MAN - Vaihtoautot

Teboil: Uudistettu voiteluaineiden tuotetuki

Uudistettu teboildiamond.fi-sivusto tarjoaa tietoa moottoriöljyistä kaikille moottoriajoneuvojen käyttäjille. Myös internetissä toimiva öljyvalitsin on päivitetty äskettäin. 

- Nyt uudistimme perusteellisesti kevyenkaluston öljyihin painottuvan teboildiamond.fi -sivuston”, voiteluaineyksikön johtaja Jukka Luotonen toteaa.

Uusi teboildiamond.fi-sivusto on suunniteltu tarjoamaan tietoa erityisesti kuluttajille, jotka haluavat asiantuntevaa tietoa voiteluaineista. Sivulla on paljon hyödyllistä tietoa myös autoalan ammattilaisille. Teboil on uudistanut myös internetissä toimivan öljyvalitsimen, joka mahdollistaa sopivien öljyjen hakemisen rekisteritunnuksen perusteella. Internetissä on tietoa saatavilla joka päivä vuorokauden ympäri. Jos tarvittava tietoa ei löydy internetistä, sivustolta löytyy yhteystiedot tuotetekniseen neuvontaan, josta tavoittaa voiteluaineasiantuntijat puhelimitse arkisin 8–16.

Lue lisää...


LVM:n tavoitteena hiiletön liikenne

Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin (Intergovernmental Panel on Climate Change) eli IPCC:n tuoreen erikoisraportin viesti on selvä: Ilmasto lämpenee hälyttävällä vauhdilla. Jotta lämpötila ei nousisi enemmän kuin 1,5 astetta esiteollisesta ajasta, tarvitaan nopeita ja radikaaleja muutoksia sekä kulutuksessa että tuotannossa. Tämä koskee myös liikennettä. Suomen kasvihuonekaasupäästöistä viidennes tulee liikenteestä ja siitä valtaosa tieliikenteestä.

- Ilmastonmuutos on ihmiskunnan kohtalonkysymys, ja sen vaikutus liikenne- ja viestintäministeriön työhön on vahvistunut koko hallituskauden ajan. Ilmastonmuutos muuttaa tapaamme liikkua. Yhtä yksinkertaista ratkaisua ei ole, tarvitaan monia keinoja ja mikään teko ei ole liian pieni. Uskoni ihmisten kykyyn ratkaista ongelmia yhdessä on vankka. Olen kiitollinen siitä, että ilmastonmuutos on liikenteen alalla koonnut yhteen viranomaisia, tutkijoita, yritysten ja kansalaisjärjestöjen edustajia etsimään ratkaisuja. Meillä on tarjolla osaamista, asennetta ja teknologisia ratkaisuja paitsi Suomelle myös maailmalle, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriö esittelee toimistaan kuusi kohtaa ilmastonmuutoksen vaikutuksiin vastaamisessa.

Lue lisää...


Sähköautojen latausverkostot leviävät kauppojen parkkipaikoille - ABB sähköistää Lidlin

ABB on toimittanut pikalatausasemat seitsemän kaupungin Lidl-myymälöihin Suomessa sekä Lidlin pääkonttorille Espooseen. Loppuvuoden aikana määrä kasvaa vielä yhdellä, minkä jälkeen Lidlin asiakkaat voivat ladata autonsa kaikkiaan kahdeksan Lidl-myymälän yhteydessä.

Sähköautojen latausasemat Lidlin myymälöiden yhteydessä sijaitsevat Kouvolassa, Hämeenlinnassa, Helsingissä, Kuopiossa, Lempäälässä, Mikkelissä ja Jyväskylässä. Suomen toimitukset ovat jatkoa ABB:n pikalatausasemien toimituksille Lidlin myymälöihin eri puolille Eurooppaa. Yhtiö on toimittanut kaikkiaan yli 100 Terra-pikalatausasemaa Lidlin myymälöihin muun muassa Ruotsiin, Saksaan, Hollantiin, Belgiaan, Englantiin, Slovakiaan, Puolaan, Ranskaan, Sveitsiin, Espanjaan ja Unkariin. 

ABB:n pikalatausasemilla sähköauton akku latautuu ostosten lomassa noin 15-30 minuutissa. Asemalla on mahdollista ladata kahta sähköautoa samanaikaisesti, ja ne soveltuvat sekä ladattaville hybrideille että täyssähköautoille ja kaikkiin latausstandardeihin (CCS, AC Type 2 ja CHAdeMO).

- Sähköauton helppo ja nopea latausmahdollisuus ostosten teon yhteydessä on lisäpalvelu asiakkaillemme. Latauspisteet ovat meille johdonmukainen lisä vastuullisuustyössämme, Lidlin kiinteistö- ja kehityspäällikkö Virpi Kaikkonen kertoo.

Lue lisää...



Yli 500 Mercedes-Benziä taksitolpille

Syyskuun aikana rikottiin 500 uuden Mercedes-Benzin raja taksimyynnissä. Tammi-syyskuun välillä taksitolpille on toimitettu Suomessa 528 uutta Mercedes-Benziä, ja markkinaosuus on 28,9 prosenttia. E-sarjan suosio jatkuu, sillä niitä on toimitettu taksikäyttöön 338 kappaletta. Se tuo mallille yksin 18,5 prosentin osuuden taksikaupassa. Sijalle 6. yltää Sprinter 75:llä autolla.


EU: Gasumille 2,9 miljoonaa euroa uusiin kaasutankkausasemiin

Euroopan unioni ehdottaa Gasumille myönnettäväksi 2,9 miljoonan euron tukea kaasutankkausasemaverkoston laajentamistyöhön Suomessa. Tuki on merkittävä askel yhtiön rakentaessa pohjoismaista kaasuekosysteemiä mm. laajentamalla nesteytetyn maakaasun (LNG) käyttöä raskaassa liikenteessä. Tukiehdotus mahdollistaa jopa 14 uuden kaasutankkausaseman rakentamisen Suomeen ja vaihtoehtoisten käyttövoimien markkinoiden kehittymisen maantieliikenteessä.

EU:n väylä- ja liikennehankkeiden Verkkojen Eurooppa (Connecting Europe Facility) -hanke ehdottaa Gasumille myönnettäväksi 2,9 miljoonaa euroa uusien kaasutankkausasemien rakentamiseen. Tuen myötä yhtiö jatkaa määrätietoisesti uusien tankkausasemahankkeiden toteuttamista ja pohjoismaisen asemaverkoston laajentamista. Tukiehdotus kattaa yhteensä jopa 14 kaasutankkausaseman rakentamisen kansainvälisen TEN-T -ydinverkon alueelle Suomessa.

Rakennettavien asemien joukossa on niin uusia nesteytetyn maa- ja biokaasun tankkausasemia raskaalle liikenteelle sekä paineistetun maa- ja biokaasun tankkausasemia henkilö-, jakelu- ja jäteautoille. Gasum on toteuttanut jo tukihakemuksensa mukaisesti tankkausasemat Saloon ja Vantaalle. Molemmat valmistuneet tankkausasemat kuuluvat keskeisesti osaksi hankekokonaisuutta ja ehdotettua tukipakettia.

Lue lisää...


Lennonjohtajat liittyvät akavalaiseen YTYyn

Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY ry on päättänyt ylimääräisessä yhdistyskokouksessa torstaina 4.10.2018 hakea Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTY ry:n yhdistysjäsenyyttä. YTYn hallitus hyväksyi jäsenhakemuksen kokouksessaan perjantaina 5.10. Jäsenyys tulee voimaan heti.

Lue lisää...


Yutongin 90 000. sähköbussi Macaoon

Macaolla on 2700 bussia. Niistä 1400 on Yutongia. Uusimmalla 20 sähköbussin kaupalla Macaoon kiinalainen Yutong ylitti tuotannollaan 90 000 sähköbussin rajan. Yutongin busseja on viljalti myö mm. Ranskassa, Isobritanniassa, Islannilla ja Chilessä. 

Lue lisää...


Nissan oppilaitosyhteistyöhön mekaanikkokoulutuksessa

Nissan haluaa panostaa tulevaisuuden autoalan osaajiin ja kutsui syyskuussa Porvoon ammattioppilaitoksen automekaanikko-opiskelijoita tutustumaan Nissanin Training Centeriin Vantaalla. Vierailu on osa oppilaitoksen kanssa aloitettua yhteistyötä. Joukko nuoria, opintojensa loppuvaiheessa olevia automekaanikkoja saapui 21. syyskuuta opettajansa kera  tutustumaan Vantaalla sijaitsevaan Nissan Academy -koulutuskeskukseen. Koulutuspäivän aikana opiskelijat perehtyivät teknisen kouluttajan Miikka Hakolan johdolla sähkötekniikan perusteisiin, sillä sähköautoilun yleistyminen vaikuttaa merkittävällä tavalla myös automekaanikon työhön.

Lue lisää...


Madridiin kerralla 460 kaasubussia

Espanjan pääkaupunki Madridin liikennelaitos EMT on tilannut 276 Citaro NGT kaasubussia. Sitä ennen sillä on ollut kaksi vuotta sitten ostamansa 82 Citaro NGT:tä ja viime vuonna tilaamansa 314 Citaro NGT:tä. Yhteensä tulee olemaan 672 kaksiovista 12 m pitkää Citaro NGT:tä. Lisäksi Scanialta on tilattu 184 Scania Interlink CNG kaasubussia. Kaikkiaan Madridiin on siten ostettu lyhyessä ajassa 856 Mersu & Scania kaasubussia.

Kaasubussit vähentävät CO2-päästöjä 10 prosentilla ja biokaasulla lähes nollaan. Myös ulkonen melu laskee jopa 4 db(A):lla.

Madridin liikennelaitos EMT työllistää yli 9000 henkilöä, näistä 6000 on bussinkuljettajia. Busseja yhtiöllä on noin 2000 kpl. Yhtiön tavoitteena on vähäpäästöiset ja päästöttömät kaupunkibussit vuoteen 2020 mennessä.


Scania sähköbussi lähestyy sarjatuotantoa

Scania sähköbussi

Scania Citywide LF Electric on ollut koeajossa 14 km:n linjalla, latausasemilla linja kummassakin päässä, Pohjois-Ruotsin Östersundissa vuodesta 2017 lähtien. Ensi vuonna, 2019, kolme samanlaista Scania- sähköbussia aloittaa linjaliikenteen ruuhkalinjalla, jolla ajavat 100 matkaa päivässä 15 minuutin lähtövälein.

- Kokonaiskustannuksia saadaan pudotettua käyttämällä ja uusiokäyttämällä teknologiaa ja komponentteja nykyisistä sarjatuotanto-busseistamme. Pystymme myös toimittamaan laajan valikoiman erilaisia sähköbusseja, Scania Bussin johtaja Karin Rådström toteaa.

Yleisesti otaksutaan Scania piakkoin esittelevän myös johdin-Scanian, trollikan. Scania on tehnyt nimeä johdinkuorma-autoillaan nk. sähköteillä Ruotsissa ja Saksassa.

Scania tunnetaan myös sekä CNG- että biokaasubusseistaan kuin myös hybridibusseistaan.  Tuoreeltaan Scania myi 184 CNG kaasubussia Espanjan Madridiin. Englannissa Bristolin kaupunki on tehnyt kaupat 21 Scania biokaasubussista Dennisin korittamina. Scania Interlink LD "viinibussi" kulkee Ranskassa Bordeauxin ja Blayen välillä ED945 viini-etanoli polttoaineella.


Veho ja Nummi-tuotteet yhteistyöhön

 

NUMMI-huoltoverkosto laajentuu Vehon palveluverkostoon lokakuussa. Veho Oy Ab ja Wipro Infrastructure Engineering Oy ovat tehneet huoltosopimuksen NUMMI-tuotteista 1.10.2018 alkaen. Veho Kuopion, Oulun, Pirkkalan, Raaseporin, Rovaniemen, Seinäjoen ja Vantaan Ansakujan toimipisteet tulevat toimimaan NUMMI-tuotteiden virallisina huoltopisteinä. Näistä toimipisteistä saa NUMMI-kippien ja komponenttien huolto-, korjaus- ja varaosapalvelua.

-Nyt solmittu yhteistyö tukee vahvasti Vehon suunnitelmia asiakkaan auton kokonaisvaltaisesta ylläpidosta samalla pysähdyksellä, taustoittaa Veho Hyötyajoneuvoliiketoiminnan johtaja Rami Keinänen.


Uutta laivateknologiaa arktisisiin olosuhteisiin - lisää kestävyyttä ja elinikää

>Merellä liikkuessaan laiva joutuu voittamaan kovan vastuksen, kun se syrjäyttää vesimassoja pois tieltään. Jää synnyttää äärikuormituksia, kun laivan moottorin teho kohdistuu potkurin kautta jäähän. Äärikuormitukset kuluttavat erityisesti propulsio- eli potkurilaitteistoa, mikä lyhentää sen elinkaarta ja vähentää teknistä luotettavuutta. Rajoittunut toimintakyky tai jopa laitteiston pettäminen aiheuttavat suoria ja epäsuoria kustannuksia niin laivan omistajille ja käyttäjille kuin laitteisto- ja komponenttivalmistajille. 

Kolmivuotisessa ArTEco (Arctic Thruster Ecosystem, arktisten ruoripotkurilaitteiden ekosysteemi) -projektissa kehitettiin innovatiivia ratkaisuja sovellettavaksi ääriolosuhteiden mekaaniseen potkuriteknologiaan. Saadut tulokset mahdollistavat alusten aiempaa paremman käytön sekä lisäävät kuormituksen ja vikaantumisen ennustettavuutta. ArTEco-projekti on osoittanut, miten jatkossa pystytään optimoimaan laitteiden mitoitus entistä tehokkaammin ja takaamaan laivan täysi suorituskyky vaikeissa jääolosuhteissa. Myös ympäristökuormitus vähenee, kun herkille, arktisille merialueille ei tarvitse lähettää huoltoaluksia yhtä usein kuin aiemmin. VTT kehitti ja mittasi muun muassa vaimennusratkaisuja vääntövärähtelyihin, jotka syntyvät esimerkiksi potkurin lapojen iskeytymisestä jäähän.

Lue lisää...


Sähköstä seuraava on vety, Caetano (Toyota) vetybussi tuotantoon

Portugalilainen bussivalmistaja Caetano on sopinut Toyotan kanssa vetybussien valmistuksesta. Toyota toimittaa Caetanolle polttokennot, vetysäiliöt ja muita avainkomponentteja. Ensimmäiset Caetano vetybussit valmistuvat vähän yli vuoden kuluttua.

Toyota on jo pitkään valmistanut vetybusseja koekappaleina Tokion linjaliikenteeseen SORA-kehityssuunnitelmansa puitteissa. Tavoitteena on 100 Toyota vetybussia säännöllisessä linjaliikenteessä Tokiossa 2020 vuoden Olympialaisissa. SORA-nimi juontuu englanninkielisistä sanoista Sky, Ocean, River, Air muistuttaen veden kiertokulusta. Vetybussi on Toyotan vastaus 0-päästöbussiksi.

10,5 m pitkä Toyota Sora bussi perustuu Toyotan kehittämään Mira vety-henkilöautoon. Bussissa on tilaa 22 istumapaikalle ja 56 seisomapaikalle. Bussia voidaan käyttää myös sähkögeneraattorina. Liitin bussin takana voi välittää 9 kW yli 24 tunnin ajan. Näin bussi voi toimia varavoimalana kouluille, asuinrakennuksille ymv. Bussin kahdella sähkömoottorilla on tehoa 113 kW.

Vetybussien yleistymistä estää korkea hinta. UITP arvioi niiden saavuttavan 2% markkinaosuuden vuonna 2020 ja 10% osuuden vuoteen 2030 mennessä.

Puolalisen Solaris bussitehtaan odotetaan esittelevän 12 m pitkän Solaris Urbino Hydrogen vetybussinsa vuonna 2019.

 


Limoges päätyi Iveco Crealis IMC trollikkaan

Ranskan Limousine-maakunnan pääkaupunki, 206 000 asukkaan Limoges on uudistamassa noin 30 johdinbussia, nk. trollikkaa, käsittävää kalustoaan. Ensihankinta on kohdistunut Hannoverin IAA-näyttelyssä esiteltyyn Iveco Crealis IMC (In-Motion-Charging) johdinbussiin. Iveco Crealis IMC asetetaan liikenteeseen kaupungin vilkkaimmin liikennöidyille reiteille.

Crealis IMC ei hukkaa aikaa akkujensa lataukseen. Ne latautuvat ajon aikana johdinjärjestelmän välityksellä. Bussi kykenee toimimaan 25 %- 40 % reitistä pelkällä akkuvoimalla.

Iveco Crealis IMC on syntynyt yhteistyössä Euroopan johtavana johdinbussien valmistajana (yli 15 000 kpl valmistettu ja myyty) pidetyn Skoda Electricin kanssa. Myös Iveco on jo valmistanut ja myynyt yli 800 johdinbusssia eurooppalaisiin suurkaupunkeihin, viimeksi 49 trollikka-Crealista Italian Bolognaan. IMC-bussia tullaan valmistamaan sekä 12 m pitkästä Urbanway:sta että 18 m pitkästä nivel-Crealis´sta.

 


Ruotsi: Kaasu ja etanoli nousussa, Scanialta 13-litran etanolimoottori

Yhä useammat kuljetusliikkeet reagoivat kovan suosion saanutta HVO-polttoainetta vastaan sen palmuölypitoisuuden vuoksi. Yhä useampi on siirtyy käyttämään ED95 etanolia ja LNG kaasua raskaan kalustonsa polttoaineena.

Samalla Scania tuo markkinoille uuden 13-litran ED95-etanolimoottorin. "Se on ihanteellinen moneen käyttötarkoitrukseen ja toimii yhtä hyvin sekä kaukoliikenteessä että rakennustyömailla. ED95:llä toimiva moottori vähentää CO2-päästöjä jopa 90% verrattuna fossiilidieseliin. Myös typpi- ja hiukkaspäästöt vähenevät merkittävästi Euro6-rajoista", Scania ilmoittaa.

Ruotsin etanolituottaja Sekab laajentaa kovaa vauhtia etanoliasemaverkostoa. Vastaavasti suomalainen Gasum laajentaa voimalla kaasutankkausverkostoa Suomen lisäksi sekä Ruotsissa että Norjassa.

(Transportnet.se)