MAN - Vaihtoautot

Uuden Opel Vivaron ensimmäiset kuvat julkistettu

Seuraavan sukupolven Opel Vivaron ensimmäiset kuvat on julkistettu. Opelin tavara-automalliston kestosuosikista on jatkossa tarjolla peräti kolme eri pituutta (4,60-5,30 m). Sen kantavuus on jopa 1 400 kg, vetopaino 2 500 kg ja tavaratilan tilavuus 6,6 m3. Kuljettajan työtä helpottavat lukuisat avustinjärjestelmät ja IntelliGrip-pidonhallintajärjestelmä. Sivuliukuovet avautuvat sähköisesti, kun jalkaa heilauttaa sensorin alla. Vivaro-mallisto laajenee ensi vuonna myös täyssähköversiolla.

Lue lisää...


Etuvedon edut

 

Mercedes-Benz esittelin etuvedon ensimmäistä kertaa Sprinter-pakettiautoonsa. Tutkailimme mitä etuja sillä saavutetaan.

Etuvedosta on hyötyä parantuneena kuromauskorkeutena, joka nyt on 80 mm matalampi. Muita etuja ovat edullisempi hankintahinta, noin 50 kg kantavuus etu ja parempi vetopito tyhjällä autolla. Etuveto hieman huonontaa kääntösädettä takavetoisesta, jossa eturenkaat pääsivät kääntymään enemmän. 

Uusi Sprinter on kelpo työkalu, ja Mercedeksen tyyliin senkin saa varusteltua erittäin perusteellisesti. Koeajamamme mallin varustelista olikin lähes täyteen ruksittu. Saahan ammattiajossakin olla ripaus luksusta. Lisäksi ammattikuljettaja istuu tien päällä sen verran paljon, että harva kieltäytyy pienestä mukavuudesta. Uuden Sprinterin sähköiset avustimet tuovat mukavuuden lisäksi myös turvallisuutta. Lue 01.02. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta, mitä muuta uutta tekniikkaa Sprinteriin on mahdutettu.


Ronski Renault

Koeajoimme uutta Renault K 520 8X4:ää ELG:n sora-kivilavalla, hydraulisella perälaudalla ja Nummen RT kipillä. Ronskissa Renaultissa on rautajouset edessä ja takana ja X-High rungonkorkeus. Rautainen Off Road etupuskuri mahdollistaa 29 asteen lähestymiskulman. Tämä kuormuri ei kavahda vaikeampaakaan maastoa, ja on siksi erinomainen valinta soramontulle tai metsäteillä ajavalle.

K-Sarjalla kelpaa kyllä koeajon mukaan taittaa maantietäkin, joten kyseessä on erittäin monipuolinen työkalu. Auton kokonaismassa on 35 tonnia ja yhdistelmämassa 76 tonnia, moottori on 520 hevosvoimainen 13 litrainen jossa tehoa on riittämiin näille massoille, perään voisi helposti kytkeä vaunun eikä se paljoa painaisi. Vaihteistona toimii 12- vaihteinen automatisoitu Optidriver -vaihteisto. Lue koko koeajokokemus uudesta, 01.02.2019 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!



Ruotsi: Tielaitoksen sopimus tukki valtatien ja aiheutti hengenvaaraa

Tapaninpäivänä 2018 Orsan eteläpuolella sisämaan liikenteelle tärkeällä valtatie E45:llä sattunut liikenneonnettomuus, jossa kuorma-auto tukki tien molemmat ajoradat, nostattaa ammattiliikenteen ja kuljetusalan tunteita Ruotsissa. 

Pelastusajoneuvo oli nopeasti paikalla ja olisi voinut aloittaa pelastustyöt välittömästi, mutta byrokratia pysäytti sen. Onnettomuuskuormurin omistavalla yrityksellä enempää kuin Tielaitoksella ei ollut sopimusta paikalle tulleen pelastusyrityksen kanssa. Tielaitos vaati omaa sopimuskumppania paikalle. Tilanne johti siihen, että liikenne valtatiellä oli poikki neljä tuntia, ennen kuin Tielaitoksen kanssa sopimuksen tehnyt pelastuspalvelu ennätti paikalle.

Ruotsissa vaaditaan nyt, että Tielaitos tarkistaa sopimustekstejään. Perusteluna on, että joka minuutti, kun valtatie on poikki, voi merkitä teveys- ja jopa hengenvaaraa liikenteelle ja kuljetuksille. Ko. tapauksessa sää oli hyvä, mutta jos esimerkiksi pakkasta olisi ollut parikymmentä astetta, tilanne olisi ollut aivan toinen. Samalla ihmetellään, ettei poliisiviranomainen toiminut laillisten valtuuksiensa mukaan onnettomuustilanteessa ja yksinkertaisesti määrännyt tien avaamista paikalla olleen pelastuskaluston avulla.

(Trailer.se)


Norja: Felleskjöpet tilasi 50 vety-Nikolaa

Felleskjöpet on Norjan maatalouselinkeinoa edustava osuustoiminnallinen liki 1800 työntekijän vähittäismyyjä, jonka tuotteina on maatalouden kone- ja työvälinekaluston lisäksi ravinteet ja viljaruotteet. Sen avaintoimintoihin kuuluvat myös tavarakuljetukset. Kuljetusten päästöjen arvioidaan vastaavan 2/3 yrityksen CO2-päästöistä. Nyt tilatut Nikola 3. kuorma-autot muodostavat merkittävän osan yrityksen tavoitteissa vähentää haitallisia päästöjä.

50 tavanomaisten dieselkuorma-autojen vaihtuminen 50 vety-Nikolaan lasketaan vähentävän noin 7000 tonnia CO2-päästöjä vuodessa, mikä vastaa 15% Felleskjöpetin vuotuisista päästöistä.

Nikola 3. on saavuttanut suurta suosiota paitsi Norjassa myös muualla Euroopassa. Norjassa "eurooppalaisiin olosuhteisiin" muokattu vety-Nikola 3. on jo kerännyt tilauksia Euroopasta 3,2 miljarin Ruotsin kruunun arvosta.

(Trailer.se)


Ruotsi: Peukkuja pystyyn "kuljetusvirastolle"

Tomas Eneroth jatkaa väyläministerinä Löfvenin uudessa hallituksessa, joka samalla perustaa väyläviraston. Eneroth ehti jo toimia puolitoista vuotta väyläministerinä Löfvenin edellisessä hallituksessa. Löfvenin uudessa hallituksessa ohjelmaan päätettiin liittää infrastruktuuri omana alueenaan, jonka toimiin yhdistettiin myös energia- ja digitalisointiministeri Anders Ygeman.

Sveriges Åkeriföretag (SKAL-vastine) julkituo ilonsa Enerothin jatkopestistä. Eneroth sai aikaan rahdinkuljetusstrategian ja siihen liittyvän kansallisen rahdinkuljetusneuvoston (Nationella godstransportrådet), joka on tehnyt joukon hyviä aloitteita liikenneturvallisuuden ja kuljetusyritysten toimintaehtojen parantamiseksi Ruotsissa.

 


Organisaatiouudistuksia MAN-myynnissä

K Auto Oy:n MAN-yksikkö vastaa vuoden 2019 alusta koko Suomen MAN-myynnistä oman suoramyyntiorganisaationsa voimin. Jälleenmyyjäyhteistyö Suvanto Trucksin kanssa on päättynyt vuoden 2018 lopussa.

- Kiitämme Eetu Suvantoa ja hänen tiimiään helmikuussa 2015 alkaneesta jälleenmyyjäyhteistyöstä. Meille muutos on luonteva jatkumo syksyllä 2018 tehdylle K-Auton sisäiselle organisaatiouudistukselle, jossa MANin vähittäiskauppa- ja maahantuontitoiminnot yhdistettiin yhdeksi organisaatioksi, kertoo Olli Ronkainen, MAN-yksikön johtaja.

Lue lisää...


Puunkuormaajamestarin etsintä alkaa huhtikuussa

Hiab sekä Volvo Trucks ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry käynnistävät huhtikuussa vuoden 2019 Puunkuormaajamestarin etsinnän. Ensimmäinen osakilpailu järjestetään Tampereella Mansen Mörinöillä 5.-6.4.2019. Osakilpailuja järjestetään useilla paikkakunnilla toukokuun loppuun mennessä. 

Finaaliin pääsee viisi parasta miestä vanhan läänijaon mukaan sekä kilpailuaikojen perusteella viisi parasta osallistujaa. Naisten finaaliin pääsee kuusi parasta kilpailuaikojen perusteella. Mestarit miesten ja naisten sarjoissa ratkotaan 15.6.2019 Alucar Oy:llä Maksamaalla. 

- Nyt alkava kiertue on järjestyksessään jo 34. Se on muodostunut asiakkaillemme sekä yhteistyökumppaneillemme tärkeäksi kevään avaavaksi alan tapahtumaksi. Olemme jälleen halunneet tuoda mukaan jotain uutta -yksi osakilpailu järjestetään PROFOREST -tapahtumassa 3.5.2019, kertoo aluemyyntipäällikkö Janna Wolin Hiabilta.

Lue lisää...


Stephen Foster Kalmarin talousjohtajaksi

Stephen Foster, Cargotecin sisäisen tarkastuksen johtaja ja yhtiön laajennetun johtoryhmän jäsen, on nimitetty Cargotecin Kalmar-liiketoiminta-alueen talousjohtajaksi 1. helmikuuta 2019 alkaen. Stephen Foster raportoi Kalmarin johtajalle Antti Kaunoselle

Nimityksen myötä Stephen Foster jättää Cargotecin laajennetun johtoryhmän, jonka jäsenlukumäärä muuttuu 11:sta kymmeneen.


Tammikuun telakoinnit voivat vaikuttaa rahtikuljetuksiin

Tammi- ja helmikuussa lauttoja on telakalla sekä Tukholman reiteillä että Helsinki-Tallinna -reitillä. Logistiikkayhtiö DSV:n mukaan telakoinnilla on vaikutusta myös Ruotsin ja Viron kuljetuksiin sekä Ruotsin ja Viron kautta ajettaviin kuljetuksiin, koska lauttapaikkoja on normaalia vähemmän. Kuljetusten viivästymiset ovat täten mahdollisia.

Lue lisää...


Ruotsi: 863 uutta ammattikuljettajaa kunnallisella koulutuksella

Ruotsin AKT-vastine, kuljetusalan ammattiliitto hälytti viime vuonna, että Ruotsi tarvitsee kipeästi 7000 uutta kuorma-auton ammattikuljettajaa tulevina vuosina. Nyt Ruotsin kouluvirasto (Skolverket) ilmoittaa, että se tekee mahdolliseksi 863 uuden ammattikuljettajan koulutuksen Komvux'n kautta.

Komvux, kommunal vuxebutbildning eli kunnallinen aikuiskoulutus tarjoaa aikuisille, jotka haluavat jatkaa kouluttautumista ensimmäisen tai toisen peruskoulutusvaiheen jälkeen, jatkokoulutusta ammattiin.

- Se on hyvä alku, mutta me toivoimme lisäystä tuhanteen. Valitettavasti kouluvirasto on saanut vähemmän varoja vuodelle 2019, kuljetusalan ammattiliiton projektijohtaja Lasse Holm toteaa.

Ruotsin kuljetusalojen ammattiliitto kehottaa maan hallitusta ja kouluvirastoa lisäämään varoja koulutukseen, joka useimmiten johtaa suoraan työllistymiseen.


"Nopeusrajoitus ei ratkaise liikenneongelmia"

Saksalainen liikenneruuhkatutkija Michael Schreckenberg toteaa tylysti Saksan moottoriteille esitetystä mahdollisesta 130 km/t enimmäisnopeusesta: "Se ei ole tarkoituksenmukainen".

Schreckenberg on Duisburg-Essenin yliopistossa kuljetusten ja liikenteen fysiikan johtava opettaja, tieverkon kuljetusjärjestelmien simuloinnin ja tehostamisen tutkija ja sen myötä liikennetukosten syiden asiantuntija.

Moottoriteiden 130 km/t enimmäisnopeutta koskevalle ehdotukselle esitetään kolme perustetta. Ensimmäisen, liikenneruuhkien välttämisen, Schreckenberk teilaa tylysti: "Se on roskapuhetta. Liikenteen ruuhkautuminen ei johdu siitä, onko ajonopeus 120 tai 160 km/t".

Toisena perusteluna esitetty hiilidioksidipäästöjen vähentäminen Schreckenbergin mukaan "ei kestä tarkastelua, koska polttoaineen kulutus on vähentynyt ajoneuvotekniikan kehityksen myötä".

Kolmannen perustelun, liikenneturvallisuuden paratumisen, Schreckenberg kuittaa lyhyesti: "Jos ajan 100 tai 160 km/t nopeudella päin puuta, kuolen joka tapauksessa".

Lue lisää...


Viisikymmentä vuotta sähköliikennettä valtion rataverkolla

Ensimmäinen sähköjuna Mäkkylän ja Leppävaaran välillä 26.1.1969 (Leppävaara taustalla). Kuva: Mikko Alameri.

Lauantaina 26.1. tulee kuluneeksi tasan viisikymmentä vuotta siitä, kun vakinainen sähköjunaliikenne alkoi Suomessa. Ensimmäisenä sähköistettiin Helsinki-Kirkkonummi -väli. Nykyisin tuolla rataosalla kulkee vilkkaimmalla osuudella peräti 538 lähi- ja kaukoliikenteen junaa yhden arkipäivän aikana.

Valtion rataverkon sähköistämistä kaavailtiin jo 1900-luvun alussa ja vakavammin 1920- ja 1950-luvuilla. Kuitenkin vasta 1965 valtioneuvosto teki päätöksen ratojen sähköistämisen ensimmäisestä vaiheesta. Tähän suunnitelmaan kuuluivat rataosat Helsinki-Kirkkonummi, Helsinki-Tampere ja Riihimäki-Kouvola.

- Sähköistys aloitettiin rantaradalla siitä syystä, että tämä kaksiraiteinen rataosuus oli päärataa hiljaisempi liikenteellisesti, minkä vuoksi siellä pystyttiin töitä tekemään paremmin junaliikennettä häiritsemättä. On muistettava, että tuolloin sähköradan rakentamistyöt olivat aluksi osin harjoittelua eli päätös oli varmasti oikea, kertoo rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin Väylästä.

Sähköistysjärjestelmäksi valittiin 25 kV, 50 Hz vaihtovirta jo vuonna 1958. Ratkaisu on osoittautunut hyväksi, koska myöhemmin tämä tyyppi valittiin ensisijaiseksi eurooppalaiseksi rautateiden sähköistysjärjestelmäksi.

Lue lisää...


SKAL: Kuljetusalan odotukset kääntyivät laskuun

Tuoreen SKAL Kuljetusbarometrin mukaan myönteinen suhdannekehitys on taittunut. Odotusten notkahdus seurailee yleistä taloussuhdannetta. Ajankohtaiskysymyksissä selvitettiin teknologiakehityksen vaikutuksia kuljettajan työhön sekä kuljetusyrittäjien näkemyksiä autonomisesta ajamisesta ja ympäristöratkaisuista. Kuljettajan perustehtävän ei odoteta muuttuvan olennaisesti, mutta tietoteknisten taitojen merkitys korostuu.

Kuljetusyrittäjien ennusteet kevätkaudelle kääntyivät laskuun. Kuljetusmäärissä ja liikevaihdossa tarkasteltuna useampi ennustaa laskua kuin nousua. Kevättä kohti useampi kuin joka neljäs (28 %) yrittäjä arvioi kuljetusmäärien laskevan. Nousua odottaa joka viides (21 %). Parhaat kasvuodotukset ovat tukki- ja kuitupuukuljetuksissa, joissa 49 prosenttia ennustaa kuljetusmäärien kasvua ja vain neljä prosenttia laskua. Maa-aineskuljetuksissa ennuste on synkin: 42 prosenttia yrittäjistä ennustaa laskua. Tilastokeskuksen tuoreen laskelman mukaan myönnettyjen rakennuslupien määrä laski 29,6 prosenttia vuodentakaisesta.

Rakentamisen hiipuminen näkyi jo loppuvuonna 2018, jolloin ajosuoritteet laskivat maa-aineskuljetuksissa. Muilla suoritealoilla tilanne oli varsin vakaa. Loppuvuoden 2018 liikevaihtoviisarit näyttävät positiivisilta. Syyskauden liikevaihto on kehittynyt suotuisasti erityisesti keskisuomalaisilla ja helsinkiläisillä yrityksillä.

Lue lisää...


Yli 40-vuotiaille ajoneuvoille katsastusvapautta

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että yksityiskäytössä olevat yli 40 vuotta vanhat ajoneuvot vapautettaisiin määräaikaiskatsastuksesta. Katsastusvelvollisuutta ei jatkossa olisi myöskään O2-luokan perävaunuilla.

Ministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle asiaa koskevan asetusluonnoksen. Asetus on uusi, ja sillä korvattaisiin voimassa oleva asetus. Kyse on katsastuslainsäädännön uudistamisen toisesta vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa muutettiin muun muassa määräaikaiskatsastusten välejä.

Asiaa koskevassa arviomuistiossa vuonna 2017 esitettiin vapautuksen koskevan museoajoneuvoja, mutta vapaus ehdotetaan laajennettavaksi kaikkiin muussa kuin luvanvaraisessa käytössä oleviin yli 40-vuotiaisiin ajoneuvoihin.

O2-luokan perävaunun luokittelumassa on 0,75-3,5 tonnia. Nykysäädöksissä katsastusvelvollisuudesta vapaita ovat vain kevyet perävaunut, joiden massa on enintään 0,75 tonnia.

Asetusluonnoksen lausuntoaika päättyy 20.2.2019. Lausuntopyyntö on julkaistu osoitteessa www.lausuntopalvelu.fi. Lausuntokierroksen jälkeen asetuksen valmistelu jatkuu virkamiestyönä. Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset.