järjestelmä oppii vähitellen asiakkaiden lainojen ja palautusten avulla, minkä kirjaston profiiliin palautuva kirja parhaiten sopii, ja ohjaa sen oikeaan paikkaan. Aikaa kunkin kirjaston profiilin muokkautumiseen menee noin 1,5–2 vuotta.

Kellutus- ja logistiikkajärjestelmä tuo lisää automaatiota palautuvien ja varattujen kirjojen käsittelyyn. Logistisen työn vähentyessä kirjastoissa vapautuu enemmän aikaa kirjastojen tärkeään ydintehtävään eli asiakaspalveluun. Lisäksi asiakkaat vaikuttavat oman lähikirjastonsa valikoimaan lainauskäyttäytymisellään. Kellutus mahdollistaa myös aineiston tasaisemman tarjonnan asiakkaille. Helsingin kaupunginkirjaston lainattavassa materiaalissa on RFID-tarroitus, joka mahdollistaa niteiden massalukemisen. Tämä vähentää logistista käsityötä sekä nopeuttaa ja helpottaa lainausdatan keräämistä.

Lue lisää...


Hervannassa luodaan koodia Saksan autoteollisuuteen

Kansainvälisellä kasvupolulla oleva Unikie vahvistaa nyt myös Suomen toimintoja. Hervannassa nähtiin huhtikuussa positiivinen muuttokuorma, kun ohjelmistoyritys Unikie siirsi pääkonttorinsa isompiin toimitiloihin Hermia 11:een. Isommat tilat ovat nyt tarpeen, kun Unikie toimittaa autoteollisuuden ohjelmistoratkaisuja Tampereelta mm. Müncheniin. 

Uusissa tiloissa, suljettujen ovien takana, työskentelee yhä useampia tiimejä autoteollisuuden hankkeissa. Unikie kehittää AI Visionin alustaansa perustuvia konenäkö- ja hahmotunnistusratkaisuja, joiden avulla autot ja muut koneet osaavat tunnistaa ja väistää eteen tulevan ihmisen tai esteen.

Lue lisää...


Volvo Car Group sopimukseen akkutoimituksista CATL:n ja LG Chemin kanssa

Volvo Car Group on allekirjoittanut johtavien akkuvalmistajien CATL:n ja LG Chemin kanssa pitkä-aikaiset sopimukset, jotka varmistavat litiumioniakkujen toimitukset tulevan vuosikymmenen aikana. Akut on tarkoitettu tulevan sukupolven Volvo- ja Polestar-autojen käyttöön.

Sopimuksilla varmistetaan akkujen saatavuus Volvon kaikkiin malleihin, jotka käyttävät tulevaa SPA2- ja nykyistä CMA-alustaa. Ne ovat merkittävä askel Volvo Carsin kunnianhimoisen sähköistämisstrategian toteuttamisessa. Vuonna 2017 Volvo Cars sitoutui kaikkien uusien autojensa sähköistämiseen vuodesta 2019 lähtien. Sen jälkeen yhtiö on täsmentänyt strategiaansa toteamalla, että 50 prosenttia yhtiön myynnistä vuonna 2025 tulee olla sähköautoja.

- Volvo Carsin tulevaisuus on sähköinen ja olemme vakaasti sitoutuneita siirtymään polttomoottorin jälkeiseen aikaan. Sopimukset CATL:n ja LG Chemin kanssa osoittavat miten aiomme saavuttaa kunnianhimoiset tavoitteemme sähköistämisessä, sanoo Volvo Carsin pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Lue lisää...


Ruotsin Taksiliitto: Uber kiertää veroja!

Ruotsin Taksiliitolla on hallussaan Uber-taksien sisällä otettuja videofilmejä, joiden sanotaan todistavan, miten taksimaksuja ei kirjata oikealla tavalla.. Taksiliitto väittää 10 Uber-taksin kymmenestä toimineen samalla tavalla.

- Annamme videofilmimme verottajalle ja poliisille, ja odotamme toimenpiteitä verovilpin johdosta, Taksiliiton johtaja Claudio Skubla sanoo.

Lue lisää...


Pakettiauto Nissan NV250 myös tila-autona

https://mb.cision.com/Public/15516/2813656/af3644910cb4f584_org.jpg

Nissan on esittellyt kevyen hyötyajoneuvon, kompaktin NV250-pakettiauton. NV250 tarjoaa turvallisuutta ja luotettavuutta Nissan Intelligent Mobility -teknologian ja markkinoiden pisimmän viiden vuoden / 160 000 kilometrin takuun ansiosta. Se on kelpo valinta yritysasiakkaille, jotka haluavat varautua kaikkeen.

NV250 soveltuu kaikenlaisten asiakkaiden tarpeisiin, sillä saatavissa on useita eri moottorivaihtoehtoja ja istuinjärjestelyjä, kaksi eri koripituutta ja kattavampi päällirakenteiden valikoima kuin koskaan aikaisemmin. Uutuusmalli on saatavissa niin umpipakettiautona, Crew Cab -jatko-ohjaamomallina kuin tila-autonakin.

NV250:n myynti Euroopassa on jo käynnistynyt.

Lue lisää...


Savonlinja ja Neste Vihreä Matka -palveluun

Bussiyhtiö Savonlinjan asiakkaat voivat toukokuun puolesta välistä lähtien valita käyttöönsä vähäpäästöisemmän matkan. Vihreä Matka -nimellä kulkeva palvelu on normaalin matkalipun päälle maksettava lisämaksu, jonka suuruuden asiakas voi itse päättää.

Savonlinja sitoutuu Vihreä Matka -palvelusta syntyneen summan edestä vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään tankkaamalla kalustoonsa 100 %:sti jätteistä ja tähteistä valmistettua Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoainetta. Sen avulla asiakas voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjään keskimäärin 90 % fossiiliseen dieseliin verrattuna. Kyseessä on ensimmäinen kerta Suomessa, kun kaukoliikenteen bussimatkustajille tarjotaan mahdollisuus vaikuttaa matkustamisen kasvihuonekaasupäästöihin matkalipun ostamisen yhteydessä.

Lue lisää...


Jouni Siekkinen Scanian kuljettajakilpailun voittoon

https://www.scania.com/content/scanianoe/fi/fi/home/experience-scania/news-and-events/News/jouni-siekkinen-kiri-scanian-kuljettajakilpailun-voittoon/jcr:content/par/video_image_gallery/mainimage2.transform/Rend_1041X573/image.jpg

Scanian tämänkertaisen kuljettajakilpailun voittaja on jyväskyläläinen Jouni Siekkinen. Toiseksi sijoittui Harry Winqvist Helsingistä ja kolmanneksi Ville Pöllä Kannuksesta. Kaksipäiväinen kilpailu huipentui lauantaina 11. toukokuuta jännittävään finaaliin, jossa perjantain jälkeen kahdeksannella sijalla ollut Siekkinen voitti vastustajansa ja matkaa nyt Euroopan finaaliin, joka pidetään 24. ja 25. toukokuuta Södertäljessä, Ruotsissa.
Kaksitoista kuljettajaa oli selvittänyt tiensä teoriakokeen ja aluekilpailujen jälkeen Scanian kuljettajakilpailun finaaliin, joka järjestettiin Kuljetus-Logistiikka 2019 -messujen yhteydessä Helsingissä 10. ja 11 toukokuuta.

Siekkinen nousi kahdeksannelta sijalta voittajaksi

Kuljettajakilpailun finaali alkoi perjantaina 10. toukokuuta. Ensimmäisenä päivänä kilpailtiin kolmessa eri ajotaitotehtävässä. Combossa testattiin kilpailijoiden peruutustaitoja, boardwalk -lankulleajossa tarkkuutta ja vesihaasteessa kuljettajan taitoa ajaa hallitusti ja tarkasti. Kilpailuajoneuvot olivat Scanian uuden sukupolven kaasumoottoreilla varustettuja R 410 -puoliperävaunuyhdistelmiä, polttoaineena biokaasu.

Lue lisää...


Cargotec ja 7 start-upia meriliikenteen tehottomuuksia vastaan

Cargotec jatkaa osana Rainmaking Trade & Transport Impact -ohjelmaa käynnistynyttä yhteistyötään seitsemän startupin kanssa. Rainmaking on johtava meriliikenteeseen keskittynyt startup-yhteistyöohjelma, jonka tavoitteena on ratkoa merenkulun, rahtiliikenteen ja logistiikan ongelmakohtia.

- Uskon aidosti, että käynnistämillämme hankkeilla on potentiaalia poistaa merkittäviä tehottomuuksia globaalissa rahdin- ja lastinkäsittelystä. Alusta asti tavoitteenamme oli löytää kumppaneita, joiden kanssa saisimme tuloksia aikaan jo lyhyellä aikavälillä. Olemme tehneet paljon töitä lyhyessä ajassa tämän eteen, ja nyt meillä on useita erinomaisia mahdollisuuksia muuttaa koko toimialaamme yhdessä, kommentoi Tero Hottinen, Cargotecin kehittyvän digitaalisen liiketoiminnan johtaja.

Lue lisää...


Aluksen omistaja tiukemmalle vaarallisten aineiden vahinkojen korvaamisessa

Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnoille ehdotukset laeista, joilla Suomi hyväksyisi meriliikenteen vahinkovastuuta koskevan HNS-yleissopimuksen. Sopimuksen hyväksyminen lisäisi aluksen omistajan vastuuta vaarallisten ja haitallisten aineiden merikuljetuksissa ja turvaisi vahingonkärsijöille nopeamman ja kattavamman korvauksen.

Kansainvälisellä HNS-yleissopimuksella (Convention on Liability and Compensation for Damage in Connection with the Carriage of Hazardous and Noxious Substances by Sea) määrätään vastuusta ja vahingonkorvauksesta vaarallisten ja haitallisten aineiden merikuljetuksissa. Sopimuksen vahinkovastuun perusperiaate on, että aluksen omistaja on ensisijaisessa, ankarassa vastuussa vahingosta ja hänen on katettava vastuunsa vakuutuksella. Sopimuksessa aluksen omistajan vahingonkorvausvastuulla on kuitenkin enimmäismäärä. HNS-yleissopimuksen periaatteet ovat samat kuin esimerkiksi kansainvälisissä öljyvahinkoa koskevissa yleissopimuksissa.

Lue lisää...


Roclan automaattitrukki haastaa manuaaliset työntömastotrukit

Rocla on kehittänyt uuden automaattisen työntömastotrukin, jonka ansiosta uudet asiakkaat voivat hyötyä automaatiosta ensimmäistä kertaa. Automaattitrukkia voidaan käyttää nyt myös perinteisen manuaalityöntömastotrukin sijaan. Rocla ART (automated reach truck) on täysiverinen automaattitrukki, joka sopii erinomaisesti kuormalavojen käsittelyn automatisointiin aina 10 metrin korkeuteen asti logistiikkakeskuksissa ja varastoissa. Kompaktin kokonsa ja ketterän kääntösäteen ansiosta ART voi työskennellä tavallisissa 3 metrin levyisissä työntömastotrukkikäytävissä ilman ongelmia. ART:n innovatiivinen teknologia ja ohjelmistot tekevät lastinkäsittelystä huomattavasti aiempaa nopeampaa, niinpä se haastaa muiden automaattitrukkien lisäksi myös manuaaliset työntömastotrukit.

Innovatiivinen dynaaminen skannaustekniikka parantaa tehokkuutta vaarantamatta turvallisuutta. Se käyttää kolmea skanneria säätämään nopeutta ja kulmaa dynaamisesti kääntymisen aikana. Jos esteitä ei havaita, automaattitrukki säilyttää nopeutensa myös käännöksissä, mikä lisää työskentelyn tehokkuutta.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!