MAN - Vaihtoautot

Wankelmoottori tekee paluun sähköautoon

Mazda lanseeraa kaksi akkusähköautoa. Toinen on täysin akkukäyttöinen, toinen yhdistetään Mazdan pieneen, kevyeen ja erittäin hiljaiseen wankelmoottoriin, joka toimii range extenderinä.

Range extender lataa tarvittaessa akkua pidentäen ajoneuvon toimintamatkaa, poistaen huolen toimintamatkan riittävyydestä, mikä mietityttää yhä useita akkusähköautoista kiinnostuneita.

Wankelmoottori on pienikokoinen, mutta tuottaa paljon tehoa mahdollistaen useita sähköistysratkaisuja jaetun pakkausasettelun avulla. Hyödyntämällä wankelmoottorin yhteensopivuutta kaasumaisten polttoaineiden kanssa, kiertomäntäkäyttöinen Range Extender on suunniteltu polttamaan myös nestekaasua ja toimittamaan sähköä hätätilanteissa.

Vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten paineistetun maakaasun, nestekaasun ja jopa vedyn lisäksi autoteollisuus tutkii myös nestemäisten kierrätyspolttoaineiden, kuten mikroleväpohjaisten biopolttoaineiden, kannattavuutta.

Mazda pitää viimeksi mainitun biopolttoaineen kehitystä ratkaisevan tärkeänä polttomoottorikäyttöisten autojen hiilineutraaliuuden saavuttamisessa ja on jo mukana yhteisissä tutkimushankkeissa Tokion teknologiainstituutin ja Hiroshiman yliopiston kanssa osana jatkuvaa teollisuuden, korkeakoulujen ja viranomaisten yhteistyötä.

Lue lisää...


Suomen traktorisäädökset EU:n syyniin

Laki liikenteen palveluista 1.7.2018 toi muutoksia nopeilla traktoreilla suoritettavien tavarankuljetusten luvanvaraisuuteen. Suomi luopui liikennelupavaatimuksesta nopeudeltaan yli 40 km/h ja alle 60 km/h traktoreiden osalta. Ratkaisu on ristiriidassa voimassaolevien EU-säädösten kanssa, ja nyt Suomen ”kevennetyt” traktorisäädökset on annettu Euroopan komission käsiteltäväksi.

Europarlamentaarikko Merja Kyllönen on jättänyt Suomen traktorisäädöksistä kirjallisen kysymyksen komissiolle. Kyllönen kysyy, pitääkö komissio Suomen säädöksiä EU-säädösten mukaisina ja mihin toimiin se aikoo ryhtyä, jotta kuljetusmarkkinan kilpailuvääristymä traktori- ja kuorma-autokaluston väliltä poistuu. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mielestä Suomen traktorisäädökset vääristävät kilpailua tavaraliikenteessä ja niitä tulee muuttaa.

Komission tarkastelun kohteena on Suomen lainsäädäntö, jossa ajoneuvotyypiltään maa- ja metsätalouteen tarkoitettuja traktoreita sallitaan käytettäväksi kuorma-autoista poikkeavin säädöksin tavaroiden kuljetukseen. Erityiseksi ongelmaksi komissiolle suunnatussa kysymyksessä on nostettu Suomen liikennepalvelulain yhteydessä uudistettu liikennelupalainsäädäntö, jossa EU-asetuksen vastaisesti vapautetaan liikenneluvasta kaikki nopeudeltaan yli 40 km/h traktorit 60 km/h saakka. Kyse on merkittävästä vapautuksesta, sillä ennen heinäkuun lainmuutosta traktoriliikennelupia oli yli 2 500 kappaletta.

Lue lisää...


EU-parlamentti vaatii puhtaampia autoja Euroopan teille vuoteen 2030 mennessä

Tänään äänestetyssä lakiluonnoksessa mepit esittävät korkeampia tavoitteita uusien autojen hiilidioksidipäästöjen leikkaamiseksi. Mepit esittävät tavoitteeksi 40 prosentin leikkauksia vuoteen 2030 mennessä, kun taas komissio esitti tavoitteeksi 30 prosenttia. Vertailuvuotena käytettäisiin vuotta 2021. Parlamentti esittää välitavoitteeksi 20 prosentin leikkauksia vuoteen 2025 mennessä. Pakettiautoille määriteltiin samat tavoitteet.

Autonvalmistajan pitäisi parlamentin mukaan maksaa sakko, mikäli tämän autojen keskimääräiset päästöt ylittävät asetetut tavoitteet. Nämä sakot käytettäisiin ajoneuvoalan muutoksista kärsineiden työtekijöiden täydennyskoulukseen.

Autonvalmistajien tulisi myös taata, että nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen (sähköauto tai auto, jonka CO2-päästöt ovat vähemmän kuin 50g/km) markkinaosuus uusista myydyistä autoista ja pakettiautoista on vähintään 35 prosenttia vuoteen 2030 mennessä ja 20 prosenttia vuoteen 2025 mennessä.

Lue lisää...



Honda kehittää yhdessä General Motorsin ja Cruisen kanssa autonomista ajoneuvoa

Cruise ja General Motors ovat ilmoittaneet lyövänsä hynttyyt yhteen Hondan kanssa laaja-alaisen autonomisen ajoneuvoteknologian kehittelyssä. Honda toimii yhteistyössä GM:n ja Cruisen kanssa rahoittaessaan ja kehittäessään Cruiselle autonomista ajoneuvoa, joka soveltuu monenlaiseen tehtävään ja jota voi valmistaa suuria määriä maailmanlaajuisesti. Honda sijoittaa projektiin 12 vuoden aikana noin 2 miljardia dollaria. Yhdessä Cruiseen sijoitetun 750 miljoonaa dollarin pääoman kanssa Honda sijoittaa projektiin 2,75 miljardia dollaria.

- Sähköautoyhteistyön jälkeen tämä on looginen seuraava askel General Motorsin ja Hondan yhteistyössä. General Motorsin toimitusjohtaja Mary Barra toteaa.


EU:lta 21,4 miljoonaa euroa Helsinki-Tallinna-yhteyksien parantamiseen

TWIN-PORT 3 hankkeelle, jossa ovat mukana Helsingin ja Tallinnan satamat, Helsingin kaupunki ja laivayhtiöt Tallink, Viking Line ja Eckerö Line, on myönnetty yhteensä 21,4 miljoonaa euroa EU-rahoitusta. Suunniteltujen investointien kokonaiskustannukset ovat 71,2 miljoonaa euroa.

Helsingin Länsisatamaan on suunniteltu useita investointeja liikennejärjestelyiden parantamiseksi ja vähentämään liikenneruuhkia sataman lähiympäristössä.

- Helsingin kaupunki saa EU-tukea Jätkäsaaren liikenneyhteyksien parantamiseen. Toteutettavia kohteita ovat mm. Atlantinkadun silta, Länsisatamankadun kaistajärjestelyt ja Atlantinkadun raitiotieyhteydet. Tuen avulla on myös mahdollista rakentaa joukkoliikenteelle ratkaisu, jolla matkustajien yhteydet liikennemuodosta toiseen ovat saumattomat. Investoinneilla on merkittävä vaikutus matkustajien ja lähiseudun asukkaiden liikkumiseen sekä sujuvaan liikenteeseen koko Helsinki–Tallinnan meriyhteyden kannalta. Tukea saatiin myös Vuosaaren roro-yhteyksien parantamiseen ja Katajanokan laiturijärjestelyihin, Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari toteaa.

Aikaisemmilla Twin-Port -hankkeilla on rakennettu ja kehitetty Helsingin ja Tallinnan matkustajaterminaaleja, avattu Muuga-Vuosaaren ro-ro-linja. Lisäksi uusi LNG:tä käyttävä matkustajalautta MS Megastar aloitti Tallinna–Helsinki laivareitillä. Nyt uuden Twin-Port 3 -hankkeen tarkoitus on vähentää kasvavan matkustajalauttaliikenteen ympäristövaikutuksia. Lisäksi Helsingin ja Tallinnan välisiä liikenneyhteyksiä parannetaan edelleen.

Lue lisää...


Hyundain täyssähkö-Kona myyntiin

Täyssähköinen Hyundai Kona electric on saanut ensimmäiset hintansa. Ensimmäisenä maahantuontiohjelmassa on isompi akkupaketti 64 kWh (204 hv). Kona electricin ohjevähittäishinta alkaa 42 990 eurosta. Myynti alkaa 8.10.2018.

Hyundai Kona electricin varustetasot Suomessa ovat Comfort ja Style. Korkeatasoiseen Comfort-varusteluun kuuluvat mm. Smart Key -älyavain, 7” värikosketusnäyttö, 7” LCD Supervision Cluster -digitaalinen mittaristo, pysäköintitutka taakse, älykäs vakionopeudensäädin ja akun lämmitin. Style-varustelulla matkustusmukavuutta voi korottaa vielä mm. 8” värikosketusnäytöllä, KRELL-äänentoistojärjestelmällä, led-kauko- ja lähivaloilla ja kaukovaloautomatiikalla, sähkösäätöisillä lämmitettävillä ja viilennettävillä etuistuimilla, HUD-tuulilasinäytöllä ja erittäin kattavilla turvallisuusvarusteilla. Kona electricin voi sovittaa omaan tyyliin 7 vaihtoehtoisen ulkovärin ja 3 kontrastivärikaton, Phantom Black -mustan, Dark Knight -harmaan sekä Chalk White -valkoisen, värivalikoimasta. 

Tehokkaammalla 64 kWh:n akkuversiolla Hyundai Kona electric tarjoaa jopa 482 km:n (WLTP-mittaustavan mukaan) toimintamatkan yhdellä latauksella. 7,2 kW:n latausasemalla akku latautuu 9 h 35 min, 50 kWh:n latausasemalla se voidaan ladata 80 prosenttiin 75 minuutissa ja 100 kWh:n latausasemalla lataamiseen kuluu 54 minuuttia. Hyundai Kona electricin pienempitehoinen, 39,2 kWh:n, akkuvaihtoehto saapuu Suomen markkinoille vuoden 2019 jälkimmäisellä vuosipuoliskolla.

Lue lisää...


Uudenlaisia iskunvaimentimia ja kytkimiä MR-nesteiden avulla

Magnetoreologiset (MR) nesteet ovat älymateriaaleja, joiden ominaisuudet muuttuvat ulkoisen magneettikentän vaikutuksesta. Diplomi-insinööri Ilari Jönkkäri tutki väitöskirjassaan MR-nesteiden ominaisuuksia, mistä on hyötyä niihin perustuvan teknologian kehityksessä.

Magneettikentän voimakkuuden kasvaessa MR-nesteen reologiset ominaisuudet muuttuvat eli sen viskositeetti kasvaa ja neste saa myötöjännityksen.

- Myötöjännitystä pienemmillä jännityksillä neste käyttäytyy kiinteän materiaalin tavoin ja alkaa virrata vasta, kun myötöjännitys ylitetään. Muutos on hyvin nopea, sillä se tapahtuu millisekunneissa ja neste palautuu alkuperäiseen tilaansa, kun magneettikenttä poistetaan, väitöskirjassaan MR-nesteiden ominaisuuksien, erityisesti myötöjännityksen, mittausmenetelmien kehittämiseen perehtynyt Ilari Jönkkäri kertoo.

Kun nesteen ominaisuudet tunnetaan luotettavasti, tietoa voidaan käyttää nesteiden parissa tehtävässä kehitystyössä ja MR-teknologiaan perustuvien laitteiden suunnittelussa.

- MR-nesteisiin perustuen on mahdollista esimerkiksi suunnitella uudenlaisia iskunvaimentimia, jarruja ja kytkimiä, Jönkkäri sanoo.

Lue lisää...


Ruotsi: Mistä 7300 bussikuljettajaa?

Ruotsissa kuljetusalan kaksi vahvaa vaikuttajaa, Mattias Dahl ja Caj Luoma, hälyttävät jatkuvasta bussikuljettajapulasta ja 7300 bussikuljettajan vajeesta vuoteen 2020 mennessä huomiota herättäneessä mielipidekirjoituksessa Ruotsin valtamediaan kuuluvassa Svenska Dagbladet'ssa 25.9.

"Tarvitaan julkisia satsauksia yhdessä kuljetusalan kanssa kuljettajapulan ratkaisemiseksi. Kuljetusyritykset tekevät työtä nuorten ja aikuisten johdattamiseksi busikuljettajakoulutukseen. Uusi selvitys osoittaa näet, että kolmen vuoden sisällä tarvitaan 7300 uutta bussikuljettajaa maassa. Rekrytointitarve kasvaa peräti 74 prosenttia vuoteen 2020, eli 4200 kuljettajasta 7300 kuljettajaan. Kuusi kymmenestä yrityksestä kertoo selvityksessä vaikeuksista löytää henkilöstöä ja kolme neljästä kokee suurimmaksi haasteeksi löytää koulutettuja työntekijöitä. Pääsyy kuljettajapulan kasvuun on eläköityminen. Vuosina 2018-2020 Ruotsissa 2600 bussikuljettajaa siirtyy eläkkeelle. Samalla julkinen ammattikoulutus on pahasti alaimitoitettua. Koulutuspaikat eivät vastaa tarvetta", Dahl ja Luoma toteavat Svenska Dagbladet"ssa.

Suomessa on samanlainen tilanne. Vastuullinen viranomainen ei näytä huomaavan. (Toim.huom.)


Uusia malleja jakeluliikenteeseen kaupungeissa

Kaupunkien keskusta-alueiden jakeluliikenteen järjestämiseen etsitään uusia malleja. Citylogistiikan uudet ratkaisut -hankkeessa selvitetään ja testataan kevyitä ja myös itseohjautuvia jakeluratkaisuja, jotka vähentäisivät turhaa jakeluliikennettä keskustoissa. Tavoitteena on myös luoda uudenlaisia palvelukokonaisuuksia, joilla voidaan optimoida jakeluliikennettä.

-Niin sanotun viimeisen kilometrin ratkaiseminen on todellinen haaste kaupunkien keskusta-alueilla, sanoo hankkeen projektipäällikkö Jere Lumikko Turun kaupungilta.

Jakeluliikenteen hoitaminen nykyistä tehokkaammin tukee kaupunkien tavoitteita vähentää ilmastopäästöjä. Samalla keskusta-alueiden viihtyvyys ja liikkumisen turvallisuus paranevat. Keskeistä on eri toimijoiden yhteistoiminta, jota myös testataan käytännössä hankkeen aikana.

Citylogistiikan uudet ratkaisut -hanke on kokonaisuus, jonka päätoteuttaja on Turun kaupunki ja muut hankekumppanit ovat Forum Virium Helsinki Oy, Turun Ammattikorkeakoulu Oy, Varsinais-Suomen liitto/Valonia ja Tampereen ammattikorkeakoulu. Hanketta rahoittaa Euroopan Aluekehitysrahasto EAKR. Hanke kuuluu 6Aika-kokonaisuuteen. 6Aika on Suomen kuuden suurimman kaupungin yhteinen kestävän kaupunkikehityksen strategia.


Ruotsi: Maahanmuuttajille rekrykoulutusta logistiikka-alalle

Logent tarjoaa kokonaispalveluja logistiikka-alalle. Yritys toimii Ruotsin lisäksi myös Norjassa. Uutena toimintamuotonaan se tarjoaa erikoiskoulutusta maahanmuutajille logistiikka-alan tehtäviin yhdessä työnvälitystoimiston kanssa.

Logent on uudessa toimintamuodossaan onnistunut saattamaan liki 100 maahanmuuttajaa menestyksellisesti töihin logistiikka-alalle.

Lue lisää...


Ruotsi: 18-20 vuotiaat kivittivät kuorma-autoja, rangaistuksia myös vanhemmille

Neljä 18-20 vuotiasta nuorta kivittivät kuorma-autoja E4 valtatiellä syksyllä 2017 Uumajan ja Skellefteån välillä. Mm. hinauspalvelua suorittavalta kuorma-autolta rikkoutui tulilasi, eräältä kuljetusliikkeeltä rikkoutui neljän eri kuorma-auton tuulilasi kuukauden sisällä, yhdestä kuorma-autosta iso kivi osui tuulilasin läpi kuljettajan polveen ja toisen tuulilasi murskaantui isosta katukivestä.

Tuomion mukaan neljä nuorta asettuivat riviin ja heittivä kivensä yhteiskomennosta. Kaksi nuorista tuomittiin 30 tunnin nuorisokasvatukseen. Kaksi muuta tuomittiin sakkorangaistuksiin. Lisäksi nuoret ja heidän vanhempansa tuomittiin koviin vahingonkorvauksiin useille asianomistajille.

Autojen kivittäminen erityisesti moottorien ylittäviltä silloilta ei ole epätavallista Ruotsissa. Tanskassa on sattunut useita vakavia tapauksia. Elokuussa 2016 nuori saksalainen äiti sai surmansa moottoritien ylittävältä sillalta heitetyn 30 kg painavan betonilohkareen osuttua autoon, joka ajautui tieltä kovalla vauhdilla. Naisen aviomies sokeutui ja vammautui vakavasti. Takaistuimella istunut 5-vuotias poika selviytyi onnettomuudesta vammoitta.

(Trailer.se)


Oulun Autokuljetuksen terminaali rakennettiin vain vuodessa ja alle budjetin

Oulun Autokuljetuksen uudessa läpivirtausterminaalissa tavarat puretaan toiselta sivulta ja lastataan toiselta, mikä on sujuvoittanut ja tehostanut toimintaa. Työntekijöiden tyytyväisyys on noussut modernien ja toimivien tilojen myötä. A-Insinöörit vastasi hankkeen rakennuttamisesta ja projektijohtamisesta.

- Kyseessä on Oulun Autokuljetuksen historian suurin yksittäinen investointi. Terminaalin uusi pohjaratkaisu on helpottanut arkea ja nostanut työntekijöiden tyytyväisyyttä. Tilan uusimisen myötä olemme myös päivittäneet ja kehittäneet prosesseja ja toimintatapojamme. Nyt esimerkiksi kulunvalvonta, vartiointi ja automatiikka ovat ajan tasalla, kertoo OAK:n toimitusjohtaja Jaana Kokko.

Uuden terminaalin vieressä sijaitseva vanha terminaali ei enää palvellut kehittynyttä liiketoimintaa parhaalla mahdollisella tavalla. Kun Oulun kaupunki kaavoitti Oritkarin ranta-aluetta uudelleen, yhdeksän hehtaaria meren ja terminaalin välistä aluetta osoitettiin logistiikka-alueeksi. Vuonna 2015 valmistuneeseen kaavaan kaavoitettiin 5 hehtaarin tontti, jonka OAK varasi itselleen. Kaupungin tahtotila oli, että uudelle tontille on rakennettava nopeasti.

Lue lisää...


Kipattava autonkuljetuslava Sprinteriin

Saksalainen ajoneuvokuljetuksiin sopivien lavettien valmistukseen erikoistunut Algema Fit-Zel on lisännyt tuotevalikoimaansa Mersu Sprinterille sovitetun kipattavan autonkuljetuslavan. Ennestään vastaava kipattava lava on saatavana myös VW Crafteriin, Ford Transitiin ja MAN GTE'en.

Sprinterin kipattava lava kantaa 3,1 tonnin hyötykuormaa. Kippi toimii hydraulisesti ja on kuormausvalmis 8 sekunnissa 10 asteen kuormauskulmalla. Kulma on loivennettavissa 4,5 asteeseen. Blitzlader-2 nimeä kantava lava Sprinter.-alustalle maksaa Saksassa alkaen 29 500 euroa.

(Vogel)


Ruotsi: Alstom, Volvo ja NCC rakentamaan sähkötietä länsirannikolle

Ruotsin Trafikverket'n suunnitelmiin toteuttaa sähkötie Gävleborgiin, Blekingeen ja Örebrohun kolme suurta eli Alstom, Volvo-konserni ja NCC ovat ilmoittautuneet halukkaiksi toteuttaa sähkötie Ruotsin länsirannikolle lähinnä Göteborgin suuria teollisuuslaitoksia palvelevaksi.

Alstom tuo yhteistyöhön osaamisensa raitiovaunu/sähköjuna-tekniikasta. Volvo tuo mukanaan sähköajoneuvo-osaamisensa ja NCC tietonsa ja kokemuksensa nk. Arlandan sähkötie-toteutuksesta.

 


Trump tullut maksamaan Fordille jo miljardi dollaria

Presidentti Trumpin tullipolitiikka on tullut maksamaan Ford-konsernille tähän mennessä noin miljardin dollarin verran, konsernijohtaja Jim Hacket sanoi Bloomberg TV:n haastattelussa New Yorkissa. Tappio johtuu Trumpin määräämistä metallien rangaistustulleista, joista erityisesti aluminin tarve kostautuu raskaasti autojätin toimintaan.

- Jos näin jatkuu, vahingot vain kasvavat, Hacket totesi. Rangaistustullien seurauksena USA:n omat alumini- ja terästuottajat ovat korottaneet tuotteidensa hintoja rajusti.

Fordin lisäksi USA:n autonvalmistajat kuten General Motors, Fiat Chrysler, Kenworth, Peterbilt sekä eurooppalaisomisteiset kuorma-autovalmistajat ja lukuisat pienemmät ajoneuvovalmistajat ovat ajautuneet samaan tapiookiereeseen.