MAN - Vaihtoautot

DB Schenker laajentaa rahtipolkupyörien käyttöä Suomessa

DB Schenker laajentaa sähköavusteisten rahtipolkupyörien käyttöä Suomessa. Jakelutoiminta alkaa maanantaina 20.5. Helsingissä ja Turussa. Molemmissa kaupungeissa käytetään Velove Armadillo -rahtipyörää, jollaisen DB Schenker otti ensimmäisenä Suomessa käyttöön viime kesänä Helsingissä. Helsingissä rahtipyörän lähiterminaali on Helsingin Sataman Olympiaterminaalissa ja Turussa Kupittaalla Turun ammattikorkeakoululla.

Rahtipyöriä käyttämällä pyritään ratkomaan kaupunkilogistiikan ongelmia ruuhkaisilla keskusta-alueilla. Tyypillisiä haasteita ovat jakeluautojen runsas määrä ahtailla kaduilla, kevyen liikenteen ja ammattiliikenteen yhteensovittaminen sekä kaupunkiliikenteen päästöt. DB Schenker jakaa rahtipyörillä pääasiassa verkkokaupan ostoksia ja muita pieniä lähetyksiä DB Schenkerin noutopisteisiin ja yrityksiin.

DB Schenker saavutti jo vuonna 2018 vuodelle 2020 asettamansa tavoitteen vähentää maakuljetusten päästöjä 20 % vuoden 2006 tasolta. Uusi tavoite on vähentää maakuljetusten päästöjä 34 % vuoteen 2030 mennessä.


Janne Virta vauhdittamaan Euroports Finland Oy:n kasvua

Euroports Finland Oy:n myynnin ja huolinnan liiketoimintajohtajaksi on nimetty Janne Virta 25.4.2019 alkaen. Hän vastaa Euroports Finland Oy:n yksiköiden kaupallisista asioista sekä huolinnasta ja kuuluu yhtiön johtoryhmään. Euroports Logistics Oy on jatkossa kiinteä osa myynnin tuotevalikoimaa. 

Janne Virralla (ins. ja MBA) on usean vuoden kokemus tuotanto- ja kehitysjohtajan tehtävistä Suomessa sekä Europortsin Kiinan Gaolanin yksikön operatiivisena johtajana.


Sisun tunnelmia Kuljetus-Logistiikka 2019 messuilta

Sisu Polar -mallisarja mm. maansiirtoon ja raakapuunkuljetuksiin

Kuljetus-Logistiikka 2019 -messuilla Sisun osastoilla riitti väkeä ja vilkkaita keskusteluja. Osastoilla oli esillä kattava valikoima Sisu Polar -tuoteperhettä sekä myös erikoisajoneuvoja kuten Sisu ETI-10×10 -alusta off-road käyttöön, Sisu Polar Super 10×6 kaivosteollisuuden tarpeisiin, Sisu Polar Timber Hybrid -puuauto, Sisu Polar Crane 8×8 -nosturiauto kiskopyörävarustuksella ja Sisu Polar 8×4 -hinausauto ympäripyörivällä nosturilla.

Kuljetus-Logistiikka 2019 -messut pidettiin 9.–11.5.2019 Messukeskuksessa Helsingissä. Messuilla vieraili kaiken kaikkiaan 15 474 kävijää.



PACCAR nimittää Preston Feightin toimitusjohtajaksi

PACCAR Inc ilmoitti, että sen hallitus on valinnut Preston Feightin yrityksen toimitusjohtajaksi 1.7.2019 alkaen. Feight valittiin myös hallituksen jäseneksi samasta päivästä alkaen. Tällä hetkellä Preston Feight on PACCARin varatoimitusjohtaja. Hänestä tulee seuraaja Ron Armstrongille, joka on toiminut yrityksen toimitusjohtajana huhtikuusta 2014. Ron Armstrong jää pois tehtävistään yrityksessä ja sen hallituksessa 30.6.2019. Mark Pigott jatkaa puheenjohtajana ja tarjoaa edelleen strategista neuvontaa yritykselle.

Armstrongin ura PACCARilla kesti 25 vuotta, ja tänä aikana yritys on vahvistanut asemaansa kansainvälisenä teknologisen kehityksen johtajana. Hänen ollessaan toimitusjohtajana PACCAR on saavuttanut monia ennätyksiä muun muassa liikevaihdon, nettotulojen ja osakepääoman suhteen, tuonut markkinoille uusia tuotteita ja kasvattanut markkinaosuuttaan.

Lue lisää...


Scania: Erikoisteräksellä kevyempiä kuorma-autoja

Raskaiden kuljetusten sähköistyminen on johtanut Eu-projektiin, joka on vienyt Luulajan yliopiston yhteistyöhön Scanian kanssa. Tavoitteena on synnyttää kevyempiä kuorma-autorakenteita lämpökäsitellyllä teräksellä ja sitä kautta suurempia kuormapainoja.

Nykyiset runkorakenteet perustuvat 120 vuotta vanhoihin perusrakenteisiin. Painavat akkupaketit vaativat nykyistä kevyempiä alustarakenteita myös akkujen varastointiin ja suojaukseen. Itse asiassa kaikki nykyiset alustarakenteet kaipaavat nykyaikaistamista ja keventämistä, jolla voidaan pienentää haitallisia päästöjä/tkm.

Lue lisää...


Huippupalkalla Ruotsissa, kerjäläispalkalla kotimaassa

Ruotsin Arbetet -lehti on vertaillut ulkomaisten ammattikuljettajien oloja Ruotsissa verrattuna kotimaihinsa. Huolimatta ala-arvoisista työoloista Ruotsissa - asuminen pitkiä aikoja autossa, puutteelliset peseytymis- ja ruokailumahdollisuudet, yksinäisyys, jne. - palkka on merkittävästi korkeampi kuin kotimaassa, jossa lisäksi on usein mahdotonta saada töitä.

Bulgarialainen kuljettaja, 59 v., ajaa viisi kuukautta ulkomailla ja on sitten kuukauden kotona. Hän tienaa runsaat 23 000 kruunua kun vastaava palkka olisi kotimaassa n. 6000 kruunua.

Lue lisää...


”Nolla”-päästöinen lataushybridi DS 7 Crossback E-Tense 4X4

Ranskalaisen teknologisen osaamisen lippulaiva, DS 7 Crossback E-Tense 4x4 on käynyt läpi uuden WLTP –syklin mukaiset sertifiointiin vaadittavat päästömittaukset ja malli on läpäissyt ne ennätyksellisillä arvoilla: 31 gramman CO –päästöarvo per kilometri sekä kulutus 1,4 litraa /100 km.

”Nolla”-päästöisellä ajolla DS 7 Crossback E-Tense 4x4 :n toimintamatkaksi mitattiin 58 kilometriä (WLTP). Tulos on markkinoiden paras premium-segmentin SUV:lle, jossa 300 hevosvoiman sähköistetty voimalinja yhdistyy nelivetoon. DS 7 Crossback E-Tense 4x4 on jo ennakkomyynnissä Suomessa ja sen kokonaishinnat alkavat 59 014 eurosta. Toimitukset alkavat syksyllä 2019.

Lue lisää...


Ruotsi: Kotimaan ka-kuljetukset lisääntyivät, kansainväliset vähenivät

Kuorma-autokuljetukset lisääntyivät 9% samalla kun ulkomaan kilomterit vähenivät 21% vuonna 2018 verrattuna edellisvuoteen. Ammattimainen kuorma-autoliikenne lasvoi kotimaan teillä 12%.

Ruotsin rekisterissä olevat kuorma-autot toteuttivat runsaat 45 miljoonan rajtikuljetusta kotimaassa ja ulkomailla. Yhteensä kuormattiin runsaat 481 miljoonaa tonnia rahtia.

3/4 kotimaan rahdeista kuormattiin ja purettiin saman läänin sisällä. Joka viides kilomteri kulki kotimaan liikenteessä ilman kuormaa. Ruotsin rekisterissä olevat kuorma-autot ajoivat kotimaan teillä runsaat kolme miljardia kilometriä. Ulkomailla syntyi 182 miljoonaa kilometriä, mikä on 21% vähemmän kuin 2017.

(Trailer.se)


Kiina: DHL ja EHang sopivat droonijakelusta

Tavoitteena Kiinan Guangzhoussa solmitussa strategisessa yhteistyösopimuksessa DHL: n ja maailman johtavan droonivalmistaja EHangin välillä on kehittää täysin autonominen kuormaus- ja kuorman purkausjärjestelmä tavarkuljetuksia suorittavilla drooneilla.

Droonikuljetukset lähtevät heti käyntiin DHL:n palvelukeskuksesta Guangdongin Liaobusta lahdeksan kilometrin päässä toimivalle asiakkaalle EHang Falcon-drooneilla. Tietä pitkin ajettu jakeluajo lyhenee 40 minuutista droonella suoritettuna kahdeksaan minuuttiin. Päästövähennyksen lisäksi kustannussääsön arvioidaan noin 80 prosentiksi. Falcon-droonilla on neljässä varressa kahdeksan potkuria. Se nousee ja laskeutuu pustysuoraan. Sillä on GPS-tarkkuusnavigointi- ja älykäs reittisuunnitelma-järjestelmä samoin kuin ajantasainen verkkoyhteysjärjestelmä. Se kantaa kerralla viisi kg rahtia.

DHL on näin ensimmäinen kansainvälinen pikarahti-yhtiö, joka tarjoaa droonijakelua Kiinassa.


Norja: Schenker haluaa päästönsä nollaan kaupungeissa

Tänä vuonna DB Schenker haluaa pudottaa päästöjään 80% Oslon keskustassa. Ensi vuonna tavoitteena on 100%:n pudotus ei vain Oslossa vaan Norjan kaikissa suuremmissa kaupungeissa.

Jo nyt jaetaan rahtia kahdeksalla uudella MAN E-TGE:llä ja kolmella sähköjakelupyörällä Oslon Kehä 3:n sisäpuolella seitsemän kilometrin säteellä. Näin säästetään 60 000 litraa dieseliä ja voidaan poistaa kolme raskasta jakelukuorma-autoa.

Lue lisää...


Ruotsi: Nobinalle 138 BYD-sähköbussia

Bussiyhtiö Nobina on Ruotsissa tilannut 20 BYD-sähköbussia lisää. Niistä neljä sijoitetaan Tukholman Barkarbyn liikenteeseen. 16 bussia menee Linköpingin kaupungin liikenteeseen. Aiemmin tilatut 118 BYD E-bussit ovat sijoittuneet mm. Eskilstunaan, Ängelholmiin, Norrtäljeen ja Landskronaan.

Kiinalainen BYD on maailman suurin bussivalmistaja ja suurin myös sähköbussien valmistajana. Sillä on bussitehtaita Kiinan lisäksi myös Unkarissa ja Ranskassa, Etelä-Amerikassa, USA:ssa ja Kanadassa. Kiinan suuri bussivalmistaja on Yutong. Kummankin sähköbusseja on tilattu myös Suomeen. Kotimaisen sähköbussin lisäksi Suomessa nähdään myös Mercedes-Benzin, Volvon ja Scanian sähköbusseja.


Saimaan kanava avataan liikenteelle 17.5.2019

Saimaan kanavan kaikkien kahdeksan alaportin uusiminen on saatu päätökseensä. Liikennöinti kanavalla aloitettiin perjantaina 17.5.2019 kello 07.00. (Ks. vuoden 2020 liikennöinnin avaaminen.

- Vuonna 2016 aloitettu Saimaan kanavan alaporttien uusimisprojekti saatiin päätökseensä aikataulussaan. Huhti-toukokuussa teimme koekäyttötestauksia ja nyt pääsemme avaamaan koko kanavan liikenteelle, kertoo yksikön päällikkö Tero Sikiö Väylästä.

- Alkuperäiset portit rakennettiin 1960-luvulla eivätkä ne oikein enää soveltuneet nykyisen kaltaiselle talviliikenteelle. Uudet portit ovat kestävämpiä ja edeltäjiään helpompia huoltaa, Sikiö jatkaa.

Neljäkymmentäkolme kilometriä pitkä Saimaan kanava on tärkein Suomen kanavista. Kanava yhdistää Saimaan Suomenlahteen. Kanavasta lähes puolet sijaitsee Venäjältä vuokratulla alueella. Kanavan kahdeksaa sulkua ohjataan Mälkiän ja Brusnitchnoen kaukokäyttökeskuksista.

Saimaan kanava on avoinna veneilylle koko veneilysesongin ajan ympäri vuorokauden. Kanavan kaikki kahdeksan sulkua ovat mitoiltaan ja tekniikaltaan samanlaisia. Suurin laivakoko on 82,5 x 12,6 x 4,35 metriä ja alikulkukorkeus 24,5 metriä.

Saimaan kanavan kauttakulkuohjeet, lupalomakkeet, liikennöintiohjeet sekä lisätietoa luotsauksesta löytyvät Väyläviraston verkkosivuilta.


Autoala kysyi - kansa vastasi

Maalis-huhtikuun aikana lähes 5000 suomalaiselta kysyttiin erilaisia auton hankintaan ja käyttöön liittyviä kysymyksiä. Vastauksista voidaan havaita, että sähköauto kiinnostaa lähinnä suuremmissa kaupungeissa asuvia ja hämmästyttävää sinänsä, autottomia. Latausmahdollisuus ja hankintahinta pohdituttavat.

Kaasuautojen pienempi mallitarjonta ja tankkausmahdollisuuksien rajallisuus askarruttavat. Diesel kiinnostaa erityisesti paljon ajavia, jotka ymmärtävät uuden dieselin pienet päästöt. Yllättävä vastaus saatiin ajokilometrien seurannasta, jonka hyväksyi noin puolet vastaajista, eniten alle 10.000 km/v ajavat.

Turvatekniikka ja avustavat järjestelmät saivat laajan kannatuksen. Sen sijaan vastaajat olivat kovin varauksellisia itse ajavia autoja kohtaan. 


Sähköinen eCitaro Helsingin liikenteessä

https://mb.cision.com/Public/118/2814794/9585075d3c135878_org.jpg

Lähiliikenteen hyötyliikkuja, täysin uusi Mercedes-Benz eCitaro täyssähkölinja-auto esiintyi päivän ajan vierailevana tähtenä Helsingin kantakaupungin vuoroliikenteessä. Veho, HSL ja Helsingin Bussiliikenne Oy vastasivat markkinoiden kehittyneimmällä akkuteknologialla ja energiatehokkaimmalla voimalinjalla varustetun Mercedes-Benz eCitaro -linja-auton kokeilusta osana arkista vuoroliikennettä Helsingin kantakaupungissa.

Koeajorupeamaan osallistuneet osapuolet ovat vakuuttuneita maailman suurimman hyötyautovalmistajan eCitaron sopivuudesta suomalaiseen taajama- ja kaupunkiliikenteeseen. -Kokeilun perusteella uusi eCitaro vaikuttaa hyvältä ja kaikin puolin tuottavaan työhön valmiilta autolta, toteaa linja 23:n liikennöinnistä vastaavan Helsingin Bussiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mika Seppänen.

Uuden eCitaron voimalinja perustuu sähköiseen ZF AVE 130 -portaaliakseliin, jossa sähkömoottorit ovat vetävällä akselilla pyörännavoissa. Moottorien huipputeho on 2 x 125 kW ja vääntö 2 x 485 Nm. Litiumioniakkujen yhteenlaskettu kapasiteetti on 243 kWh. Akut on jaettu jopa kymmeneen 25 kWh:n moduuliin. Vakioversiossa kaksi moduuleista on sijoitettu katolle ja neljä auton peräosaan. Asiakkaan tarpeiden mukaan loput kaksi tai neljä moduulia sijoitetaan auton katolle. Akkuineen eCitaro painaa
13 440 kiloa, ja suurin sallittu kokonaispaino on 19 500 kiloa. Kyytiin voi näin ottaa enimmillään 88 matkustajaa.

Lue lisää...


Kotimaan junamatkustus jatkaa kasvuaan

Kotimaan kaukoliikennejunissa tehtiin huhtikuussa jälleen yli miljoona matkaa. Kasvua edellisvuodesta oli viisi prosenttia. Eniten matkustus kasvoi reiteillä Helsinki-Oulu (+20 prosenttia), Helsinki-Rovaniemi (+13 prosenttia) ja Helsinki-Kuopio (+11 prosenttia).  

Myös Helsinki-Pietari -välillä liikennöivien Allegro-junien matkamäärät kasvoivat ennätysvauhtia. Pietarin-matkojen suosio on jatkunut myös toukokuussa, jolloin vietettiin paitsi vappua, myös Venäjällä voitonpäivän vapaita. Kilpailukykyinen hinta houkuttelee vapaa-ajan matkustajia helppoon viikonloppukohteeseen. Allegron matkamäärät kasvoivat huhtikuussa 24 prosenttia.

Kaukoliikenteen kasvun arvioidaan jatkuvan kasvukeskuksissa jo ruuhkautuneen ratainfran sallimissa rajoissa. VR tuo liikenteeseen tänä vuonna 36 uutta vuoroa samalla kun investoinnit kalustoon jatkuvat. Vuosien 2017-2021 aikana nopean junaliikenteen paikkamäärän kasvu on 17 prosenttia. Lähivuosina liikenteeseen tulee myös 7 uutta ravintolavaunua.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!